Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Noiembrie 2025

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

21 Apr 2024

De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.

Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide destinatia unei sume din impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, printr-un mecanism administrativ, care include termene precise si conditii de eligibilitate pentru beneficiarii finali.

Cine poate redirectiona impozitul?

Incepand cu 01.01.2024, doar contribuabilii cu venituri din salarii si asimilate salariilor (art. 78 alin. (6) din Codul fiscal) mai pot opta pentru redirectionarea a pana la 3,5% din impozitul lor, utilizand formularul 230.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Obligatia calcularii si platii acestor sume, revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de catre contribuabili pana la data de 25 mai inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.

Distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venitul datorat, poate fi solicitata prin cerere pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de cel mult 2 ani si va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective. Contribuabilii pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit beneficiara a sumei, caz in care, entitatea respectiva are obligatia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent, un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.

Categorii de venituri excluse (incepand cu 01.01.2024):
- Veniturile din activitati independente
- Veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor (chirii)
- Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura

In plus, potrivit prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private. 

Aceste restrictii vor reduce semnificativ fondurile disponibile pentru ONG-uri si institutii religioase, avand in vedere ca multe dintre aceste entitati se bazau in mare parte pe fonduri provenite din redirectionarea impozitului. Reducerea surselor de finantare va afecta capacitatea acestor organizatii de a desfasura programe si servicii pentru comunitate, dat fiind impactul negativ asupra finantarii activitatilor lor.

Conditii pentru entitatile beneficiare: (Art. 25 alin. 4^1) din Codul fiscal)

Entitatile trebuie sa fie inregistrate in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru a beneficia de sumele redirectionate. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
- Activitate conform scopului pentru care au fost create
- Indeplinirea obligatiilor fiscale declarative
- Absenta datoriilor fiscale restante mai vechi de 90 de zile
- Depunerea situatiilor financiare anuale
- Statut de entitate activa.

Restrictionarea facilitatilor fiscale prin OUG 115/2023 reflecta un efort de consolidare fiscala in contextul unor provocari macroeconomice si bugetare complexe. Prin aceste masuri, Guvernul urmareste sa optimizeze colectarea veniturilor si sa aloce resursele in mod strategic pentru a stimula cresterea economica si a respecta angajamentele internationale ale Romaniei.

Concluzie

Oportunitatea oferita de Codul fiscal, privind dreptul de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit, incurajeaza o forma de filantropie fiscala, permitand contribuabililor (care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor) sa aiba un cuvant de spus in modul in care sunt cheltuite o parte din taxele lor.

Dar, schimbarile aduse Codului Fiscal prin OUG 115/2023, in sensul ca numai contribuabilii care realizeaza venituri din salarii mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, reprezinta o restrangere semnificativa a optiunilor disponibile pentru contribuabili.

Desi pana la 31.12.2023, posibilitatea de a directiona o parte din impozit pentru sustinerea comunitatii a fost un mecanism eficace pentru incurajarea participarii civice, noile reglementari restrang aceasta optiune, ceea ce va reduce resursele disponibile pentru ONG-uri si unitatile de cult. In acest context, atat contribuabilii, cat si organizatiile afectate, trebuie sa gaseasca modalitati alternative de finantare si sprijin. Adaptarea la aceste schimbari va fi importanta  pentru continuitatea si dezvoltarea activitatilor desfasurate de entitatile nonprofit si unitatile de cult, in fata noilor restrictii fiscale.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit pe venit

01Nov2025

Cetatean italian angajat in Romania. Diverse aspecte rezidenta fiscala si impozitare

de Constanta Popa valabil la 01 Nov 2025
Intrebare: Cetatean italian, in calitate de proprietar si administrator de peste 10 ani al firmei cu sediul social in Romania. Salarii incasate doar din Romania, taxele aferente achitate in Romania. In prezent detine Contract de munca, iar salariul obtinut in Romania este singura sursa de venit. ANAF-ul din Italia solicita sa fie platite si in Italia contributiile aferente salariilor incasate din ...
22Oct2025

Plata dobanzi catre societate din Ungaria

de Vera Constantin valabil la 22 Oct 2025
Intrebare: O firma din Romania trebuie sa plateasca dobanzi catre o societate din Ungaria. Se retine impozit? Societatea din Ungaria detine societatea din Romania peste 25%, pe o perioada mai mare de 2 ani. Se aplica scutirea sau se retine 15% impozit din conventie? Va rog cu transmiterea bazei legale, atat din Directiva, cat si din conventie.
20Oct2025

Vanzare parti sociale de catre o persoana fizica

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Oct 2025
Intrebare: O persoana fizica vinde partile sociale a unei societati cu suma de 100 000 lei. De asemenea, persoana fizica achita un comision catre o alta persoana fizica (comision intermediere vanzare societate) de 20 000 lei. In anul urmator cand depune declaratia unica PF achita impozit la venitul realizat de 100 000 lei sau se poate scadea cheltuiala cu comisionul achitat si sa achite impozit de 10% la ...
19Oct2025

Obligatii declarative si de plata CMI

de Vera Constantin valabil la 19 Oct 2025
Intrebare: CMI Cabinet medical individual, in anul 2025, ce obligatii fiscale are?
17Oct2025

Venituri din chirii. Nerezident

de Vera Constantin valabil la 17 Oct 2025
Intrebare: O persoana fizica nerezidenta, cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene, detine NIF in Romania si desfasoara o activitate de inchiriere in regim hotelier (prin platforme de tip Airbnb/Booking) pentru 4 camere aflate in proprietate personala, situate in municipiul Oradea. Se doreste clarificarea urmatoarelor aspecte: 1. Care sunt obligatiile declarative si fiscale aplicabile in anul ...
11Oct2025

Calcul salariu, indemnizatie concediu medical. Suma neimpozabila

de Nicolae Liviu valabil la 11 Oct 2025
Intrebare: Un salariat este angajat in 12.09.2025, cu salariu minim 4050 lei, are in luna septembrie urmatoarea situatie: 1 zi lucrata, venit brut 184 lei, 5 zile CM (fond salarii), venit brut 724 lei si 7 zile CM (FNUASS), venit brut 1014 lei (indemnizatia pentru CM au fost calculata avand veniturile si numar de zile de la fostul loc de munca). Total venituri brute = 1922 lei. 1. In ce procent se ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe venit keyboard_double_arrow_right
x
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.