Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Iunie 2025

e-Transport: O noua amanare a amenzilor pentru lipsa monitorizarii GPS?

17 Apr 2025

Dupa doar cateva zile in care sanctiunile privind monitorizarea prin GPS a transporturilor rutiere de bunuri au devenit efectiv aplicabile, guvernul analizeaza din nou posibilitatea suspendarii acestor amenzi, de data aceasta pana la finalul anului 2025. Masura apare intr-un proiect de ordonanta de urgenta recent initiat de Ministerul Finantelor, ca raspuns la solicitarile mediului de afaceri, care cere mai mult timp pentru adaptare la cerintele tehnice impuse de sistemul RO e-Transport.

Contextul: obligatii active din aprilie 2025

Incepand cu 1 aprilie 2025, s-a incheiat perioada de gratie prevazuta prin ultima suspendare oficiala a amenzilor pentru neconformarea cu obligatiile de transmitere a datelor GPS. Astfel, in lipsa unei noi interventii legislative, transportatorii si soferii pot fi deja sanctionati pentru:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- neasigurarea transferului datelor de pozitionare pe durata transportului de catre operatorul de transport rutier;

- neactivarea si neoprirea corespunzatoare a dispozitivului GPS de catre conducatorul auto, conform traseului si locatiei declarate in e-Transport,

obligatii prevazute de OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport:

Art. 8 indice 2

(1) Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

Art. 8 indice 3

In cazul unui transport de bunuri prevazut la art. 1 alin. (2) conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.

Sanctiunile prevazute sunt considerabile: intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoane fizice si intre 20.000 si 100.000 lei pentru persoane juridice, in cazul transportatorilor; respectiv intre 5.000 si 10.000 lei pentru conducatorii auto care nu respecta obligatia de utilizare a dispozitivului GPS.

Ce se propune prin noul proiect de OUG?

Conform proiectului publicat pe site-ul Ministerului Finantelor, se doreste suspendarea aplicarii acestor sanctiuni pana la 31 decembrie 2025, cu reluarea aplicabilitatii incepand cu 1 ianuarie 2026. Aceasta ar fi cea mai lunga perioada de amanare propusa pana acum, depasindu-le pe toate cele anterioare, inclusiv cea oficializata prin OUG 129/2024 prin care s-a stabilit ca amenzile se aplica de la 1 aprilie 2025.

Masura se justifica prin necesitatea de a permite transportatorilor sa-si adapteze flotele, sa implementeze sisteme fiabile de monitorizare si sa inteleaga pe deplin implicatiile noii obligatii. Este de remarcat ca discutiile privind sanctionarea monitorizarii prin GPS dureaza inca din toamna anului 2023, cand obligatia a fost introdusa legislativ, dar a fost amanata succesiv, uneori prin acte normative oficiale, alteori doar prin interpretari sau clarificari administrative.

Ce urmeaza?

Deocamdata, proiectul de ordonanta este in stadiu de propunere si nu produce efecte. Pentru a deveni aplicabil, este necesar ca acesta sa fie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial. Pana atunci, prevederile din OUG nr. 41/2022 privind monitorizarea prin GPS, sunt in vigoare si pot atrage sanctiuni in caz de nerespectare.

Concluzie

Revenirea la o noua perioada de suspendare a amenzilor va aduce un ragaz binevenit pentru transportatori, dar si o necesitate clara de regandire a modului in care legislatia este implementata: transparent, previzibil si cu consultarea reala a mediului de afaceri. Pana la publicarea in Monitorul Oficial a noii OUG, obligatiile privind transmiterea datelor GPS trebuie respectate.

 

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

19Iun2025

Declarare AIC in RO e-Transport

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Referitor la obligativitatea declararii in RO- Etransport conform ordonantei din 2022 cu modificarile ulterioare va rog sa lamuriti cateva aspecte: 1. Am vazut in raspunsurile pe aceasta tema (in special achizitii intracomunitare) diverse produse achizitionate care nu sunt neaparat produse incadrate in cele cu risc fiscal. Cu toate acestea negresit se recomanda inregistrarea si generarea ...
19Iun2025

Lista bunuri cu risc fiscal ridicat

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Societatea produce si comercializeaza pe teritoriul national produse lactate. Pentru anumiti clienti cantitatea livrata depaseste 500 kg.si valoarea 10,000 lei Este necesar ca livrarea sa fie insotita de cod UIT, avand in vedere ca ANAF dorea extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat? Nu suntem lamuriti daca produsele lactate fac parte sau nu din categoria" bunuri cu risc ...
18Iun2025

Declarare in RO e-Transport depozitare bunuri si intermediere transport

de Gina Popescu valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: Societatea noastra va avea un proiect in care firma-mama A din Cehia, care este producator de mobilier, vrea sa mobileze spatiul de birouri al unui client C din Bulgaria. Firma A din Cehia doreste sa trimita marfa la noi (societatea B), de unde noi, firma B, sa ne ocupam de transportul marfii din Romania in Bulgaria si de montajul mobilierului la societatea C din Bulgaria. Marfa transportata ...
18Iun2025

Declarare RO e-Transport retur produs din UE si cereale transportate pe teritoriul national

de Gina Popescu valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: Societatea din Romania a facut o livrare intracomunitara catre o societate din Bulgaria, a facturat corect, dar a trimis un alt produs decat cel de pe factura. Cand s-a constatat incurcatura, societatea din Romania a trimis clientului din Bulgaria, produsul corect, insotit de aviz. In ambele cazuri s-a emis un cod UIT: odata in baza facturii corecte, dar a fost trimis un alt produs si a ...
18Iun2025

Declarare RO e-Transport bunuri primite prin curier

de Gina Popescu valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: Pentru desfasurarea activitatii in domeniul IT, o PFA primeste pentru utilizare de la un client din UE un laptop care va fi folosit strict pentru contractul cu clientul respectiv. Laptopul este transmis in Romania prin DHL, proprietarul bunului fiind expeditorul (clientul). In aceasta situatie, cui ii revine obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul ...
18Iun2025

Livrare intracomunitara de bunuiri, declarare transport

de Elena Garofil valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: O societate X din Romania vinde un autoturism la firma din Italia. Cine are obligatia de a declara livrarea in RO e-Transport si cand?
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right
x