Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Aprilie 2024

1 ianuarie 2021 - efectele retragerii Regatului Unit al Marii Britanii din UE din perspectiva TVA

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

Regatul Unit al Marii Britanii s-a retras din Uniunea Europeana la data de 31 ianuarie 2020. Acodul privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din UE si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice prevede o perioada de tranzitie intre 1 februarie 2020 si 31 decembrie 2020 in care s-a aplicat in continuare Directiva 2006/112/CE a Consiliului privind sistemul comun al tva.

La 31 decembrie 2020 s-a incheiat perioada de tranzitie pentru retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeana iar, incepand cu 1 ianuarie 2021, Regatul Unit este in mod oficial o tara terta.

Din perspectiva TVA, incepand cu 1 ianuarie 2021, se disting urmatoarele:

1.    Livrari/achizitii de bunuri

In conformitate cu prevederile art. 51 din acordul mai sus mentionat Directiva 2006/112/CE a Consiliului se aplica in ceea ce priveste marfurile expediate sau transportate de pe teritoriul Regatului Unit pe teritoriul unui stat membru si viceversa, cu conditia ca expedierea sau transportul sa fi inceput inainte de incheierea perioadei de tranzitie si sa se incheie dupa aceasta perioada. Aceste operatiuni se declara in declaratia recapitulativa – Formular 390.

Operatiunile initiate dupa 1 ianuarie 2021 dintre Romania si Marea Britanie (adica Regatul Unit, cu exceptia Irlandei de Nord) nu mai sunt considerate achizitii intracomunitare, respectiv livrari intracomunitare, ci sunt considerate importuri (pentru care importatorul va avea obligatia platii TVA in Romania), respectiv exporturi (care vor putea fi scutite de TVA in conditiile art. 294 din Codul fiscal, justificate corespunzator) pentru care vor trebui intocmite formalitatile vamale.

Tratamentul specific vanzarilor la distanta nu se va mai aplica pentru vanzarile catre Marea Britanie (va fi aplicabila scutirea pentru livrari de bunuri in afara comunitatii) nici pentru achizitiile efectuate de o persoana neimpozabila din Romania de la o persoana impozabila din Marea Britanie (bunurile vor fi supuse TVA la import, cu exceptia importurilor pentru care se aplica scutirea speciala pentru bunurile de mica valoare).

Dupa cum se mentioneaza pe site-ul oficial al UE, „in scopuri vamale, Regatul Unit este tratat ca orice alta tara din afara UE incepând cu 1 ianuarie 2021. Mai exact, in prezent comertul dintre Regatul Unit si UE face obiectul procedurilorsi formalitatilor vamale. Cu toate acestea, in conformitate cu Protocolul convenit privind Irlandasi Irlanda de Nord, normelesi procedurile vamale ale UE continua, in general, sa se aplice marfurilor care intra si ies din Irlanda de Nord.”

In cazul in care marfurile au fost transportate sau expediate din Romania in Regatul Unit inainte de 1 ianuarie 2021 si sunt returnate in aceeasi stare din Regatul Unit catre Romania dupa 1 ianuarie 2021, aceste transporturi sunt considerate ca fiind reimporturi in conformitate cu articolul 143 alineatul (1) litera (e) din Directiva TVA. Sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute la articolul 143 alineatul (1) litera (e) din Directiva TVA, respectiv OMFP 103/2016, importul este scutit de TVA.

Operatiuni cu bunuri intre Romania si Irlanda de Nord

Pentru Irlanda de Nord codul de inregistrare in scopuri de TVA utilizeaza prefixul "XI".

Dupa incheierea perioadei de tranzitie se aplica Protocolul privind Irlanda/Irlanda de Nord („Protocolul I/IN”). Protocolul face obiectul consimtamantului periodic exprimat de Organul Executiv al Irlandei de Nord si de Adunarea Irlandei de Nord, perioada initiala de aplicare prelungindu-se pana la patru ani dupa incheierea perioadei de tranzitie in cadrul Protocolului I/IN, UE si Regatul Unit au convenit ca, in masura in care normele Uniunii Europene se aplica in Regatul Unit si pe teritoriul acestuia in ceea ce priveste Irlanda de Nord, aceasta din urma este tratata ca si cum ar fi un stat membru.

Protocolul I/IN prevede ca normele UE in domeniul TVA-ului pentru bunuri se aplica Regatului Unit si pe teritoriul acestuia in ceea ce priveste Irlanda de Nord.
Asadar, dupa incheierea perioadei de tranzitie, toate normele Uniunii Europene in materie de TVA privind operatiunile cu bunuri (livrari de bunuri, achizitii intracomunitare de bunuri si exporturi/importuri de bunuri) vor continua sa se aplice in Irlanda de Nord ca si cand ar fi stat membru al UE.

