Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

CJUE limiteaza anularea codului de TVA din oficiu: ce inseamna decizia in cauza „Cityland” pentru contribuabilii din Romania?

30 Apr 2025

Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o hotarare de referinta (C-164/24, Cityland EOOD), care pune sub semnul intrebarii o practica administrativa frecventa in mai multe state membre, inclusiv in Romania: anularea din oficiu a codului de TVA pentru incalcari considerate „formale”, fara o analiza de fond a situatiei contribuabilului.

Hotararea CJUE ofera un precedent important pentru contribuabilii romani afectati de masura anularii codului de TVA - o practica adesea automata si disproportionata, care genereaza efecte negative fiscale si comerciale.

Ce s-a intamplat in cauza „Cityland EOOD”?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Cityland este o societate bulgara activand in domeniul constructiilor, care a fost radiata din registrul de TVA in urma unui control fiscal. Autoritatile au constatat neplata TVA declarata pentru anumite perioade cuprinse intre 2013 si 2018, in conditiile in care neplata nu fusese insotita de fapte de frauda, ci era rezultatul unor dificultati financiare. TVA restanta a fost achitata ulterior, ramanand de plata doar accesorii fiscale.

Cu toate acestea, autoritatile bulgare au anulat codul de TVA, invocand dispozitiile legale interne ce permiteau radierea pentru „incalcari sistematice”, chiar si in lipsa unui comportament fraudulos.

Ce a decis CJUE?

CJUE a stabilit clar: anularea codului de TVA fara analizarea naturii incalcarilor si a comportamentului contribuabilului este contrara principiilor proportionalitatii si securitatii juridice prevazute de Directiva TVA (2006/112/CE):

Articolul 213 alineatul (1) primul paragraf si articolul 273 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificata prin Directiva (UE) 2017/2455 a Consiliului din 5 decembrie 2017, precum si principiile securitatii juridice si proportionalitatii

trebuie interpretate in sensul ca

se opun unei reglementari nationale care, astfel cum a fost interpretata de autoritatile fiscale si de instantele nationale, prevede posibilitatea autoritatii fiscale competente de a radia din registrul taxei pe valoarea adaugata (TVA) o persoana impozabila pentru motivul ca nu si?a indeplinit obligatiile in materie de TVA, fara a analiza natura incalcarilor savarsite si comportamentul persoanei impozabile in cauza.

Curtea a punctat urmatoarele idei cheie:

- Atribuirea unui cod de TVA este fundamentala pentru buna functionare a sistemului TVA si nu poate fi revocata automat, in lipsa unei evaluari individualizate;

- Masurile administrative ale statelor membre trebuie sa urmareasca prevenirea fraudei si asigurarea colectarii TVA, dar in mod proportional si justificat;

- Radierea fara analiza poate avea efecte grave: afecteaza dreptul de deducere al partenerilor comerciali, reputatia contribuabilului si chiar continuarea activitatii acestuia;

- Orice sanctiune trebuie evaluata in functie de gravitatea faptei, riscul fiscal real si masurile corective adoptate de contribuabil.

Ce prevede legislatia romaneasca?

Si Codul fiscal din Romania prevede la art. 316 alin. 11) o serie de situatii in care ANAF poate anula din oficiu codul de TVA – de exemplu, pentru:

  • nedepunerea sau depunerea pe zero a deconturilor de TVA pentru perioade consecutive;
  • lipsa livrarilor si achizitiilor evidentiate in deconturi;
  • declararea inactivitatii fiscale;
  • existenta unor fapte penale in cazierul fiscal;
  • identificarea unui risc fiscal ridicat.

In practica, insa, ANAF nu analizeaza mereu natura si impactul incalcarilor sau daca persoana impozabila a fost de buna credinta. De multe ori, anularea are loc in mod automat, cu efecte negative pentru societate si partenerii sai.

De ce conteaza aceasta hotarare pentru Romania?

Hotararea CJUE este aplicabila direct si retroactiv in toate statele membre, inclusiv in Romania. Ea nu se limiteaza la legislatia bulgara, ci interpreteaza principiile Directivei TVA - norme cu aplicabilitate unitara in UE.

Astfel, contribuabilii romani care se afla in situatia anularilor automate ale codului de TVA, pot contesta masura, invocand jurisprudenta CJUE. Mai mult, autoritatile fiscale ar trebui sa revizuiasca practicile actuale pentru a se conforma deciziei europene.

Ce intrebari raman?

