AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu

22 Iun 2024
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.
Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.
In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.
Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare
O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.
Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.
Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.
Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.
Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.
Plata diferentelor rezultate
Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.
Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta);
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre control
Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF
de
Profeanu Laura
06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...
02Iun2025
Refuzul vizei CFP si al platii facturilor fara cod CPV
de
Profeanu Laura
valabil la 02 Iun 2025
Intrebare:
Desi au trecut 5 luni de cand a intrat in vigoare conform art. 4 alin. 2.1 din OUG 120/2021 obligatia inscrierii codului CPV pe facturi, sunt inca multi furnizori care livreaza produsul sau efectueaza serviciul, dar emit facturi fara cod CPV. Beneficiarul serviciului confirma efectuarea acestuia/livrarea bunurilor. Cum trebuie sa se procedeze din punct de vedere al vizei CFP? Factura poate fi ...
07Mai2025
Corectarea erorilor contabile
de
Profeanu Laura
valabil la 07 Mai 2025
Intrebare:
In urma unui control fiscal pentru anul 2021, s-a stabilit o suma suplimentara de plata pentru tva la care nu aveam drept de deducere, penalitati de nedeclarare si dobanzi pentru aceasta suma. Raportul de inspectie a fost comunicat in luna aprilie 2025 iar suma stabilita suplimentar a fost achitata tot in luna aprilie 2025.
Societatea are de recuperat tva.
Va rog sa imi spuneti daca pentru ...
Inspectii fiscale in constructii: ANAF verifica deducerile si sponsorizarile. Doua cazuri care dau de gandit
de
Profeanu Laura
02 Mai 2025
In contextul intensificarii inspectiilor fiscale din partea ANAF, doua cazuri recente atrag atentia asupra unor greseli frecvente care pot conduce la impuneri suplimentare de TVA si impozit pe profit.
Cazul 1: Lucrari de constructii cladiri – TVA dedusa fara legatura cu operatiuni taxabile
O societate cu activitate principala in constructia de cladiri a fost inspectata pentru ...
Vindeti constant imobile? Aveti grija, ANAF stie si poate recalifica veniturile!
de
Profeanu Laura
01 Mai 2025
Persoanele fizice care realizeaza frecvent tranzactii imobiliare trebuie sa fie extrem de atente: vanzarile succesive de imobile pot atrage o recalificare fiscala si, implicit, obligatii fiscale suplimentare. ANAF urmareste aceste operatiuni prin surse sigure de date, cum ar fi contractele notariale si raportarile lunare, iar inspectiile recente au confirmat acest lucru.
Caz concret: ...
Cheltuieli fara justificare si taxe neplatite: concluziile ANAF in doua cazuri de inspectii fiscale
de
Profeanu Laura
25 Apr 2025
Doua societati active in domenii total diferite – servicii de paza si protectie si jocuri de noroc – au fost supuse inspectiei fiscale, care a evidentiat un ser de nereguli: deduceri nejustificate, lipsa documentelor si nerespectarea obligatiilor declarative. In ambele cazuri, au fost stabilite obligatii fiscale suplimentare, atat in materie de TVA, cat si in privinta impozitului ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right