Astfel, in cadrul operatiunilor cu Irlanda de Nord si dupa 1 ianuarie 2021:
-    operatiunile care implica transporturi de marfuri intre Irlanda de Nord si statele membre vor fi considerate operatiuni intra-UE.
-    persoanele impozabile stabilite in Irlanda de Nord vor putea utiliza ghiseul unic pentru declararea si plata TVA-ului datorat pentru vanzarile lor la distanta intra-UE de bunuri din Irlanda de Nord (sau din statele membre) catre clienti din statele membre (sau din Irlanda de Nord);
-    persoanele impozabile stabilite in statele membre vor putea utiliza ghiseul unic pentru declararea si plata TVA-ului datorat pentru vanzarile lor de bunuri la distanta intra-UE din statele membre catre clienti din Irlanda de Nord;
-    persoanele impozabile stabilite in Irlanda de Nord vor putea solicita restituirea TVA-ului platit in statele membre in cadrul procedurii de rambursare prevazute de Directiva 2008/9/CE a Consiliului, in masura in care restituirea se refera la TVA-ul platit pentru achizitii de bunuri;
-    persoanele impozabile stabilite in statele membre vor putea solicita restituirea TVA-ului platit in Irlanda de Nord in cadrul procedurii de rambursare stabilite prin Directiva 2008/9/CE a Consiliului, in masura in care restituirea se refera la TVA-ul platit pentru achizitii de bunuri.

Atentie! Operatiunile care implica servicii nu sunt reglementate de Protocolul I/IN. Aceasta inseamna ca operatiunile cu servicii desfasurate intre statele membre si Irlanda de Nord vor fi tratate ca operatiuni intre statele membre si tari/teritorii terte.

Sintetizand, in materie de vanzari de bunuri situatia este urmatoarea:

Marfuri care circula din/catre:
dupa 1 ianuarie 2021                  Regim TVA
Marea Britanie catre Romania       import in Romania
Romania catre Marea Britanie       export in Romania
Irlanda de Nord catre Romania      achizitie intracomunitara in Romania
Romania catre Irlanda de Nord      livrare intracomunitara in Romania


2.    Prestari de servicii

Pentru serviciile prestate/achizitionate se aplica regulile privind stabilirea locului prestarii din punct de vedere al TVA, persoanele din Regatul Unit fiind considerate persoane nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene.
Pentru serviciile pentru care se aplica regula generala de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal prestate/primite de catre o persoana impozabila stabilita in Regatul Unit nu se vor mai raporta in Formularul 390. Achizitiile unor astfel de servicii efectuate de o persoana impozabila stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania se declara in Formularul 394.
Serviciile constand in activitati accesorii transportului, precum incarcarea, descarcarea, manipularea si servicii similare acestora, servicii constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale si evaluari ale bunurilor mobile corporale, servicii de transport de bunuri efectuate in Romania, cand aceste servicii vor fi prestate catre o persoana impozabila din Regatul Unit, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in Romania, vor fi impozabile din punct de vedere al TVA in Romania. In prezent, acestea sunt neimpozabile fiind aplicabila regula generala de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal. Dupa incheierea perioadei de tranzitie aceste servicii vor intra in sfera exceptiei de la art. 278 alin. (6) lit. a) din Codul fiscal.

Persoanele impozabile stabilite in Romania care presteaza catre persoane neimpozabile din Regastul Unit servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune nu vor mai utiliza regimul special UE pentru serviciile electronice (MOSS), aceste servicii vor fi neimpozabile in Romania.

3.    Alte dispozitii tranzitorii

•    In ceea ce priveste drepturile si obligatiile persoanei impozabile in legatura cu tranzactiile avand un element transfrontalier dintre Regatul Unit si un stat membru care au avut loc inainte de incheierea perioadei de tranzitie si in ceea ce priveste tranzactiile prevazute la alineatul (1), Directiva 2006/112/CE continua sa se aplice cinci ani dupa incheierea perioadei de tranzitie. Prin derogare de la aceste dispozitii:
- si de la articolul 15 din Directiva 2008/9/CE a Consiliului, cererile de rambursare care se refera la TVA care a fost platita intr-un stat membru de catre o persoana impozabila stabilita in Regatul Unit sau care a fost platita in Regatul Unit de catre o persoana impozabila stabilita intr-un stat membru se depun in conformitate cu conditiile prevazute de directiva respectiva pana cel tarziu la 31 martie 2021.
-  si de la articolul 61 alineatul (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului, modificarile aduse declaratiilor de TVA care au fost depuse in conformitate cu articolul 364 sau cu articolul 369f din Directiva 2006/112/CE fie in Regatul Unit, in ceea ce priveste serviciile furnizate in statele membre de consum inainte de incheierea perioadei de tranzitie, fie intr-un stat membru, in ceea ce priveste serviciile furnizate in Regatul Unit inainte de incheierea perioadei de tranzitie, se depun pana cel tarziu la 31 decembrie 2021.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr072024

Ghid contabil pentru achizitiile prin puncte de fidelitate

de Profeanu Laura 07 Apr 2024
In contextul economic actual, programele de fidelitate si recompensarea clientilor fideli prin puncte acumulate, reprezinta o strategie de marketing raspandita, oferind oportunitati atat consumatorilor cat si companiilor. Un aspect interesant si mai putin discutat, este modul in care se inregistreaza in contabilitate achizitiile de bunuri realizate prin utilizarea punctelor de fidelitate, in ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar182024

A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului

de Profeanu Laura 18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului". Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...