Venituri din arenda realizate in 2019. Obligatiile platitorilor de venit si ale beneficiarilor

16 Mai 2019
Si in anul 2019 impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului. Venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin Hotarari ale Consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale regionale ale finantelor publice pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice datoreaza aceasta contributie daca estimeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, din urmatoarele categorii de venituri:
• venituri din activitati independente;
• venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
• venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati;
• venituri din cedarea folosintei bunurilor;
• venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
• venituri din investitii;
• venituri din alte surse.
Incadrarea in acest plafon se analizeaza prin luarea in calcul a urmatoarelor venituri:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice;
d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
e) venitul si/sau castigul din investitii. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele distribuite si incasate începand cu anul 2018;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale sanatate se datoreaza pentru veniturile cumulate (venituri nete din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri nete din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii, venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri brute din alte surse definite conform Codului fiscal) cu exceptia veniturilor din salarii.
In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
- 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c .
- 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
- 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de urgenta.
Conform art. 2 din H.G. nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata,cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Astfel, la determinarea plafonului anual se ia in considerare salariul minim de 2.080 lei/luna. Ca atare, pentru anul 2019 plafonul este de 24.960 lei (2.080 lei/luna x 12 luni).
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara. Cota este 10%.
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din arenda obtinut de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri pentru anul curent este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit – persoana juridica sau alta entitate care are obligatia de a conduce evidenta contabila - are obligatia sa calculeze, sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna Declaratia nr.112. Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate.
In situatia in care aceste venituri sunt realizate din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia - 24.960 in anul 2019 - contribuabilul desemneaza prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei si de la care venitul realizat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara.
Platitorul de venit desemnat depune Declaratia nr. 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate (2.496 lei/an).
In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de catre platitorul de venit.
Asadar, cu privire la obligatiile platitorului de venit se disting urmatoarele:
• nu are obligatia sa retina la sursa CASS pentru persoanele fizice care in anul 2019 estimeaza venituri sub 24.960 lei de la acest platitor;
• pentru veniturile estimate de la acest platitor de venit peste 24.960 lei acesta va retine CASS la sursa daca persoana fizica obtine il desemneaza pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata. Si in cazul in care persoana fizica obtine venituri cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara de la un singur platitor aceasta trebuie sa il desemneze pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata.
In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, iar venitul net cumulat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara, contribuabilul are obligatia depunerii Declaratiei unice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pana la aceasta data va efectua si plata contributiei.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre venituri
03Nov2025
Sume primite de la rude in contul personal: trebuie declarate in Declaratia unica?
de
Profeanu Laura
valabil la 03 Nov 2025
Intrebare:
O persoana fizica incaseaza lunar in contul personal sume diverse (de la rude si diversi membri ai familiei), pentru diverse cheltuielile efectuate strict in interesul personal. Sumele au valori mari, 5000 euro, 7000 euro etc. Este un plafon lunar/anual de incasari si care la depasirea acestui plafon trebuie depusa Declaratia Unica, alte obligatii de plata sau declarative are?
Mentionez ca ...
30Oct2025
Implicatii atribuire contract fara prevedere bugetara
de
Gina Popescu
valabil la 30 Oct 2025
Intrebare:
Care sunt implicatiile in cazul in care se atribuie un contract fara sursa de finantare in bugetul de venituri si cheltuieli?
29Oct2025
Vanzare actiuni. Profit impozabil
de
Vera Constantin
valabil la 29 Oct 2025
Intrebare:
Societatea A detine actlunl sub 10% din actiunlle societatii B. Dupa 1 an societatea A doreste sa vanda actunlle detinute in B catre societatea C la mat mare decat cel de cumparare.
1. Pentru diferenta dintre valoarea de achiztie a actiunilor in B si valoarea de vanzare catre C se achita impozit pe profit 16% ?
2. Sunt alte aspecte care trebuie avute in vedere in aceasta situatie?
29Oct2025
Castigurile din criptomonede raman impozabile. Senatul a renuntat la propunerea de scutire temporara
de
Profeanu Laura
29 Oct 2025
Persoanele fizice care obtin castiguri din tranzactii cu monede virtuale vor continua sa datoreze impozit pe venit, intrucat masura de scutire temporara, propusa initial de legiuitor, a fost eliminata din proiectul de lege adoptat recent de Senat.
Desi forma initiala a initiativei legislative prevedea o exceptare de la plata impozitului pana la 31 iulie 2025, senatorii au votat varianta ...
28Oct2025
Hrana si tichete de masa. Tratament fiscal
de
Rodica Mantescu
valabil la 28 Oct 2025
Intrebare:
Daca angajatii lucreaza doua zile cate 11 ore + 1 ora pauza, apoi doua zile sunt liberi si pentru zilele in care lucreaza vrem sa le acordam in plus tichete pentru o masa si o masa calda pentru timpul indelungat... e posibil? Mentionez ca tichetul e de 20 lei si masa calda nu depaseste 20 lei. S-ar putea? In ce conditii? Multumesc!
18Oct2025
Incasare cotizatii imprumuturi membri cooperativa agricola
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 18 Oct 2025
Intrebare:
Cooperativa agricola platitoare de impozit pe profit. Va rog sa ma ajutati cu o monografie pentru:
- incasarea in contul bancat a cotizatieii anuale de la membru//membri fondatori (precum si regimul fiscal aplicabil la calculul impozitului pe profit)
- incasarea in contul bancar de la membru fondator a unor sume (mici) necesare acoperirii comisioanelor bancare - incadram la creditarea din ...
Vezi toate studiile de caz despre venituri keyboard_double_arrow_right



Un produs marca 