Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 4 Mai 2025

Facilitati fiscale pentru reducerea risipei alimentare

03 Apr 2024

Cu intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2024, pe 21 martie 2024, Romania face un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si responsabilitatii sociale, prin impunerea unor noi obligatii pentru operatorii din industria alimentara. Aceasta lege vizeaza reducerea risipei alimentare, un aspect de o importanta majora pentru economia nationala si pentru mediul inconjurator.

Noile obligatii ale operatorilor din industria alimentara
Diferenta majora fata de perioada anterioara este ca acum, masurile de diminuare a risipei nu mai sunt facultative, ci obligatorii pentru toti operatorii din sectorul agroalimentar. Acest lucru include nu doar producatorii si comerciantii, ci si restaurantele, hotelurile si orice alta entitate care manipuleaza alimente.
Regulamentul (CE) defineste clar operatorii economici din sectorul agroalimentar, ca fiind persoane fizice sau juridice, responsabile de indeplinirea cerintelor legislatiei alimentare in cadrul intreprinderii lor. Prin urmare, noile prevederi se aplica tuturor operatorilor, indiferent de forma lor de organizare.

Masuri de reducere a risipei alimentare
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Legea nr. 49/2024, care modifica si completeaza Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, pune accentul pe responsabilizarea operatorilor economici din sectorul agroalimentar pentru a implementa masuri concrete de prevenire si reducere a risipei alimentare.
Modificarile subliniaza necesitatea adoptarii unei abordari ierarhice si structurate pentru combaterea risipei alimentare, incepand cu responsabilizarea pe intreg lantul agroalimentar si terminand cu valorificarea deseurilor in moduri care respecta mediul inconjurator. Printre masurile prioritare se numara:
- Responsabilizarea pe lantul agroalimentar: Aceasta masura implica actiuni concrete la fiecare etapa a lantului de aprovizionare, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si servicii alimentare;
- Vanzarea cu pret redus: Produsele aproape de expirarea termenului de valabilitate sunt vandute cu pret redus pentru a incuraja consumul si a reduce risipa;
- Redistribuirea alimentelor: Transferul cu titlu gratuit al alimentelor pentru consumul uman catre diferiti operatori economici sau institutii sociale, respectand normele de igiena si siguranta alimentara;
- Utilizarea in hrana animalelor: Produsele alimentare care nu mai sunt apte pentru consumul uman, dar sunt inca sigure pentru consumul animal, trebuie utilizate eficient in hrana animalelor;
- Valorificarea prin transformare in compost si biogaz: Produsele agroalimentare devenite improprii pentru consumul uman sau animal, trebuie sa fie valorificate prin transformare in compost sau biogaz, contribuind astfel la ciclul sustenabil al materiei organice.
- Dirijarea subproduselor catre unitati de procesare autorizate: Subprodusele de origine animala, care nu sunt destinate consumului uman, trebuie sa fie tratate in unitati specializate, conform normelor europene si nationale.

Totodata, potrivit art. 2 alin. 7 - 10 din Legea 217/2016, operatorii economici sunt obligati:
- sa implementeze masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;
- sa informeze consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile;
- sa nu declare, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum;
- sa faciliteze consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si sa informeze despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.

Implicatii fiscale
Codul Fiscal (art. 25 alin. 4, lit. c) pct. 4 – 6) prevede ca sunt deductibile cheltuielile, in urmatoarele situatii si conditii:
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
In plus, din punct de vedere al TVA, potrivit art. 270 alin. 8, lit. d) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilitatii minimale, in situatia in care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare.
Aceste masuri incurajeaza entitatile sa contribuie la reducerea risipei, oferind totodata si un stimul fiscal pentru organizatiile care se aliniaza la noua legislatie.

