Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 August 2020
Un produs marca Rentrop ∧ Straton
Un produs marca Rentrop&Straton
Seminarul online "Solutii financiar-fiscale pentru depasirea crizei" poate fi vizualizat aici                                                                             Seminarul online "Solutii financiar-fiscale pentru depasirea crizei" poate fi vizualizat aici
  • Newsletter GRATUIT
  • Aboneaza-te GRATUIT la newsletter-ul PortalCodulFISCAL.ro.
     
    Aboneaza-te acum si primesti GRATUIT Raportul Special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii".
    Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA pentru client intrat in insolventa, criteriu de selectie a creantelor neincasate

Raspuns oferit de
Amelia Dumitras

Amelia Dumitras
Consultant fiscal si expert contabil
Intrebare:
Societatea A se inscrie in tabelul creditorilor al societatii B intrate in insolventa. Creanta inscrisa in tabelul definitiv al creditorilor este de 3.000.000 lei creanta simpla si 700.000 lei creanta sub conditie suspensiva. Creanta provine din facturi neincasate cu cote de TVA 24%, 20% si 19%.Planul de reorganizare al societatii B, admis si confirmat prin sentinta judecatoreasca, prevede ca societatea A sa primesca 70% din suma inscrisa in tabelul definitiv, adica 2.590.000 lei cu precizarea ca aceasta suma include si creanta sub conditie suspensiva. Rezulta ca societatea A poate sa ajusteze facturi in valoare de 1.110.000 lei.
 
Avand in vedere ca nu exista o precizare a componentei pe facturi a sumei de primit si de asemenea a faptului ca avem cote diverse de TVA pe facturile neincasate, ce facturi trebuie ajustate? (facturi in ordinea vechimii pana la concurenta sumei de 1.110.000 lei, 37% (1.110.000 lei /3.000.000 lei) din fiecare factura sau alta regula?)
 
Se declara facturile de ajustare in Declaratia 394?

Raspuns:
Desi nu ati precizat, consider ca in tabelul depus in calitate de creditor ati prezentat si informatiile referitoare la numarul data valoarea fiecarei facturi emise, neincasate care justifica valoarea creantelor in suma de 3.700.000 lei. Astfel, ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA se efectueaza in functie de data emiterii fiecarei facturi, in ordinea vechimii, pentru a respecta ordinea cronologica a emiterii acestora la data faptului generator. 
 
Astfel, cu prioritate, vor fi corectate prin ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA, facturile emise prin aplicarea cotei standard TVA 24% si 20%, indiferent de caracterul creantei: creanta simpla sau creanta inscrisa sub conditie suspensiva, pana la solutionarea definitiva a actiunii civile. Totusi, daca in momentul incrierii la masa credala nu s-a prezentat structura, pe facturi emise, a creantelor neincasate, aceasta situatie poate fi intocmita si la aceasta data, la momentul ajustarii negative a bazei de impozitare in baza unei proceduri interne de lucru, emisa de catre conducatorul societatii emitente a facturilor, dupa primirea hotararii cu privire la punerea in aplicare a planului de reorganizare a debitorului. In opinia mea, respectarea cronologiei facturilor emise este un criteriu obiectiv si nu poate crea suspiciuni in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, cu atat mai mult, cu cat, prin art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. d) acest aspect nu este reglementat in mod expres. 
 
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
................
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, ........Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, ....... ....... In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;"
 
Astfel, asa cum ati precizat si dvs., ajustarea negativa trebuie efectuata pentru facturi in ordinea vechimii pana la concurenta sumei acceptate in planul de reorganizare. 
 
Pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA se emite o factura de corectie (stornare) a facturii emise initial. Fiind o factura de stornare, factura se emite cu semnul minus, aplicand aceiasi cota de TVA in vigoare la data emiterii facturii initiale (24% pentru anul 2015 sau 20% pentru anul 2016. Daca valoarea creantei totale este formata din mai multe facturi, se emite o factura de stornare pentru fiecare factura emisa initial, fara a se emite o factura globala pentru valoarea totala a creantei neincasate. Este recomandabil ca, in fiecare factura emisa cu semnul minus, sa se inscrie informatii referitoare la:
  • cota TVA (24% sau 20%, etc.); 
  • numar si data facturii initiale;
  • baza legala: Legea nr. 227/2015, art. 287 lit. d);
  • numar si data Hotararii Judecatoresti de aprobare a planului de reorganizare.
 
