Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Venituri din arenda realizate in 2019. Obligatiile platitorilor de venit si ale beneficiarilor

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Si in anul 2019 impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului. Venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin Hotarari ale Consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale regionale ale finantelor publice pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.


Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Veniturile se declara de catre platitorul de venit in Declaratia nr.112.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice datoreaza aceasta contributie daca estimeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, din urmatoarele categorii de venituri:

    • venituri din activitati independente;
    • venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
    • venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati;
    • venituri din cedarea folosintei bunurilor;
    • venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
    • venituri din investitii;
    • venituri din alte surse.
 
Incadrarea in acest plafon se analizeaza prin luarea in calcul a urmatoarelor venituri:

    a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente;
    b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare;
    c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice;
    d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
    e) venitul si/sau castigul din investitii. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele distribuite si incasate începand cu anul 2018;
    f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
    g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale sanatate se datoreaza pentru veniturile cumulate (venituri nete din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri nete din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii, venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri brute din alte surse definite conform Codului fiscal) cu exceptia veniturilor din salarii.


In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
  1. 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c .
  2. 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
  3. 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de urgenta.
 
Conform art. 2 din H.G. nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata,cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Astfel, la determinarea plafonului anual se ia in considerare salariul minim de 2.080 lei/luna. Ca atare, pentru anul 2019 plafonul este de 24.960 lei (2.080 lei/luna x 12 luni).
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara. Cota este 10%.

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din arenda obtinut de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri pentru anul curent este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit – persoana juridica sau alta entitate care are obligatia de a conduce evidenta contabila - are obligatia sa calculeze, sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna Declaratia nr.112. Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate.

In situatia in care aceste venituri sunt realizate din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia - 24.960 in anul 2019 - contribuabilul desemneaza prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei si de la care venitul realizat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara.


Platitorul de venit desemnat depune Declaratia nr. 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate (2.496 lei/an).

In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de catre platitorul de venit.

Asadar, cu privire la obligatiile platitorului de venit se disting urmatoarele:

    • nu are obligatia sa retina la sursa CASS pentru persoanele fizice care in anul 2019 estimeaza venituri sub 24.960 lei de la acest platitor;

    • pentru veniturile estimate de la acest platitor de venit peste 24.960 lei acesta va retine CASS la sursa daca persoana fizica obtine il desemneaza pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata. Si in cazul in care persoana fizica obtine venituri cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara de la un singur platitor aceasta trebuie sa il desemneze pe acesta prin contractul incheiat intre parti, sa calculeze, sa retina, sa declare si sa plateasca contributia datorata.
In cazul in care nivelul venitului net din arenda estimat a se realiza este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, iar venitul net cumulat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara, contribuabilul are obligatia depunerii Declaratiei unice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pana la aceasta data va efectua si plata contributiei.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...