Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Impozitarea veniturilor din premii si din jocuri de noroc

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Participarea la concursuri, loterii sau diverse jocuri de noroc, poate aduce venituri suplimentare, fie in bani, fie in natura. In acest context, Codul Fiscal stabileste un cadru bine definit pentru impozitarea acestor tipuri de venituri, prin articolele 108, 109 si 110, precum si prin normele metodologice de aplicare.

Venituri din premii
Conform art. 108 din Codul Fiscal, veniturile din premii includ sumele obtinute din concursuri, Loteria bonurilor fiscale (pana la 17 iunie 2022) si promovarea produselor sau serviciilor (ca urmare a practicilor comerciale). Acestea pot fi venituri in bani sau in natura si acopera o gama larga de activitati, de la gale culturale pana la promovari comerciale.

Venituri neimpozabile
Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri (altele decat cele prevazute la art. 62 din Codul fiscal, care includ ajutoarele sociale, indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatiile pentru maternitate, cresterea copilului, si altele, precum si sumele primite ca urmare a exproprierilor sau despagubirile pentru calamitati naturale). De asemenea, premiile obtinute de sportivi la competitiile internationale majore si bursele scolare nu sunt considerate venituri impozabile.

Totodata, nu sunt venituri impozabile urmatoarele:
a) materialele publicitare, pliantele, mostrele, punctele bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
b) reducerile comerciale de pret acordate persoanelor fizice.

Loteria bonurilor fiscale
Initiativa Loteriei bonurilor fiscale, reglementata prin O.G. nr. 10/2015, a fost conceputa ca un instrument de combatere a evaziunii fiscale, incurajand cetatenii sa solicite bonurile fiscale la cumparaturi. Cu toate acestea, evolutiile tehnologice au schimbat semnificativ peisajul fiscal. In prezent, operatorii economici din Romania sunt echipati cu aparate de marcat electronice fiscale, conectate la sistemul informatic al ANAF. Aceasta infrastructura permite transmiterea zilnica a datelor privind incasarile realizate de comercianti, facilitand astfel identificarea neconformitatilor si selectarea eficienta a contribuabililor pentru controale fiscale. In lumina acestor noi realitati si a metodologiei de control, adaptate la era digitala, eficienta Loteriei bonurilor fiscale (ca metoda de combatere a evaziunii fiscale) a fost reconsiderata. Drept urmare, prevederile referitoare la organizarea Loteriei bonurilor fiscale, au fost abrogate incepand cu 17 iunie 2022, prin O.U.G. nr. 85/2022.

Venituri din jocuri de noroc
Veniturile din jocuri de noroc sunt definite ca sumele incasate, bunurile sau serviciile primite ca urmare a participarii la jocuri de noroc, inclusiv jack-pot-uri. Sunt considerate venituri din jocuri de noroc, acele castiguri acordate de catre orice entitate juridica autorizata in acest sens.
Termenul „jackpot” se refera la cel mai mare premiu disponibil intr-un joc de noroc, care poate fi castigat de jucatori sub diferite forme. Un jackpot reprezinta de obicei suma semnificativa de bani sau valoarea mare a premiului, care se acumuleaza pana cand este castigat de cineva. Jackpoturile sunt caracteristice mai ales jocurilor de sloturi (aparate), loteriilor si anumitor jocuri de carti sau de masa, unde regulile permit acumularea premiilor pana la atingerea unei sume impresionante.
De exemplu, in cazul sloturilor, un jackpot progresiv creste cu fiecare miza plasata de jucatori, pana cand un jucator norocos castiga intreaga suma acumulata. In loterii, jackpotul poate reprezenta premiul principal, care creste de la o extragere la alta daca nu este castigat.

Stabilirea venitului net (art. 109)
Venitul net este diferenta dintre venitul din premii si suma reprezentand venit neimpozabil.

Determinarea impozitului
Pentru veniturile din jocuri de noroc, impozitul de 10% se retine la sursa, iar calculul acestuia se efectueaza la fiecare plata primita de un participant. Impozitul datorat este determinat in functie de valoarea venitului brut, aplicandu-se urmatorul barem de impunere:
  • Pentru venituri brute de pana la 10.000 lei inclusiv, se aplica un impozit de 3%.
  • Pentru venituri brute intre 10.000 lei si 66.750 lei inclusiv, se aplica un impozit de 300 lei, plus 20% pentru suma ce depaseste 10.000 lei.
  • Pentru venituri brute peste 66.750 lei, impozitul este de 11.650 lei, plus 40% pentru suma ce depaseste 66.750 lei.
Pentru veniturile realizate de catre persoanele fizice ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta sau on-line, impozitul datorat se determina si se retine la sursa, la fiecare transfer din contul de pe platforma de joc in contul bancar sau similar.
Impozitul datorat in cazul veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determina prin aplicarea baremului de mai sus, asupra fiecarui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obtinut se scade suma de 11.650 lei.

Nu sunt impozabile urmatoarele venituri obtinute in bani si/sau in natura (art. 110 alin. 4):
a) premii sub valoarea sumei neimpozabile stabilite in suma de 600 lei, inclusiv, realizate de contribuabil pentru fiecare premiu;
b) veniturile obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine si lozuri sub valoarea sumei neimpozabile de 66.750 lei, inclusiv, realizate de contribuabil pentru fiecare venit brut primit.

Obligatii fiscale
Organizatorii sau platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si plati impozitul datorat. Impozitul pe venit calculat si retinut este impozit final si trebuie platit la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut la sursa.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Mar232024

Evitarea dublei impuneri

de Profeanu Laura 23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar022024

Corectarea erorilor din documentele de plata

de Profeanu Laura 02 Mar 2024
In complexitatea administrarii fiscale, erorile in documentele de plata pot crea probleme atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Codul de Procedura Fiscala, prin art. 164, ofera un cadru clar pentru corectarea acestor erori, asigurand astfel integritatea si eficienta sistemului fiscal. Acesta informare isi propune sa ofere o intelegere detaliata a dispozitiilor art. ...