Deci, documentul justificativ care sta la baza inregistrarilor contabile cu privire la ajustarea bazei de impozitare a TVA este factura, emisa in baza sentintei judecatoresti, de stabilire a planului de reorganizare.

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (9) din Codul fiscal conform carora "(9) In cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente."
 
Obligatia emiterii unei facturi pentru ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA este reglementata la pct. 32 din normele de aplicare ale art. 287 "32. (1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii ..., dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. ..."
 
Deci, ajustarea negativa a bazei de impozitare se efectueaza prin emiterea de facturi, cu semnul minus, respectand acelasi regim de impozitare si aplicand cota TVA in vigoare la data emiterii facturii initiale, de exemplu, 24%. Valoarea facturilor astfel emise, cu semnul minus, se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru luna in care factura de ajustare este emisa (de exemplu iunie 2020) si se raporteaza, atat prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii iunie 2020, la randul 16, denumit “Regularizari taxa colectata”, cat si prin declaratia informativa cod 394, in cartusul C alocat persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, cu cod valid de TVA.
 
Ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal “In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).. ”. 
 
Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. Un exemplar al facturii de ajustare se transmite si clientului aflat in reorganizare, chiar daca acel client nu este obligat sa ajusteze suma TVA dedusa, aspect reglementat prin norme, la pct. 32 alin. (4) prin care nu se face trimitere la lit. d) a art. 287 din Codul fiscal “(4) Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. b) si art. 305 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.” 
 
Avand in vedere faptul ca pentru acel client s-a aprobat un plan de reorganizare, inseamna ca acel client activeaza, in continuare, motiv pentru care factura de ajustare negativa a bazei de impozitare TVA trebuie raportata, cu semnul minus, si prin declaratia informativa cod 394: 
  • fie in cartusul C, daca acel client este inregistrat in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 si figureaza cu un cod valid de TVA;
  • fie in cartusul D, daca acel client are codul de TVA anulat din oficiu.
 
In opinia mea, contrar prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal in vigoare la aceasta data “In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, ...….. care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d)..., factura emisa pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA trebuie transmisa si cumparatorului/beneficiarului, daca acesta nu a fost radiat de la O.N.R.C. 
 
Motivez acest acest aspect prin faptul ca, desi prevederile art. 287 lit. d) au fost modificate repetat, prevederile art. 330 au ramas neschimbate, fara a fi modificate, concomitent cu modificarile si completarile aduse art. 287 lit. d). Asa cum ati observat si dvs., aceste modificari ar fi fost necesare, in special dupa reglementarea posibilitatii ajustarii bazei de impozitare a TVA in cazul reorganizarii judiciare. 
 
La rescrierea Codului fiscal in anul 2015 prin adoptarea Legii nr. 227/2015, in vigoare din 1 ianuarie 2016, prevederile art. 330 "Corectarea facturilor" alin. (2) sunt preluate ad literam prevederile art. 138 "Corectarea documentelor" din Legea nr. 571/2003 in vigoare pana la data de 31.12.2015. Iata dovada: 
  • art. 330 " In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d). "
  • art. 138 "(2) In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d). " Aceste prevederi au fost aplicabile pentru art. 287 lit. d) care s-a limitat doar la posibilitatea ajustarii in cazul "in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila; " In acest stadiu, dupa inchiderea procedurii societatea declarata in faliment putea fi radiata, motiv pentru care nu s-a mai impus obligatia transmiterii facturii si catre acest client, posibil radiat de la O.N.R.C. 
  • Singura modificare la rescrierea Codului fiscal a intervenit doar in ceea ce priveste denumirea articolului, respectiv:
  • art. 159 "Corectarea documentelor";
  • art. 330 "Corectarea facturilor".

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


x