Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Iulie 2025

Atentionare pentru companiile care colaboreaza cu PFA

25 Nov 2024

Colaborarile intre persoanele fizice autorizate (PFA) si companii au devenit o practica obisnuita, insa aceasta relatie poate veni cu riscuri majore, mai ales din perspectiva fiscala si juridica.

Riscul de recalificare a relatiei de colaborare

O problema majora pentru companiile care colaboreaza cu PFA este posibilitatea recalificarii relatiei de la una independenta la una dependenta, fie de catre autoritatile fiscale, fie chiar la initiativa prestatorului de servicii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Cazuri frecvente de recalificare

- Recalificarea la initiativa PFA-ului:

In practica, sunt tot mai frecvente situatiile in care persoanele fizice autorizate solicita sa fie tratate ca salariati ai companiei pentru care presteaza servicii. Solicitarea apare deseori atunci cand colaborarea implica un grad ridicat de integrare: PFA-ul lucreaza in acelasi spatiu ca angajatii companiei, urmeaza instructiunile acesteia si observa beneficiile de care se bucura salariatii (cum ar fi tichetele de masa, concediile platite, pensiile private etc.).

- Recalificarea in instanta:

La incetarea unui contract de prestari servicii, unele PFA-uri au apelat la instanta, sustinand ca relatia lor cu firma a fost una de tip angajat-angajator, nu una de colaborare independenta. Argumentele aduse in astfel de cazuri includ exclusivitatea colaborarii, coordonarea activitatii de catre companie si utilizarea infrastructurii companiei. In majoritatea cazurilor, instantele au decis in favoarea recalificarii si au obligat companiile sa angajeze persoanele respective retroactiv, cu plata contributiilor sociale aferente.

- Recalificarea de catre autoritatile fiscale:

In cazul unui control fiscal, autoritatile pot analiza colaborarea dintre PFA si companie si pot concluziona ca aceasta indeplineste criteriile unei relatii de munca. Daca este o colaborare exclusiva, riscurile de recalificare sunt considerabil mai mari.

Un exemplu concret al riscurilor de recalificare a relatiei de colaborare intre un PFA si o companie este cel al unui contabil autorizat, titular al unui PFA, care presteaza servicii de tinere a evidentei contabile pentru o societate comerciala. In ciuda emiterii lunare a facturilor si a aparentei unei relatii independente, anumite detalii privind modul in care se desfasoara efectiv colaborarea, pot atrage riscul ca autoritatile fiscale sau instantele sa recalifice aceasta relatie ca una dependenta (angajat-angajator).

Situatia descrisa si riscurile aferente

1. Prezenta zilnica la sediul companiei:

Daca titularul PFA lucreaza zilnic la sediul companiei, intre orele 8:00 si 16:00, pe baza unui program fix, acest lucru poate fi interpretat ca o relatie de munca. Intr-o relatie independenta, prestatorul ar trebui sa aiba libertatea de a-si organiza programul conform propriilor nevoi.

2. Utilizarea resurselor companiei:

Lucrul pe soft, computer, biroul si scaunul puse la dispozitie de societate denota integrarea in infrastructura companiei, este o caracteristica specifica relatiilor de munca, nu unei colaborari independente.

3. Lipsa unei diferentieri fata de angajatii companiei:

Faptul ca titularul PFA lucreaza in acelasi birou cu alte persoane angajate pe baza unor contracte individuale de munca, fara diferentiere vizibila in rolurile sau statutul sau, poate conduce, de asemenea, la concluzia ca activitatea sa este similara cu cea a unui salariat.

4. Dependenta exclusiva de un singur client:

Daca PFA-ul lucreaza doar pentru aceasta companie si nu are alti clienti, exista un risc major ca relatia sa fie privita ca dependenta, deoarece lipseste libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti. 

Criterii pentru calificarea activitatii ca fiind independenta

Conform articolului 7 din Codul Fiscal, o activitate poate fi considerata independenta daca indeplineste cel putin patru dintre urmatoarele criterii:

- Libertatea de alegere a locului, modului de desfasurare si a programului de lucru.

- Libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti.

- Asumarea riscurilor activitatii de catre persoana fizica.

- Utilizarea patrimoniului propriu al persoanei fizice pentru desfasurarea activitatii.

- Desfasurarea activitatii bazandu-se pe capacitatea intelectuala si/sau prestatia fizica a persoanei.

- Apartenenta la un corp profesional cu rol de reglementare si supraveghere.

- Posibilitatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terti.

Companiile care colaboreaza cu PFA trebuie sa se asigure ca relatia respecta aceste criterii, pentru a preveni riscul de recalificare.

