Achizitiile ecologice devin obligatorii pentru institutiile publice din 2025: ambitii mari, bugete limitate?

Incepand cu 2025, autoritatile publice din Romania vor avea obligatia legala de a integra criterii de mediu in procedurile de achizitie publica, ca urmare a aprobarii Hotararii Guvernului nr. 427/2025 si a publicarii Programului national de achizitii ecologice 2025–2030 (PNAE). Este pentru prima data cand Romania adopta un astfel de cadru coerent, aliniindu-se astfel la tendintele europene privind sustenabilitatea si economia circulara.
Ce sunt achizitiile ecologice?
Achizitiile ecologice (APE) inseamna cumpararea de produse, servicii sau lucrari care au un impact redus asupra mediului pe tot parcursul ciclului lor de viata. Asta presupune, de exemplu, preferinta pentru echipamente IT eficiente energetic, mobilier produs din materiale reciclate, sau servicii de curatenie care folosesc substante biodegradabile.
Tinte clare pentru 22 de categorii de bunuri si servicii
Programul prevede o crestere treptata a ponderii achizitiilor verzi, incepand cu procente de 20–30% in 2026 si ajungand pana la 50% in 2030 pentru anumite categorii de produse. Lista completa si calendarul anual sunt detaliate in Tabelul 2 din Programul national de achizitii ecologice 2025-2030, aprobat prin HG 427/2025, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 373 din 28 aprilie 2025:
Categoria de produse, servicii, lucrari pentru care au fost elaborate criterii ecologice |
Tinta anuala |
|||
2026 |
2027 |
2028-2030 |
||
1. Computere, monitoare, tablete, smartphone-uri |
30% |
40% |
50% |
|
2. Hartie de copiat si hartie grafica |
30% |
40% |
50% |
|
3. Echipamente de procesare a imaginii, consumabile pentru echipamente de procesare a imaginii |
30% |
40% |
||
4. Mobilier |
30% |
40% |
50% |
|
5. Produse de curatenie interioara |
30% |
40% |
50% |
|
6. Alimente |
30% |
40% |
50% |
|
7. Produse textile |
20% |
30% |
40% |
|
8. Echipamente electrice si electronice utilizate in sectorul asistentei medicale |
20% |
30% |
40% |
|
9. Produse pentru amenajarea spatiilor publice verzi |
20% |
30% |
40% |
|
10. Centrale termice cu apa |
20% |
30% |
40% |
|
11. Sisteme de iluminat rutier si de semnalizare rutiera |
30% |
40% |
50% |
|
12. Autovehicule pentru transport rutier |
30% |
40% |
50% |
|
13. Centre de date, camere ale serverelor si servicii cloud |
20% |
30% |
40% |
|
14. Servicii de catering |
20% |
30% |
40% |
|
15. Servicii de curatenie interioara |
20% |
30% |
40% |
|
16. Vopsele, lacuri si marcaje rutiere |
20% |
30% |
40% |
|
17. Servicii/Lucrari de intretinere a spatiului public |
20% |
30% |
40% |
|
18. Servicii de transport rutier |
20% |
30% |
40% |
|
19. Servicii de imprimare |
20% |
30% |
40% |
|
20. Proiectarea, executia si gestionarea cladirilor |
20% |
30% |
40% |
|
21. Proiectarea, executia si intretinerea drumurilor |
20% |
30% |
40% |
|
22. Servicii privind textilele (spalarea, repararea, intretinerea, preluarea textilelor) |
20% |
30% |
40% |
Detaliile si vor fi urmarite printr-un sistem de raportare digitalizat in SEAP, ce va fi dezvoltat in cursul anului 2025?.
Beneficiile sunt multiple, dar vin cu pretul investitiilor initiale
La nivel teoretic, avantajele sunt evidente: reducerea amprentei de carbon, eficientizarea costurilor pe termen lung, stimularea economiei circulare si incurajarea pietei „verzi”. In plus, implementarea programului este corelata cu angajamentele asumate prin Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila, Strategia privind economia circulara si Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Totusi, costurile initiale nu sunt neglijabile: autoritatile vor avea nevoie de formare profesionala, adaptari procedurale, posibile reorganizari interne si bugete suplimentare pentru produsele ecologice, care sunt adesea mai scumpe la achizitie.
Intre ambitie si realitate: este fezabil programul?
Desi este un pas important pentru Romania, succesul acestui program depinde de cativa factori:
- capacitatea Guvernului de a atrage fonduri europene (in special din PNRR si mecanismele DNSH (Do No Significant Harm) - niciuna dintre activitatile finantate nu trebuie sa aduca daune semnificative obiectivelor de mediu);
- adaptabilitatea administratiei publice locale, care in multe cazuri sufera de lipsa de personal calificat;
- sustinerea din partea pietei private, care trebuie sa furnizeze produse conforme cu standardele ecologice.
Mai ales in actualul context bugetar dificil, in care presiunea deficitului bugetar determina limitarea investitiilor publice, implementarea completa si eficienta a PNAE va necesita vointa politica reala, sprijin institutional si prioritizare strategica.
Concluzie
Programul national de achizitii ecologice nu pare a fi doar un document de politici publice, ci si o schimbare de paradigma in modul in care statul isi utilizeaza resursele financiare. In actuala perioada in care orice investitie este atent cantarita, achizitiile publice pot deveni motorul unei tranzitii verzi, daca sunt implementate inteligent, gradual si sustinute cu resursele necesare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!