Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 7 Mai 2025

Achizitiile ecologice devin obligatorii pentru institutiile publice din 2025: ambitii mari, bugete limitate?

01 Mai 2025

Incepand cu 2025, autoritatile publice din Romania vor avea obligatia legala de a integra criterii de mediu in procedurile de achizitie publica, ca urmare a aprobarii Hotararii Guvernului nr. 427/2025 si a publicarii Programului national de achizitii ecologice 2025–2030 (PNAE). Este pentru prima data cand Romania adopta un astfel de cadru coerent, aliniindu-se astfel la tendintele europene privind sustenabilitatea si economia circulara.

Ce sunt achizitiile ecologice?

Achizitiile ecologice (APE) inseamna cumpararea de produse, servicii sau lucrari care au un impact redus asupra mediului pe tot parcursul ciclului lor de viata. Asta presupune, de exemplu, preferinta pentru echipamente IT eficiente energetic, mobilier produs din materiale reciclate, sau servicii de curatenie care folosesc substante biodegradabile.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Mai mult decat o simpla optiune, acestea devin, de anul viitor, obligatie pentru institutiile publice. Documentatiile de atribuire vor trebui sa contina specificatii tehnice, criterii de evaluare si clauze contractuale cu relevanta ecologica, iar autoritatile contractante vor avea tinte anuale minime de respectat.

Tinte clare pentru 22 de categorii de bunuri si servicii

Programul prevede o crestere treptata a ponderii achizitiilor verzi, incepand cu procente de 20–30% in 2026 si ajungand pana la 50% in 2030 pentru anumite categorii de produse. Lista completa si calendarul anual sunt detaliate in Tabelul 2 din Programul national de achizitii ecologice 2025-2030, aprobat prin HG 427/2025, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 373 din 28 aprilie 2025:

         
 

Categoria de produse, servicii, lucrari pentru care au fost elaborate criterii ecologice

Tinta anuala

 

2026

2027

2028-2030

 

1. Computere, monitoare, tablete, smartphone-uri

30%

40%

50%

 

2. Hartie de copiat si hartie grafica

30%

40%

50%

 

3. Echipamente de procesare a imaginii, consumabile pentru echipamente de procesare a imaginii

30%

40%

 
 

4. Mobilier

30%

40%

50%

 

5. Produse de curatenie interioara

30%

40%

50%

 

6. Alimente

30%

40%

50%

 

7. Produse textile

20%

30%

40%

 

8. Echipamente electrice si electronice utilizate in sectorul asistentei medicale

20%

30%

40%

 

9. Produse pentru amenajarea spatiilor publice verzi

20%

30%

40%

 

10. Centrale termice cu apa

20%

30%

40%

 

11. Sisteme de iluminat rutier si de semnalizare rutiera

30%

40%

50%

 

12. Autovehicule pentru transport rutier

30%

40%

50%

 

13. Centre de date, camere ale serverelor si servicii cloud

20%

30%

40%

 

14. Servicii de catering

20%

30%

40%

 

15. Servicii de curatenie interioara

20%

30%

40%

 

16. Vopsele, lacuri si marcaje rutiere

20%

30%

40%

 

17. Servicii/Lucrari de intretinere a spatiului public

20%

30%

40%

 

18. Servicii de transport rutier

20%

30%

40%

 

19. Servicii de imprimare

20%

30%

40%

 

20. Proiectarea, executia si gestionarea cladirilor

20%

30%

40%

 

21. Proiectarea, executia si intretinerea drumurilor

20%

30%

40%

 

22. Servicii privind textilele (spalarea, repararea, intretinerea, preluarea textilelor)

20%

30%

40%

Detaliile si vor fi urmarite printr-un sistem de raportare digitalizat in SEAP, ce va fi dezvoltat in cursul anului 2025?.

Beneficiile sunt multiple, dar vin cu pretul investitiilor initiale

La nivel teoretic, avantajele sunt evidente: reducerea amprentei de carbon, eficientizarea costurilor pe termen lung, stimularea economiei circulare si incurajarea pietei „verzi”. In plus, implementarea programului este corelata cu angajamentele asumate prin Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila, Strategia privind economia circulara si Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).

Totusi, costurile initiale nu sunt neglijabile: autoritatile vor avea nevoie de formare profesionala, adaptari procedurale, posibile reorganizari interne si bugete suplimentare pentru produsele ecologice, care sunt adesea mai scumpe la achizitie.

