Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate se datoreaza si in anul 2019

15 Mai 2019
Incepand cu 01 ianuarie 2018 contributiile sociale obligatorii reglementate prin Codul fiscal sunt urmatoarele:
- contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat;
- contributia de asigurari sociale de sanatate datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
-
Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.
Independent de aceste contributii, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati si care au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza bugetului de stat o contributie pentru persoanele cu handicap neincadrate, respectiv platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Fac exceptie de la aceste prevederi institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate nu este reglementata de Codul fiscal. Aceasta contributie se datoreaza independent de contributia asiguratorie pentru munca, in baza art. 78 din Legea nr. 448/2006 in conditiile reglementate la acest articol astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr.60/2017.
Astfel, art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap stabileste dupa cum urmeaza:
”(1) Persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
(3) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2) platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.”
Astfel, intocmai ca in anul 2018, in anul 2019 daca nu se angajeaza persoane cu handicap in numarul prevazut de lege, se plateste lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Numarul mediu de salariati se determina in conformitate cu prevederile din Instructiunile pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
- 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c.
- 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
- 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentând 17,928 lei/ora, pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de Urgenta.
Art. 164 din Codul muncii prevede astfel:
”(1) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor. In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.
(11) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca.
(12) Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1)”.
Totodata conform art. 2 din H.G. NR. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Asadar, drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de 2.080 lei.
Astfel, la calculul fondului pentru persoane cu handicap neincadrate se utilizeaza salariul de baza minim brut de 2.080 lei, inclusiv de societatile din domeniul constructiilor intrucat nu exista exceptii pentru acest domeniu in ceea ce priveste calculul fondului de handicap.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre contributii
11Sep2025
Plata impozit pe venit si CASS din arenda
de
Gina Popescu
valabil la 11 Sep 2025
Intrebare:
Care este obligatia platitorului de venit din arenda cu privire la calculul, retinerea si plata contributiei de asigurari de sanatate? Exista optiunea ca arendatorul (beneficiarul venitului din arenda) sa isi declare singur contributia de asigurari de sanatate si sa o achite independent (pe cont propriu) in raport cu platitorul de arenda (societate comerciala)?
13Sep2025
Detasare salariati in Germania. Tratament fiscal cazare
de
Rodica Mantescu
valabil la 13 Sep 2025
Intrebare:
Va rugam sa ne precizati regimul cheltuielilor de deplasare in urmatoarea situatie: Angajatul se deplaseaza in Germania, pentru o durata de 2-4 luni, pentru un beneficiar cu care avem contract. In afara de diurna de 87,5 euro/zi, ii putem acorda indemnizatie de cazare fara documente justificative si in ce cuantum? Va multumim!
03Sep2025
Salariu elevi si student angajat
de
Gina Popescu
valabil la 03 Sep 2025
Intrebare:
O societate are angajati 5 elevi si un student pe perioada de vara. Cum platim contributiile la buget? Contractul individuaal de munca este de 4050 pentru 6 ore. Platim contributiile la 6 ore pentru 3037 rezulta salariu sau platim contributiile la 4050 lei cat este pentru 8 ore? Cum este corect sa fac statul de plata?
22Aug2025
Pensiile private: Guvernul aproba proiectul de lege privind mecanismul de plata. Urmeaza dezbaterea in Parlament
de
Profeanu Laura
22 Aug 2025
Guvernul a adoptat, intr-o forma revizuita, proiectul de lege care stabileste modul de plata a pensiilor private. Documentul aduce completari cadrului legislativ actual, care reglementeaza doar perioada de acumulare, si introduce mecanisme clare pentru transformarea sumelor din conturile personale in venituri lunare la pensionare.
Adoptarea acestei reglementari vine pe fondul presiunilor ...
20Aug2025
Coasigurarea la sanatate dupa noile reguli. Cine poate lua in intretinere si care este alternativa asigurarii in nume propriu
de
Profeanu Laura
20 Aug 2025
De la 1 august 2025, mecanismul prin care o persoana putea beneficia gratuit de asigurare de sanatate prin coasigurare a fost inlocuit cu o noua regula: acest beneficiu nu mai este gratuit, ci presupune plata unei contributii minime anuale. Practic, „luarea in intretinere” a sotului, sotiei sau a unui parinte fara venituri se face doar prin depunerea declaratiei unice si achitarea ...
14Aug2025
Venituri din chirii ce depasesc plafonul de 300.000 lei
de
Vera Constantin
valabil la 14 Aug 2025
Intrebare:
O persoana fizica inchiriaza imobile aflate in proprietatea sa, catre 5 firme, persoane juridice cu activitate economica. Din aceasta activitate incaseaza venituri care depasesc intr-un an 300.000 lei. Va rog sa-mi spuneti daca aceasta persoana este obligata sa se inregistreze ca platitoare de TVA in cazul in care depaseste plafonul de 300.000. Ce alte obligatii declarative si de plata are?
Vezi toate studiile de caz despre contributii keyboard_double_arrow_right