Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Cine sunt contribuabilii obligati?
Conform art. 220^1 din Codul fiscal, exista doua categorii de contribuabili care datoreaza CAM:
- Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori, pentru cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care acestia au domiciliul sau resedinta in Romania. Aceasta include si respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale si a acordurilor internationale privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte. Plata trebuie efectuata pana la data de 25 inclusiv a lunii/trimestrului urmator celui pentru care se platesc veniturile;
- Persoanele fizice, indiferent de cetatenie, care au domiciliul / resedinta in Romania si care realizeaza venituri din salarii de la angajatori care nu sunt acoperiti de legislatia europeana aplicabila in domeniul securitatii sociale sau de acordurile internationale privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte. Aceasta categorie de platitori, trebuie sa efectueze plata contributiei pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile.

Alin. (2) al art. 220^6 din Codul fiscal, introduce o exceptie fata de regulile generale stabilite pentru calculul si plata CAM. Aceasta exceptie se refera la persoanele fizice care lucreaza in Romania si obtin venituri sub forma de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania. Aceasta prevedere se adreseaza situatiilor in care angajatorii straini sunt obligati sa plateasca contributii sociale obligatorii pentru salariatii lor, in conformitate cu acorduri sau tratate internationale la care Romania este parte.

Ce presupune exceptia?
Persoanele fizice care se incadreaza in aceasta categorie, trebuie sa calculeze singure CAM datorata si sa o plateasca lunar la bugetul de stat. Aceasta inseamna ca, spre deosebire de situatia generala in care angajatorul se ocupa de retinerea si virarea contributiilor, aici responsabilitatea revine angajatului. Obligatia de calcul si plata a CAM de catre angajat se aplica numai daca exista un acord incheiat in acest sens cu angajatorul.

Cazul avantajelor in bani si/sau in natura
a) Avantaje acordate prin intermediul angajatorului rezident fiscal roman
Cand avantajele in bani sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, dar plata se face prin intermediul angajatorului rezident fiscal roman, angajatorul este cel responsabil pentru calculul si plata CAM. Acest caz se aplica atunci cand, de exemplu, o terta companie ofera un bonus sau un beneficiu angajatului, dar tranzactia financiara sau transferul beneficiului se realizeaza prin angajatorul angajatului.
b) Avantaje acordate si platite direct de platitori de venituri rezidenti fiscali romani
Cand avantajele sunt acordate si platite direct angajatului de catre alte entitati decat angajatorul, iar aceste entitati sunt rezidenti fiscali romani, platitorii de venituri au obligatia de a calcula si de a plati CAM. Aceasta exclude situatiile in care angajatul primeste venituri din partea unui angajator care nu este rezident fiscal roman, caz in care se aplica prevederile explicate mai sus.
c) Avantaje acordate si platite direct de platitori de venituri care nu sunt rezidenti fiscali romani
In cazul in care avantajele sunt acordate si platite direct de catre platitori de venituri care nu sunt rezidenti fiscali romani si sunt altii decat angajatorul, persoana fizica beneficiara are responsabilitatea de a calcula si de a plati CAM. Acest scenariu se refera la situatii in care un angajat primeste direct avantaje de la o entitate straina care nu are legatura fiscala directa cu Romania. Prin exceptie, in cazul persoanelor fizice care obtin avantaje de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, angajatorul rezident fiscal roman sau angajatorul care nu este rezident fiscal roman si care intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, poate opta pentru obligatia de calcul, retinere si plata CAM.

Incepand cu data de 01.01.2024, prevederile de mai sus sunt aplicabile si in cazul veniturilor primite de la terti, ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti.
Aceste prevederi garanteaza ca, indiferent de sursa avantajelor, contributia este calculata si platita, fie de catre angajator, fie de catre beneficiar sau de catre terti platitori de venituri.

Calculul CAM in cazul in care sunt acordate sume retroactiv
In cazul sumelor acordate pentru perioade anterioare, reprezentand salarii sau diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se aplica prevederile legale in vigoare in acea perioada. Contributia datorata se calculeaza si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite aceste sume.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Mar032024

Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget

de Profeanu Laura 03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale. Procedura de restituire a ...
Feb262024

Continutul dosarului preturilor de transfer

de Profeanu Laura 26 Feb 2024
Marii contribuabili, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate, cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie: - 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare; - 250.000 euro, in cazul ...
Feb142024

eTax. Simplificarea interactiunii dintre Administratia Fondului pentru Mediu si contribuabili

de Profeanu Laura 14 Feb 2024
Ordinul Ministrului Mediului nr. 572/2019, a fost recent modificat si completat prin Ordinul 209/2024, in sensul extinderii utilizarii serviciului eTAX. Acest serviciu faciliteaza depunerea electronica a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu, dar si comunicarea actelor administrativ-fiscale intr-un mod eficient si accesibil. Ordinul 209/2024, publicat in Monitorul Oficial si ...
Ian272024

Obligatiile si optiunile angajatorilor cu privire la contributia la fondul de handicap

de Profeanu Laura 27 Ian 2024
In 2024, legislatia privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, continua sa impuna obligatii specifice angajatorilor. Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, subliniaza nevoia integrarii persoanelor cu handicap in piata muncii si impune masuri concrete pentru angajatori. Obligatii ...