Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Decembrie 2024

Atentionare pentru companiile care colaboreaza cu PFA

25 Nov 2024

Colaborarile intre persoanele fizice autorizate (PFA) si companii au devenit o practica obisnuita, insa aceasta relatie poate veni cu riscuri majore, mai ales din perspectiva fiscala si juridica.

Riscul de recalificare a relatiei de colaborare

O problema majora pentru companiile care colaboreaza cu PFA este posibilitatea recalificarii relatiei de la una independenta la una dependenta, fie de catre autoritatile fiscale, fie chiar la initiativa prestatorului de servicii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Cazuri frecvente de recalificare

- Recalificarea la initiativa PFA-ului:

In practica, sunt tot mai frecvente situatiile in care persoanele fizice autorizate solicita sa fie tratate ca salariati ai companiei pentru care presteaza servicii. Solicitarea apare deseori atunci cand colaborarea implica un grad ridicat de integrare: PFA-ul lucreaza in acelasi spatiu ca angajatii companiei, urmeaza instructiunile acesteia si observa beneficiile de care se bucura salariatii (cum ar fi tichetele de masa, concediile platite, pensiile private etc.).

- Recalificarea in instanta:

La incetarea unui contract de prestari servicii, unele PFA-uri au apelat la instanta, sustinand ca relatia lor cu firma a fost una de tip angajat-angajator, nu una de colaborare independenta. Argumentele aduse in astfel de cazuri includ exclusivitatea colaborarii, coordonarea activitatii de catre companie si utilizarea infrastructurii companiei. In majoritatea cazurilor, instantele au decis in favoarea recalificarii si au obligat companiile sa angajeze persoanele respective retroactiv, cu plata contributiilor sociale aferente.

- Recalificarea de catre autoritatile fiscale:

In cazul unui control fiscal, autoritatile pot analiza colaborarea dintre PFA si companie si pot concluziona ca aceasta indeplineste criteriile unei relatii de munca. Daca este o colaborare exclusiva, riscurile de recalificare sunt considerabil mai mari.

Un exemplu concret al riscurilor de recalificare a relatiei de colaborare intre un PFA si o companie este cel al unui contabil autorizat, titular al unui PFA, care presteaza servicii de tinere a evidentei contabile pentru o societate comerciala. In ciuda emiterii lunare a facturilor si a aparentei unei relatii independente, anumite detalii privind modul in care se desfasoara efectiv colaborarea, pot atrage riscul ca autoritatile fiscale sau instantele sa recalifice aceasta relatie ca una dependenta (angajat-angajator).

Situatia descrisa si riscurile aferente

1. Prezenta zilnica la sediul companiei:

Daca titularul PFA lucreaza zilnic la sediul companiei, intre orele 8:00 si 16:00, pe baza unui program fix, acest lucru poate fi interpretat ca o relatie de munca. Intr-o relatie independenta, prestatorul ar trebui sa aiba libertatea de a-si organiza programul conform propriilor nevoi.

2. Utilizarea resurselor companiei:

Lucrul pe soft, computer, biroul si scaunul puse la dispozitie de societate denota integrarea in infrastructura companiei, este o caracteristica specifica relatiilor de munca, nu unei colaborari independente.

3. Lipsa unei diferentieri fata de angajatii companiei:

Faptul ca titularul PFA lucreaza in acelasi birou cu alte persoane angajate pe baza unor contracte individuale de munca, fara diferentiere vizibila in rolurile sau statutul sau, poate conduce, de asemenea, la concluzia ca activitatea sa este similara cu cea a unui salariat.

4. Dependenta exclusiva de un singur client:

Daca PFA-ul lucreaza doar pentru aceasta companie si nu are alti clienti, exista un risc major ca relatia sa fie privita ca dependenta, deoarece lipseste libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti. 

Criterii pentru calificarea activitatii ca fiind independenta

Conform articolului 7 din Codul Fiscal, o activitate poate fi considerata independenta daca indeplineste cel putin patru dintre urmatoarele criterii:

- Libertatea de alegere a locului, modului de desfasurare si a programului de lucru.

- Libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti.

- Asumarea riscurilor activitatii de catre persoana fizica.

- Utilizarea patrimoniului propriu al persoanei fizice pentru desfasurarea activitatii.

