Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

Extinderea facilitatilor fiscale pentru cercetare-dezvoltare catre platitorii de impozit minim pe cifra de afaceri

21 Sep 2024

In contextul actualei legislatii fiscale din Romania, contribuabilii care sunt obligati la plata impozitului pe profit beneficiaza de deduceri suplimentare pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare. Aceste deduceri sunt reglementate prin art. 20 din Codul Fiscal, care prevede ca, la calculul rezultatului fiscal, pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

a) deducerea suplimentara la calculul rezultatului fiscal, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor  art. 31 din Codul fiscal (in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi);

b) aplicarea metodei de amortizare accelerata si in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In urma adoptarii Legii nr. 296/2023, la 01.01.2024 a fost introdus impozitul minim pe cifra de afaceri (Art. 18 indice 1 din Codul fiscal - IMCA), creand (potrivit informatiilor din Nota de fundamentare) o situatie de diferentiere fiscala, astfel:

- contribuabilii care platesc impozitul pe profit in cota de 16% beneficiaza de stimulente fiscale pentru activitatile de cercetare-dezvoltare;
- contribuabilii care platesc impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) nu beneficiaza de stimulente fiscale pentru activiatile de cercetare-dezvoltare.

Astfel, pentru contribuabilii care sunt obligati la plata impozitului minim pe cifra de afaceri s-a creat inechitate desi, acestia efectueaza aceleasi activitati de cercetare-dezvoltare eligibile.

Ce prevede proiectul de Ordonanta de urgenta

Pentru a remedia aceasta inechitate, a fost initiat un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru a extinde facilitatile fiscale pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare si catre platitorii de IMCA. Conform proiectului, ”contribuabilii care aplica la calculul rezultatului fiscal deducerea suplimentara pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, conform prevederilor art. 20 din Codul fiscal, scad din impozitul minim pe cifra de afaceri valoarea obtinuta prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentand deducerea suplimentara de 50% din cheltuielile eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare. Scaderea acestei valori se efectueaza in limita impozitului minim pe cifra de afaceri datorat”.

Aceasta masura urmeaza sa se aplice incepand cu anul fiscal 2024, astfel incat, chiar si in conditiile impozitului pe cifra de afaceri, firmele vor putea continua sa beneficieze de stimulentele pentru cercetare-dezvoltare la care au avut acces pana la sfarsitul anului 2023?.

Potrivit art. 20 alin. 3) – 6) din Codul fiscal, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal, trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare experimentala, relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili. Stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat.

Atentie! Deducerile nu se recalculeaza in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare.

Eligibilitatea activitatilor de cercetare-dezvoltare

Conform art. 4 din Normele privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1056/2016, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la calculul rezultatului fiscal, trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) sunt cuprinse intr-un proiect de cercetare-dezvoltare, identificat prin urmatoarele elemente:

1. scopul proiectului si obiectivele proiectului;

2. domeniul de cercetare-dezvoltare;

3. perioada de desfasurare a proiectului;

4. resursele alocate proiectului (sursele de finantare si, daca este cazul, echipa de proiect si infrastructura de cercetare);

5. bugetul proiectului;

6. categoria rezultatului activitatii de cercetare-dezvoltare (documentatii,  brevete de inventie, certificate de inregistrare a desenelor si modelelor industriale, tehnologii,  formule, colectii de baze de date, izvoare istorice, esantioane, specimene, creatii biologice, etc. conform art. 74 din Ordonanta 57/2002);

7. caracterul inovativ;

b) sunt activitati de cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica.

In cadrul activitatilor de dezvoltare tehnologica se iau in considerare activitatile de dezvoltare experimentala.

Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde cercetarea stiintifica, dezvoltarea experimentala si inovarea bazata pe cercetare stiintifica si dezvoltare experimentala. Cercetarea stiintifica cuprinde cercetarea fundamentala si cercetarea aplicativa, conform art. 2) alin. 1 din Ordonanta 57/2002.

