Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Octombrie 2025

e-Transport: O noua amanare a amenzilor pentru lipsa monitorizarii GPS?

17 Apr 2025

Dupa doar cateva zile in care sanctiunile privind monitorizarea prin GPS a transporturilor rutiere de bunuri au devenit efectiv aplicabile, guvernul analizeaza din nou posibilitatea suspendarii acestor amenzi, de data aceasta pana la finalul anului 2025. Masura apare intr-un proiect de ordonanta de urgenta recent initiat de Ministerul Finantelor, ca raspuns la solicitarile mediului de afaceri, care cere mai mult timp pentru adaptare la cerintele tehnice impuse de sistemul RO e-Transport.

Contextul: obligatii active din aprilie 2025

Incepand cu 1 aprilie 2025, s-a incheiat perioada de gratie prevazuta prin ultima suspendare oficiala a amenzilor pentru neconformarea cu obligatiile de transmitere a datelor GPS. Astfel, in lipsa unei noi interventii legislative, transportatorii si soferii pot fi deja sanctionati pentru:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- neasigurarea transferului datelor de pozitionare pe durata transportului de catre operatorul de transport rutier;

- neactivarea si neoprirea corespunzatoare a dispozitivului GPS de catre conducatorul auto, conform traseului si locatiei declarate in e-Transport,

obligatii prevazute de OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport:

Art. 8 indice 2

(1) Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

Art. 8 indice 3

In cazul unui transport de bunuri prevazut la art. 1 alin. (2) conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.

Sanctiunile prevazute sunt considerabile: intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoane fizice si intre 20.000 si 100.000 lei pentru persoane juridice, in cazul transportatorilor; respectiv intre 5.000 si 10.000 lei pentru conducatorii auto care nu respecta obligatia de utilizare a dispozitivului GPS.

Ce se propune prin noul proiect de OUG?

Conform proiectului publicat pe site-ul Ministerului Finantelor, se doreste suspendarea aplicarii acestor sanctiuni pana la 31 decembrie 2025, cu reluarea aplicabilitatii incepand cu 1 ianuarie 2026. Aceasta ar fi cea mai lunga perioada de amanare propusa pana acum, depasindu-le pe toate cele anterioare, inclusiv cea oficializata prin OUG 129/2024 prin care s-a stabilit ca amenzile se aplica de la 1 aprilie 2025.

Masura se justifica prin necesitatea de a permite transportatorilor sa-si adapteze flotele, sa implementeze sisteme fiabile de monitorizare si sa inteleaga pe deplin implicatiile noii obligatii. Este de remarcat ca discutiile privind sanctionarea monitorizarii prin GPS dureaza inca din toamna anului 2023, cand obligatia a fost introdusa legislativ, dar a fost amanata succesiv, uneori prin acte normative oficiale, alteori doar prin interpretari sau clarificari administrative.

Ce urmeaza?

Deocamdata, proiectul de ordonanta este in stadiu de propunere si nu produce efecte. Pentru a deveni aplicabil, este necesar ca acesta sa fie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial. Pana atunci, prevederile din OUG nr. 41/2022 privind monitorizarea prin GPS, sunt in vigoare si pot atrage sanctiuni in caz de nerespectare.

Concluzie

Revenirea la o noua perioada de suspendare a amenzilor va aduce un ragaz binevenit pentru transportatori, dar si o necesitate clara de regandire a modului in care legislatia este implementata: transparent, previzibil si cu consultarea reala a mediului de afaceri. Pana la publicarea in Monitorul Oficial a noii OUG, obligatiile privind transmiterea datelor GPS trebuie respectate.

 

 

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

23Oct2025

Cod UIT bunuri neconforme returnate la furnizorul din UE

de Gina Popescu valabil la 23 Oct 2025
Intrebare: Am comandat din Italia niste scaune, au venit, dar nu sunt conform cu specificatiile solicitate si le dam inapoi la furnizor, platim noi transport pentru a se modifica si a veni inapoi corect. Se emite UIT pentru e-transport?
23Oct2025

Declararea in RO e-Transport a utilajelor expediate temporar in UE pentru imbunatatiri (nontransfer)

de Profeanu Laura valabil la 23 Oct 2025
Intrebare: Compania noastra va trimite niste utilaje (proprietatea companiei) catre o firma in Polonia, care le va face niste modificari (imbunatatiri). Intrebare: care este tipul operatiunii si scopul operatiunii care trebuie declarate in UIT (E-Transport) atat la iesirea din tara cat si la intrare (dupa ce se vor produce imbunatatirile la utilaje? Multumesc!
08Oct2025

Generare cod UIT subcontractor Romania

de Costin A. Istrate valabil la 08 Oct 2025
Intrebare: Pentru o livrare de bunuri cu instalare in Romania de un furnizor din Germania, clientul acestui furnizor fiind o entitate din SUA, iar bunurile ajung din Ge in Romania la un subcontractor al entitatii din SUA - cine poate genera codul UIT? Firmele din GE si SUA nu sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania si in acest sens poate genera subcontractorul din Romania codul UIT? Bunurile, ...
04Oct2025

Marfa achizitionata intracomunitar si transportata direct la clientul final

de Constanta Popa valabil la 04 Oct 2025
Intrebare: Depozitul din Germania livreaza marfa direct la clientul din Romania. Factura se face catre noi si noi la randul nostru facturam marfa catre clientul din RO. Factura de la depozitul din Germania catre mine este fara TVA - are loc o achizitie intracomunitara. Factura de la mine catre clientul din RO cum se face? Cu tva 21%? Mentionez ca marfa nu trece prin depozitul nostru din Romania, ci se ...
29Sep2025

Livrare cu montaj in Bulgaria pentru un client din Romania

de Gina Popescu valabil la 29 Sep 2025
TVA
Intrebare: Societate platitoare de TVA din Romania are un client platitor de TVA din Romania pentru care in cadrul serviciilor de promovare realizeaza si produse. Aceste produse vor fi transportate si montate in Bulgaria de catre furnizorul din Romania. Ce obligatie exista pentru furnizor dpdv al emiterii facturii (cu sau fara tva), al obtinerii codului UIT pentru transport? Multumesc.
28Sep2025

RO e-Transport: este necesara declararea separata a bunurilor cu acelasi cod NC dar culori diferite

de Profeanu Laura valabil la 28 Sep 2025
Intrebare: In cazul in care pe factura fiscala avem bunuri care au acelasi cod NC, insa sunt produse diferite, de exemplu fire de tesatura care au cod NC 55109000 dar de culori diferite (verde, galben, rosu, etc) trebuie sa fie declarate in e-transport separat pe tip de culoare sau este suficient impartirea pe cod NC? Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right
x