Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 12 Iulie 2025

AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu

22 Iun 2024

Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.

Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
AFM, prin aceasta noua procedura, urmareste conformitatea contribuabililor cu reglementarile fiscale aplicabile contributiilor, taxelor si penalitatilor ce constituie venituri la bugetul Fondului pentru mediu, reprezentand o extindere a competentelor AFM, consolidandu-se astfel rolul sau in administrarea fiscala a contribuabililor cu impact asupra mediului.

In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.

Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336  alin. 1 din Codul de procedura fiscala.

Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare

O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.

Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.

Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.

Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.

Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.

Plata diferentelor rezultate

Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta); 
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre control

11Iul2025

Inregistari decizie de impunere

de Elena Garofil valabil la 11 Iul 2025
Intrebare: In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit. Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele: 1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere 4411 = 5121 78.770 plata ...

Guvernul renunta la unitatile judetene ale Antifraudei

de Profeanu Laura 01 Iul 2025
Dupa mai multe amanari si un calendar initial care prevedea operationalizarea la 1 iulie 2025, Guvernul revine asupra deciziei privind infiintarea unitatilor judetene ale Directiei generale antifrauda fiscala (DGAF). Ministerul Finantelor a publicat pe 30 iunie 2025 un proiect de Ordonanta de Urgenta care abroga prevederile legale ce permiteau functionarea acestora, invocand ratiuni bugetare ...

Somatia ANAF in controalele antifrauda: document cu greutate penala pentru administratorii necooperanti

de Profeanu Laura 27 Iun 2025
La inceput de 2025, ANAF a introdus oficial un nou instrument de control care a schimbat complet dinamica unei inspectii antifrauda: somatia de prezentare a documentelor. Daca pana acum inspectorii antifrauda puteau emite doar o „invitatie” (care, de cele mai multe ori, nu impunea nicio urgenta reala pentru contribuabil), in prezent refuzul nejustificat de a raspunde unei somatii, ...

Deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor

de Profeanu Laura 23 Iun 2025
Un control fiscal recent a readus in prim-plan una dintre cele mai des intalnite greseli de interpretare a legislatiei fiscale: deducerea integrala a cheltuielilor cu deprecierea creantelor. Desi practica este tentanta in contextul presiunii financiare exercitate de clientii rau-platnici, legislatia fiscala romaneasca prevede limite clare si conditii stricte pentru deducerea acestor ...

Amortizarea unui apartament neutilizat in scop economic - tratament fiscal si concluzii dintr-un caz real verificat de ANAF

de Profeanu Laura 23 Iun 2025
In cadrul raportului publicat de ANAF cu privire la inspectiile fiscale finalizate in luna ianuarie 2025, a fost evidentiata o situatie relevanta pentru contribuabilii care inregistreaza amortizare pentru imobile achizitionate, dar care nu sunt utilizate efectiv in activitatea economica. Concluzia autoritatilor fiscale a fost clara: daca un activ - in speta, un apartament - nu este folosit ...

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right
x
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.