Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni.
Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare la nivel OCDE si din clarificarile ulterioare aduse de Cadrul Incluziv. Scopul principal: reducerea riscului de interpretare gresita si asigurarea conformitatii cu standardele internationale.
Daca va fi adoptat si publicat in Monitorul Oficial, proiectul va intra in vigoare la 3 zile de la oficializare.
Principalele modificari propuse
Introducerea conceptului de „credit fiscal transferabil tranzactionabil”
Se reglementeaza in detaliu conditiile in care astfel de credite pot fi folosite pentru reducerea obligatiilor fiscale si ce presupune transferabilitatea si tranzactionarea lor. Tratamentul fiscal va fi identic cu cel aplicat creditelor rambursabile calificate.
Clarificarea regulilor privind „profitul excedentar national”
In situatiile in care entitatile constitutive din Romania aplica reglementari contabile diferite sau au ani fiscali diferiti fata de situatiile consolidate ale grupului, notiunea de „impozit suplimentar national” va fi inlocuita cu „profit excedentar national”, pentru coerenta legislativa.
Reguli de protectie mai stricte
Se precizeaza expres ca regimul de protectie al impozitului suplimentar national trebuie sa indeplineasca atat criteriul contabil, cat si si pe cel al consecventei si al administrarii, conform comentariilor OCDE din 2024.
Reformularea formulei de calcul
Impozitul suplimentar national va include si componenta „impozit suplimentar aditional”, aplicabil in anumite situatii in care ajustarile fiscale conduc la recalcularea cotei efective de impozitare.
Moneda de calcul
Grupurile care folosesc alta moneda functionala decat leul pot opta pentru determinarea impozitului suplimentar in moneda de prezentare a situatiilor financiare consolidate, pe o perioada de 5 ani.
Tratamentul impozitelor amanate
Entitatile care aplica reglementarile contabile nationale (Directiva 2013/34/UE) vor putea calcula si prezenta impozitele amanate in notele explicative sau vor putea opta pentru aplicarea IFRS, pentru a asigura un tratament comparabil cu al altor entitati.
Reduceri de capital si fonduri proprii
Se clarifica modul de tratare fiscala a distribuirilor si aporturilor in legatura cu instrumente considerate „fonduri proprii de rang 1” in domeniul bancar si al asigurarilor.
Reportarea pierderilor fiscale suplimentare
Se introduce posibilitatea reportarii „cheltuielilor cu valoare negativa a impozitelor suplimentare” catre exercitiile viitoare, pentru reducerea impozitelor datorate atunci cand grupul revine pe profit.
Excluderea profitului pentru activitati cu substanta economica
Optiunea se reformuleaza astfel incat sa fie clar ca reducerea se aplica doar in lipsa exercitarii optiunii de excludere.
Reguli privind entitatile de investitii si achizitii de grupuri
Se clarifica modul de calcul al cotei efective de impozitare atunci cand exista mai multe entitati de investitii in Romania, precum si tratamentul tranzactiilor in care o „entitate achizitoare” preia un grup „entitate-tinta”.
Aspecte procedurale
- termenul de depunere a declaratiei informative privind impozitul suplimentar se coreleaza cu termenul de 18 luni;
- definitia „entitatii locale desemnate” se particularizeaza la Romania;
- se introduce posibilitatea ca o singura entitate din cadrul grupului sa fie responsabila pentru declarare si plata.
De ce sunt necesare aceste modificari?
Potrivit notei de fundamentare, modificarile propuse urmaresc:
- alinierea la regulile model OCDE si la recomandarile Comisiei Europene;
- clarificarea unor aspecte tehnice privind determinarea profitului si a cotei efective de impozitare;
- reducerea riscului de aplicare eronata si, implicit, scaderea costurilor de conformare pentru contribuabili.
Concluzie
Impozitul minim global, aplicabil din 2024, vizeaza asigurarea unei cote minime de 15% pentru marile companii, indiferent de facilitatile fiscale existente. Proiectul de OUG aduce modificari importante de detaliu, dar cu impact in practica, in special pentru grupurile cu structuri complexe si prezenta internationala.
Contribuabilii vizati ar trebui sa urmareasca atent procesul legislativ si sa pregateasca actualizarile necesare in contabilitate si raportarile fiscale.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!