Hotararea CJUE clarifica situatia contribuabililor care si-au declarat corect TVA, dar nu l-au platit din motive obiective. Insa ce se intampla cu cei care nu au depus deloc deconturi de TVA sau le-au depus pe zero? Ar justifica acest comportament o anulare automata?

CJUE nu s-a pronuntat explicit asupra acestei situatii. Cu toate acestea, logica deciziei ne indeamna sa credem ca si in aceste cazuri trebuie efectuata o analiza individuala, nu o sanctiune in bloc.

Implicatii pentru practica

Decizia Cityland vs. Bulgaria, ar putea reprezenta un punct de cotitura pentru Romania:

  • ANAF ar trebui sa revizuiasca procedurile de anulare automata a codului de TVA;
  • contribuabilii ar trebui sa invoce hotararea CJUE in contestatii si plangeri;
  • instantele nationale trebuie sa o aplice, chiar retroactiv, in litigiile privind anularea codului de TVA;
  • Romania ar putea fi obligata sa modifice legislatia fiscala pentru a preveni sanctiuni neproportionale.

Concluzie

CJUE subliniaza importanta respectarii unui cadru fiscal echitabil si proportional: Radierea codului de TVA nu poate deveni o masura automata aplicata contribuabililor de buna-credinta pentru greseli de forma sau intarzieri de plati. Romania trebuie sa tina cont de acest mesaj - in interesul corectitudinii, al predictibilitatii si, nu in ultimul rand, al respectarii dreptului european.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre decizie cjue

CJUE clarifica un conflict de tratament fiscal: TVA deductibila intr-o operatiune reincadrata ca neimpozabila

de Profeanu Laura 04 Apr 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a adus clarificari importante intr-o speta ce implica doua societati din Romania, subliniind din nou forta principiilor neutralitatii TVA si protectiei increderii legitime in fata incoerentelor administrative. Decizia, pronuntata in martie 2025, vizeaza dreptul de deducere a TVA intr-o situatie in care aceeasi tranzactie a fost tratata diferit de ...
23Feb2025

Scutiri de TVA pentru traficul international de bunuri

de Profeanu Laura valabil la 23 Feb 2025
Intrebare: Societatea noastra, B, desfasoara activitati de logistica in portul Constanta, respectiv servicii de manipulare, depozitare, transbordare aferente bunurilor aflate in regim de tranzit vamal extern. Pentru veniturile obtinute din activitatile mentionate nu am aplicat TVA deoarece, aceste servicii accesorii transportului pentru care locul prestarii este in Romania potrivit prevederilor art.278 ...

Aplicarea penalitatilor de intarziere si dobanzilor conform Codului vamal european si legislatiei nationale din Romania

de Profeanu Laura 28 Dec 2024
La data de 05 decembrie 2024, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotarare care clarifica posibilitatea aplicarii cumulate a penalitatilor de intarziere din Codul national de procedura fiscala si a dobanzilor de intarziere prevazute de Codul vamal al Uniunii Europene (UE). Decizia, pronuntata in cauza C-506/23, are implicatii asupra interpretarii si aplicarii legislatiei ...

Raspunderea pentru produsele defecte extinsa si asupra furnizorilor: Decizia CJUE din decembrie 2024

de Profeanu Laura 27 Dec 2024
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat la 19 decembrie 2024 o hotarare care marcheaza o schimbare majora in domeniul responsabilitatii pentru produsele defecte, avand drept scop protectia consumatorului. Prin aceasta decizie, furnizorii pot fi trasi la raspundere in mod solidar cu producatorii, chiar daca nu au fabricat produsul, ci doar l-au distribuit. Context Cazul ...

Decizia CJUE privind deducerea TVA pentru servicii intragrup: implicatii si clarificari privind necesitatea sau oportunitatea achizitiilor

de Profeanu Laura 20 Dec 2024
La data de 12 decembrie 2024, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotarare importanta (cauza C-527/23) care aduce claritate asupra dreptului de deducere a TVA pentru serviciile achizitionate in cadrul grupurilor de societati. Decizia raspunde unei probleme frecvent intalnite in practica fiscala din Romania, si anume refuzul administratiei fiscale de a recunoaste deducerea TVA ...

Clarificari asupra abuzului de drept in domeniul TVA

de Profeanu Laura 06 Nov 2024
La data de 04 octombrie 2024, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat o decizie in cauza C-171/23, care aduce clarificari cu privire la aplicarea principiului interzicerii abuzului de drept in materie de TVA. Decizia este relevanta pentru contribuabilii din Uniunea Europeana si, in special, pentru cei din Romania, unde regimul fiscal este complex si supus ...
Vezi toate studiile de caz despre decizie cjue keyboard_double_arrow_right