Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Mai 2024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri semnificative.

Detalii ale impozitului suplimentar

Incepand cu 01.01.2024, aceste institutii datoreaza suplimentar impozitului pe profit, un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a urmatoarelor cote de impozitare:
a) 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025 inclusiv;
b) 1%, incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

Baza de calcul a impozitului

Impozitul pe cifra de afaceri include veniturile realizate de institutiile bancare. In acest sens, cifra de afaceri cuprinde:
a) venituri din dobanzi;
b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane;
d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net;
f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net;
k) alte venituri din exploatare.

Acest spectru larg de venituri subliniaza o abordare comprehensiva a bazei de impozitare, incercand sa capteze toate formele de venituri generate de aceste institutii.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator.

Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal si se determina ca diferenta intre impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.

Concluzii

Introducerea acestui  impozit pe cifra de afaceri pentru institutiile de credit reflecta o tendinta de a creste sarcinile fiscale asupra sectorului financiar, perceput ca avand capacitatea de a contribui semnificativ la bugetul de stat. Dar, impozitarea suplimentara impusa institutiilor de credit ar putea avea ca efect indirect cresterea dobanzilor si a comisioanelor bancare. In general, cand bancile au costuri operationale mai mari, cauzate de noi taxe sau impozite, transfera o parte din aceste costuri catre clienti pentru a-si pastra marjele de profit. Acest lucru se poate realiza prin ajustarea ratelor dobanzilor la credite si a comisioanelor pentru diverse servicii bancare.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai072024

Amanarea termenului pentru declararea si plata impozitului pe bunurile de valoare mare

de Profeanu Laura 07 Mai 2024
Prin OUG nr. 43/2024, publicata la data de 30 aprilie 2024, Guvernul a decis sa amane termenul pentru declararea si plata impozitului special destinat proprietatilor imobiliare de valoare mare, pana la data de 30 septembrie 2024. Modificarea a fost justificata, intrucat: - baza de impozitare pentru impozitul pe cladiri nu s-a prevazut in cuprinsul deciziei de impunere; - in prezent, aceasta ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Mar232024

Evitarea dublei impuneri

de Profeanu Laura 23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Oct202023

Cheltuielile cu serviciile intragrup ar putea deveni nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit

de Profeanu Laura 20 Oct 2023
Un proiect de lege recent înregistrat la Senat propune modificarea alin.(4) al art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv cheltuielile cu serviciile intragrup prestate de entitati afiliate nerezidente sa devina nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit din Romania. Concret, propunerea legislativa are in vedere schimbarea modului in care sunt tratate ...
Oct182023

Implementarea IMCA ar putea duce la cresterea numarului de litigii

de Profeanu Laura 18 Oct 2023
Cu planurile de a institui, incepand din 2024, Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) de 1% pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro, analistii prevad o crestere a litigiilor judiciare. Este posibil ca aceste litigii sa provina in principal din doua directii: 1. Companiile vor contesta formula de calcul al IMCA. Va fi inevitabil sa observam litigii privind ...
Sep082023

Impozit minim pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 08 Sep 2023
O propunere de modificare recenta a Codului Fiscal vizeaza, printre altele, o schimbare semnificativa in modul in care contribuabilii cu cifra de afaceri mare vor fi impozitati. Aceasta propunere afecteaza in principal entitatile care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Principala schimbare propusa este introducerea unui "impozit minim pe ...