Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
05 Feb 2024


Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:

 „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.”

Cazul se concentreaza pe situatia in care un angajat emite facturi false folosind identitatea angajatorului sau, fara cunostinta sau consimtamantul acestuia. Aceasta situatie ridica intrebari importante despre cine ar trebui sa fie responsabil pentru plata TVA in astfel de circumstante.

In speta, o angajata a utilizat datele angajatorului sau, fara stirea si fara consimtamantul acestuia, pentru a emite facturi false care mentionau TVA?ul si prezentandu?l pe acesta ca fiind persoana impozabila, in scopul de a le vinde in mod nelegal pentru ca cumparatorii sa poata beneficia in mod nejustificat de un drept de deducere a TVA?ului nedatorat.
(…)Angajatorul nu ar fi dat dovada de toata diligenta necesara pentru a evita emiterea de facturi frauduloase. Astfel, aceasta angajata era responsabila de facturare si ar fi dispus in special de competenta de a emite facturi cu TVA in afara sistemului informatic de facturare, fara a fi necesar sa obtina consimtamantul suplimentar al angajatorului sau.
(…)Administratia fiscala ar fi considerat, asadar, ca acest angajator nu si?a indeplinit obligatia de supraveghere si ca neglijenta sa l?ar fi impiedicat sa descopere si sa previna practicile frauduloase ale angajatei sale. Aceasta administratie a apreciat, asadar, ca angajatorul mentionat trebuia considerat ca fiind persoana care a mentionat TVA?ul, in sensul articolului 203 din Directiva TVA, si ca, prin urmare, era obligat la plata TVA?ului mentionat pe facturile in litigiu, in temeiul dispozitiei nationale de transpunere aacestui articol 203.
(…)Asadar, in asemenea imprejurari, revine administratiei fiscale sau instantei sesizate sarcina de a efectua o apreciere globala a tuturor elementelor pertinente pentru a stabili daca persoana impozabila ale carei date de identificare in scopuri de TVA au fost uzurpate de angajatul sau pentru a emite facturi false in scopuri de frauda, a dat dovada de diligenta necesara in mod rezonabil pentru a controla actiunile acestui angajat. In caz contrar, aceasta persoana impozabila datoreaza TVA?ul mentionat pe facturile respective, in temeiul articolul 203 din Directiva TVA. 

Decizia Curtii  
Pentru aceste motive, Curtea (Camera a opta) declara: 
Articolul 203 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretat in sensul ca:
in situatia in care un angajat al unei persoane impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) a emis o factura falsa in care mentioneaza TVA?ul utilizand identitatea angajatorului sau ca persoana impozabila, fara stirea si fara consimtamantul acestuia din urma, angajatul respectiv trebuie considerat ca fiind persoana care mentioneaza TVA?ul, in sensul acestui articol 203, cu exceptia cazului in care aceasta persoana impozabila nu a dat dovada de diligenta necesara in mod rezonabil pentru a controla actiunile angajatului respectiv.

Aceasta concluzie din hotararea Curtii indica faptul ca, in situatia in care un angajat emite o factura falsa folosind identitatea angajatorului sau pentru a mentiona TVA, angajatul este considerat responsabil pentru TVA mentionata in factura, potrivit articolului 203 din Directiva TVA.

Totusi, daca se demonstreaza ca angajatorul nu a exercitat diligenta necesara pentru a controla actiunile angajatului, atunci responsabilitatea pentru plata TVA revine angajatorului. Prin urmare, angajatorul trebuie sa demonstreze ca a luat masuri adecvate pentru a preveni astfel de fraude, altfel risca sa fie considerat responsabil pentru plata TVA mentionata pe facturile false.

Decizia CJUE in cazul C-442/22 ofera o orientare clara privind responsabilitatea fiscala si necesitatea unui control adecvat al activitatilor angajatilor. Este un pas important in clarificarea legislatiei fiscale si subliniaza responsabilitatea companiilor de a mentine standarde inalte de conformitate si integritate fiscala. Aceasta decizie subliniaza importanta supravegherii angajatilor si implementarii unor masuri de control intern eficiente in cadrul companiilor pentru a preveni astfel de situatii.

Prin aceasta decizie, CJUE reitereaza importanta responsabilitatii individuale si a vigilentei corporative in domeniul fiscal, oferind un cadru mai clar pentru companii in gestionarea riscurilor fiscale. Hotararea CJUE in cazul C-442/22 din Polonia, este importanta si pentru Romania, deoarece jurisprudenta CJUE influenteaza modul in care sunt interpretate si aplicate legile in toate statele membre UE. Aceasta inseamna ca principiile stabilite in aceasta decizie pot fi folosite ca referinta in cazurile similare care apar in instantele din Romania, oferind o directie clara in privinta responsabilitatii pentru TVA in situatii de facturare falsa.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...