Grupurile de intreprinderi multinationale ar putea avea noi obligatii declarative
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
29 Mai 2017
In luna mai 2016 a fost adoptata Directiva (UE) 2016/881 a Consiliului din 25 mai 2016 de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal. In scopul combaterii evaziunii fiscale si a planificarii fiscale agresive, aceasta directiva impune grupurilor de intreprinderi multinationale cerinte in materie de transparenta.
Romania are obligatia transpunerii Directivei in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal pana la data de 04 iunie 2017.
Pana la aceasta data masurile nu au fost implementate in legislatia interna insa, pe site-ul M.F.P. a fost publicat un Proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Conform proiectului, orice societate-mama finala a unui grup de intreprinderi multinationale care isi are rezidenta fiscala in Romania sau orice alta entitate raportoare ar putea avea obligatia sa depuna un raport pentru fiecare tara in parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, in termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare a grupului de intreprinderi multinationale. Sunt excluse de la aceasta obligatie grupurile de intreprinderi care, in anul precedent anului fiscal de raportare, au un venit consolidat total mai mic de 750.000.000 euro sau o suma in lei echivalenta cu 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile financiare consolidate ale grupului pentru respectivul an fiscal precedent.
Raportul se depune la autoritatea competenta din Romania care primeste raportul pentru fiecare tara in parte si transmite, prin intermediul schimbului de informatii automat raportul pentru fiecare tara in parte oricarui alt stat membru in care, pe baza informatiilor din raportul pentru fiecare tara in parte, una sau mai multe entitati constitutive din grupul de intreprinderi multinationale al entitatii raportoare isi au rezidenta fiscala sau sunt supuse impozitarii pentru activitatea economica desfasurata prin intermediul unui sediu permanent.
Raportul pentru fiecare tara in parte trebuie sa contina urmatoarele informatii cu privire la grupul de intreprinderi multinationale:
a) informatii agregate referitoare la suma veniturilor, profitul/pierderile anterioare impozitarii veniturilor, impozitul pe venit platit, impozitul pe venit acumulat, capitalul declarat, profitul nedistribuit, numarul de salariati si imobilizarile corporale, altele decat numerarul sau echivalentele de numerar pentru fiecare jurisdictie in care isi desfasoara activitatea grupul de intreprinderi multinationale;
b) identificarea fiecarei entitati constitutive din grupul de intreprinderi multinationale, precizand jurisdictia in care isi are rezidenta fiscala respectiva entitate constitutiva si, in cazul in care este diferita de respectiva jurisdictie de rezidenta fiscala, jurisdictia potrivit legislatiei in temeiul careia este organizata respectiva entitate constitutiva si natura principalei sau principalelor activitati economice ale respectivei entitati constitutive.
Proiectul prevede si sanctiunile pentru nedepunerea la termen de catre entitatile raportoare a raportului pentru fiecare tara sau transmiterea de informatii incorecte ori incomplete, respectiv amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.
Cu privire la utilizarea informatiilor astfel comunicate de statele membre intre ele proiectul prevede urmatoarele:
Romania are obligatia transpunerii Directivei in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal pana la data de 04 iunie 2017.
Pana la aceasta data masurile nu au fost implementate in legislatia interna insa, pe site-ul M.F.P. a fost publicat un Proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Conform proiectului, orice societate-mama finala a unui grup de intreprinderi multinationale care isi are rezidenta fiscala in Romania sau orice alta entitate raportoare ar putea avea obligatia sa depuna un raport pentru fiecare tara in parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, in termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare a grupului de intreprinderi multinationale. Sunt excluse de la aceasta obligatie grupurile de intreprinderi care, in anul precedent anului fiscal de raportare, au un venit consolidat total mai mic de 750.000.000 euro sau o suma in lei echivalenta cu 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile financiare consolidate ale grupului pentru respectivul an fiscal precedent.
Raportul se depune la autoritatea competenta din Romania care primeste raportul pentru fiecare tara in parte si transmite, prin intermediul schimbului de informatii automat raportul pentru fiecare tara in parte oricarui alt stat membru in care, pe baza informatiilor din raportul pentru fiecare tara in parte, una sau mai multe entitati constitutive din grupul de intreprinderi multinationale al entitatii raportoare isi au rezidenta fiscala sau sunt supuse impozitarii pentru activitatea economica desfasurata prin intermediul unui sediu permanent.
