Evitarea dublei impuneri
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.
Principiile de baza ale evitarii dublei impuneri
Impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit datorat in Romania, conditionat de aplicabilitatea unei conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul respectiv.
Prin exceptie, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
a) venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru UE sau intr-un stat din Spatiul Economic European;
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.
Metoda creditului fiscal
Metoda creditului fiscal este o abordare prin care impozitul platit intr-un alt stat, fie direct, fie indirect, se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain, sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain.
Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau de catre platitorul de venit care retine la sursa impozitul, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document.
Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana juridica, se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ.
Metoda scutirii
Profiturile obtinute dintr-un stat strain pot fi scutite de impozit pe profit in Romania. Aceasta metoda se aplica atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat prevede explicit scutirea ca metoda de evitare a impozitarii duble.
Aceste profituri sunt scutite de impozit pe profit, daca se prezinta documentul justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate. In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal, respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Exemplu
Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania, cat si in tara straina X. Veniturile sunt realizate printr-un sediu permanent in tara X, precum si din alte surse, independent de sediu. Contribuabilul aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X, care prevede metoda creditului fiscal. Sumele sunt convertite in lei folosind cursul valutar mediu anual comunicat de BNR.
Pentru sediul permanent in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 200.000 lei;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 60.000 lei, avand in vedere cota de impozit de 30%;
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 160.000 lei, datorita permisiunii legislatiei romane de a deduce unele cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform prevederilor din legea romana, este de 25.600 lei, cota de impozit fiind de 16%.
Alte venituri realizate din tara X:
- Venituri din dobanzi: 20.000 lei;
- Impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 2.000 lei.
Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 2.000.000 lei, respectiv 160.000 lei profit impozabil al sediului permanent si 1.840.000 lei profit impozabil pentru activitatea din Romania;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 320.000 lei, cota de impozit fiind de 16%.
In acest context, suma maxima reprezentand creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 27.600 lei (25.600 lei impozit pe profit plus 2.000 lei impozit cu retinere la sursa).
Deoarece impozitul platit in strainatate de 62.000 lei este mai mare decat limita maxima de 27.600 lei ce poate fi acordata sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din impozitul pe profitul intregii activitati suma de 27.600 lei. Aceasta ajustare ilustreaza aplicarea efectiva a metodologiei creditului fiscal pentru evitarea dublei impuneri, conform legislatiei romanesti si conventiilor internationale in vigoare.
Principiile de baza ale evitarii dublei impuneri
Impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit datorat in Romania, conditionat de aplicabilitatea unei conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul respectiv.
Prin exceptie, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
a) venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru UE sau intr-un stat din Spatiul Economic European;
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.
Metoda creditului fiscal
Metoda creditului fiscal este o abordare prin care impozitul platit intr-un alt stat, fie direct, fie indirect, se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain, sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain.
Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau de catre platitorul de venit care retine la sursa impozitul, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document.
Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana juridica, se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ.
Metoda scutirii
Profiturile obtinute dintr-un stat strain pot fi scutite de impozit pe profit in Romania. Aceasta metoda se aplica atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat prevede explicit scutirea ca metoda de evitare a impozitarii duble.
Aceste profituri sunt scutite de impozit pe profit, daca se prezinta documentul justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate. In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal, respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Exemplu
Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania, cat si in tara straina X. Veniturile sunt realizate printr-un sediu permanent in tara X, precum si din alte surse, independent de sediu. Contribuabilul aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X, care prevede metoda creditului fiscal. Sumele sunt convertite in lei folosind cursul valutar mediu anual comunicat de BNR.
Pentru sediul permanent in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 200.000 lei;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 60.000 lei, avand in vedere cota de impozit de 30%;
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 160.000 lei, datorita permisiunii legislatiei romane de a deduce unele cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform prevederilor din legea romana, este de 25.600 lei, cota de impozit fiind de 16%.
Alte venituri realizate din tara X:
- Venituri din dobanzi: 20.000 lei;
- Impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 2.000 lei.
Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 2.000.000 lei, respectiv 160.000 lei profit impozabil al sediului permanent si 1.840.000 lei profit impozabil pentru activitatea din Romania;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 320.000 lei, cota de impozit fiind de 16%.
In acest context, suma maxima reprezentand creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 27.600 lei (25.600 lei impozit pe profit plus 2.000 lei impozit cu retinere la sursa).
Deoarece impozitul platit in strainatate de 62.000 lei este mai mare decat limita maxima de 27.600 lei ce poate fi acordata sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din impozitul pe profitul intregii activitati suma de 27.600 lei. Aceasta ajustare ilustreaza aplicarea efectiva a metodologiei creditului fiscal pentru evitarea dublei impuneri, conform legislatiei romanesti si conventiilor internationale in vigoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr122024
Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit
de
Profeanu Laura
12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Mar312024
Pentru anul fiscal 2024, indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 106%
de
Profeanu Laura
31 Mar 2024
Contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, porivit art. 41 din Codul fiscal, determina platile anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum, estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care ...
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar192024
Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine
de
Profeanu Laura
19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar052024
Impozitarea veniturilor din premii si din jocuri de noroc
de
Profeanu Laura
05 Mar 2024
Participarea la concursuri, loterii sau diverse jocuri de noroc, poate aduce venituri suplimentare, fie in bani, fie in natura. In acest context, Codul Fiscal stabileste un cadru bine definit pentru impozitarea acestor tipuri de venituri, prin articolele 108, 109 si 110, precum si prin normele metodologice de aplicare.
Venituri din premii
Conform art. 108 din Codul Fiscal, veniturile din ...