Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Februarie 2024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
05 Feb 2024


Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:

 „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.”

Cazul se concentreaza pe situatia in care un angajat emite facturi false folosind identitatea angajatorului sau, fara cunostinta sau consimtamantul acestuia. Aceasta situatie ridica intrebari importante despre cine ar trebui sa fie responsabil pentru plata TVA in astfel de circumstante.

In speta, o angajata a utilizat datele angajatorului sau, fara stirea si fara consimtamantul acestuia, pentru a emite facturi false care mentionau TVA?ul si prezentandu?l pe acesta ca fiind persoana impozabila, in scopul de a le vinde in mod nelegal pentru ca cumparatorii sa poata beneficia in mod nejustificat de un drept de deducere a TVA?ului nedatorat.
(…)Angajatorul nu ar fi dat dovada de toata diligenta necesara pentru a evita emiterea de facturi frauduloase. Astfel, aceasta angajata era responsabila de facturare si ar fi dispus in special de competenta de a emite facturi cu TVA in afara sistemului informatic de facturare, fara a fi necesar sa obtina consimtamantul suplimentar al angajatorului sau.
(…)Administratia fiscala ar fi considerat, asadar, ca acest angajator nu si?a indeplinit obligatia de supraveghere si ca neglijenta sa l?ar fi impiedicat sa descopere si sa previna practicile frauduloase ale angajatei sale. Aceasta administratie a apreciat, asadar, ca angajatorul mentionat trebuia considerat ca fiind persoana care a mentionat TVA?ul, in sensul articolului 203 din Directiva TVA, si ca, prin urmare, era obligat la plata TVA?ului mentionat pe facturile in litigiu, in temeiul dispozitiei nationale de transpunere aacestui articol 203.
(…)Asadar, in asemenea imprejurari, revine administratiei fiscale sau instantei sesizate sarcina de a efectua o apreciere globala a tuturor elementelor pertinente pentru a stabili daca persoana impozabila ale carei date de identificare in scopuri de TVA au fost uzurpate de angajatul sau pentru a emite facturi false in scopuri de frauda, a dat dovada de diligenta necesara in mod rezonabil pentru a controla actiunile acestui angajat. In caz contrar, aceasta persoana impozabila datoreaza TVA?ul mentionat pe facturile respective, in temeiul articolul 203 din Directiva TVA. 

Decizia Curtii  
Pentru aceste motive, Curtea (Camera a opta) declara: 
Articolul 203 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretat in sensul ca:
in situatia in care un angajat al unei persoane impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) a emis o factura falsa in care mentioneaza TVA?ul utilizand identitatea angajatorului sau ca persoana impozabila, fara stirea si fara consimtamantul acestuia din urma, angajatul respectiv trebuie considerat ca fiind persoana care mentioneaza TVA?ul, in sensul acestui articol 203, cu exceptia cazului in care aceasta persoana impozabila nu a dat dovada de diligenta necesara in mod rezonabil pentru a controla actiunile angajatului respectiv.

Aceasta concluzie din hotararea Curtii indica faptul ca, in situatia in care un angajat emite o factura falsa folosind identitatea angajatorului sau pentru a mentiona TVA, angajatul este considerat responsabil pentru TVA mentionata in factura, potrivit articolului 203 din Directiva TVA.

Totusi, daca se demonstreaza ca angajatorul nu a exercitat diligenta necesara pentru a controla actiunile angajatului, atunci responsabilitatea pentru plata TVA revine angajatorului. Prin urmare, angajatorul trebuie sa demonstreze ca a luat masuri adecvate pentru a preveni astfel de fraude, altfel risca sa fie considerat responsabil pentru plata TVA mentionata pe facturile false.

Decizia CJUE in cazul C-442/22 ofera o orientare clara privind responsabilitatea fiscala si necesitatea unui control adecvat al activitatilor angajatilor. Este un pas important in clarificarea legislatiei fiscale si subliniaza responsabilitatea companiilor de a mentine standarde inalte de conformitate si integritate fiscala. Aceasta decizie subliniaza importanta supravegherii angajatilor si implementarii unor masuri de control intern eficiente in cadrul companiilor pentru a preveni astfel de situatii.

Prin aceasta decizie, CJUE reitereaza importanta responsabilitatii individuale si a vigilentei corporative in domeniul fiscal, oferind un cadru mai clar pentru companii in gestionarea riscurilor fiscale. Hotararea CJUE in cazul C-442/22 din Polonia, este importanta si pentru Romania, deoarece jurisprudenta CJUE influenteaza modul in care sunt interpretate si aplicate legile in toate statele membre UE. Aceasta inseamna ca principiile stabilite in aceasta decizie pot fi folosite ca referinta in cazurile similare care apar in instantele din Romania, oferind o directie clara in privinta responsabilitatii pentru TVA in situatii de facturare falsa.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...
Ian092024

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA

de Profeanu Laura 09 Ian 2024
La 01.01.2024 a intrat in vigoare Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA, conform Ordinului Presedintelui A.N.A.F. nr. 2080/2023. Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA se va organiza pe baza informatiilor din actele juridice intre vii, cu obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la art. 291 alin. ...
Dec272023

Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023)

de Profeanu Laura 27 Dec 2023
Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023) OUG 115/2023 a adus modificari importante in legislatia fiscala, cu un impact semnificativ si asupra modului in care agentii economici din Romania gestioneaza TVA-ul la importuri. Una dintre cele mai relevante schimbari se refera la amanarea platii TVA in vama pentru operatorii economici autorizati (AEO) si cei care utilizeaza ...
Dec142023

Noul Sistem e-TVA: deconturi de TVA precompletate

de Profeanu Laura 14 Dec 2023
Romania face un salt major in digitalizarea fiscala cu introducerea sistemului e-TVA, o inovatie care va revolutiona interactiunea contribuabililor cu Ministerul Finantelor si cu ANAF. Bazat pe datele din e-Factura si e-Case de marcat, e-TVA va genera automat deconturi de TVA precompletate. Aceasta abordare faciliteaza procesul de declarare, oferind contribuabililor posibilitatea de a ...
Dec082023

Corectarea datelor inscrise incorect in decontul de TVA

de Profeanu Laura 08 Dec 2023
Persoanele inregistrate in scopuri de TVA, trebuie sa depuna la ANAF, pentru fiecare perioada fiscala, un decont de TVA, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se incheie perioada fiscala.   Decontul de TVA cuprinde suma taxei deductibile pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si suma taxei pentru care se exercita dreptul de deducere, suma ...
Nov062023

Majorarea cotei de TVA la locuinte, de la 5% la 9% incepand cu ianuarie 2024

de Profeanu Laura 06 Nov 2023
Incepand cu ianuarie 2024, se vor implementa modificari semnificative in politica fiscala legata de TVA pentru locuinte. Aceste schimbari au fost introduse ca parte a reformei fiscale si aduc cu sine atat o crestere a cotei TVA (de la 5% la 9%), cat si noi conditii pe care trebuie sa le indeplineasca cei care doresc sa beneficieze de cota redusa de TVA. Totusi, exista o exceptie pentru cei ...