Ajustarea TVA cand debitorul a intrat in faliment. Care sunt noutatile de la 01 ianuarie 2019 si cine o poate efectua?

27 Mar 2019
In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului baza de impozitare a TVA se reduce in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Incepand cu 01 ianuarie 2019,conform modificarilor aduse acestui articol prin Legea nr. 30/2019, ajustarea se efectueaza in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului, spre deosebire de perioada anterioara in care ajustarea se putea efectua doar in baza hotararii de inchidere a procedurii de faliment.
De asemenea, prin Legea nr. 30/2019 s-a stabilit ca, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
In ceea ce priveste ajustarea taxei pe valoare adaugata in cazul falimentului beneficiarului conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, aceste prevederi sunt aplicabile:
- Persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA . Aceste persoane emit facturi cu semnul minus pe care nu le transmit beneficiarului si inscriu TVA stornata in decontul de TVA – Formular 300.
- Persoanelor impozabile carora codul de inregistrare in scopuri de TVA le-a fost anulat la solicitarea acestora conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la Codul Fiscal 2015 - Parlamentul României">art. 310 sau a regimului special pentru agricultori prevazut la Codul Fiscal 2015 - Parlamentul României">art. 3151; Aceste persoane emit facturi pe care inscriu cu semnul minus reducerea bazei de impozitare si a taxei colectate si solicita restituirea taxei pe valoare adaugata pe baza Formularului (307) "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" . Factura de regularizare nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA a furnizorului/prestatorului.
Aceste persoane nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la Codul Fiscal 2015 - Parlamentul României">art. 310 din Codul fiscal pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 Codul Fiscal 2015 - Parlamentul României">alin. (6) si Codul Fiscal 2015 - Parlamentul României">(8) din Codul fiscal. Daca isi redobandesc Codul de TVA, aceste persoane vor putea efectua ajustarea taxei deductibile ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului in termenul prevazut la art. 287 din Codul fiscal, respectiv:
- in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment, sau
- in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre ajustare tva
13Oct2025
Ajustare TVA deductibila pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ
de
Profeanu Laura
valabil la 13 Oct 2025
Intrebare:
O societate de comert realizeaza un inventar si scoate din gestiune cateva produse defecte care nu pot fi comercializate.
La ce rand in D300 se noteaza tva-ul ajutat in urma produselor scoase din gestiune? Se noteaza in D300 si baza?
Daca aceste produse sunt defecte (diferenta de nuanta intre papuc stang si cel drept; fir tras, tesatura defecta etc...) aceste cheltuieli cu scoaterea marfii ...
14Oct2025
Codificare SAF-T a NC de ajustare TVA deductibila
de
Alexandru Palaghia
valabil la 14 Oct 2025
Intrebare:
In luna septembrie trebuie sa fac doua ajustari de TVA (21% si 11%).
Nota contabila este 635.1 = 4426 100 (pentru cota de 21%)
si
635.1 = 4426 75 (pentru cota de 11%).
Va rog sa imi spuneti care va fi maparea acestor note contabile in SAF-T?
07Oct2025
Dare in plata imobil in contul imprumutului
de
Olga Crevelescu
valabil la 07 Oct 2025
Intrebare:
O firma de constructii, platitoare de tva, care a primit un imprumut de valoare mare de la alta persoana juridica, doreste sa achite datoria prin transferul dreptului de proprietate al unui imobil construit in cadrul activitatii desfasurate. Poate fi o problema faptul ca pentru materialele achizitionate si serviciile prestate pentru construirea imobilului respectiv s-a solicitat si obtinut ...
26Sep2025
Client in insolventa. Ajustare TVA
de
Ionut Jinga
valabil la 26 Sep 2025
Intrebare:
Societatea a prestat servicii catre un client, care a inceput procedura de declarare faliment/insolventa. In ce conditii pot sa recuperez din tva-ul colectat si platit catre bugetul de stat in momentul emiterii facturii, tinand cont ca nu sunt sanse de a incasa facturile neachitate. Daca se poate, va rog o monografie contabila, si procedura prin care pot sa recuperez acel tva. Multumesc ...
16Sep2025
Ajustare tva imobil inchiriat in regim de scutire
de
Vera Constantin
valabil la 16 Sep 2025
Intrebare:
Societatea a achizitionat un imobil (apartament) care a fost facturat cu taxare inversa, in acest an societatea inchiriaza imobilul unei persoane fizice la care i factureaza fara TVA (SFDD) conform Art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal. In acest caz societatea trebuie sa faca ajustare de tva pentru imobilul dat in chirie?
11Sep2025
Cod TVA anulat din oficiu. Depunere D311 pentru operatiuni de inchiriere
de
Gina Popescu
valabil la 11 Sep 2025
Intrebare:
Societate cu cod tva anulat din oficiu, nu a solicitat reactivarea codului si a inregistrat venituri doar din inchiriere imobil, venituri scutite fara drep de deducere. Acum are notificare sa colecteze tva. Trebuia sa colectez tva daca codul a fost anulat si a inregistrat doar venituri din inchiriere imobil? Ajustarea tva dedusa la imobil a fost facuta intr-o perioada anterioara in care a avut ...
Vezi toate studiile de caz despre ajustare tva keyboard_double_arrow_right