Impactul socioeconomic si macroeconomic

Implementarea acestui act normativ are potentialul de a influenta pozitiv mentinerea si initierea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare in Romania. De asemenea, se estimeaza ca va atrage noi proiecte, va sprijini investitiile si va creste cheltuielile aferente acestor activitati. Prin eliminarea inechitatilor fiscale, se va stimula si competitivitatea economica a tarii pe termen lung?.

Dupa ce va fi adoptata de Executiv si publicata in Monitorul Oficial, ordonanta de urgenta va completa Legea 227/2015 privind Codul fiscal (alin. 11 indice 1 la art. 18 indice 1 si alin. 20 la art. 45) corectand astfel o inechitate existenta si deschizand calea catre un mediu de afaceri echitabil si propice pentru dezvoltarea tehnologica si inovativa.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre imca

30Apr2025

Impozitul minim pe cifra de afaceri. Calcul IMCA

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: In cazul de calcul impozit minim pe cifra de afaceri intr-o firma care are si venituri aferente costurilor stocurilor de produse, respectiv contul 711, iar la final de an contul 711 are sold debitor, cum se ia in calcul la venituri scutite? Exemplu: Venituri totale - 200.000.000 lei Venituri scutite din care: Venituri din subventii in suma de 1.800.000 lei Venituri din variatia ...
28Apr2025

Rezerva legala IMCA

de Profeanu Laura valabil la 28 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de impozit pe profit, dar in anul 2024 a calculat, constituit si platit impozit minim pe cifra de afaceri. La calculul rezervei legale, cum vom trata contul 697 Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri? Se vor adauga la profitul contabil sau nu? Spre exemplificare va dau urmatoarele date: - venituri totale = ...
26Apr2025

Stabilirea valorii indicatorului A din formula IMCA

de Elena Ionescu valabil la 26 Apr 2025
Intrebare: Societatea are cifra de afaceri peste 50000000 euro si se inadreaza la IMCA din 2024. Si in anul 2025 societatea va face comparatia cu impozitul minim, deoarece are cifra mare de afaceri. Pentru mijloacele fixe achizitionate in anul 2024 si care se amortizeaza si in anul 2025, mai trecem la indicatorul A valoarea amortizarii aferente primului trimestru din anul 2025? Mentionez ca in anul 2025 ...
17Apr2025

Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: O societate comerciala cu cod CAEN 3523 incheie trimestrul I al anului 2025 cu o cifra de afaceri de 2374000 ron, respectiv total venituri 2450000 ron. Avem rugamintea de a comunica daca societatea datoreaza pe langa impozitul pe profit si impozit suplimentar, daca da, cum se calculeaza si cum se declara acesta?  
10Apr2025

Impozit minim, impozit profit

de Vera Constantin valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra in anul 2023 a avut o cifra de afaceri peste 50 miloane euro, fapt pentru care in anul 2024 am platit impozit minim pe cifra de afaceri 1% (a fost mai mare decat impozitul pe profit normal). In anul 2024 cifra de afaceri calculat confrom art 18.1 din Codul fiscal, este 47 milioane euro. Intrebarea: pe anul 2025 putem re "intoarce" la impozit pe profit normal? sau ...
14Apr2025

Comparatie IMCA si impozit pe profit

de Gina Popescu valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: O societate are profit brut 2024 - 20.515.941 lei, impozit pe profit 16% este 3.282.550 impozite deja platite 2.634.138, donatii sponsorizari 78.179, reducere pentru majorarea capitalului social -384.525 sold impozite de platit -185.917 impozite inregistrate in cont 691 este de 2.819.846 lei = 2.634.138 lei + 185.708 lei. Impozit minim este 3.064.292 lei. Deci firma trebuie sa ia in ...
Vezi toate studiile de caz despre imca keyboard_double_arrow_right