Consumatorii romani, mai bine protejati: informatii clare in limba romana si birouri fizice de asistenta pentru comerciantii non-UE

O noua initiativa legislativa, aflata la inceputul parcursului parlamentar, urmareste sa consolideze protectia consumatorilor din Romania. Modificarile propuse la Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 ar aduce obligatii suplimentare pentru producatori si comercianti, atat din Uniunea Europeana, cat si din afara acesteia, punand accent pe informarea in limba romana si pe accesul facil la servicii de asistenta.
Care sunt problemele identificate?
In expunerea de motive, initiatorii atrag atentia ca, desi legislatia actuala garanteaza dreptul consumatorilor la informatii complete si corecte, in practica numeroase produse sunt comercializate cu etichete incomplete sau greu de inteles. In special, lipsesc adesea detalii privind provenienta materiilor prime si statul de fabricatie. Mai mult, multi operatori economici straini nu ofera servicii gratuite de suport in limba romana, directionand clientii catre numere de telefon cu suprataxa sau adrese electronice greu accesibile.
Ce schimbari aduce proiectul?
Printre principalele modificari propuse se numara:
- Informarea obligatorie in limba romana: toate produsele si serviciile trebuie sa fie prezentate cu informatii vizibile, lizibile si usor de inteles. Aceasta cerinta se aplica etichetelor, ambalajelor, contractelor, instructiunilor si altor documente care insotesc produsele.
- Detalii extinse pe eticheta: producatorii vor fi obligati sa mentioneze, pe langa elementele deja cerute (denumire, marca, cantitate, valabilitate, compozitie, riscuri, mod de utilizare), si originea materiilor prime.
- Documentatie tehnica in romana: produsele de folosinta indelungata trebuie sa fie insotite de certificat de garantie, carte tehnica si instructiuni traduse direct de producator in limba romana.
- Preturi transparente: vanzatorii si prestatorii de servicii vor fi obligati sa afiseze pretul final, incluzand toate costurile si taxele.
- Asistenta gratuita in romana: toate informatiile si serviciile de suport pentru consumatori vor trebui furnizate gratuit, in limba romana.
Noutatea majora: birouri fizice pentru comerciantii non-UE
Un punct central al initiativei vizeaza operatorii economici straini din afara Uniunii Europene. Daca acestia inregistreaza o cifra de afaceri de peste un milion de euro pe teritoriul Romaniei, vor fi obligati sa deschida cel putin un punct de lucru si un birou fizic de asistenta pentru consumatori. Masura este menita sa ofere clientilor romani o modalitate directa de a solicita informatii, a depune reclamatii sau a cere suport, fara costuri suplimentare.
Urmatorii pasi
Proiectul se afla acum in dezbaterea Senatului, ca prima camera sesizata. Pentru a intra in vigoare, acesta trebuie adoptat de Parlament, promulgat de Presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial. Potrivit textului de lege, modificarile ar urma sa se aplice incepand cu anul urmator publicarii.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!