Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iulie 2020
Un produs marca Rentrop ∧ Straton
Un produs marca Rentrop&Straton
Seminarul online "Solutii financiar-fiscale pentru depasirea crizei" poate fi vizualizat aici                                                                             Seminarul online "Solutii financiar-fiscale pentru depasirea crizei" poate fi vizualizat aici
  • Newsletter GRATUIT
  • Aboneaza-te GRATUIT la newsletter-ul PortalCodulFISCAL.ro.
     
    Aboneaza-te acum si primesti GRATUIT Raportul Special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii".
    Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Cheltuieli transport la si de la locul de munca cu autoturism inchiriat de societate

Raspuns oferit de
Elena Ionescu

Elena Ionescu
Consultant fiscal
Intrebare: Societate comerciala doreste sa inchirieze pe baza unui contract un automobil pe o perioada nedeterminata de la un salariat. Valoarea lunara a chiriei 1500 lei cheltuili cu combustibilul cheltuieli cu intretinerea. Automobilul este folosit pentru transportul salariatilor la locul de munca. Care sunt inregistrarile contabile pentru firma si in ce limita sunt deductibile? Societatea retine impozitul pe venit datorat de persoana fizica si plateste catre stat? Cum se declara in 112? Persoana fizica trebuie sa declare la ANAF venitul?

Raspuns:
 Intrebarile formulate de d-voastra se refera atat la deductibilitatea cheltuielilor la nivelul persoanei juridice cat si tratamentul fiscal aplicabil persoanei fizice (salariat) care inchiriaza societatii autovehiculul personal.
 
Din punct de vedere al recunoasterii cheltuielilor societatii cu chiria prevazuta in contract, precum si cu intretinerea masinii, inclusiv cele privind combustibilul utilizat, prevederile art. 25, alin. (3), lit. l) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, limiteaza cheltuielile de aceasta natura pentru vehiculele rutiere motorizate cu o masa totala autorizata de 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri (inclusiv al soferului) la 50% daca nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii, cu exceptia cazurilor expres prevazute de articol.
 
Potrivit dispozitiilor pct. 16 alin. (1) din normele metodologice date in aplicarea art . 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate sunt supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la pct. 68 din normele metodologice date in aplicarea art. 298 al titlului VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal.
 
Justificarea utilizarii vehiculelor mentionate se efectueaza pe baza documentelor financiar-contabile si prin intocmirea foilor de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
 
Foile de parcurs trebuie adaptate in functie de necesitatile persoanei juridice respective.
 
In speta prezentata de d-voastra, se pare ca autoturismul se utilizeaza numai partial pentru activitatea societatii deoarece transportul salariatilor, la si de la locul de munca, nu reprezinta obiectul de activitate al acesteia, iar cheltuielile recunoscute vor fi in limita de 50% din valoarea lor.
 
Indiferent de faptul ca se intocmeste sau nu se intocmeste foaia de parcurs, dreptul de deducere a sumei TVA deductibile, dar si a cheltuielilor de exploatare aferente autoturismului respectiv, se limiteaza la 50% .
 
Din punct de vedere al impunerii acestor sume la nivelul persoanelor fizice angajate, prevederile art. 76, alin. (4), lit. a) si g) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, stabilesc ca sunt exceptate din categoria veniturilor din salarii sumele reprezentand contravaloarea cheltuielilor privind transportul la si de la locul de munca al salariatilor si contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre locul in care angajatii isi au domiciliul si locul de munca al acestora.
 
Pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor art. 25, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, sunt considerate deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
 
La alin. (2) al aceluiasi articol, se dispune ca sunt considerate deductibile si cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt acestea definite potrivit titlului IV, cu exceptia celor reglementate la alin. (3) si (4).
 
Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor sunt considerate cheltuieli deductibile, ”indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice”.
 
La art. 25, alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, este prevazuta deducerea limitata a cheltuielilor de natura sociala (care cuprind si cheltuielile cu transportul salariatilor, la si de la locul de munca) in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, asa cum sunt definite acestea potrivit dispozitiilor Codului muncii.
 
