CECCAR introduce e-parafa, e-legitimatia si e-avizul: un pas major spre digitalizarea profesiei contabile

Incepand cu 2 septembrie 2025, profesia contabila face un salt important catre digitalizare. Odata cu intrarea in vigoare a Hotararii Consiliului Superior al CECCAR nr. 25/872/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 813/2025, au fost oficializate trei instrumente electronice: e-parafa, e-legitimatia si e-avizul.
E-legitimatia: confirmarea digitala a calitatii de membru
Una dintre cele mai vizibile schimbari este introducerea e-legitimatiei, echivalentul electronic al legitimatiei tiparite de membru CECCAR. Documentul digital include un cod QR, prin care se poate verifica rapid viza electronica ce confirma dreptul de exercitare a profesiei. Atat varianta electronica, cat si cea tiparita a legitimatiei raman valabile, membrii avand libertatea sa le utilizeze alternativ.
E-parafa: protectie si autenticitate pentru documentele electronice
Un alt instrument nou, este e-parafa, disponibila pentru toti membrii CECCAR, persoane fizice sau juridice, care detin parafa clasica in format fizic. E-parafa se foloseste exclusiv pentru documente originale in format electronic, impreuna cu semnatura digitala calificata a expertului contabil sau contabilului autorizat, aducand un plus de securitate si garantand totodata autenticitatea documentelor transmise electronic.
E-avizul: finalul avizelor tiparite
De asemenea, hotararea stabileste operationalizarea e-avizului de exercitare a profesiei, care inlocuieste forma tiparita emisa pana acum pentru societatile de expertiza contabila si de contabilitate.
Si in acest caz, verificarea se face printr-un cod QR, atasat documentului digital. Totusi, avizele tiparite emise de filiale in cursul anului 2025 raman valabile pana la 31 martie 2026. In anul 2025, e-avizul se emite doar pentru societatile care nu au primit deja avizul anual in format clasic.
Implementare si responsabilitati
CECCAR a subliniat ca organele alese si structurile executive ale corpului profesional sunt responsabile pentru punerea in aplicare a acestor masuri. Totodata, hotararea face trimitere la OG nr. 65/1994 si la Regulamentul de organizare si functionare a CECCAR, oferind baza legala pentru aceasta schimbare.
Concluzie: Operationalizarea e-parafei, e-legitimatiei si e-avizului reprezinta un pas important spre adaptarea profesiei contabile la realitatile digitale. Practicienii vor avea acum la dispozitie instrumente care simplifica procesele, sporesc siguranta documentelor si ofera transparenta in verificarea dreptului de practica.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!