Venituri din arenda realizate in 2019. Obligatiile platitorilor de venit si ale beneficiarilor

16 Mai 2019
Si in anul 2019 impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului. Venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin Hotarari ale Consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale regionale ale finantelor publice pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice datoreaza aceasta contributie daca estimeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, din urmatoarele categorii de venituri:
• venituri din activitati independente;
• venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
• venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati;
• venituri din cedarea folosintei bunurilor;
• venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
• venituri din investitii;
• venituri din alte surse.
Incadrarea in acest plafon se analizeaza prin luarea in calcul a urmatoarelor venituri:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice;
d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
e) venitul si/sau castigul din investitii. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele distribuite si incasate începand cu anul 2018;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale sanatate se datoreaza pentru veniturile cumulate (venituri nete din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri nete din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii, venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri brute din alte surse definite conform Codului fiscal) cu exceptia veniturilor din salarii.
In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
- 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c .
- 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
- 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de urgenta.
Conform art. 2 din H.G. nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata,cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Astfel, la determinarea plafonului anual se ia in considerare salariul minim de 2.080 lei/luna. Ca atare, pentru anul 2019 plafonul este de 24.960 lei (2.080 lei/luna x 12 luni).
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara. Cota este 10%.
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din arenda obtinut de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri pentru anul curent este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit – persoana juridica sau alta entitate care are obligatia de a conduce evidenta contabila - are obligatia sa calculeze, sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna Declaratia nr.112. Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate.
In situatia in care aceste venituri sunt realizate din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia - 24.960 in anul 2019 - contribuabilul desemneaza prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei si de la care venitul realizat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara.
Platitorul de venit desemnat depune Declaratia nr. 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate (2.496 lei/an).
In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de catre platitorul de venit.
Asadar, cu privire la obligatiile platitorului de venit se disting urmatoarele:
• nu are obligatia sa retina la sursa CASS pentru persoanele fizice care in anul 2019 estimeaza venituri sub 24.960 lei de la acest platitor;
• pentru veniturile estimate de la acest platitor de venit peste 24.960 lei acesta va retine CASS la sursa daca persoana fizica obtine il desemneaza pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata. Si in cazul in care persoana fizica obtine venituri cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara de la un singur platitor aceasta trebuie sa il desemneze pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata.
In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, iar venitul net cumulat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara, contribuabilul are obligatia depunerii Declaratiei unice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pana la aceasta data va efectua si plata contributiei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre venituri
28Iun2025
Venituri nerezident din inchiriere utilaj sucursala din Romania
de
Elena Ionescu
valabil la 28 Iun 2025
Intrebare:
O firma din Austria repartizeaza sucursalei sale din Romania un mijloc fix (repartizarea se face printr-o hotarare a firmei din Austria). Se poate factura o chirie lunara pentru acest bun, de catre firma din Austria catre Sucursala?
Multumesc!
29Iun2025
Achizitie parti sociale. Aspecte contabile si fiscale
de
Irina Dumitrescu
valabil la 29 Iun 2025
Intrebare:
Societate platitoare de impozit pe profit, TVA, achizitioneaza 75% din partile sociale ale unei societati cu asociat persoana fizica, la un pret negociat, plata se face in rate. Actele se deruleaza prin registrul comertului.
Firma care achizitioneaza face plata catre persoana fizica asociata din firma care vine partile sociale.
Va rog sa-mi specificati obligatiile fiscale declarative si de ...
23Iun2025
Tichete cadou acordate de Craciun sau Paste salariatilor si copiilor minori ai acestora. Tratament fiscal
de
Nicolae Liviu
valabil la 23 Iun 2025
Intrebare: As dori sa stiu, daca in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, suma de 300 lei este neimpozabila, cu fiecare ocazie (Paste, Craciun), pentru fiecare persoana in parte si pentru fiecare copil minor al acestora sau in limita a 300 lei/salariat?
19Iun2025
Cesiune parti sociale. Vanzare in castig
de
Vera Constantin
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
Societatea noastra A a avut parti sociale - 25% din capitalul social al unei alte societati B (cap.soc = 3000 lei). Societatea B detine si un teren pe care initial a vrut sa il vanda, dar pana la urma a vandut firma cu totul.
Astfel, la vanzare, partile sociale din A au fost cesionate noii conduceri, dar pe langa valoarea partilor sociale, societatea A a mai primit si 25% din valoarea ...
20Iun2025
Vanzare titluri de participare
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
Un SRL platitor de impozit pe profit ( A ) detine in alte SRL-uri platitoare de impozit (B,C...) pe profit parti sociale - mai mult de 10% si pe o perioada mai mare de 1 an si doreste sa isi vanda participatiile. Pentru considerarea veniturilor obtinute din vanzarea partilor sociale ca si venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit, mai trebuie sa se ia in considerare si altceva? ...
20Iun2025
Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
de
Elena Ionescu
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre ...
Vezi toate studiile de caz despre venituri keyboard_double_arrow_right