Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Modificari fiscale 25 - 31 martie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
02 Apr 2024


1. O.M.F. nr. 497/2024 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2024
Publicat in: M.Of. nr. 268  din  19.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa, pentru semestrul I al anului 2024. Astfel, in perioada aprilie – septembrie 2024, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa  este de 640 lei.
 
2. O.M.F. nr. 410/2024 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2024
Publicat in: M.Of. nr. 272  din  29.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete culturale, pentru perioada aprilie – septembrie 2024. In aceasta perioada, valoarea sumei lunare care se acorda lunar, respectiv ocazional, sub forma de tichete culturale este de maximum 210 lei/luna, respectiv de maximum 430 lei/eveniment.
 
3. O.U.G. nr. 30/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
Publicat in: M.Of. nr. 272  din  29.03.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari si completari Codului fiscal in materie de accize si proroga termenul de la care se aplica sanctiuni pentru nerespectarea termenului de transmitere a facturilor in sistemul e-factura.
- Nerespectarea termenului limita pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice. Nerespectarea acestor prevederi nu se sancioneaza in cazul facturilor al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine pana la data de 31 mai 2024 inclusiv.
 
- In ceea ce priveste accizele, modificarile Codului fiscal vizeaza:
• Noi obligatii pentru operatorul inregistrat,
• Documente deplasari regim suspensiv,
• Din valoarea accizelor neamortizate se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevazute la art. 439 alin. (2) lit. a).
• Se introduce obligatii privind marcarea produselor care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, prevazute la art. 439 alin. (2) lit. a), sanctiuni si contraventii pentru neindeplinirea acestor obligatii. 
 
4. O.U.G. nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 274  din  29.03.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari si completari unor acte normative din domeniul finantelor publice, finantari, fonduri europene nerambursabile, salarizare institutii publice,  masuri de sprijin pentru producatorii agricoli, repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, exproprierea pentru cauza de utilitate publica precum si Codului fiscal.
Modificari aduse Codului fiscal:
- -inroducerea unei exceptari de la plata impozitului minim si impozitului specific reglementate la rt. 18 indice 1 si 18 indice 3 din Codul fiscal - mu intra acestor articole operatorii economici reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei care, in anul precedent, au obtinut venituri din activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale in proportie de peste 95% din veniturile totale din care se scad veniturile cuprinse in indicatorul Vs prevazute la alin. (3) lit. (i)-(vii) 
 
- conditii privind incadrarea microintreprinderilor – definirea intreprinderilor legate
• Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53. In acest sens, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane;
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai multi actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In aceasta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate. "
 
Aceste prevederi se aplica inclusiv pentru incadrarea ca microintreprindere in anul fiscal 2024.
• In cursul anului, impreuna cu veniturile intreprinderilor legate cu microintreprinderea care se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11) lit. d) se cumuleaza si o patrime din norma anuala de venit stabilita/ajustata/redusa pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate/intreprinderilor individuale/intreprinderilor familiale/altor forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizate potrivit legilor in vigoare, care datoreaza impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV."
 
- Modificari aduse scutirilor pentru livrari de bunuri/prestari de servicii in folosul unitatilor spitalicesti. Scutirile se extind si pentru anumite livari de bunuri si prestari de servicii efectuate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. Acestea se acorda, indirect, prim restituire.
 
• Sunt scutite de TVA:
 
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti, prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. in baza prevederilor art. 25 alin. (41), daca serviciile achizitionate de catre entitatile nonprofit sunt puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatile nonprofit;
 
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca bunurile/serviciile achizitionate de catre entitatile nonprofit sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatile nonprofit.
a1) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti, prestate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca serviciile achizitionate de catre aceste societati sunt puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre aceste societati. Scutirea de TVA pentru serviciile destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa nu isi schimbe destinatia de unitati spitalicesti, sa nu fie instrainate, iar pe toata durata de functionare sa presteze servicii medicale gratuit sau decontate de sistemul de asigurari sociale de sanatate, fara perceperea de taxe hoteliere/de alta natura;
b1) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre societati detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F., daca bunurile/serviciile achizitionate de catre aceste societati sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat sau sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de aceste societati. Scutirea de TVA pentru bunurile/serviciile destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa nu isi schimbe destinatia de unitati spitalicesti, sa nu fie instrainate, iar pe toata durata de functionare sa presteze servicii medicale gratuit sau decontate de sistemul de asigurari sociale de sanatate, fara perceperea de taxe hoteliere/de alta natura."
In cazul in care inceteaza sa mai fie indeplinite conditiile prevazute la lit. a1) si b1), societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. datoreaza taxa pe valoarea adaugata de la data de la care au beneficiat de scutirea prin restituire a acesteia.
- se introduce o noua restrictie pentru exercitarea dreptului de deducere pentru taxa aferenta achizitiilor de bunuri/servicii prevazute de art. 294 alin. (5) lit. a1) si b1), realizate de societatile detinute integral de entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. 
 
- prorogarea termenului pentru schimbarea vectorului fiscal privind impozitul pe profit/pe vemiturile microintreprinderilor pentru anul 2024 - pana la data de 15 aprilie 2024 inclusiv. Contribuabilii care au comunicat organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, respectiv iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, depun, dupa caz, o noua declaratie de mentiuni pentru incadrarea in conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...