Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 August 2025

Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

25 Aug 2025

Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni.

Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare la nivel OCDE si din clarificarile ulterioare aduse de Cadrul Incluziv. Scopul principal: reducerea riscului de interpretare gresita si asigurarea conformitatii cu standardele internationale.

Daca va fi adoptat si publicat in Monitorul Oficial, proiectul va intra in vigoare la 3 zile de la oficializare.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Principalele modificari propuse

Introducerea conceptului de „credit fiscal transferabil tranzactionabil”
Se reglementeaza in detaliu conditiile in care astfel de credite pot fi folosite pentru reducerea obligatiilor fiscale si ce presupune transferabilitatea si tranzactionarea lor. Tratamentul fiscal va fi identic cu cel aplicat creditelor rambursabile calificate.

Clarificarea regulilor privind „profitul excedentar national”
In situatiile in care entitatile constitutive din Romania aplica reglementari contabile diferite sau au ani fiscali diferiti fata de situatiile consolidate ale grupului, notiunea de „impozit suplimentar national” va fi inlocuita cu „profit excedentar national”, pentru coerenta legislativa.

Reguli de protectie mai stricte
Se precizeaza expres ca regimul de protectie al impozitului suplimentar national trebuie sa indeplineasca atat criteriul contabil, cat si si pe cel al consecventei si al administrarii, conform comentariilor OCDE din 2024.

Reformularea formulei de calcul
Impozitul suplimentar national va include si componenta „impozit suplimentar aditional”, aplicabil in anumite situatii in care ajustarile fiscale conduc la recalcularea cotei efective de impozitare.

Moneda de calcul
Grupurile care folosesc alta moneda functionala decat leul pot opta pentru determinarea impozitului suplimentar in moneda de prezentare a situatiilor financiare consolidate, pe o perioada de 5 ani.

Tratamentul impozitelor amanate
Entitatile care aplica reglementarile contabile nationale (Directiva 2013/34/UE) vor putea calcula si prezenta impozitele amanate in notele explicative sau vor putea opta pentru aplicarea IFRS, pentru a asigura un tratament comparabil cu al altor entitati.

Reduceri de capital si fonduri proprii
Se clarifica modul de tratare fiscala a distribuirilor si aporturilor in legatura cu instrumente considerate „fonduri proprii de rang 1” in domeniul bancar si al asigurarilor.

Reportarea pierderilor fiscale suplimentare
Se introduce posibilitatea reportarii „cheltuielilor cu valoare negativa a impozitelor suplimentare” catre exercitiile viitoare, pentru reducerea impozitelor datorate atunci cand grupul revine pe profit.

Excluderea profitului pentru activitati cu substanta economica
Optiunea se reformuleaza astfel incat sa fie clar ca reducerea se aplica doar in lipsa exercitarii optiunii de excludere.

Reguli privind entitatile de investitii si achizitii de grupuri
Se clarifica modul de calcul al cotei efective de impozitare atunci cand exista mai multe entitati de investitii in Romania, precum si tratamentul tranzactiilor in care o „entitate achizitoare” preia un grup „entitate-tinta”.

Aspecte procedurale

- termenul de depunere a declaratiei informative privind impozitul suplimentar se coreleaza cu termenul de 18 luni;

- definitia „entitatii locale desemnate” se particularizeaza la Romania;

- se introduce posibilitatea ca o singura entitate din cadrul grupului sa fie responsabila pentru declarare si plata.

De ce sunt necesare aceste modificari?

Potrivit notei de fundamentare, modificarile propuse urmaresc:

- alinierea la regulile model OCDE si la recomandarile Comisiei Europene;

- clarificarea unor aspecte tehnice privind determinarea profitului si a cotei efective de impozitare;

- reducerea riscului de aplicare eronata si, implicit, scaderea costurilor de conformare pentru contribuabili.

Concluzie

Impozitul minim global, aplicabil din 2024, vizeaza asigurarea unei cote minime de 15% pentru marile companii, indiferent de facilitatile fiscale existente. Proiectul de OUG aduce modificari importante de detaliu, dar cu impact in practica, in special pentru grupurile cu structuri complexe si prezenta internationala.

Contribuabilii vizati ar trebui sa urmareasca atent procesul legislativ si sa pregateasca actualizarile necesare in contabilitate si raportarile fiscale.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit minim

10Iul2025

Impozit minim global

de Gina Popescu valabil la 10 Iul 2025
Intrebare: Am rugamintea sa ma indrumati cu un exemplu de calcul, inregistrarea in contabilitate si declarare la ANAF a noului impozit international PILLAR 2 pentru o entitate din RO a unei multinationale cu cifra de afaceri > 750 milioane euro. Cum se procedeaza? Multumesc mult.  

Desemnarea unei singure entitati pentru declararea si plata impozitului suplimentar national

de Profeanu Laura 09 Iul 2025
In contextul implementarii Pilonului 2 - impozitul minim global de 15% introdus prin Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni - grupurile de intreprinderi cu mai multe entitati constitutive in Romania, beneficiaza de o optiune pentru simplificarea obligatiilor fiscale: ...
17Iun2025

Redirectionare sponsorizare societate platitoare impozit minim pe cifra de afaceri

de Elena Ionescu valabil la 17 Iun 2025
Intrebare: In anul 2024, societatea platit impozit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Pe parcursul anului au fost acordate sponsorizari sub limita pragrurilor prevazute in Codul Fiscal care au fost deduse din valoarea impozitului minim datorat. Intrucat pe parcursul anului nu a fost utilizata integral valoarea stabilita potrivit art 25 alin 4 lit i) societatea a depus pana la data de 25 ...
11Iun2025

ICAS 2025

de Gina Popescu valabil la 11 Iun 2025
Intrebare: Conform art. 46^2 din Codul fiscal, de cand datorez si cum declar impozitul suplimentar pentru persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale? Cifra de afaceri din domeniul de distributie si comercializare gaze naturale in anul 2024 a fost de 6.400.000 lei, iar pe primele 5 luni ale anului 2025 a fost de 2.670.000 lei. Multumesc.  
22Mai2025

Impact sponsorizari in contextul Pillar II

de Gina Popescu valabil la 22 Mai 2025
Intrebare: Sponsorizarile efectuate prin redirectionare (D177) au impact asupra cotei efective de impozitare in contextul Pillar II? Adica, la calcularea impozitului efectiv trebuie luat in considerare (scazut din cheltuiala cu impozitul pe profit) valoarea sponsorizarii redirectionate?
06Mai2025

Plata anticipata impozit pe profit. IMCA

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Daca in trimestrul 1 firma a platit impozit pe profit, in trimestrul 2 platim IMCA, iar in trimestrul 3 impozit pe profit din nou, suma pentru plata IMCA se recupereaza ulterior? Adica se scade din impozitul pe profit de plata? Sau ramane definitiv plata la bugetul de stat? Multumim.
Vezi toate studiile de caz despre impozit minim keyboard_double_arrow_right
x