Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iunie 2025

Facilitatile fiscale si impozitul minim global: le mai aplicam sau nu?

05 Apr 2025

Odata cu intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie 2024, a regulilor privind impozitul minim global (Pilonul 2), companiile din Romania care fac parte din grupuri mari, nationale sau internationale, se confrunta cu o dilema aparent paradoxala: mai are rost sa aplice facilitatile fiscale disponibile in Codul fiscal, daca acestea ar putea conduce, indirect, la plata unui impozit suplimentar?

La prima vedere, raspunsul ar putea parea negativ. Daca o facilitate fiscala reduce cota efectiva de impozitare sub pragul de 15% impus de Pilonul 2, atunci compania risca sa plateasca diferenta pana la acest prag, in baza regulilor europene transpuse la noi prin Legea nr. 431/2023. Si totusi, exista argumente solide pentru a continua aplicarea acestor facilitati.

Doua tipuri de calcule, doua orizonturi de timp

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Este important de inteles ca impozitul pe profit (sau, dupa caz, impozitul minim pe cifra de afaceri) este calculat conform regulilor Codului fiscal romanesc si platit la termenele stabilite. In schimb, impozitul minim global este o ajustare suplimentara, bazata pe regulile Pilonului 2, aplicabila ulterior, in functie de nivelul efectiv al impozitarii.

Chiar daca facilitatile fiscale duc la o impozitare efectiva sub 15%, avantajul imediat al acestora consta in faptul ca imping in timp obligatia de plata suplimentara, care va interveni ulterior sub forma impozitului global.

Cu alte cuvinte, desi impactul facilitatilor nu este recunoscut in cadrul Pilonului 2, beneficiul de moment al acestora este pastrarea lichiditatii si amanarea unei parti din sarcina fiscala.

De ce nu sunt recunoscute facilitatile romanesti in Pilonul 2?

Una dintre marile probleme este ca facilitatile fiscale din Romania nu se incadreaza, in forma actuala, in definitiile agreate la nivelul Pilonului 2. Spre exemplu, anumite tari din UE (precum Ungaria) au ajustat legislatia nationala astfel incat unele beneficii fiscale sa fie recunoscute drept „credite fiscale rambursabile calificate”, ceea ce permite includerea lor in calculul cotei efective de impozitare conform standardelor internationale.

In Romania, deocamdata, discutiile cu autoritatile s-au concentrat pe zona cercetarii-dezvoltarii, cu scopul de a transforma aceasta facilitate intr-una compatibila cu Pilonul 2. Exista deschidere, dar procesul legislativ este inca in faza incipienta. Alte facilitati, precum cele aferente sponsorizarii, nu sunt, deocamdata, in discutii avansate privind recunoasterea internationala.

Ce ar trebui sa faca firmele in acest context?

Cel mai sanatos demers este o analiza estimativa anuala a cotei efective de impozitare, care sa includa toate facilitatile aplicabile si sa compare rezultatul cu pragul de 15% stabilit prin Pilonul 2.

Astfel, daca rezultatul este oricum peste acest prag, facilitatile fiscale raman un avantaj pur, fara niciun cost suplimentar ulterior. Daca, insa, cota efectiva scade sub 15%, trebuie luat in calcul ca efectul facilitatilor se conserva partial, deoarece plata suplimentara va avea loc mai tarziu, iar in acest interval compania dispune de o lichiditate mai buna.

Concluzie: facilitatile fiscale raman utile, chiar si in era Pilonului 2

In ciuda noilor reguli internationale, facilitatile fiscale din Codul fiscal nu trebuie abandonate, ci evaluate strategic. Desi nu sunt recunoscute integral in calculul Pilonului 2, acestea ofera un avantaj temporar real si pot contribui la optimizarea fluxurilor de numerar, in special pentru companiile care opereaza in medii complexe, unde fiecare luna de amanare a platilor poate face o diferenta importanta.

Este recomandat, asadar, ca firmele sa-si calibreze strategiile fiscale nu doar pe baza legislatiei interne, ci si in functie de tendintele internationale in materie de conformare si transparenta fiscala.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit minim

11Iun2025

ICAS 2025

de Gina Popescu valabil la 11 Iun 2025
Intrebare: Conform art. 46^2 din Codul fiscal, de cand datorez si cum declar impozitul suplimentar pentru persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale? Cifra de afaceri din domeniul de distributie si comercializare gaze naturale in anul 2024 a fost de 6.400.000 lei, iar pe primele 5 luni ale anului 2025 a fost de 2.670.000 lei. Multumesc.  
22Mai2025

Impact sponsorizari in contextul Pillar II

de Gina Popescu valabil la 22 Mai 2025
Intrebare: Sponsorizarile efectuate prin redirectionare (D177) au impact asupra cotei efective de impozitare in contextul Pillar II? Adica, la calcularea impozitului efectiv trebuie luat in considerare (scazut din cheltuiala cu impozitul pe profit) valoarea sponsorizarii redirectionate?
06Mai2025

Plata anticipata impozit pe profit. IMCA

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Daca in trimestrul 1 firma a platit impozit pe profit, in trimestrul 2 platim IMCA, iar in trimestrul 3 impozit pe profit din nou, suma pentru plata IMCA se recupereaza ulterior? Adica se scade din impozitul pe profit de plata? Sau ramane definitiv plata la bugetul de stat? Multumim.
30Apr2025

Impozitul minim pe cifra de afaceri. Calcul IMCA

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: In cazul de calcul impozit minim pe cifra de afaceri intr-o firma care are si venituri aferente costurilor stocurilor de produse, respectiv contul 711, iar la final de an contul 711 are sold debitor, cum se ia in calcul la venituri scutite? Exemplu: Venituri totale - 200.000.000 lei Venituri scutite din care: Venituri din subventii in suma de 1.800.000 lei Venituri din variatia ...

UE merge inainte cu impozitul minim global, in ciuda retragerii SUA. Ce inseamna asta pentru Romania?

de Profeanu Laura 06 Apr 2025
In ciuda anuntului recent privind retragerea Statelor Unite din acordul global privind impozitul minim de 15%, Uniunea Europeana nu da semne ca ar intentiona sa-si schimbe directia. Romania, alaturi de alte state membre, a transpus deja in legislatia nationala regulile asa-numitului Pilon 2, care vizeaza marile grupuri de companii multinationale. Astfel, incepand cu anul fiscal 2024, aceste ...
05Apr2025

Scadere din impozitul minim pe cifra de afaceri a sponsorizarilor reportate

de Elena Ionescu valabil la 05 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de IMCA in anul 2024. In cursul anului 2024 nu am avut sponsorizari. Avem sponsorizari reportate din anii 2017-2021. Intrebare: Din valoarea de plata a IMCA se pot scadea sponsorizarile reportate? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre impozit minim keyboard_double_arrow_right
x