Inchiderea exercitiului financiar - Atentie la recunoasterea veniturilor in contabilitate!

12 Feb 2018
La inchiderea exercitiului financiar 2017 trebuie sa avem in vedere aplicarea corecta a reglementarilor contabile si politicilor contabile proprii cu privire la recunoasterea veniturilor in contabilitate. Aceasta cu atat mai mult cu cat o incadrare eronata atrage dupa sine eventuale diferente de plata a impozitului intrucat, atat impozitul pe profit cat si impozitul pe veniturile microintreprinderilor au la baza veniturile si cheltuielile inregistrate in contabilitate conform reglementarilor contabile aplicabile. De asemenea, in anumite situatii incadrarea eronata poate conduce la aplicarea eronata a sistemului de impunere (profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor) prin raportarea la o cifra de afaceri eronata.
In ceea ce priveste veniturile din vanzarea de bunuri se vor avea in vedere prevederile pct. 440 – 442 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 care stabilesc ca, in contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti.
Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
Evaluarea momentului in care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor in care s-a desfasurat tranzactia. In cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor in posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vanzari cu amanuntul. In alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare intr-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor in posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vanzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vanzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza. Intr-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vanzare si veniturile sunt recunoscute. Un alt exemplu cand entitatea pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate poate fi o vanzare cu amanuntul, cu o clauza de returnare a banilor in cazul in care clientul nu este satisfacut. In asemenea cazuri, veniturile sunt recunoscute in momentul vanzarii, presupunandu-se ca vanzatorul poate estima in mod fiabil retururile viitoare si poate recunoaste un provizion aferent retururilor pe baza experientei anterioare si a altor factori relevanti.
O promisiune de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri.
Doar daca sunt indeplinite conditiile mai sus redate se inregistreaza veniturile din vanzarea bunurilor.
Prevederi cu privire la recunoasterea veniturilor din prestari servicii se regasesc la pct. 446 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Potrivit acestora, veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.
In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.
Astfel, recunoasterea veniturilor din prestari de servicii se efectueaza in functie de stadiul lucrarilor:
contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".
In cazul in care lucrarile sunt receptionate de catre beneficiar, dar nu a fost intocmita factura, veniturile din servicii prestate se inregistreaza in contabilitatem la sfarsitul lunii cu ajutorul contului 418 – "Clienti - facturi de intocmit" – 418=704.
De asemenea, in cazul marfurilor returnate de clienti, daca returul se refera la o vanzare efectuata in exercitiul financiar precedent, corectia se inregistreaza la data bilantului in contul 418 "Clienti - facturi de intocmit", respectiv contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea daca sumele respective se cunosc la data bilantului.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre bilant
17Iun2025
Trecere la impozit pe profit
de
Vera Constantin
valabil la 17 Iun 2025
Intrebare:
O societate care a fost platitoare de impozit micro in 2024 si a trecut la impozit pe profit din 2025, dintr-o greseala "tehnica" si de neatentie, evident, in formularul de bilant, am declarat atat imp micro si imp pe profit. Corect ar fi fost doar impozit micro pentru anul 2024.
Va rog sa-mi spuneti concret (nu ma trimiteti la OMF-uri) ce pot sa fac si ce repercursiuni pot aparea ...
15Iun2025
Lichidare societate. Monografie contabila
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 15 Iun 2025
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila pentru inchiderea unei firme, respectiv inregistrarile aferente pentru a obtine balanta contabila pe zero.
Precizez ca in prezent am urmatoarele solduri contabile:
Cont
1012 pe credit : 200
1061 pe credit : 40
1171 pe debit : 13.310
4551 pe credit : 1.524
457 pe credit : 11.546
De asemenea, va rog, sa-mi precizati si pasii de urmat ...
13Iun2025
Obligatii fiscale la lichidarea unei societati: depunerea declaratiei 101 si a fisierului SAF-T (D406)
de
Profeanu Laura
valabil la 13 Iun 2025
Intrebare:
Pentru o societate neplatitoare de tva si platitoare de impozit pe profit se doreste a se intocmi bilantul de lichidare ( "pe zero") la data de 31.05.2025. Declaratia 101, cu informatiile contabile pentru perioada 01.01.2025-31.05.2025 se poate depune pana la ce data? Societatea a depus D406 la 31.03.2025, dar pentru perioada 01.04.2025-31.05.2025 are obligatia depunerii?
04Iun2025
Documente justificative bilant
de
Vera Constantin
valabil la 04 Iun 2025
Intrebare:
Se poate depune bilant fara hotararea AGA?
In masura in care se doreste depunerea bilantului in termen, se poate depune in lipsa hotararii AGA neavand un termen concret pentru a obtine acest document?
02Iun2025
Situatiile financiare depuse la ANAF de catre societatile aflate in dizolvare cu lichidare
de
Alexandru Palaghia
valabil la 02 Iun 2025
Intrebare:
O societate a inceput procedura de dizolvare in 2024; abia acum, in 2025, au fost lichidate toate activele si, prin urmare, societatea poate fi radiata; ne intrebam ce trebuie depus la ANAF in 2024 si 2025 (situatiile s1039 la etapa I si pentru ce perioada 1.1.23-data dizolvarii? si s1039 de la data dizolvarii pana la data radierii? cu ce anexele pe etapa I si II?); trebuie depus si bilantul ...
29Mai2025
Termen depunere situatii financiare anuale 2024
de
Gina Popescu
valabil la 29 Mai 2025
Intrebare:
Avand in vedere faptul ca termenul de depunere al situatiilor financiare pica sambata 31.05.2025, acesta se muta automat pe 2 iunie? Unde este prevazuta regula potrivit careia daca termenul de depunere pica sambata sau duminica, se decaleaza pana in urmatoarea zi lucratoare?
Vezi toate studiile de caz despre bilant keyboard_double_arrow_right