AFM a introdus controalele de verificare documentara la distanta pentru obligatiile fiscale de mediu

22 Iun 2024
Incepand cu 7 iunie 2024, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentara exclusiv de la distanta, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare documentara.
Masura isi propune sa eficientizeze procesul de monitorizare si verificare a obligatiilor de mediu, asimilate obligatiilor fiscale, si se bazeaza pe prevederile Codului de procedura fiscala si ale OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, potrivit careia (art. 3, alin.3) AFM are, printre altele, si urmatoarele atributii:
- desfasoara activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, care se aplica in mod corespunzator;
- desfasoara inspectii fiscale si controale inopinate la platitorii la Fondul pentru mediu;
- previne evaziunea fiscala in ceea ce priveste taxele si contributiile la Fondul pentru mediu.
In acest sens, Ordinul nr. 1248/2024 (art. 1) a oficializat modelele si continutul documentelor care se utilizeaza in procesul de verificare, care includ:
a) Solicitare de documente/informatii;
b) Invitatie pentru audiere;
c) Dispozitie de masuri ca urmare a verificarii documentare;
d) Decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare.
Verificarea documentara se realizeaza de la distanta, fara notificare prealabila, pe baza unei analize a coerentei situatiei fiscale a contribuabilului. Analiza se face folosind documentele existente la dosarul fiscal, informatii transmise de terti, sau alte documente relevante.
Contribuabilii sunt obligati sa raspunda la solicitarile AFM si sa furnizeze documentele cerute in termen de 30 de zile de la notificare.
Netransmiterea documentelor solicitate, constituie contraventie conform art. 336 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
Procesul de audiere in cadrul verificarii documentare
O componenta importanta a procesului de verificare documentara efectuat de AFM este invitatia pentru audiere, care va fi trimisa contribuabililor la finalizarea fazei preliminare de verificare, oferindu-le oportunitatea de a raspunde la constatarile preliminare inainte de emiterea deciziei. In invitatie se va mentiona data si ora la care contribuabilii pot sa-si exprime punctul de vedere, fie in scris, fie oral, cu privire la constatarile AFM.
Contribuabilii au posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere in termen de cinci zile lucratoare de la audiere, cu posibilitatea de prelungire pentru motive justificate, iar in cazul in care nu se prezinta la termenul stabilit si nu notifica despre renuntarea la acest drept, audierea se considera indeplinita.
Raspunsurile pot fi trimise prin mijloace electronice, posta sau prin depunere directa la registratura organului fiscal, iar audierea poate fi realizata atat in persoana, la sediul AFM, cat si prin sisteme electronice de comunicare la distanta, care asigura conexiunea audio-video.
Prin implementarea acestor audieri, AFM isi propune sa imbunatateasca conformitatea fiscala si sa minimizeze neclaritatile sau disputele legate de obligatiile fiscale.
Deciziile de impunere emise ca urmare a verificarii documentare, efectuate conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul de procedura fiscala, stabilesc obligatii fiscale, care pot fi contestate in termen de 45 de zile de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sanctiunea decaderii.
Plata diferentelor rezultate
Potrivit punctului 6 din Anexa 4 la ordin, diferentele de impozit, taxa sau contributie stabilite de organele fiscale ca urmare a verificarii documentare se platesc, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, cand data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.
Data comunicarii reprezinta data la care se efectueaza comunicarea actului administrativ fiscal emis, astfel:
- data semnarii de primire, daca se asigura remiterea acestuia conform art. 47 alin. 2 din Codul de procedura fiscala (actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului / imputernicitului / curatorului, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta);
- data inscrisa de posta la remiterea "confirmarii de primire", daca a fost transmis prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Implementarea acestei proceduri de verificare documentara la distanta de catre AFM marcheaza un pas important in adaptarea metodelor de control fiscal la tehnologiile moderne si la necesitatile de protectie a mediului.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre control
Sinteza Proiect de lege 09.09.2025
de
Vera Constantin
11 Sep 2025
1) „Instrument de plata” si „cont de plati” - ancore pentru conformare si analiza de risc
Legea introduce explicit definitii trimitere la Legea nr. 209/2019 instrumentele moderne de plata (carduri, wallet-uri/aplicatii ce initiaza plati).
In practica: ANAF va putea corela mai bine comportamentul de plata cu profilul de risc. Companiile fara cont de plati in ...
10Sep2025
Depunere D311 pentru cod TVA anulat din oficiu
de
Gina Popescu
valabil la 10 Sep 2025
Intrebare:
O societate comerciala a fost platitoare de TVA pana in 31.07.2014 cand i s-a anulat codul de TVA ,din oficiu, conform art 153 alin ( 9) lit e.
Societatea a desfasurat activitate in continuare, a avut un control inopinat de la ANAF in 2018 si au consemnat in Procesul-verbal ca in vectorul fiscal nu apare platitor de TVA.
In 28.08.2025 a primit o Notificare de conformare de la ANAF, in care ...
30Aug2025
Renuntarea la imprumut de catre asociat. Influente fiscale
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 30 Aug 2025
Intrebare:
Asociatul unic al unei societati, platitoare de impozit pe profit, printr-o decizie, in anul 2025, hotaraste cu ocazia dizolvarii SRL anularea imprumutului pe care l-a adus in firma in anul 2013, inregistrat in contul 4551. Acesta renunta la creditarea firmei, pentru ca societatea nu mai are suficient disponibil pentru continuarea activitatii, societatea inregistrand articolul contabil ...
31Aug2025
Recalificarea veniturilor obtinute din vanzari online ca activitate independenta
de
Profeanu Laura
valabil la 31 Aug 2025
Intrebare:
A avut loc un control antifrauda la o persoana fizica (doamna C.B-V.) avand ca obiectiv verificarea activitatii economice de natura comert cu produse diverse online.
Din analiza sumelor incasate in contul personal al unei personae fizice (membru al familiei doamnei C.V-B.) s-a constatat ca s-au incasat in perioada 2021 - 2024 de la o societate cu specific curierat, cat si de la diferite ...
30Aug2025
Implicatiile fiscale ale divizarii partiale: impozitarea rezervelor si tratamentul TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 30 Aug 2025
Intrebare:
Revin cu solicitare privind punctele de vedere ANAF privind divizarea unei societati.
SC CEDENTA are doua activitati acvacultura si farmacie si platitoare de impozit pe profit.
Se hotaraste ca activitatea de acvacultura sa fie cedata prin divizare unei societati existente, microintreprindere.
A fost facuta divizarea.
In urma control ANAF se verifica implicatiile fiscale si punctele de ...
18Aug2025
Conditii declarare contribuabil inactiv
de
Vera Constantin
valabil la 18 Aug 2025
Intrebare:
Societate comerciala platitoare de TVA, cod CAEN principal 4120 Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale, detine 3 certificate constatatoare de la ONRC:
1. certificat constatator ONRC ca nu desfasoara la sediul social activitati prevazute in actul constitutiv sau modificator in spatiul destinat
2. certificat constatator ca desfasoara activitati la beneficiar
3. ...
Vezi toate studiile de caz despre control keyboard_double_arrow_right