Raportul pentru fiecare tara in parte trebuie sa contina urmatoarele informatii cu privire la grupul de intreprinderi multinationale:
a) informatii agregate referitoare la suma veniturilor, profitul/pierderile anterioare impozitarii veniturilor, impozitul pe venit platit, impozitul pe venit acumulat, capitalul declarat, profitul nedistribuit, numarul de salariati si imobilizarile corporale, altele decat numerarul sau echivalentele de numerar pentru fiecare jurisdictie in care isi desfasoara activitatea grupul de intreprinderi multinationale;
b) identificarea fiecarei entitati constitutive din grupul de intreprinderi multinationale, precizand jurisdictia in care isi are rezidenta fiscala respectiva entitate constitutiva si, in cazul in care este diferita de respectiva jurisdictie de rezidenta fiscala, jurisdictia potrivit legislatiei in temeiul careia este organizata respectiva entitate constitutiva si natura principalei sau principalelor activitati economice ale respectivei entitati constitutive.
Proiectul prevede si sanctiunile pentru nedepunerea la termen de catre entitatile raportoare a raportului pentru fiecare tara sau transmiterea de informatii incorecte ori incomplete, respectiv amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.
Cu privire la utilizarea informatiilor astfel comunicate de statele membre intre ele proiectul prevede urmatoarele:
- Informatiile sunt utilizate in scopul evaluarii riscurilor de nivel inalt aferente preturilor de transfer si a riscurilor aferente erodarii bazei impozabile si transferului profiturilor, inclusiv al evaluarii riscului de neconformare de catre membrii grupului de intreprinderi multinationale la normele aplicabile in materie de preturi de transfer si, dupa caz, in scopul analizelor economice si statistice.
- Ajustarea preturilor de transferde catre autoritatile fiscale din statul membru destinatar nu se bazeaza pe informatiile care fac obiectul.
- Autoritatea competenta din Romania poate utiliza informatiile primate de la celelalte autoritati competente din statele membre, ca baza pentru efectuarea de cercetari suplimentare ale acordurilor de pret in avans ale grupului de intreprinderi multinationale sau ale altor aspecte de natura fiscala in cursul unui control fiscal si pot fi facute ajustari corespunzatoare ale venitului impozabil al entitatii constitutive.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr052024
Raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
de
Profeanu Laura
05 Apr 2024
Pe fondul schimbarilor continue in domeniul fiscal si contabil, Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 470/2024, o reglementare cheie care aduce in prim-plan necesitatea raportarii amanuntite a finantarilor primite de catre entitatile juridice fara scop patrimonial. Acest ordin reprezinta un pas important in directia transparentizarii si responsabilizarii gestionarii fondurilor, oferind o ...
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Dec152023
Registrul Unic de Control: Obligatoriu la Inspectii Fiscale, inclusiv la sediul ANAF
de
Profeanu Laura
15 Dec 2023
Recenta modificare a Codului de Procedura Fiscala, introdusa prin Legea nr. 388/2023 si publicata in Monitorul Oficial nr. 1123 din 13.12.2023, aduce o schimbare in procedura de inspectie fiscala. Aceasta lege, in vigoare din 16.12.2023, elimina conditia ca registrul unic de control sa fie completat doar atunci cand inspectiile fiscale se desfasoara in spatiile de lucru ale unui ...
Nov172023
Codul Roman al Sustenabilitatii: O noua etapa in Raportarea Durabilitatii Corporative in Romania. Inlocuirea Declaratiei Nefinanciare
de
Profeanu Laura
17 Nov 2023
Recent (16.11.2023) guvernul a initiat un pas important in domeniul sustenabilitatii corporative prin adoptarea "Metodologiei pentru raportarea durabilitatii - Codul Roman al Sustenabilitatii", un instrument normativ destinat sa sprijine entitatile in raportarea transparenta si consecventa a informatiilor nefinanciare legate de sustenabilitate. Metodologia pentru raportarea ...
Iun242021
Noi obligatii de raportare pentru persoane juridice straine - Proiect legislativ
de
Vera Constantin
24 Iun 2021
Ministerul Finantelor Publice a publicat recent un proiect de ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile referitoare la persoanele juridice straine si includerea de noi categorii de entitati raportoare in aria de aplicabilitate a reglementarilor contabile.
Asadar, se doreste extinderea categoriilor de entitati ce vor fi incluse in aria de aplicare a ...