Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Modificari fiscale 25 - 31 martie 2024


1. O.M.F. nr. 497/2024 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2024
Publicat in: M.Of. nr. 268  din  19.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa, pentru semestrul I al anului 2024. Astfel, in perioada aprilie – septembrie 2024, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa  este de 640 lei.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
2. O.M.F. nr. 410/2024 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2024
Publicat in: M.Of. nr. 272  din  29.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete culturale, pentru perioada aprilie – septembrie 2024. In aceasta perioada, valoarea sumei lunare care se acorda lunar, respectiv ocazional, sub forma de tichete culturale este de maximum 210 lei/luna, respectiv de maximum 430 lei/eveniment.
 
3. O.U.G. nr. 30/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
Publicat in: M.Of. nr. 272 din 29.03.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari si completari Codului fiscal in materie de accize si proroga termenul de la care se aplica sanctiuni pentru nerespectarea termenului de transmitere a facturilor in sistemul e-factura.
- Nerespectarea termenului limita pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice. Nerespectarea acestor prevederi nu se sanctioneaza in cazul facturilor al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine pana la data de 31 mai 2024 inclusiv.
 
- In ceea ce priveste accizele, modificarile Codului fiscal vizeaza:
• Noi obligatii pentru operatorul inregistrat,
• Documente deplasari regim suspensiv,
• Din valoarea accizelor neamortizate se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevazute la art. 439 alin. (2) lit. a).
• Se introduce obligatii privind marcarea produselor care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, prevazute la art. 439 alin. (2) lit. a), sanctiuni si contraventii pentru neindeplinirea acestor obligatii. 
 
4. O.U.G. nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 274  din  29.03.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari si completari unor acte normative din domeniul finantelor publice, finantari, fonduri europene nerambursabile, salarizare institutii publice,  masuri de sprijin pentru producatorii agricoli, repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, exproprierea pentru cauza de utilitate publica precum si Codului fiscal.
Modificari aduse Codului fiscal:
- -inroducerea unei exceptari de la plata impozitului minim si impozitului specific reglementate la rt. 18 indice 1 si 18 indice 3 din Codul fiscal - mu intra acestor articole operatorii economici reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei care, in anul precedent, au obtinut venituri din activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale in proportie de peste 95% din veniturile totale din care se scad veniturile cuprinse in indicatorul Vs prevazute la alin. (3) lit. (i)-(vii) 
 
- conditii privind incadrarea microintreprinderilor – definirea intreprinderilor legate
• Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53. In acest sens, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane;
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai multi actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In aceasta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate. "
 
Aceste prevederi se aplica inclusiv pentru incadrarea ca microintreprindere in anul fiscal 2024.
• In cursul anului, impreuna cu veniturile intreprinderilor legate cu microintreprinderea care se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11) lit. d) se cumuleaza si o patrime din norma anuala de venit stabilita/ajustata/redusa pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate/intreprinderilor individuale/intreprinderilor familiale/altor forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizate potrivit legilor in vigoare, care datoreaza impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV."
 
- Modificari aduse scutirilor pentru livrari de bunuri/prestari de servicii in folosul unitatilor spitalicesti. Scutirile se extind si pentru anumite livari de bunuri si prestari de servicii efectuate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. Acestea se acorda, indirect, prim restituire.
 
• Sunt scutite de TVA:
 
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti, prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. in baza prevederilor art. 25 alin. (41), daca serviciile achizitionate de catre entitatile nonprofit sunt puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatile nonprofit;
 
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca bunurile/serviciile achizitionate de catre entitatile nonprofit sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatile nonprofit.
a1) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti, prestate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca serviciile achizitionate de catre aceste societati sunt puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre aceste societati. Scutirea de TVA pentru serviciile destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa nu isi schimbe destinatia de unitati spitalicesti, sa nu fie instrainate, iar pe toata durata de functionare sa presteze servicii medicale gratuit sau decontate de sistemul de asigurari sociale de sanatate, fara perceperea de taxe hoteliere/de alta natura;
b1) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca bunurile/serviciile achizitionate de catre aceste societati sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de aceste societati. Scutirea de TVA pentru bunurile/serviciile destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa nu isi schimbe destinatia de unitati spitalicesti, sa nu fie instrainate, iar pe toata durata de functionare sa presteze servicii medicale gratuit sau decontate de sistemul de asigurari sociale de sanatate, fara perceperea de taxe hoteliere/de alta natura."
In cazul in care inceteaza sa mai fie indeplinite conditiile prevazute la lit. a1) si b1), societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. datoreaza taxa pe valoarea adaugata de la data de la care au beneficiat de scutirea prin restituire a acesteia.
- se introduce o noua restrictie pentru exercitarea dreptului de deducere pentru taxa aferenta achizitiilor de bunuri/servicii prevazute de art. 294 alin. (5) lit. a1) si b1), realizate de societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. 
 
- prorogarea termenului pentru schimbarea vectorului fiscal privind impozitul pe profit/pe vemiturile microintreprinderilor pentru anul 2024 - pana la data de 15 aprilie 2024 inclusiv. Contribuabilii care au comunicat organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, respectiv iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, depun, dupa caz, o noua declaratie de mentiuni pentru incadrarea in conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right