Normele metodologice emise in aplicarea prevederilor art. 25, alin. (3) aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile ulterioare, subliniaza la pct. 15, alin. (1) faptul ca sunt deductibile in aceeasi limita si alte cheltuieli de natura sociala daca sunt efectuate in baza contractului colectiv de munca.
 
Inregistrarea in evidenta contabila a luarii cu chirie a autovehiculului, de la persoana fizica (salariat) se efectueaza:
 
612              =                  401
 
”Cheltuieli cu redeventele,            ”Furnizori”
 
locatiile de gestiune si
 
chiriile/analitic chirii
 
401              =                  5121
 
”Furnizori”                                   ”Conturi la banci in lei”
 
          4426            =                  401
 
”TVA deductibila”                        ”Furnizori”
 
612              =                  4426  pentru 50 %, daca este cazul
 
”Cheltuieli cu redeventele,            ”TVA deductibila”
 
locatiile de gestiune si
 
chiriile/analitic chirii
 
Pentru recunoasterea cheltuielilor, atunci cand se determina impozitul pe profit, este necesar sa existe documente justificative cum ar fi contractul de inchiriere incheiat cu societatea pentru autovehiculul personal pus la dispozitie de angajat, bonul fiscal/factura primite de la furnizorul de combustibil, precum si orice alt document din care sa rezulte faptul ca aceste cheltuieli au fost efectuate.
 
Sintetizand, cheltuielile de transport efectuate in conditiile prezentate sunt recunoscute la nivelul persoanei juridice (in limita cotei de 5%), iar sumele respective nu sunt impozabile pentru angajatii care sunt transportati de acasa la locul de munca si retur, daca acest fapt este prevazut in contractul colectiv de munca si daca sunt respectate si celelalte conditii de forma si justificare.
 
In ceea ce priveste veniturile realizate de angajat din inchirierea autovehiculului personal, mentionam ca, potrivit prevederilor art. 83 din Codul fiscal sumele de aceasta natura se incadreaza in categoria veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care acesta are obligatia depunerii declaratiei unice la autoritatea fiscala teritoriala de care apartine, in termen de 30 de zile de la semnarea contractului de inchiriere.
 
Impozitul pe venitul din chirii obtinut de angajat din derularea contractului de inchiriere se determina prin autoimpunere de catre acesta, pe baza datelor din declaratia unica, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net (suma rezultata in urma deducerii din venitul brut a cotei forfetare de 40% aplicate asupra acestuia).
 
Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor se incadreaza in categoria persoanelor obligate si la plata contributiei sociale de sanatate – CASS, daca valoarea venitului net (cumulat si cu alte venituri obtinute, asa cum sunt definite acestea la art. 155, alin. (1), lit. b) – h) din Codul fiscal), depaseste plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara.
 
In speta d-voastra, angajatul care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, nu va datora CASS daca suma din inchiriere este de 1.500 lei/luna si daca nu mai realizeaza si alte venituri inafara veniturilor din salarii.
 
Pentru veniturile obtinute din chirii nu se datoreaza contributia de asigurari sociale - CAS.
 
Atat impozitul pe venit cat si contributia sociala pentru sanatate, daca este cazul, sunt calculate, declarate si achitate de angajat si nu se retin de societate.
 
Daca plata chiriei se face in numerar, se intocmeste o dispozitie de plata catre casierie, completata cu toate informatiile cerute de formular si in care se mentioneaza ca plata chiriei se face in baza contractului de inchiriere nr.. din data de…, iar proprietarul autovehiculului va semna ca a primit banii in numerar.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Iul132020

Inregistrarea despagubirilor din asigurari

de Costin Istrate valabil la 13 Iul 2020
Iun232020

Reducerea chiriilor pe perioada de urgenta

de Mariana Prejbeanu valabil la 23 Iun 2020
Iun152020

Corectarea evidentei contabile

de Costin Istrate valabil la 15 Iun 2020
Mai122020

Imprumut de la asociat. Inregistrari contabile

de Irina Dumitrescu valabil la 12 Mai 2020
x