Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 August 2025

Regulament UE privind comertul european al produselor provenite din defrisari

22 Sep 2024

Uniunea Europeana a facut un pas important impotriva defrisarilor globale prin adoptarea Regulamentului (UE) 2023/1115, care va intra in vigoare la sfarsitul anului 2024. Regulamentul  interzice comercializarea in spatiul comunitar si exportul catre alte piete, a produselor provenite din zone defrisate dupa 31 decembrie 2020. Masurile stricte sunt raspunsul necesar la alarmanta rata de pierdere a padurilor, care afecteaza biodiversitatea si accelereaza schimbarile climatice.

Detaliile regulamentului

Regulamentul UE (European Union Deforestation Regulation – EUDR) stabileste la art. 1, norme privind introducerea si punerea la dispozitie pe piata Uniunii si exportul din Uniune al produselor relevante, astfel cum sunt enumerate in anexa I, care contin, au fost hranite sau au fost fabricate folosind produse de baza relevante, si anume bovine, cacao, cafea, palmier pentru ulei, cauciuc, soia si lemn, avand ca scop:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
(a)reducerea la minimum a contributiei Uniunii la fenomenul defrisarilor si al degradarii padurilor la nivel mondial, contribuind astfel la reducerea defrisarilor la nivel mondial;

(b) reducerea contributiei Uniunii la emisiile de gaze cu efect de sera si la declinul biodiversitatii la nivel mondial

Conform art. 3 din Regulament, produsele de baza relevante si produsele relevante, nu se introduc, nu se pun la dispozitie pe piata si nu se exporta decat daca sunt indeplinite toate conditiile urmatoare:

(a) nu implica defrisari;

(b) au fost obtinute in conformitate cu legislatia relevanta a tarii de productie si

(c) fac obiectul unei declaratii privind diligenta necesara.

Declaratia de diligenta

Potrivit art. 33 din Regulament, pana la 30 decembrie 2024, Comisia va institui si mentine un sistem de informatii care va contine declaratiile privind diligenta necesara, puse la dispozitie in temeiul art. 4 alin. (2). Prin urmare, operatorii economici vor fi obligati sa depuna o declaratie de diligenta prin portalul Comisiei Europene (pentru o verificare riguroasa a lantului de aprovizionare) oferind detalii precum:

- cantitatea, denumirea si tipul produselor relevante, iar in cazul produselor care contin lemn sau au fost fabricate utilizand lemn, denumirea comuna si denumirea stiintifica;

- tara de productie;

- geolocalizarea parcelelor de teren de pe care au fost obtinute produsele de baza pe care le contine produsul relevant sau care au servit la fabricarea produsului relevant, precum si data sau intervalul de timp corespunzator productiei;

- numele, adresa postala si de e-mail a persoanei de la care s-au aprovizionat cu produse relevante, precum si datele persoanei careia i-au fost furnizate produsele relevante;

- informatii concludente si verificabile conform carora produsele relevante, produsele de baza relevante, au fost obtinute in conformitate cu legislatia tarii de productie, inclusiv orice acord care confera dreptul de utilizare a zonei respective in vederea obtinerii produsului de baza relevant si  nu implica defrisari.

Aceste cerinte in materie de informare, sunt prevazute in art. 9 din Regulament, care prevede ca operatorul economic colecteaza, organizeaza si pastreaza aceste informatii, timp de cinci ani de la data introducerii pe piata sau a exportului produselor relevante, insotite de dovezi, referitoare la fiecare produs relevant.

Sistemul de monitorizare si sanctiuni

Nerespectarea regulamentului atrage sanctiunile severe prevazute la art. 25, respectiv amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri anuala a companiei, confiscarea produselor  si a veniturilor  obtinute din  aceste tranzactii, excluderea temporara, pentru o perioada de 12 luni, de la procedurile de achizitii publice si de la accesul la finantare publica, inclusiv de la procedurile de licitatii publice, granturi si concesiuni, etc.

UE planuieste de asemenea dezvoltarea unui sistem electronic pentru monitorizarea si verificarea declaratiilor de diligenta, pentru a asigura conformitatea efectiva a operatorilor si comerciantilor.