- Desfasurarea activitatii bazandu-se pe capacitatea intelectuala si/sau prestatia fizica a persoanei.

- Apartenenta la un corp profesional cu rol de reglementare si supraveghere.

- Posibilitatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terti.

Companiile care colaboreaza cu PFA trebuie sa se asigure ca relatia respecta aceste criterii, pentru a preveni riscul de recalificare.

Recomandari pentru companii

1. Evitati exclusivitatea. Incurajati PFA-urile sa colaboreze cu mai multi clienti pentru a demonstra natura independenta a activitatii lor.

2. Definiti clar contractele: Asigurati-va ca in contractele de prestari servicii sunt incluse clauze care reflecta independenta PFA-ului, cum ar fi libertatea de organizare si asumarea riscurilor de catre acesta.

3. Evitati integrarea completa: Nu tratati PFA-urile ca pe angajati (de exemplu, prin oferirea de beneficii specifice salariatilor sau prin utilizarea infrastructurii companiei).

4. Monitorizati colaborarea: Analizati periodic relatia cu PFA-urile pentru a identifica posibile riscuri de recalificare.

Concluzie

Relatiile de colaborare dintre companii si PFA pot fi avantajoase, insa trebuie gestionate cu atentie pentru a preveni riscurile fiscale si juridice asociate recalificarii. Companiile trebuie sa respecte criteriile stabilite de legislatie, sa evite exclusivitatea si sa adopte masuri clare pentru a evidentia independenta activitatii PFA-urilor. Fara o gestionare atenta, astfel de colaborari pot aduce costuri suplimentare, inclusiv retroactivarea contributiilor sociale si penalitati.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre pfa

Dec052024

PFA. Vanzare autoturism. Valoare neamortizata

de Nicolae Liviu valabil la 05 Dec 2024
Intrebare: PFA detine un autoturism in valoare de 80.000 lei din care partea amortizata este 50.000 lei. PFA si-a dedus cheltuiela cu autoturismul pe masura amortizarii lunare. PFA doreste sa se inchida. Va rog sa imi spuneti cum se trateaza partea in valoare de 30.000 lei, neamortizata.
Dec032024

PFA. Activitate inceputa in cursul anului

de Vera Constantin valabil la 03 Dec 2024
Intrebare: Un PFA si-a inceput activitatea in noiembrie 2024. Venurile nete estimate pentru cele 2 luni sunt de 20.000 lei. Pentru aceste venituri datoreaza CASS si CAS?
Nov252024

Calcul CASS la PFA

de Florentina Buzea valabil la 25 Nov 2024
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca plata contributiei de 10% CASS la PFA, suma respectiva intra in calculul plafonului de 6 salarii minime anuale? De exemplu: Venituri/2024 = 40.000 lei Cheltuieli/2024 = 20.000 lei Contributie CASS pentru anul 2023 achitata in 2024 = 3500 lei Pentru a calcula incadrarea in plafonul de 6 salarii pentru 2024 (19800 lei) se verifica facand diferenta 40000 - ...
Nov212024

Tratamentul fiscal al disponibilului si activelor PFA la data incetarii activitatii

de Alexandru Palaghia valabil la 21 Nov 2024
Intrebare: La inchiderea unei PFA, se impoziteaza disponibilul din banca si casa, si mijloacele fixe din patrimoniul PFA la trecerea in patrimoniul persoanei fizice? Ce taxe trebuie achitate? Va multumesc!
Nov202024

Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB

de Florentina Buzea valabil la 20 Nov 2024
Intrebare: PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva? In cazul in care va dori sa-si ...
Nov182024

PFA. Achizitie si vanzare bunuri imobile in scop economic. Tratament fiscal

de Nicolae Liviu valabil la 18 Nov 2024
Intrebare: Un PFA cumpara un teren in vederea revanzarii sau parcelarii si revanzarii. 1) Costul terenului se considera o cheltuiala la momentul cumpararii terenului sau in momentul revanzarii (peste cativa ani)? 2) Aceeasi situatie, dar referitoare la un apartament. Daca se cumpara intr-un an si se revinde in cativa ani. Cand este cheltuiala, la momentul cumparare sau la vanzare?
Vezi toate studiile de caz despre pfa keyboard_double_arrow_right