Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Septembrie 2024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

21 Apr 2024

De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.

Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide destinatia unei sume din impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, printr-un mecanism administrativ, care include termene precise si conditii de eligibilitate pentru beneficiarii finali.

Cine poate redirectiona impozitul?

Incepand cu 01.01.2024, doar contribuabilii cu venituri din salarii si asimilate salariilor (art. 78 alin. (6) din Codul fiscal) mai pot opta pentru redirectionarea a pana la 3,5% din impozitul lor, utilizand formularul 230.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Obligatia calcularii si platii acestor sume, revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de catre contribuabili pana la data de 25 mai inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.

Distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venitul datorat, poate fi solicitata prin cerere pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de cel mult 2 ani si va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective. Contribuabilii pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit beneficiara a sumei, caz in care, entitatea respectiva are obligatia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent, un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.

Categorii de venituri excluse (incepand cu 01.01.2024):
- Veniturile din activitati independente
- Veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor (chirii)
- Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura

In plus, potrivit prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private. 

Aceste restrictii vor reduce semnificativ fondurile disponibile pentru ONG-uri si institutii religioase, avand in vedere ca multe dintre aceste entitati se bazau in mare parte pe fonduri provenite din redirectionarea impozitului. Reducerea surselor de finantare va afecta capacitatea acestor organizatii de a desfasura programe si servicii pentru comunitate, dat fiind impactul negativ asupra finantarii activitatilor lor.

Conditii pentru entitatile beneficiare: (Art. 25 alin. 4^1) din Codul fiscal)

Entitatile trebuie sa fie inregistrate in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru a beneficia de sumele redirectionate. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
- Activitate conform scopului pentru care au fost create
- Indeplinirea obligatiilor fiscale declarative
- Absenta datoriilor fiscale restante mai vechi de 90 de zile
- Depunerea situatiilor financiare anuale
- Statut de entitate activa.

Restrictionarea facilitatilor fiscale prin OUG 115/2023 reflecta un efort de consolidare fiscala in contextul unor provocari macroeconomice si bugetare complexe. Prin aceste masuri, Guvernul urmareste sa optimizeze colectarea veniturilor si sa aloce resursele in mod strategic pentru a stimula cresterea economica si a respecta angajamentele internationale ale Romaniei.

Concluzie

Oportunitatea oferita de Codul fiscal, privind dreptul de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit, incurajeaza o forma de filantropie fiscala, permitand contribuabililor (care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor) sa aiba un cuvant de spus in modul in care sunt cheltuite o parte din taxele lor.

Dar, schimbarile aduse Codului Fiscal prin OUG 115/2023, in sensul ca numai contribuabilii care realizeaza venituri din salarii mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, reprezinta o restrangere semnificativa a optiunilor disponibile pentru contribuabili.

Desi pana la 31.12.2023, posibilitatea de a directiona o parte din impozit pentru sustinerea comunitatii a fost un mecanism eficace pentru incurajarea participarii civice, noile reglementari restrang aceasta optiune, ceea ce va reduce resursele disponibile pentru ONG-uri si unitatile de cult. In acest context, atat contribuabilii, cat si organizatiile afectate, trebuie sa gaseasca modalitati alternative de finantare si sprijin. Adaptarea la aceste schimbari va fi importanta  pentru continuitatea si dezvoltarea activitatilor desfasurate de entitatile nonprofit si unitatile de cult, in fata noilor restrictii fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit pe venit

Sep122024

Venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Impozit pe venit

de Nicolae Liviu valabil la 12 Sep 2024
Intrebare: Se plateste 10% impozit aplicat la 60% din venit cu contract de drepturi de proprietate intelectuala?
Sep092024

Obligatii fiscale tichete de masa si masa calda salariati

de Florentina Buzea valabil la 09 Sep 2024
Intrebare: O societate acorda salariatilor tichete de masa in valoare de 40 lei/zi. Aceeasi societate acorda salariatilor si o masa calda in valoare de 25 lei/zi. Care este regimul fiscal si ce obligatii se platesc? (impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii aferente). Multumesc!
Sep112024

Contract activitate sportiva

de Gina Popescu valabil la 11 Sep 2024
Intrebare: Club sportiv incheie contracte de activitate sportiva cu jucatori. In contracte se negociaza suma neta. Pe anul 2024 avem 2 contracte si anume: 1 contract incheiat in 01.07.2023 pana la data de 30.06.2024 si al doilea contract din 01.07.2024-30.06.2025. Am aceeasi situatie pentru un sportiv cu 3.000 lei net negociat si unul cu 6000 lei negociat. Intrebarea mea este cum calculez contributiile ...
Sep022024

Obligatii fiscale la preluarea imobilizarilor de catre asociati la lichidarea societatii

de Profeanu Laura valabil la 02 Sep 2024
Intrebare: Care sunt obligatiile contabile/ fiscale care decurg, la lichidarea societatii, in cazul in care asociatii - persoane fizice, decid preluarea imobilizari in curs, terenuri, cladirilor detinute de firma? Firma are datorii 0, creante 0.
Sep022024

Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa (drepturi de proprietate intelectuala)

de Profeanu Laura valabil la 02 Sep 2024
Intrebare: Societatea platitoare de impozit pe profit, cu activitate cursuri de programare pentru copii, poate sa incheie un contract de cesiune drepturi de autor cu o persoana fizica, ce realizeaza lunar workshop de programare pentru copii? Persoana fizica nu obine venituri din salarii, este student, si i se va plati lunar in functie de cate workshop-uri de programare realizeaza conform unei anexe ...
Aug242024

Vanzare parti sociale. Impozit persoana fizica

de Irina Dumitrescu valabil la 24 Aug 2024
Intrebare: Persoana fizica 1 este asociat unic la o societate cu raspundere limitata si detine 10 parti sociale x 20 lei/parte sociala. Are aceasta calitate incepand cu luna octombrie 2022. In anul 2024 persoana fizica 1 incheie un contract de promisiune de vanzare a partilor sociale la valoarea de 100.000 lei, catre persoana fizica 2. Contractul de promisiune prevede ca transferul partilor sociale sa se ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe venit keyboard_double_arrow_right
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.