Recomandari pentru companii

1. Evitati exclusivitatea. Incurajati PFA-urile sa colaboreze cu mai multi clienti pentru a demonstra natura independenta a activitatii lor.

2. Definiti clar contractele: Asigurati-va ca in contractele de prestari servicii sunt incluse clauze care reflecta independenta PFA-ului, cum ar fi libertatea de organizare si asumarea riscurilor de catre acesta.

3. Evitati integrarea completa: Nu tratati PFA-urile ca pe angajati (de exemplu, prin oferirea de beneficii specifice salariatilor sau prin utilizarea infrastructurii companiei).

4. Monitorizati colaborarea: Analizati periodic relatia cu PFA-urile pentru a identifica posibile riscuri de recalificare.

Concluzie

Relatiile de colaborare dintre companii si PFA pot fi avantajoase, insa trebuie gestionate cu atentie pentru a preveni riscurile fiscale si juridice asociate recalificarii. Companiile trebuie sa respecte criteriile stabilite de legislatie, sa evite exclusivitatea si sa adopte masuri clare pentru a evidentia independenta activitatii PFA-urilor. Fara o gestionare atenta, astfel de colaborari pot aduce costuri suplimentare, inclusiv retroactivarea contributiilor sociale si penalitati.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre pfa

02Iul2025

Redeventa agricola platita de doua ori: efectele neaplicarii HG 70 2022 si solutiile legale pentru concesionari

de Profeanu Laura valabil la 02 Iul 2025
Intrebare: Un PFA are incheiat cu Agentia Domeniilor Statului un contract de concesiune pentru un teren agricol din anul 2019. Redeventa a fost achitata in contul comunicat de ADS si in baza notificarilor trimestriale primite. La Anaf redeventa s-a declarant prin D100, iar plata redeventei catre ANAF s-a facut de catre ADS in termen de 2 zile lucratoare de la data incasarii de la PFA. In anul 2025 s-a ...
30Iun2025

PFA. Regim TVA trecere bunuri din patrimoniul de afectatiune in patrimoniul personal

de Irina Dumitrescu valabil la 30 Iun 2025
TVA
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca in cazul scoaterii din patrimoniul de afectatiune al IF a unui teren construibil pentru care nu s-a dedus TVA, intrucat a fost achizitionat de la persoane fizice neinregistrate in scopuri de TVA, IF-ul anterior mentionat - platitor de TVA - va trebui sa colecteze TVA. Multumesc anticipat!
27Iun2025

PFA activitati de inchiriere

de Gina Popescu valabil la 27 Iun 2025
TVA
Intrebare: Un PFA, neplatitor de TVA, activitate principala cod CAEN 7499 - Alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice n.c.a., deschide punct de lucru la un hotel inchiriat pe codurile CAEN 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade scurte de durata si CAEN 6820 - Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate. Va lucra cu platforma PynBooking, care va ...
19Iun2025

CAS si CASS in anul 2025 venituri din activitati independente si drepturi de autor

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Un PFA - Birou individual de arhitectura (BIA), fara angajati, inregistreaza pe parcursul anului 2025 urmatoarele date: - Venituri impozabile = 32.000 lei. - Cheltuieli deductibile = 2.500 lei. Persoana fizica care detine PFA-ul mai obtine pe parcursul anului 2025 venituri din cedarea dreptului de autor de la o societatea in suma de 100.000 lei. Mentionez ca persoana fizica care obtine ...
17Iun2025

PFA emitere factura de cazare catre persoane fizice

de Gina Popescu valabil la 17 Iun 2025
Intrebare: O persoana fizica este inregistrata la ANAF pe CNP (nu este inregistrata la Registrul Comertului) si este la norma de venit. Detine o vila pe care o inchiriaza turistilor prin Booking si Airbnb. Are obligatia sa factureze catre fiecare persoana fizica care se cazeaza si sa incarce factura in spv? De la Booking si Airbnb nu primeste decat o situatie la sfarsitul lunii cu numele persoanelor ...
06Iun2025

PFA infiintata in 2025, optiune plata CASS

de Elena Garofil valabil la 06 Iun 2025
Intrebare: Un PFA nou infiintat (in aprilie 2025) ce bifeaza totusi sau ce declara, avand in vedere ca nu se mai face estimativa, pentru a fi asigurat in sistemul de pensii si in sistemul de sanatate? Practic, in cazul in care are nevoie de ingrijire medicala sa apara asigurat. Va multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre pfa keyboard_double_arrow_right
x