Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Mai 2024

Amanarea termenului pentru declararea si plata impozitului pe bunurile de valoare mare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Prin OUG nr. 43/2024, publicata la data de 30 aprilie 2024, Guvernul a decis sa amane termenul pentru declararea si plata impozitului special destinat proprietatilor imobiliare de valoare mare, pana la data de 30 septembrie 2024.

Modificarea a fost justificata, intrucat:
- baza de impozitare pentru impozitul pe cladiri nu s-a prevazut in cuprinsul deciziei de impunere;
- in prezent, aceasta nu se comunica de catre unitatile administrativ-teritoriale contribuabililor platitori ai impozitului pe cladiri;
- persoanele fizice care detin in proprietate sau coproprietate cladiri rezidentiale nu au posibilitatea de a cunoaste daca valoarea impozabila, determinata de catre organul fiscal local, depaseste plafonul prevazut pentru impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, de 2.500.000 lei.
In acest sens, OUG 43/2024 prevede ca ANAF trebuie sa finalizeze si sa publice modelul si continutul declaratiei pentru acest nou impozit pana la 30 mai 2024.

Criterii de Impunere

Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal un impozit aplicabil incepand cu anul 2024 pentru proprietatile imobiliare si autovehiculele cu valoare semnificativa:
- Proprietatile imobiliare rezidentiale din Romania cu o valoare impozabila ce depaseste 2.500.000 de lei (aproximativ 500.000 de euro) sunt vizate de acest nou impozit.
- Autovehiculele cu o valoare de achizitie individuala de peste 375.000 de lei (aproximativ 75.000 de euro) sunt, de asemenea, supuse impozitului special.

Calculul Impozitului

- Pentru cladirile rezidentiale, impozitul se calculeaza aplicand o cota de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii si plafonul de 2.500.000 de lei.
- In cazul autoturismelor, aceeasi cota de 0,3% se aplica diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 de lei.

Termene si proceduri

Pentru cladirile rezidentiale, noua data limita pentru declararea si plata impozitului este 30 septembrie 2024. Pentru autovehicule, termenul ramane neschimbat, 31 decembrie 2024. ANAF are sarcina de a informa contribuabilii despre valorile impozabile determinate si despre obligatiile fiscale corespunzatoare.
Instiintarea se va comunica persoanelor fizice si va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
1. denumirea organului fiscal emitent;
2. datele de identificare ale contribuabilului instiintat;
3. obiectul notificarii;
4. cuantumul valorii impozabile determinate pentru impozitul pe cladiri, in cazul respectivei cladiri;
5. semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum si stampila organului fiscal emitent.
 
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale conform art. 457 din Codul Fiscal

Art. 457 din Codul Fiscal stabileste modalitatea de calcul a impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, oferind un cadru clar pentru stabilirea valorii impozabile, care la randul sau influenteaza cuantumul impozitului datorat de proprietari.

Impozitul pe cladiri pentru proprietatile rezidentiale se calculeaza aplicand o cota procentuala stabilita de consiliul local, care poate varia intre 0,08% si 0,2%, permitand adaptarea nivelului de impozitare la specificul si nevoile fiecarei localitati.

Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se calculeaza,  in cazul proprietatilor reprezentand cladiri rezidentiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii comunicata de catre organul fiscal local si plafonul de 2.500.000 lei;

Valorii impozabile a unei cladiri i se aplica cota de impozitare.

Valoarea impozabila se calculeaza astfel:
- Suprafata construita desfasurata: Se masoara in metri patrati si reprezinta intreaga suprafata construita a cladirii, inclusiv toate nivelurile acesteia.
- Valoarea pe metru patrat: Depinde de facilitatile disponibile in cladire, cum ar fi instalatiile de apa, canalizare, electricitate si incalzire, potrivit art. 457 alin. 2 din Codul fiscal.
 
Tipul Cladirii Cu instalatii de apa, canalizare, electrice si incalzire (conditii cumulative) Fara instalatii de apa, canalizare, electrice sau incalzire
Cladire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic 1.000 lei/m² 600 lei/m²
 
Exemplu de calcul:

Pentru o cladire rezidentiala de 300 m² care dispune de toate instalatiile:
- Valoarea per metru patrat este de 1.000 lei.
- Valoarea impozabila totala = 300 m² x 1.000 lei/m² = 300.000 lei.
In acest exemplu, daca o cladire similara ar avea o suprafata de 2.600 m², valoarea impozabila ar fi:
2.600 m² x 1.000 lei/m² = 2.600.000 lei, care depaseste cu 100.000 lei pragul de 2.500.000 lei, facand proprietatea eligibila pentru impozitul special pe cladiri de lux.
Impozitul special se calculeaza aplicand cota de 0,3% la 100.000 lei, diferenta calculata mai sus.
Impozit = 100.000 lei × 0.3% = 300 lei

Prin urmare, pentru o cladire cu o valoare impozabila de 2.600.000 lei, impozitul special datorat va fi de 300 lei, impozit destinat sa fie platit in plus fata de impozitul standard pe proprietate, reflectand valoarea de lux a proprietatii respective.
 
Concluzii

Amanarea termenului pentru impozitul pe bunurile de valoare mare ofera un ragaz necesar pentru alinierea procedurilor fiscale cu cerintele actuale si pentru informarea adecvata a contribuabililor. Prin aceste masuri, Guvernul isi propune sa asigure o implementare eficienta a noii legislatii fiscale, evitand astfel posibilele confuzii sau neconformitati in randul contribuabililor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...
Mai132024

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...
Mai102024

Modificari importante in Nomenclatorul Obligatiilor Fiscale din Contul Unic pentru 2024

de Profeanu Laura 10 Mai 2024
ANAF a anuntat modificari semnificative prin Ordinul nr. 874/2024, care vizeaza actualizarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612/2018. Aceste schimbari, care au intrat in vigoare incepand cu 9 mai 2024, reflecta adaptarea la dinamica economica si necesitatile fiscale actuale.   Modificarile sunt: 1. Abrogarea unor pozitii: - Pozitia 31 "Impozit specific ...