Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

Impozitul minim pe cifra de afaceri: clarificari privind scaderea accizelor din veniturile totale

20 Nov 2024

Odata cu introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru platitorii de impozit pe profit, prin Legea 296/2023, mediul de afaceri a solicitat clarificari privind anumite aspecte esentiale, precum scaderea accizelor din veniturile totale. Guvernul a raspuns acestei cereri prin publicarea HG nr. 1393/2024, in vigoare din 11 noiembrie 2024, care aduce modificari la normele metodologice ale Codului fiscal.

Care este noutatea adusa?

HG 1393/2024 stabileste lista operatorilor economici care pot scadea veniturile din accize reflectate concomitent si in conturile de cheltuieli, conform prevederilor Titlului VIII „Accize si alte taxe speciale” din Codul fiscal.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Astfel, veniturile din accize pot fi excluse din veniturile totale doar de catre:

1. Antrepozitarii autorizati (art. 341 alin. 1 lit. a pct. 1)

1) Persoana platitoare de accize care au devenit exigibile este:

a) in ceea ce priveste iesirea unor produse accizabile dintr-un regim suspensiv de accize, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. a):

1. antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau orice alta persoana care elibereaza produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau in numele careia se efectueaza aceasta eliberare si, in cazul iesirii neregulamentare din antrepozitul fiscal, orice alta persoana care a participat la aceasta iesire; 

2. Importatorii (art. 341 alin. 1 lit. d)

1) Persoana platitoare de accize care au devenit exigibile este:

d) in ceea ce priveste importul sau intrarea neregulamentara a unor produse accizabile, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. d): declarantul astfel cum este definit la art. 5 pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, denumit in continuare declarantul, sau orice alta persoana potrivit prevederilor art. 77 alin. (3) din regulamentul respectiv si, in cazul intrarii neregulamentare, orice alta persoana implicata in intrarea neregulamentara respectiva; 

3. Destinatarii certificati (art. 341 alin. 1 lit. f)

1) Persoana platitoare de accize care au devenit exigibile este:

 f) in ceea ce priveste produsele accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat membru si sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, astfel cum este prevazut la art. 414 alin. (1), destinatarul certificat. 

4. Distribuitorii si redistribuitorii autorizati de gaz natural (art. 356 alin. 1)

1) In scopul aplicarii art. 338 si 339, gazul natural este supus accizelor si accizele devin exigibile la momentul furnizarii de catre distribuitorii sau redistribuitorii autorizati potrivit legii direct catre consumatorii finali din Romania. 

5. Operatorii economici care produc sau achizitioneaza intracomunitar ori importa carbune, cocs si lignit (art. 357).

In scopul aplicarii art. 338 si 339, carbunele, cocsul si lignitul sunt supuse accizelor si accizele devin exigibile la momentul livrarii acestora in Romania de catre operatorii economici producatori sau de catre operatorii economici care efectueaza achizitii intracomunitare ori care importa astfel de produse. Acesti operatori economici au obligatia sa se inregistreze la autoritatea competenta inainte de desfasurarea activitatii cu astfel de produse. 

6. Producatorii si distribuitorii de energie electrica (art. 358 alin. 2)

2) In scopul aplicarii prevederilor art. 338 si 339, energia electrica este supusa accizelor si accizele devin exigibile la momentul furnizarii energiei electrice, dupa caz, de producatori, distribuitori sau redistribuitori catre consumatorii finali din Romania. 

7. Operatorii economici care produc, comercializeaza, achizitioneaza din UE sau importa produse supuse accizelor nearmonizate (art. 439 si art. 444 alin. 1)

 Art. 439

2) Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra urmatoarelor produse cu potential de risc redus: 

a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00

d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml

 e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml. 

 f) produse cu nicotina, care nu contin tutun, destinate consumului pe cale orala, prezentate sub forma de pulbere sau particule sau in orice combinatie a formelor respective, comercializate in portii ambalate in pliculete, cu incadrarea tarifara NC 2404 91 90; 

 Art. 444  Platitori de accize

1) Platitorii de accize sunt operatorii economici care produc si comercializeaza in Romania produsele prevazute la art. 439, achizitioneaza din teritoriul Uniunii Europene ori importa produsele prevazute la art. 439

Cum se aplica aceste prevederi?

Scaderea veniturilor din accize reflectate concomitent in cheltuieli se face doar de catre categoriile mentionate mai sus, iar pentru ceilalti contribuabili aceasta deducere nu este permisa. Operatorii economici care considera ca se incadreaza, trebuie sa verifice daca figureaza in aceasta lista.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre imca

30Apr2025

Impozitul minim pe cifra de afaceri. Calcul IMCA

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: In cazul de calcul impozit minim pe cifra de afaceri intr-o firma care are si venituri aferente costurilor stocurilor de produse, respectiv contul 711, iar la final de an contul 711 are sold debitor, cum se ia in calcul la venituri scutite? Exemplu: Venituri totale - 200.000.000 lei Venituri scutite din care: Venituri din subventii in suma de 1.800.000 lei Venituri din variatia ...
28Apr2025

Rezerva legala IMCA

de Profeanu Laura valabil la 28 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de impozit pe profit, dar in anul 2024 a calculat, constituit si platit impozit minim pe cifra de afaceri. La calculul rezervei legale, cum vom trata contul 697 Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri? Se vor adauga la profitul contabil sau nu? Spre exemplificare va dau urmatoarele date: - venituri totale = ...
26Apr2025

Stabilirea valorii indicatorului A din formula IMCA

de Elena Ionescu valabil la 26 Apr 2025
Intrebare: Societatea are cifra de afaceri peste 50000000 euro si se inadreaza la IMCA din 2024. Si in anul 2025 societatea va face comparatia cu impozitul minim, deoarece are cifra mare de afaceri. Pentru mijloacele fixe achizitionate in anul 2024 si care se amortizeaza si in anul 2025, mai trecem la indicatorul A valoarea amortizarii aferente primului trimestru din anul 2025? Mentionez ca in anul 2025 ...
17Apr2025

Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: O societate comerciala cu cod CAEN 3523 incheie trimestrul I al anului 2025 cu o cifra de afaceri de 2374000 ron, respectiv total venituri 2450000 ron. Avem rugamintea de a comunica daca societatea datoreaza pe langa impozitul pe profit si impozit suplimentar, daca da, cum se calculeaza si cum se declara acesta?  
10Apr2025

Impozit minim, impozit profit

de Vera Constantin valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra in anul 2023 a avut o cifra de afaceri peste 50 miloane euro, fapt pentru care in anul 2024 am platit impozit minim pe cifra de afaceri 1% (a fost mai mare decat impozitul pe profit normal). In anul 2024 cifra de afaceri calculat confrom art 18.1 din Codul fiscal, este 47 milioane euro. Intrebarea: pe anul 2025 putem re "intoarce" la impozit pe profit normal? sau ...
14Apr2025

Comparatie IMCA si impozit pe profit

de Gina Popescu valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: O societate are profit brut 2024 - 20.515.941 lei, impozit pe profit 16% este 3.282.550 impozite deja platite 2.634.138, donatii sponsorizari 78.179, reducere pentru majorarea capitalului social -384.525 sold impozite de platit -185.917 impozite inregistrate in cont 691 este de 2.819.846 lei = 2.634.138 lei + 185.708 lei. Impozit minim este 3.064.292 lei. Deci firma trebuie sa ia in ...
Vezi toate studiile de caz despre imca keyboard_double_arrow_right