Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate se datoreaza si in anul 2019

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Incepand cu 01 ianuarie 2018 contributiile sociale obligatorii reglementate prin Codul fiscal sunt urmatoarele: 
  • contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat; 
  • contributia de asigurari sociale de sanatate datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate; 
  • contributia asiguratorie pentru munca datorata bugetului general consolidat.
Contributiile de asigurari sociale si cele de asigurari sociale de sanatate se datoreaza de catre salariat. Pentru veniturile din salarii, angajatorul va datora bugetului general consolidat contributia asiguratorie pentru munca. Contributia se determina prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul constituita din suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor.

Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:

- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

Independent de aceste contributii, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati si care au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza bugetului de stat o contributie pentru persoanele cu handicap neincadrate, respectiv platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Fac exceptie de la aceste prevederi institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala. 

Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate nu este reglementata de Codul fiscal. Aceasta contributie se datoreaza independent de contributia asiguratorie pentru munca, in baza art. 78 din Legea nr. 448/2006 in conditiile reglementate la acest articol astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr.60/2017.

Astfel, art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap stabileste dupa cum urmeaza:
”(1) Persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
(3) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2) platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.”


Astfel, intocmai ca in anul 2018, in anul 2019 daca nu se angajeaza persoane cu handicap in numarul prevazut de lege, se plateste lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Numarul mediu de salariati se determina in conformitate cu prevederile din Instructiunile pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

In anul 2019 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
  1. 2.080 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 12,43 lei/ora conform H.G. nr. 937/2018, cu exceptia situatiilor de la pct. b. si c.
  2. 2.350 lei lunar pentru un program normal de lucru de 167,333 ore in medie pe luna, reprezentand 14,044 lei/ora pentru personalul incadrat pe functii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime in munca de cel putin un an in domeniul studiilor superioare, conform H.G. nr. 937/2018
  3. 3.000 lei lunar pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentând 17,928 lei/ora, pentru domeniul constructiilor conform O.U.G. nr. 114/2018, exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din aceasta Ordonanta de Urgenta.

Art. 164 din Codul muncii prevede astfel:
”(1) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor. In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.
(11) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca.
(12) Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1)”.


Totodata conform art. 2 din H.G. NR. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2019 toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii se determina prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Asadar, drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de 2.080 lei.

Astfel, la calculul fondului pentru persoane cu handicap neincadrate se utilizeaza salariul de baza minim brut de 2.080 lei, inclusiv de societatile din domeniul constructiilor intrucat nu exista exceptii pentru acest domeniu in ceea ce priveste calculul fondului de handicap.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar212024

Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024

de Irina Dumitrescu 21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului'' Publicat in: M.Of. nr. 205  din  12.03.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar192024

Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine

de Profeanu Laura 19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar142024

Modificari fiscale 04 - 10 martie 2024

de Irina Dumitrescu 14 Mar 2024
1. Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 179  din  05.03.2024 Ce prevede:  Legea aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce au intrat in vigoare la data de 08 martie 2024 (3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei):   - reformularea ...