Intre ambitie si realitate: este fezabil programul?

Desi este un pas important pentru Romania, succesul acestui program depinde de cativa factori:

  • capacitatea Guvernului de a atrage fonduri europene (in special din PNRR si mecanismele DNSH (Do No Significant Harm) - niciuna dintre activitatile finantate nu trebuie sa aduca daune semnificative obiectivelor de mediu);
  • adaptabilitatea administratiei publice locale, care in multe cazuri sufera de lipsa de personal calificat;
  • sustinerea din partea pietei private, care trebuie sa furnizeze produse conforme cu standardele ecologice.

Mai ales in actualul context bugetar dificil, in care presiunea deficitului bugetar determina limitarea investitiilor publice, implementarea completa si eficienta a PNAE va necesita vointa politica reala, sprijin institutional si prioritizare strategica.

Concluzie

Programul national de achizitii ecologice nu pare a fi doar un document de politici publice, ci si o schimbare de paradigma in modul in care statul isi utilizeaza resursele financiare. In actuala perioada in care orice investitie este atent cantarita, achizitiile publice pot deveni motorul unei tranzitii verzi, daca sunt implementate inteligent, gradual si sustinute cu resursele necesare.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

Voucherele de vacanta in 2025: un nou mecanism pentru angajatii din sectorul public cu venituri sub 8.000 lei net

de Profeanu Laura 18 Apr 2025
Guvernul a aprobat, in sedinta din 16 aprilie 2025, un nou mecanism pentru acordarea voucherelor de vacanta destinate exclusiv angajatilor din sectorul bugetar, cu salarii nete de pana la 8.000 de lei. Masura are un dublu rol – social si economic – urmarind stimularea turismului intern, dar si sprijinirea angajatilor cu venituri mai reduse din administratia publica. Cine ...

Un nou cadru de guvernanta corporativa pentru intreprinderile publice din Romania a fost stabilit prin Legea nr. 48/2025

de Profeanu Laura 17 Apr 2025
Publicata in Monitorul Oficial nr. 340 din 16 aprilie 2025 si intrand in vigoare la 19 aprilie 2025, Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privata a statului redefineste modul in care statul roman, respectiv unitatile administrativ-teritoriale (UAT), isi exercita calitatea de actionar, asociat sau proprietar in cadrul intreprinderilor publice. Aceasta noua ...

Cand devin institutiile publice platitoare de TVA? Ghid practic pentru inregistrare

de Profeanu Laura 27 Mar 2025
Un nou ghid pus la dispozitie de ANAF clarifica o intrebare frecventa: sunt institutiile publice obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA? Raspunsul este: depinde de activitatile desfasurate. Institutiile publice – in afara TVA… dar nu intotdeauna Ca regula generala, institutiile publice nu sunt persoane impozabile in scopuri de TVA pentru activitatile desfasurate in ...
21Mar2025

Deductibilitate cheltuieli creante datorate de institutii publice scoase din evidenta

de Gina Popescu valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: 1. Societatea a avut de recuperat de la CASMB indemnizatii de concediu medical pe mai multi ani. Am primit in cont o suma de bani, fiind mentionate lunile si anul pentru care a fost achitata suma, dar suma virata a fost mai mica decat creanta aferenta lunilor respective. Cei de la CASMB nu ofera alte amanunte in legatura cu suma nevirata (e.g. luna aferenta, certificatul medical etc). ...
03Mar2025

Impozitul pe mijloacele de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta

de Profeanu Laura valabil la 03 Mar 2025
Intrebare: Societatea noastra detine un autovehicul special care este destinat, in principal, tractarii remorcilor grele. O alta societate din acest domeniu ne-a atras atentia asupra faptului ca acest tip de autovehicul poate fi scutit de la plata impozitului. Prin urmare, am depus cerere la primaria locala, avand la baza Legea 227/2015, art. 469, alin. 1, punctul j, referitor la scutirea de la plata ...
24Feb2025

Auditul public intern la institutii publice

de Profeanu Laura valabil la 24 Feb 2025
Intrebare: Societate infiintata cu cod caen 8559, avand administrator si angajat cu studii superioare si vechime de peste 20 de ani in specialitate economice, ar vrea sa realizeze si audit intern la institutii publice, in speta, primarii. Va rog sa-mi spuneti codul CAEN si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatea, cat si angajatii.
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right