Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iulie 2024

Evitarea dublei impuneri

23 Mar 2024

Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.

Principiile de baza ale evitarii dublei impuneri

Impozitul platit unui stat strain poate fi scazut din impozitul pe profit datorat in Romania, conditionat de aplicabilitatea unei conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul respectiv.

Prin exceptie, impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru UE sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, este dedus in Romania, daca:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru UE sau intr-un stat din Spatiul Economic European;
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru UE sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru UE sau in acel stat din Spatiul Economic European.

Metoda creditului fiscal

Metoda creditului fiscal este o abordare prin care impozitul platit intr-un alt stat, fie direct, fie indirect, se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania. Creditul acordat pentru impozitele platite unui stat strain intr-un an fiscal, nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de 16% la profitul impozabil obtinut in statul strain,  sau la venitul obtinut din statul strain. Creditul se acorda din impozitul pe profit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain.

Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau de catre platitorul de venit care retine la sursa impozitul, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document.

Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana juridica, se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ. 

Metoda scutirii

Profiturile obtinute dintr-un stat strain pot fi scutite de impozit pe profit in Romania. Aceasta metoda se aplica atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri intre Romania si alt stat prevede explicit scutirea ca metoda de evitare a impozitarii duble.

Aceste profituri sunt scutite de impozit pe profit, daca se prezinta documentul justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate. In scopul aplicarii metodei scutirii, pentru determinarea rezultatului fiscal la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent reprezinta venituri neimpozabile, potrivit art. 23 lit. n) din Codul fiscal, respectiv cheltuieli nedeductibile potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.

Exemplu

Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania, cat si in tara straina X. Veniturile sunt realizate printr-un sediu permanent in tara X, precum si din alte surse, independent de sediu. Contribuabilul aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X, care prevede metoda creditului fiscal. Sumele sunt convertite in lei folosind cursul valutar mediu anual comunicat de BNR.

Pentru sediul permanent in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 200.000 lei;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din tara straina X, este de 60.000 lei, avand in vedere cota de impozit de 30%;
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 160.000 lei, datorita permisiunii legislatiei romane de a deduce unele cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform prevederilor din legea romana, este de 25.600 lei, cota de impozit fiind de 16%.

Alte venituri realizate din tara X:
- Venituri din dobanzi: 20.000 lei;
- Impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 2.000 lei.

Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in tara straina X:
- Profitul impozabil pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 2.000.000 lei, respectiv 160.000 lei profit impozabil al sediului permanent si 1.840.000 lei profit impozabil pentru activitatea din Romania;
- Impozitul pe profit pentru anul 2023, conform regulilor din legea romana, este de 320.000 lei, cota de impozit fiind de 16%.
In acest context, suma maxima reprezentand creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 27.600 lei (25.600 lei impozit pe profit plus 2.000 lei impozit cu retinere la sursa).

Deoarece impozitul platit in strainatate de 62.000 lei este mai mare decat limita maxima de 27.600 lei ce poate fi acordata sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din impozitul pe profitul intregii activitati suma de 27.600 lei. Aceasta ajustare ilustreaza aplicarea efectiva a metodologiei creditului fiscal pentru evitarea dublei impuneri, conform legislatiei romanesti si conventiilor internationale in vigoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre evitarea dublei impuneri

Iun172024

Prevederi fiscale societate infiintata in alt stat

de Elena Ionescu valabil la 17 Iun 2024
Intrebare: Un SRL doreste sa participe cu 25% la capitalul social al unei firme nou infiintate avand ca obiect de activitate comert. Va rog sa ma ajutati cu o opinie in legatura cu sediul acestei firme nou infiintate, d.p.d.v. al societatii romanesti unde ar fi mai avantajos fiscal sa aiba sediul firma noua: in Hong Kong sau Singapore? In primul rand ca impozitul platit de firma romaneasca pe dividendele ...
Iun082024

Conventia intre Romania si Regatul Spaniei pentru eliminarea dublei impuneri

de Profeanu Laura valabil la 08 Iun 2024
Intrebare: O firma platitoare de impozit pe profit presteaza servicii de verificare parametri tehnici pentru diferite nave. Contractul de prestari servicii este semnat cu o firma din Olanda. Ea este cea care gaseste contractele si il trimite pe specialistul roman in tarile unde se afla navele ancorate. Zonele principale, cunoscute deocamdata, ar fi Spania (Insulele Tenerife) si Grecia. Am studiat conventia ...
Mai312024

Societate din Romania actionar societate din SUA, achizitionare imobil pentru activitatea de inchiriere

de Elena Ionescu valabil la 31 Mai 2024
Intrebare: Societatea comerciala cu activitate principala transport international de marfa, activitate anexa inchiriere imobil, achizitioneaza o societate comerciala in Statele Unite, cu cod fiscal din SUA. Persoana juridica din Romania devenind unic asociat. Pe aceasta firma din SUA cumpara un imobil pentru inchiriere. Care sunt obligatiile fiscale pentru societatea comerciala din Romania? Este mai ...
Mai192024

Venituri realizate de o PFA din prestarea de servicii firma SUA

de Elena Ionescu valabil la 19 Mai 2024
Intrebare: PFA, sistem real, neplatitor de TVA, vrea sa emita o factura catre o firma din USA - servicii de consultanta si programare IT. Care sunt obligatiile declarative?
Mai092024

Obligatii sociale angajator roman pentru angajat cu cetatenie si rezidenta fiscala in Germania

de Florentina Buzea valabil la 09 Mai 2024
Intrebare: Suntem o companie din Romania, avem un angajat cu cetatenie germana care este cu norma partiala de 2 ore, are rezidenta fiscala in Germania, a adus formularul A1. Societatea retine doar 10% impozit in Romania, iar restul sumei din brut i se plateste angajatului. Care sunt obligatiile angajatorului din Romania fata de statul german in ce priveste contributiile sociale?
Apr242024

Venituri obtinute din strainatate. Declaratia unica

de Florentina Buzea valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Persoana fizica - cu rezidenta fiscala in Romania, obtine venituri in 2023: - venituri strainatate (AUSTRIA): a1. Venit strainatate din activitati independente in valoare de 20.000 eur/ an, venituri impozitate in AUSTRIA (locul obtinerii veniturilor); a2. Venit din chirii - bunul imobil este situat in strainatate - venitul din chirii a fost supus impozitului in AUSTRIA (locul imobilului) 15.000 ...
Vezi toate studiile de caz despre evitarea dublei impuneri keyboard_double_arrow_right
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii internationale a afacerilor.