Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Decembrie 2024

Facilitati fiscale pentru reducerea risipei alimentare

03 Apr 2024

Cu intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2024, pe 21 martie 2024, Romania face un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si responsabilitatii sociale, prin impunerea unor noi obligatii pentru operatorii din industria alimentara. Aceasta lege vizeaza reducerea risipei alimentare, un aspect de o importanta majora pentru economia nationala si pentru mediul inconjurator.

Noile obligatii ale operatorilor din industria alimentara
Diferenta majora fata de perioada anterioara este ca acum, masurile de diminuare a risipei nu mai sunt facultative, ci obligatorii pentru toti operatorii din sectorul agroalimentar. Acest lucru include nu doar producatorii si comerciantii, ci si restaurantele, hotelurile si orice alta entitate care manipuleaza alimente.
Regulamentul (CE) defineste clar operatorii economici din sectorul agroalimentar, ca fiind persoane fizice sau juridice, responsabile de indeplinirea cerintelor legislatiei alimentare in cadrul intreprinderii lor. Prin urmare, noile prevederi se aplica tuturor operatorilor, indiferent de forma lor de organizare.

Masuri de reducere a risipei alimentare
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Legea nr. 49/2024, care modifica si completeaza Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, pune accentul pe responsabilizarea operatorilor economici din sectorul agroalimentar pentru a implementa masuri concrete de prevenire si reducere a risipei alimentare.
Modificarile subliniaza necesitatea adoptarii unei abordari ierarhice si structurate pentru combaterea risipei alimentare, incepand cu responsabilizarea pe intreg lantul agroalimentar si terminand cu valorificarea deseurilor in moduri care respecta mediul inconjurator. Printre masurile prioritare se numara:
- Responsabilizarea pe lantul agroalimentar: Aceasta masura implica actiuni concrete la fiecare etapa a lantului de aprovizionare, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si servicii alimentare;
- Vanzarea cu pret redus: Produsele aproape de expirarea termenului de valabilitate sunt vandute cu pret redus pentru a incuraja consumul si a reduce risipa;
- Redistribuirea alimentelor: Transferul cu titlu gratuit al alimentelor pentru consumul uman catre diferiti operatori economici sau institutii sociale, respectand normele de igiena si siguranta alimentara;
- Utilizarea in hrana animalelor: Produsele alimentare care nu mai sunt apte pentru consumul uman, dar sunt inca sigure pentru consumul animal, trebuie utilizate eficient in hrana animalelor;
- Valorificarea prin transformare in compost si biogaz: Produsele agroalimentare devenite improprii pentru consumul uman sau animal, trebuie sa fie valorificate prin transformare in compost sau biogaz, contribuind astfel la ciclul sustenabil al materiei organice.
- Dirijarea subproduselor catre unitati de procesare autorizate: Subprodusele de origine animala, care nu sunt destinate consumului uman, trebuie sa fie tratate in unitati specializate, conform normelor europene si nationale.

Totodata, potrivit art. 2 alin. 7 - 10 din Legea 217/2016, operatorii economici sunt obligati:
- sa implementeze masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;
- sa informeze consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile;
- sa nu declare, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum;
- sa faciliteze consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si sa informeze despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.

Implicatii fiscale
Codul Fiscal (art. 25 alin. 4, lit. c) pct. 4 – 6) prevede ca sunt deductibile cheltuielile, in urmatoarele situatii si conditii:
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
In plus, din punct de vedere al TVA, potrivit art. 270 alin. 8, lit. d) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilitatii minimale, in situatia in care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare.
Aceste masuri incurajeaza entitatile sa contribuie la reducerea risipei, oferind totodata si un stimul fiscal pentru organizatiile care se aliniaza la noua legislatie.

Concluzii
Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare reprezinta un pas important in directia corecta pentru Romania, punand o presiune constructiva pe operatorii din industria alimentara, sa adopte practici mai sustenabile. Prin introducerea obligatiilor de reducere a risipei alimentare si oferind stimulente fiscale pentru conformitate, aceasta lege vizeaza protectia mediului si totodata promoveaza responsabilitatea sociala si sustenabilitatea in randul intreprinderilor. Este un exemplu de cum legislatia poate juca un rol important in modelarea unui viitor mai verde si mai responsabil pentru toti.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre facilitati fiscale

Salariul minim brut pe tara, garantat in plata, va creste la 4.050 lei incepand cu 1 ianuarie 2025

de Profeanu Laura 29 Nov 2024
Hotararea Guvernului nr. 1506/2024 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1185 din 28 noiembrie 2024, aduce schimbarea pentru angajatorii si angajatii din Romania, stabilind un nou prag pentru salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. HG 1506/2024 va intra in vigoare la 1 ianuarie 2025, marcand o crestere  fata de nivelul stabilit anterior al salariului minim brut prin ...
Nov222024

Facilitatii fiscale pentru angajatii care desfasoara activitatea de creare de programe pentru calculator

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Am calculat statul la luna octombrie 2024 pentru salariatul in domeniul IT si am constatat ca au fost scazuti din baza de calcul 300 lei, neimpozitati pentru CAS si CASS, de impozit fiind scutit. Salariul este la nivelul salariului minim pe economie aplicabil din iulie 2024, iar anterior a fost tot la nivelul salariului minim pe economie de 3300 lei si pana in prezent nu am luat in calcul ...
Nov222024

Aplicare facilitati domeniu IT in cazul concediului medical

de Gina Popescu valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societate din Romania, activeaza in domeniul IT. O salariata a societatii, care are salariu brut mai mic de 10.000 lei, este in Concediu Medical cod 08 - Sarcina si lauzie. Pe perioada concediului medical, societatea poate aplica facilitatea de scutire a impozitului, pentru salariata?
Nov192024

Facilitati fiscale cim part-time

de Florentina Buzea valabil la 19 Nov 2024
Intrebare: O firma de constructii care intruneste conditiile de aplicare a facilitatiilor din constructii, angajeaza un salariat cu CIM cu timp partial de 4 ore/zi, avand un salariu brut de incadrare de 5100 lei. Angajatul mai are incheiat un alt CIM la o institutie publica unde are functia de baza. In aceasta situatie se pot aplica facilitatile pentru acest angajat? Multumesc!
Nov202024

Calcul salariu constructii cu facilitati

de Rodica Mantescu valabil la 20 Nov 2024
Intrebare: SRL care aplica facilitatile in constructii.  Cum calculam impozitul pe salarii si venitul net in urmatoarea situatie: Salariu realizat luna octombrie 10200 lei, salariatul nu a optat pentru Pilonul 2. Pensie privata suportata de salariat 300 lei. Multumesc.  

Noua procedura de anulare a obligatiilor bugetare administrate de ANOFM

de Profeanu Laura 16 Nov 2024
Odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANOFM nr. 1176/2024, publicat in Monitorul Oficial la 16 octombrie 2024, s-au clarificat detaliile privind implementarea amnistiei fiscale reglementata de OUG nr. 107/2024. Procedura vizeaza anularea unor obligatii bugetare accesorii si principale administrate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) si structurile subordonate, ...
Vezi toate studiile de caz despre facilitati fiscale keyboard_double_arrow_right
Cu intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2024, pe 21 martie 2024, Romania face un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si responsabilitatii sociale, prin impunerea unor noi obligatii pentru operatorii din industria alimentara. Aceasta lege vizeaza reducerea risipei alimentare, un aspect de o importanta majora pentru economia nationala si pentru mediul inconjurator.