Bunuri acordate gratuit – cand avem obligatia sa colectam TVA?
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
28 Iun 2019
Una dintre conditiile pe care o persoana impozabila trebuie sa o indeplineasca pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA este ca bunurile/serviciile achizitionate sa fie utilizate in folosul unor operatiuni care ii dau drept de deducere a TVA – operatiuni ce se regasesc la art. 297 alin. (4) si (5) din Codul fiscal.
Pentru bunurile acordate in mod gratuit regula este ca, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial, punerea acestora la dispozitia altor persoane in mod gratuit este considerata livrare de bunuri catre sine pentru care persoana care le acorda trebuie sa colecteze TVA, pe baza unei autofacturi. Aceste prevederi se regasesc in Codul fiscal la art. 270 alin. (4) lit. b).
De la aceasta regula sunt prevazute unele exceptii, pentru care persoana impozabila nu are obligatia de a colecta TVA chiar daca la achizitie/productie a dedus TVA. Acestea se regasesc la art. 270 alin. (8) din Codul fiscal, astfel:
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
c) in categoria bunurilor acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile se cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor.
b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate. Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic.
Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.
Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza TVA. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul de TVA intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.
Pentru alte situatii care nu se regasesc printre exceptiile de mai sus, daca la achizitia sau productia bunurilor persoana impozabila a dedus TVA, total sau partial, la acordarea acestora in mod gratuit trebuie sa colecteze TVA. Baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. In cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe baza de impozitare este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila.
Pentru bunurile acordate in mod gratuit regula este ca, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial, punerea acestora la dispozitia altor persoane in mod gratuit este considerata livrare de bunuri catre sine pentru care persoana care le acorda trebuie sa colecteze TVA, pe baza unei autofacturi. Aceste prevederi se regasesc in Codul fiscal la art. 270 alin. (4) lit. b).
De la aceasta regula sunt prevazute unele exceptii, pentru care persoana impozabila nu are obligatia de a colecta TVA chiar daca la achizitie/productie a dedus TVA. Acestea se regasesc la art. 270 alin. (8) din Codul fiscal, astfel:
- Nu constituie livrare de bunuri bunurile acordate gratuit din rezerva de stat ca ajutoare umanitare externe sau interne;
- Nu constituie livrare de bunuri acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in urmatoarele conditii:
- se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
- bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
c) in categoria bunurilor acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile se cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor.
- Nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, in urmatoarele conditii:
b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate. Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic.
Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.
Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza TVA. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul de TVA intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.
Pentru alte situatii care nu se regasesc printre exceptiile de mai sus, daca la achizitia sau productia bunurilor persoana impozabila a dedus TVA, total sau partial, la acordarea acestora in mod gratuit trebuie sa colecteze TVA. Baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. In cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe baza de impozitare este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024
Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024
de
Irina Dumitrescu
22 Apr 2024
1. O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024
Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024
Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare
de
Profeanu Laura
16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr152024
Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024
Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit
de
Profeanu Laura
12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...