Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Mai 2025

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

21 Apr 2024

De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.

Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide destinatia unei sume din impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, printr-un mecanism administrativ, care include termene precise si conditii de eligibilitate pentru beneficiarii finali.

Cine poate redirectiona impozitul?

Incepand cu 01.01.2024, doar contribuabilii cu venituri din salarii si asimilate salariilor (art. 78 alin. (6) din Codul fiscal) mai pot opta pentru redirectionarea a pana la 3,5% din impozitul lor, utilizand formularul 230.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Obligatia calcularii si platii acestor sume, revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de catre contribuabili pana la data de 25 mai inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.

Distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venitul datorat, poate fi solicitata prin cerere pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de cel mult 2 ani si va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective. Contribuabilii pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit beneficiara a sumei, caz in care, entitatea respectiva are obligatia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent, un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.

Categorii de venituri excluse (incepand cu 01.01.2024):
- Veniturile din activitati independente
- Veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor (chirii)
- Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura

In plus, potrivit prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private. 

Aceste restrictii vor reduce semnificativ fondurile disponibile pentru ONG-uri si institutii religioase, avand in vedere ca multe dintre aceste entitati se bazau in mare parte pe fonduri provenite din redirectionarea impozitului. Reducerea surselor de finantare va afecta capacitatea acestor organizatii de a desfasura programe si servicii pentru comunitate, dat fiind impactul negativ asupra finantarii activitatilor lor.

Conditii pentru entitatile beneficiare: (Art. 25 alin. 4^1) din Codul fiscal)

Entitatile trebuie sa fie inregistrate in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru a beneficia de sumele redirectionate. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
- Activitate conform scopului pentru care au fost create
- Indeplinirea obligatiilor fiscale declarative
- Absenta datoriilor fiscale restante mai vechi de 90 de zile
- Depunerea situatiilor financiare anuale
- Statut de entitate activa.

Restrictionarea facilitatilor fiscale prin OUG 115/2023 reflecta un efort de consolidare fiscala in contextul unor provocari macroeconomice si bugetare complexe. Prin aceste masuri, Guvernul urmareste sa optimizeze colectarea veniturilor si sa aloce resursele in mod strategic pentru a stimula cresterea economica si a respecta angajamentele internationale ale Romaniei.

Concluzie

Oportunitatea oferita de Codul fiscal, privind dreptul de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit, incurajeaza o forma de filantropie fiscala, permitand contribuabililor (care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor) sa aiba un cuvant de spus in modul in care sunt cheltuite o parte din taxele lor.

Dar, schimbarile aduse Codului Fiscal prin OUG 115/2023, in sensul ca numai contribuabilii care realizeaza venituri din salarii mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, reprezinta o restrangere semnificativa a optiunilor disponibile pentru contribuabili.

Desi pana la 31.12.2023, posibilitatea de a directiona o parte din impozit pentru sustinerea comunitatii a fost un mecanism eficace pentru incurajarea participarii civice, noile reglementari restrang aceasta optiune, ceea ce va reduce resursele disponibile pentru ONG-uri si unitatile de cult. In acest context, atat contribuabilii, cat si organizatiile afectate, trebuie sa gaseasca modalitati alternative de finantare si sprijin. Adaptarea la aceste schimbari va fi importanta  pentru continuitatea si dezvoltarea activitatilor desfasurate de entitatile nonprofit si unitatile de cult, in fata noilor restrictii fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit pe venit

02Mai2025

Obligatii PF pentru imobile inchiriate prin AIRBNB si BOOKING

de Florentina Buzea valabil la 02 Mai 2025
Intrebare: Detin in calitate de persoana fizica 4 imobile (apartamente) pe care le inchiriez in regim booking/airbnb (pe perioade scurte - max 30 de zile). Apartamentele sunt locate: 2 in Buc, 1 Constanta si 1 Iasi. 1). Dpdv impozit pe venit anual optiunea ar fi de platit la Norma de venit. Avand in vedere locatiile diferite, practic voi fi in situatia de cumula 4 norme de venit (cate 1 pentru fiecare ...
02Mai2025

Venituri obtinute ocazional de o persoana fizica neautorizata din organizarea de festivaluri concursuri. Tratament fiscal

de Nicolae Liviu valabil la 02 Mai 2025
Intrebare: O persoana fizica (neautorizata) freelancer incaseaza in contul personal de la mai multe persoane fizice un total de aprox. 30.000 lei ce reprezinta taxa de participare la un festival/concurs pe care aceasta il organizeaza. Din aceasta suma, aprox. 20.000 lei reprezinta cheltuieli efectuate in vederea organizarii acestui festival/concurs, cum ar fi inchirierea locatiei, premii, consumabile, ...
20Apr2025

Impozitare cesiune drepturi de autor

de Gina Popescu valabil la 20 Apr 2025
Intrebare: Un SRL a incheiat un contract de cesiune a drepturilor de autor cu o persoana fizica, iar impozitul de 10% aferent veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala a fost retinut la sursa, conform legislatiei in vigoare. Prin ce declaratie fiscala trebuie declarat acest impozit pana pe data de 25 a lunii urmatoare? Mentionez ca in Declaratia 100 nu am identificat un cod de creanta bugetara ...
17Apr2025

Procedura privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: Un ONG care a strans un nr. de 10 persoane D230 doreste sa intocmeasca si sa depuna SITUATIA CENTRALIZATOARE A DATELOR CUPRINSE IN FORMULARUL 230 pana pe 25.05.2025. Mai are dreptul sa depuna alte situatii centralizatoare daca intre timp mai strange inca 5 persoane care doresc sa redirectioneze? Care este modalitatea in care se completeaza situatia centralizatoare adica: a) cele 10 CNP-uri ...
16Apr2025

CASS PFA si salariat

de Gina Popescu valabil la 16 Apr 2025
Intrebare: Avem doua situatii: 1. un PFA - sistem real, detinut de un pensionar (limita de varsta) care este si angajat cu contract de 8 ore la o alta unitate si care a realizat venituri in 2024 in valoare de 15400 lei si cheltuieli in valoare de 12700 lei pentru care s-a calculat impozit de 10% * 2700 lei = 270 lei. 2. un PFA - sistem real, detinut de un salariat cu contract de munca de 8 ore la o ...
21Apr2025

Indemnizatie crestere copil din Romania pentru persoanele care lucreaza in strainatate

de Nicolae Liviu valabil la 21 Apr 2025
Intrebare: O persoana fizica ce locuieste in Marea Britanie si lucreaza acolo, poate lua indemnizatie de crestere copil in Romania, respectiv sa beneficieze de perioada de a sta acasa pana la 2 ani? Are 12 luni lucrate in ultimele 24 luni, are buletin de Romania, dar copilul efectiv se va naste acolo, in Marea Britanie, se poate lua? Veniturile din strainatate se iau in calcul la indemnizatie?
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe venit keyboard_double_arrow_right
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.