Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Aprilie 2024

Facilitati fiscale pentru reducerea risipei alimentare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Cu intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2024, pe 21 martie 2024, Romania face un pas semnificativ in directia sustenabilitatii si responsabilitatii sociale, prin impunerea unor noi obligatii pentru operatorii din industria alimentara. Aceasta lege vizeaza reducerea risipei alimentare, un aspect de o importanta majora pentru economia nationala si pentru mediul inconjurator.

Noile obligatii ale operatorilor din industria alimentara
Diferenta majora fata de perioada anterioara este ca acum, masurile de diminuare a risipei nu mai sunt facultative, ci obligatorii pentru toti operatorii din sectorul agroalimentar. Acest lucru include nu doar producatorii si comerciantii, ci si restaurantele, hotelurile si orice alta entitate care manipuleaza alimente.
Regulamentul (CE) defineste clar operatorii economici din sectorul agroalimentar, ca fiind persoane fizice sau juridice, responsabile de indeplinirea cerintelor legislatiei alimentare in cadrul intreprinderii lor. Prin urmare, noile prevederi se aplica tuturor operatorilor, indiferent de forma lor de organizare.

Masuri de reducere a risipei alimentare
Legea nr. 49/2024, care modifica si completeaza Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, pune accentul pe responsabilizarea operatorilor economici din sectorul agroalimentar pentru a implementa masuri concrete de prevenire si reducere a risipei alimentare.
Modificarile subliniaza necesitatea adoptarii unei abordari ierarhice si structurate pentru combaterea risipei alimentare, incepand cu responsabilizarea pe intreg lantul agroalimentar si terminand cu valorificarea deseurilor in moduri care respecta mediul inconjurator. Printre masurile prioritare se numara:
- Responsabilizarea pe lantul agroalimentar: Aceasta masura implica actiuni concrete la fiecare etapa a lantului de aprovizionare, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si servicii alimentare;
- Vanzarea cu pret redus: Produsele aproape de expirarea termenului de valabilitate sunt vandute cu pret redus pentru a incuraja consumul si a reduce risipa;
- Redistribuirea alimentelor: Transferul cu titlu gratuit al alimentelor pentru consumul uman catre diferiti operatori economici sau institutii sociale, respectand normele de igiena si siguranta alimentara;
- Utilizarea in hrana animalelor: Produsele alimentare care nu mai sunt apte pentru consumul uman, dar sunt inca sigure pentru consumul animal, trebuie utilizate eficient in hrana animalelor;
- Valorificarea prin transformare in compost si biogaz: Produsele agroalimentare devenite improprii pentru consumul uman sau animal, trebuie sa fie valorificate prin transformare in compost sau biogaz, contribuind astfel la ciclul sustenabil al materiei organice.
- Dirijarea subproduselor catre unitati de procesare autorizate: Subprodusele de origine animala, care nu sunt destinate consumului uman, trebuie sa fie tratate in unitati specializate, conform normelor europene si nationale.

Totodata, potrivit art. 2 alin. 7 - 10 din Legea 217/2016, operatorii economici sunt obligati:
- sa implementeze masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;
- sa informeze consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile;
- sa nu declare, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum;
- sa faciliteze consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si sa informeze despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.

Implicatii fiscale
Codul Fiscal (art. 25 alin. 4, lit. c) pct. 4 – 6) prevede ca sunt deductibile cheltuielile, in urmatoarele situatii si conditii:
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
In plus, din punct de vedere al TVA, potrivit art. 270 alin. 8, lit. d) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilitatii minimale, in situatia in care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare.
Aceste masuri incurajeaza entitatile sa contribuie la reducerea risipei, oferind totodata si un stimul fiscal pentru organizatiile care se aliniaza la noua legislatie.

Concluzii
Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare reprezinta un pas important in directia corecta pentru Romania, punand o presiune constructiva pe operatorii din industria alimentara, sa adopte practici mai sustenabile. Prin introducerea obligatiilor de reducere a risipei alimentare si oferind stimulente fiscale pentru conformitate, aceasta lege vizeaza protectia mediului si totodata promoveaza responsabilitatea sociala si sustenabilitatea in randul intreprinderilor. Este un exemplu de cum legislatia poate juca un rol important in modelarea unui viitor mai verde si mai responsabil pentru toti.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...