Impunerea veniturilor din alte surse in anul 2016

05 Oct 2015
Noul Cod fiscal ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016 prevede doua modalitati de impunere a veniturilor din alte surse, respectiv:
prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri
prin decizie de impunere emisa de organul fiscal.
1. Venituri din alte surse impuse prin retinere la sursa
Se impun prin retinere la sursa de catre platitorii de venituri urmatoarele venituri considerate venituri din alte surse:
a) prime de asigurari suportate de o persoana fizica independenta sau de orice alta entitate, in cadrul unei activitati pentru o persoana fizica in legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor;
b) castiguri primite de la societatile de asigurari, ca urmare a contractului de asigurare incheiat intre parti cu ocazia tragerilor de amortizare;
c) venituri, sub forma diferentelor de pret pentru anumite bunuri, servicii si alte drepturi, primite de persoanele fizice pensionari, fosti salariati, potrivit clauzelor contractului de munca sau in baza unor legi speciale;
d) venituri primite de persoanele fizice reprezentand onorarii din activitatea de arbitraj comercial;
e) venituri obtinute de persoana fizica in baza contractului de administrare incheiat potrivit prevederilor Legii nr. 46/2008 - Codul silvic. Fac exceptie veniturile realizate din exploatarea si valorificarea masei lemnoase, definite potrivit legislatiei in materie, din padurile pe care contribuabilii le au in proprietate, in volum de maximum 20 mc/an, care sunt neimpozabile;
f) veniturile distribuite persoanelor fizice membrii formelor asociative de proprietate - persoane juridice, prevazute la art. 26 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, altele decat veniturile neimpozabile realizate din:
1. exploatarea si valorificarea masei lemnoase, definite potrivit legislatiei in materie, din padurile pe care le au in proprietate, in volum de maximum 20 mc/an, pentru fiecare membru asociat;
2. exploatarea masei lemnoase, definite potrivit legislatiei in materie, din padurile pe care le au in proprietate, in volum de maximum 20 mc/an, acordata fiecarui membru asociat;
g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
h) bunurile si/sau serviciile primite de un participant la persoana juridica, acordate/furnizate de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia;
i) suma platita unui participant la o persoana juridica, in folosul personal al acestuia, pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la acesta, peste pretul pietei pentru astfel de bunuri ori servicii;
j) distribuirea de titluri de participare efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica;
k) dobanda penalizatoare platita in conditiile nerespectarii termenului de plata a dividendelor distribuite participantilor, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990;
Pentru aceste categorii de venituri impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.
2. Venituri din alte surse stabilite pe baza declaratiei privind venitul realizat
Constituie venituri din alte surse veniturile obtinute de cedent ca urmare a cesiunii de creanta, respectiv de cesionar din realizarea venitului din creanta respectiva, inclusiv in cazul drepturilor de creante salariale obtinute in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, din patrimoniul personal, altele decat cele cadrul altor categorii de venituri ori neimpozabile.
Contribuabilii care realizeaza astfel de venituri precum si cei care realizeaza alte venituri din alte surse care nu sunt incluse in categoria celor impuse prin retinere la sursa au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Impozitul reprezinta impozit final. Contribuabilii nu au obligatia sa efectueze plati anticipate in cursul anului fiscal in contul impozitului anual datorat.
Organul fiscal competent emite decizia de impunere. Impozitul de achitat conform deciziei de impunere anuale se plateste in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
Venituri a caror sursa nu a fost identificata
Orice venituri constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata se impun cu o cota de 16% aplicata asupra bazei impozabile ajustate. Prin decizia de impunere organele fiscale vor stabili cuantumul impozitului si al accesoriilor.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre venituri din alte surse
10Aug2025
ONG. Contracte cu persoane fizice
de
Irina Dumitrescu
valabil la 10 Aug 2025
Intrebare:
As dori sa stiu in cadrul unui ONG ce fel de contracte pot fi incheiate cu persoane fizice, precum Biologi si Experti in Biodiversitate (acestia sunt experti cu studii in cercetare si dezvolatre pajisti), dar si persoane care curata pajistile (fermieri)? Mentionez ca acestia sunt persoane fizice, neavand PFA/II sau orice alta forma de organizare.
Care este implicatia fiscala? Se retine ...
25Iul2025
Plata unei sume catre un fost angajat pentru renuntare la proces. Tratament fiscal
de
Ionut Jinga
valabil la 25 Iul 2025
Intrebare:
S-a dat afara un fost angajat pe motiv ca s-au restructurat locurile de munca. La scurt timp firma a angajat o alta persoana pe aceeasi pozitie, fostul angajat a dat firma in judecata. intre timp fostul angajat a renuntat la judecata fiindca s a facut o intelegere sa i se ofere salarii compensatorii.
Suma aceasta este supusa impozitului si contributiilor daca nu mai exista contract de munca ...
13Iul2025
Achizitie produse culese din flora spontana
de
Vera Constantin
valabil la 13 Iul 2025
Intrebare:
Va rugam sa ne comunicati un punct de vedere oficial referitor la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din colectarea produselor din fauna spontana (ex.: ciuperci, fructe de padure, plante medicinale), in urmatoarele situatii:
1. Care este tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele fizice (neinregistrate fiscal sau autorizate), din vanzarea produselor recoltate ...
24Mai2025
Declarare impozit retinut la sursa pentru expertiza
de
Gina Popescu
valabil la 24 Mai 2025
Intrebare:
Am platit unui expert o suma la care am retinut 10% impozit. La ce pozitie din D100 il declar? Multumesc mult.
20Mai2025
Persoana fizica desfasoara activitati de freelancing in domeniul IT
de
Vera Constantin
valabil la 20 Mai 2025
Intrebare:
Persoana fizica desfasoara activitati de freelancing in domeniul IT (pe o platforma) in anul 2024 si incaseaza in contul curent venituri care au fost raportate prin formularul DAC7 de catre platforma respectiva.
PF nu contorizeaza cheltuielile de-a lungul anului 2024 si acum vrea sa depuna Declaratia Unica 212. Conform legislatiei se poate, avand in vedere ca nu are documente justificative ...
02Mai2025
Venituri obtinute ocazional de o persoana fizica neautorizata din organizarea de festivaluri concursuri. Tratament fiscal
de
Nicolae Liviu
valabil la 02 Mai 2025
Intrebare:
O persoana fizica (neautorizata) freelancer incaseaza in contul personal de la mai multe persoane fizice un total de aprox. 30.000 lei ce reprezinta taxa de participare la un festival/concurs pe care aceasta il organizeaza. Din aceasta suma, aprox. 20.000 lei reprezinta cheltuieli efectuate in vederea organizarii acestui festival/concurs, cum ar fi inchirierea locatiei, premii, consumabile, ...
Vezi toate studiile de caz despre venituri din alte surse keyboard_double_arrow_right