ANAF a stabilit procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA

16 Oct 2017
Prin OANAF 2.927 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA.
Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile:
1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA;
2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal (retururi, reduceri comerciale acordate dupa emiterea facturilor s.a.), pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA;
3. sume transferate in contul curent al titularului deschis la aceeasi institutie de credit sau in contul de disponibil distinct deschis la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului, dupa caz, in limita sumelor transferate anterior din contul curent al titularului deschis la aceeasi institutie de credit sau din contul de disponibil distinct deschis la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului, dupa caz;
4. sume transferate in contul curent, in cazul persoanelor care nu mai au obligatia de a avea un cont de TVA si nu mai au obligatii de plata privind TVA;
Pentru a putea efectua aceste transferuri persoanele impozabile trebuie sa depuna la organul fiscal competent Formularul 310 – ”Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA”. Prin OANAF 2927 a fost aprobat si modelul acestui formular. Cererea se depune in format electronic, pe portalul e-guvernare, sub forma unui fisier PDF care are atasate doua fisiere:
- un fisier XML;
- un fisier cu extensia zip care va contine documentele justificative anexate la cerere.
In functie de natura sumelor solicitate, cererea va fi insotita de urmatoarele documente justificative:
1. Pentru sumele rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata: instrumente financiar bancare de plata, extrase de cont, facturi.
2. Pentru sumele rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal: ordine de plata, extrase de cont, facturi, contracte si orice alte documente care pot sustine corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA.
3. Pentru sumele transferate in contul curent al titularului deschis la aceeasi institutie de credit sau in contul de disponibil distinct deschis la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului: documentele de plata si extrasele de cont din care rezulta suma transferata din contul curent.
4. Pentru sumele reprezentand TVA achitat in numerar, cu exceptia celor retinute din incasarile in numerar sau cu cardul din contul curent: documentele prevazute de lege care au stat la baza platii in numerar si/sau a platilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaratii vamale de import s.a.), documentele de plata (in numerar, cu cardul din contul curent).
Pentru sumele transferate in contul curent, in cazul persoanelor care nu mai au obligatia de a avea un cont de TVA si nu mai au obligatii de plata privind TVA nu se depun documente justificative – trasferul se aproba pe baza informatiilor din evidenta fiscala.
Cererea trebuie solutionata in termen de 3 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia la organul fiscal. Dupa efectuarea verificarilor organul fiscal emite decizii de solutionare a cererii, prin care se aproba sau se respinge cererea, total sau partial. Inainte de luarea unei decizii de aprobare partiala sau de respingere integrala a cererii organul fiscal asigura exercitarea de catre contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedura fiscala.
Impotriva deciziei de solutionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in conformitate cu dispozitiile Codului de procedura fiscala, in termen de 45 zile de la data comunicarii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre transfer
17Iun2025
Obligatia emiterii e-factura pentru servicii B2C incasate prin transfer bancar
de
Amelia Dumitras
valabil la 17 Iun 2025
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate "Acvacultura in ape dulci", din punct de vedere al TVA se incadreaza la regimul special de scutire. Societatea incaseaza taxa de pescuit, de la persoane fizice, fie in numerar pentru care emite bonuri fiscale, fie direct in cont bancar. Intrebare: pentru incasarea taxei de pescuit de la persoane fizice, direct in cont bancar, exista ...
29Mai2025
Adaos comercial intre societati afiliate. Implicatii dosarul preturilor de transfer
de
Gina Popescu
valabil la 29 Mai 2025
Intrebare:
Daca intr-un grup de firme se stabileste, prin procedurile interne, ca vanzarea de marfa intre societatile afiliate se face cu un adaos de 5%, ce implicatii exista din punct de vedere al Dosarului preturilor de transfer? Mentionez ca firmele sunt atat din Romania, dar si firme din UE. Adaosul practicat cu alti clienti este mai mare 20 - 30%.
26Mai2025
Gestionarea stocului de marfa in cazul schimbarii obiectului de activitate
de
Profeanu Laura
valabil la 26 Mai 2025
Intrebare:
O societate comerciala doreste sa isi modifice obiectul principal de activitate, renuntand la vechiul obiect care presupunea vanzare de marfa si trecand la un obiect care implica doar prestari de servicii.
In aceasta situatie, am avea urmatoarele intrebari:
Care este modul corect din punct de vedere contabil si fiscal de a gestiona stocul de marfa ramas (care nu mai este relevant pentru ...
20Mai2025
Imprumut intre societati comerciale
de
Gina Popescu
valabil la 20 Mai 2025
Intrebare:
O societate comerciala avand asociat unic cu capital privat romanesc poate sa acorde un imprumut unei alte societati comerciale din Romania? Care este cadrul legal si monografia contabila in cazul in care poate acorda acest imprumut? Mentionez ca firma care acorda imprumutul o face ocazional, aceasta fiind prima data cand acorda un imprumut.
06Mai2025
Schimbarea destinatiei stocului de marfa
de
Alexandru Palaghia
valabil la 06 Mai 2025
Intrebare:
Impact venituri si cheltuieli pentru consum uz intern (investitie) din stoc de marfa.
Consumul s-a efectuat ulterior, dupa ce marfa a fost contabilizata in cont 371.
Cum va proceda societatea in ceea ce priveste scaderea din gestiune a marfii consumate intern si care sunt prevederile in vigoare pentru inregistrare contabila. Pentru dotare cu echipamente necesare cursuri pregatire clienti ...
Preturile de transfer sub lupa ANAF: analiza deducerii cheltuielilor in functie de profilul functional al contribuabilului
de
Profeanu Laura
02 Mai 2025
Un nou caz din practica ANAF evidentiaza cat de riscant este pentru firmele romanesti din grupuri internationale sa trateze superficial documentarea preturilor de transfer si a cheltuielilor cu furnizorii afiliati.
Speta nr. 5 din Informarea ANAF privind cazurile semnificative constatate de inspectia fiscala in luna februarie 2025, aduce in prim-plan o practica fiscala tot mai frecventa: ...
Vezi toate studiile de caz despre transfer keyboard_double_arrow_right