Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 10 Septembrie 2025

Ce solutii legale ai la indemana, daca vrei sa iesi dintr-un contract pagubitor





Respectarea intelegerii cu partenerii comerciali, oricare ar fi forma pe care o imbraca acest acord, este una din regulile pe care se bazeaza orice economie functionala. Aceasta regula se traduce in plan juridic prin forta obligatorie a contractului - o data ce si-a dat acordul, partea unui contract are o obligatie juridica sa-si indeplineasca obligatiie asumate, si nu doar o simpla obligatie morala. Desi acest principiu este, fara indoiala, unul din fundamentele unui climat comercial sanatos, exista si situatii exceptionale in care tocmai aplicarea lui in mod rigid poate afecta relatiile comerciale si in care se justifica anumite ajustari ale acestuia.



Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 Remediile clasice


Situatia tipica este cea in care se cumpara un bun sau un serviciu, iar furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii, desi nu livreaza bunul/nu presteaza serviciul (in totalitate sau in parte) potrivit clauzelor contractuale, pretinde plata intregului pret la scadenta. In teorie, contractul il obliga pe beneficiar sa-si onoreze obligatiile de plata, ceea ce evident ar fi inechitabil si i-ar aduce prejudicii.

Fara a insista foarte mult pe aceasta situatie, mentionam ca la dispozitia comerciantului beneficiar exista o serie de optiuni, destul de bine cunoscute si folosite in practica, care il protejeaza de efectele pagubitoare ale obligativitatii platii. Dintre acestea, amintim:

(a) Invocarea exceptiei de neexecutare (atat timp cat bunul nu a fost livrat/serviciul nu a fost prestat, obligatia de plata este suspendata) – conform art. 1556 din Noul Cod Civil (NCC);

(b) Reducerea proportionala a platii in masura prestatiei celeilalte parti – conform art. 1551 NCC,

(c) Rezolutiunea/rezilierea unilaterala a contractului prin simpla notificare – conform art. 1552 NCC, etc.

Facem mentiunea ca posibilitatea rezolutiunii/rezilierii unilaterale a contractului, fara a se apela la o instanta judecatoreasca si in absenta unui pact comisoriu, este o noutate introdusa relativ recent prin NCC si care se poate dovedi foarte eficienta in practica, in masura in care clauzele contractuale sunt formulate in mod corespunzator.



 Impreviziunea, reglementata de art. 1271 din NCC


In cazul in care ulterior incheierii unui contract, executarea acestuia a devenit excesiv de impovaratoare (dar nu imposibila) pentru una din parti din motive neimputabile acesteia, ea poate cere instantei

    adaptarea contractului la noile imprejurari (si anume, ajustarea contraprestatiilor) sau
    incetarea contractului.

Conceptul de impreviziune are ca scop evitarea unui dezechilibru contractual creat ca urmare a unor imprejurari exterioare vointei partilor, stabilindu-se o exceptie de la obligativitatea efectelor contractelor. Aplicabilitatea acestui concept inca nu a fost suficient testata in practica, insa pot fi imaginate situatii din realitate, in care impreviziunea s-ar dovedi utila, de exemplu: modificarea radicala a ratei dobanzii in contractele de finantare ca urmare a crizei financiare, fluctuatiile neobisnuite ale cursului valutar, etc.

Remediile oferite in cazul impreviziunii nu sunt o modalitate de a evita consecintele nefaste ale unor decizii de management eronate, intrucat aplicarea ei este exclusa atunci cand circumstantele ce au dus la dezechilibrul contractual puteau fi prevazute intr-un mod rezonabil la momentul incheierii contractului. De asemenea, impreviziunea nu-si gaseste aplicarea nici in situatia in care riscul aparitiei dezechilbrului contractual a fost asumat de catre partea in cauza (de exemplu: o clauza contractuala in care sunt asumate expres riscurile valutare).

Prin urmare, pentru a beneficia de efectele impreviziunii, un rol important il poate juca insasi modalitatea de redactare de la bun inceput a clauzelor contractuale de catre comerciant impreuna cu consultantii sai.

Desigur, ultimul cuvant ii revine instantei in a aprecia daca un anumit eveniment este de natura sa fie calificat ca impreviziune sau nu; insa opinia judecatorului ar putea fi influentata in mod semnificativ printr-o pregatire atenta a documentatiei contractuale, anterior implementarii acesteia.



Articol preluat de pe www.avocatnet.ro


Cititi continuarea articolului aici!


Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre insolventa

Proiect de modificare a legii insolventei: reguli mai dure pentru "persoanele strans legate de debitor" si raspundere extinsa pentru intrarea in insolventa

de Profeanu Laura 21 Aug 2025
Ministerul Justitiei a lansat recent in dezbatere publica un proiect de lege care aduce schimbari majore in materia insolventei si a organizarii activitatii practicienilor in insolventa. Demersul face parte din Planul Bugetar-Structural National 2025–2031 si urmareste atat reducerea duratei procedurilor, cat si cresterea gradului de recuperare a creantelor, in special a celor ...
21Aug2025

Firma in insolventa. Asociat decedat

de Vera Constantin valabil la 21 Aug 2025
Intrebare: O societate comerciala care este in insolventa prin administrator judiciar stabilit de Tribunal la data de 12.11.2024, are la ultima modificare 2 asociati: o persoana fizica si o persoana juridica. Persoana fizica a decedat in 2023. Societatea nu are bilantul depus la anul 2023. Momentan, nu s-a facut succesiunea persoanei, asociatul care a decedat, intre timp au mai decedat si niste ...
10Iul2025

Regim fiscal creante neincasate

de Alexandru Palaghia valabil la 10 Iul 2025
Intrebare: Creante neincasate ajustarea TVA si deductibilitatea la calculul impozitului pe profit in cazul falimentului clientilor - implicatii fiscale Va rog sa precizati daca mai este valabila solicitarea privind Hotararea definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, in vederea ajustarii TVA si a deductibilitatii impozitului pe ...
23Iun2025

Intrarea in reorganizare a societatii

de Vera Constantin valabil la 23 Iun 2025
Intrebare: Societatea X nu reuseste sa isi mai achite datoriile si vrea sa intre in reorganizare. Care sunt pasii de urmat si care sunt atributiile juristului, dar si ale contabilului?
13Mai2025

Scadere din evidenta clienti in insolventa

de Gina Popescu valabil la 13 Mai 2025
Intrebare: Societatea are un client cu un sold de 2600 lei fiind rest dintr-o factura de 4680 lei din noiembrie 2024. In februarie 2025 societatea a primit Notificarea privind deschiderea procedurii generale de insolventa asupra acestui client conform careia trebuia sa se inscrie la masa credala a acestuia. Societatea nu a depus cererea de inscriere la masa credala in termenul stipulat in notificare si ...
23Mar2025

Factura emisa de administrator judiciar

de Profeanu Laura valabil la 23 Mar 2025
Intrebare: Societatea a fost in insolventa din 2021-04.2024, avand un administrator judiciar, societatea fiind administrata tot de asociatul administrator. Instanta a stabilit un onorariu pentru administratorul judiciar. A fost aprobat prin adunarea creditorilor in decembrie 2023 un plan de reorganizare pentru care administratoul judicar a solicitat o suma in plus fata de onorariul stabilit de instanta. ...
Vezi toate studiile de caz despre insolventa keyboard_double_arrow_right
x