Concluzii
Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare reprezinta un pas important in directia corecta pentru Romania, punand o presiune constructiva pe operatorii din industria alimentara, sa adopte practici mai sustenabile. Prin introducerea obligatiilor de reducere a risipei alimentare si oferind stimulente fiscale pentru conformitate, aceasta lege vizeaza protectia mediului si totodata promoveaza responsabilitatea sociala si sustenabilitatea in randul intreprinderilor. Este un exemplu de cum legislatia poate juca un rol important in modelarea unui viitor mai verde si mai responsabil pentru toti.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre facilitati fiscale

Bonificatia de 3% pentru bun-platnici

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Ministerul Finantelor a oficializat, prin Ordinul nr. 540/2025, procedura de acordare a bonificatiei de 3% pentru contribuabilii care isi achita corect si la timp obligatiile fiscale aferente anului 2024. Masura, reglementata initial prin OUG 107/2024, se aplica o singura data si vizeaza atat platitorii de impozit pe profit, cat si microintreprinderile. Cui se adreseaza ...
11Apr2025

Sponsorizare sportiv profesionist

de Mariana Prejbeanu valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra, platitoare de impozit pe profit, doreste sa incheie un contract de sponsorizare cu o persoana fizica avand calitatea de sportiv profesionist, legitimat la Clubul Sportiv Dinamo Bucuresti. Mentionez ca persoana fizica ne pune la dispozitie si legitimatia. Va rog sa ne oferiti un punct de vedere daca este legal sa incheiem un astfel de contract de sponsorizare si punctul de ...

Facilitatile fiscale si impozitul minim global: le mai aplicam sau nu?

de Profeanu Laura 05 Apr 2025
Odata cu intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie 2024, a regulilor privind impozitul minim global (Pilonul 2), companiile din Romania care fac parte din grupuri mari, nationale sau internationale, se confrunta cu o dilema aparent paradoxala: mai are rost sa aplice facilitatile fiscale disponibile in Codul fiscal, daca acestea ar putea conduce, indirect, la plata unui impozit suplimentar? La ...
06Apr2025

Asigurare de sanatate, asigurare de viata, pensii facultative. Tratament fiscal cand sunt suportate de angajator si salariat

de Rodica Mantescu valabil la 06 Apr 2025
Intrebare: Un administrator, care este si angajat al firmei, doreste sa-si faca asigurari de viata, de sanatate si sa participe la Pilonul III Pensii. Care sunt facilitatile fiscale ca persoana fizica, angajat si angajator: 1. Pentru asigurare de viata - care sunt deducerile pe care le poate primi, ca persoana fizica si ca angajat al firmei, care sunt facilitatile pentru firma - ca angajator 2. ...

Actualizari la Declaratia 112: Modificari pentru 2025 Conform Ordinului ANAF nr. 299/2025

de Profeanu Laura 14 Mar 2025
Declaratia 112 pentru raportarea veniturilor salariale si a taxelor aferente de catre angajatori, a fost actualizata pentru a reflecta modificarile legislative implementate pe final de 2024. Ordinul ANAF nr. 299/2025 a fost publicat la data de 13 martie 2025 in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 220 si 220 bis, iar prevederile sale se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii ...
14Mar2025

Facilitati fiscale in domeniul constructiilor. Cifra de afaceri

de Nicolae Liviu valabil la 14 Mar 2025
Intrebare: Pe parcursul perioadei ianuarie - noiembrie 2024 societatea a realizat venituri conform cod CAEN 4120, lucrari pe teritoriul Romaniei, in valoare de 5.000.000 lei, emitand in fiecare luna factura catre beneficiarii lucrarilor si, in consecinta, a aplicat facilitatile pentru angajatii in domeniul constructiilor. In luna decembrie 2024 societatea nu a emis nici o factura si nu a inregistrat ...
Vezi toate studiile de caz despre facilitati fiscale keyboard_double_arrow_right
Cu intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2024, pe 21 martie 2024, Romania face un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si responsabilitatii sociale, prin impunerea unor noi obligatii pentru operatorii din industria alimentara. Aceasta lege vizeaza reducerea risipei alimentare, un aspect de o importanta majora pentru economia nationala si pentru mediul inconjurator.