Conform art. 22 al Regulamentului, procesul de raportare este vital in monitorizarea aplicarii regulamentului. Statele membre sunt obligate sa publice pana la data de 30 aprilie a fiecarui an un raport detaliat despre aplicarea regulamentului in anul anterior. Aceste rapoarte includ:

- Planurile de control si criteriile de risc utilizate;

- Numarul si rezultatele controalelor efectuate, tipurile de neconformitate identificate, si masurile corective luate;

- Cantitatea de produse relevante controlate, exprimata in kilograme sau alte unitati masura, in raport cu totalul produselor relevante pe piata sau exportate, si tarile de productie;

- Procentul de controale efectuate cu instiintare prealabila si justificarea utilizarii acestora.

In plus, pana la 30 octombrie, Comisia Europeana va compila si publica o situatie generala la nivelul Uniunii, pe baza datelor furnizate de statele membre, oferind o imagine clara asupra eficacitatii si uniformitatii aplicarii regulamentului in intreaga UE.

Impactul asupra afacerilor europene

Intrarea in vigoare a regulamentului va avea un impact asupra modului in care companiile europene opereaza si isi gestioneaza lanturile de aprovizionare. Intreprinderile mari si mijlocii vor fi primele vizate, urmand ca de la 30 iunie 2025, reglementarile sa fie aplicabile si microintreprinderilor si companiilor mici.

Concluzie

Adoptarea Regulamentului UE privind produsele provenite din defrisari subliniaza angajamentul Europei fata de protectia mediului si gestionarea sustenabila a resurselor naturale. Companiile trebuie sa isi reevalueze si sa adapteze lanturile de aprovizionare, astfel incat produsele sa respecte noile cerinte, contribuind astfel la combaterea defrisarilor globale si la protectia ecosistemelor.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre comert

13Aug2025

Majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 21%

de Vera Constantin valabil la 13 Aug 2025
Intrebare: O societate care are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, respectiv gestiune global valorica este obligata ca odata cu schimbarea cotelor de TVA sa faca inventarierea produselor?
31Iul2025

Neplatitor de TVA - Modificare preturi

de Mariana Prejbeanu valabil la 31 Iul 2025
Intrebare: Care sunt optiunile pentru firmele de comert neplatitoare de tva, incepand cu 01.08.2025? Este nevoie sa modifice preturile marfurilor de la raft in stoc sau pot pastra preturile, urmand ca marfurile intrate in gestiune cu 01.08.2025, sa suporte o crestere de pret?
22Iul2025

Diferenta dintre cash-flow si cheltuieli la calculul impozitului pe profit

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Iul 2025
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, cu obiect de activitate comert cu produse de casa (lenjerii, prosoape, paturi), isi poate reinvesti profitul? Profitul care rezulta in urma activitatii il reinvestesc in marfa (aduc marfa din India cu containerul), deci bani lichizi nu prea raman, cum pot face sa mai scutesc din plata impozitului pe profit, este vreo varianta sa-l pot ...
22Iul2025

Comert combustibili gazosi si bitum. ICAS

de Vera Constantin valabil la 22 Iul 2025
Intrebare: Societatea are ca activitate secundara ,,Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate" - CAEN 4671 si obtine ocazional venituri din vanzarea bitumului (bitumul, desi incadrat ca produs energetic, este folosit la drumuri). Intrebare: Sumele obtinute din aceste vanzari intra in baza de calcul pentru impozitul suplimentar pe cifra de afaceri ...
17Iul2025

RO e-factura, facturi emise de un tert, comert online

de Amelia Dumitras valabil la 17 Iul 2025
Intrebare: In luna iunie am demarat proiectul de comercializare de bunuri in sistem on line prin intermediul platformei EU PLATESC. Conform contractului incheiat intre parti acest partener emite factura catre client in numele nostru (autofactura), o incarca pe SPV si incaseaza in numele nostru, contra unui comision. Va rog sa ne ajutati in clarificarea acestor operatiuni, respectiv: - mai este necesara ...
16Iul2025

Desfasurarea simultana a comertului en-gros si en-detail

de Profeanu Laura valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: Firma (Mare Contribuabil) cu obiect de activitate 4690 - Comert cu ridicata nespecializat, cu desfasurarea activitatii in 12 puncte de lucru, intentioneaza sa autorizeze activitatea 4799 - Comert cu amanuntul in afara magazinelor, standurilor, chioscurilor si pietelor. Aceasta noua activitate este necesara in urma cererilor inregistrate din partea clientilor personae fizice, interesate sa ...
Vezi toate studiile de caz despre comert keyboard_double_arrow_right
x