Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Mai 2024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.

Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide destinatia unei sume din impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, printr-un mecanism administrativ, care include termene precise si conditii de eligibilitate pentru beneficiarii finali.

Cine poate redirectiona impozitul?

Incepand cu 01.01.2024, doar contribuabilii cu venituri din salarii si asimilate salariilor (art. 78 alin. (6) din Codul fiscal) mai pot opta pentru redirectionarea a pana la 3,5% din impozitul lor, utilizand formularul 230.

Obligatia calcularii si platii acestor sume, revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de catre contribuabili pana la data de 25 mai inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.

Distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venitul datorat, poate fi solicitata prin cerere pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de cel mult 2 ani si va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective. Contribuabilii pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit beneficiara a sumei, caz in care, entitatea respectiva are obligatia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent, un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.

Categorii de venituri excluse (incepand cu 01.01.2024):
- Veniturile din activitati independente
- Veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor (chirii)
- Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura

In plus, potrivit prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private. 

Aceste restrictii vor reduce semnificativ fondurile disponibile pentru ONG-uri si institutii religioase, avand in vedere ca multe dintre aceste entitati se bazau in mare parte pe fonduri provenite din redirectionarea impozitului. Reducerea surselor de finantare va afecta capacitatea acestor organizatii de a desfasura programe si servicii pentru comunitate, dat fiind impactul negativ asupra finantarii activitatilor lor.

Conditii pentru entitatile beneficiare: (Art. 25 alin. 4^1) din Codul fiscal)

Entitatile trebuie sa fie inregistrate in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru a beneficia de sumele redirectionate. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
- Activitate conform scopului pentru care au fost create
- Indeplinirea obligatiilor fiscale declarative
- Absenta datoriilor fiscale restante mai vechi de 90 de zile
- Depunerea situatiilor financiare anuale
- Statut de entitate activa.

Restrictionarea facilitatilor fiscale prin OUG 115/2023 reflecta un efort de consolidare fiscala in contextul unor provocari macroeconomice si bugetare complexe. Prin aceste masuri, Guvernul urmareste sa optimizeze colectarea veniturilor si sa aloce resursele in mod strategic pentru a stimula cresterea economica si a respecta angajamentele internationale ale Romaniei.

Concluzie

Oportunitatea oferita de Codul fiscal, privind dreptul de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit, incurajeaza o forma de filantropie fiscala, permitand contribuabililor (care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor) sa aiba un cuvant de spus in modul in care sunt cheltuite o parte din taxele lor.

Dar, schimbarile aduse Codului Fiscal prin OUG 115/2023, in sensul ca numai contribuabilii care realizeaza venituri din salarii mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, reprezinta o restrangere semnificativa a optiunilor disponibile pentru contribuabili.

Desi pana la 31.12.2023, posibilitatea de a directiona o parte din impozit pentru sustinerea comunitatii a fost un mecanism eficace pentru incurajarea participarii civice, noile reglementari restrang aceasta optiune, ceea ce va reduce resursele disponibile pentru ONG-uri si unitatile de cult. In acest context, atat contribuabilii, cat si organizatiile afectate, trebuie sa gaseasca modalitati alternative de finantare si sprijin. Adaptarea la aceste schimbari va fi importanta  pentru continuitatea si dezvoltarea activitatilor desfasurate de entitatile nonprofit si unitatile de cult, in fata noilor restrictii fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai212024

S-a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit

de Profeanu Laura 21 Mai 2024
In contextul adaptarilor continue ale legislatiei fiscale la dinamica economica si la standardele internationale, Guvernul Romaniei a modificat Codul fiscal, prin OUG nr. 43/2024. Aceasta ordonanta, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024, printre altele, a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit, incepand cu ...
Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai102024

Modificari importante in Nomenclatorul Obligatiilor Fiscale din Contul Unic pentru 2024

de Profeanu Laura 10 Mai 2024
ANAF a anuntat modificari semnificative prin Ordinul nr. 874/2024, care vizeaza actualizarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612/2018. Aceste schimbari, care au intrat in vigoare incepand cu 9 mai 2024, reflecta adaptarea la dinamica economica si necesitatile fiscale actuale.   Modificarile sunt: 1. Abrogarea unor pozitii: - Pozitia 31 "Impozit specific ...
Mai092024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 09 Mai 2024
Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri ...
Mai072024

Amanarea termenului pentru declararea si plata impozitului pe bunurile de valoare mare

de Profeanu Laura 07 Mai 2024
Prin OUG nr. 43/2024, publicata la data de 30 aprilie 2024, Guvernul a decis sa amane termenul pentru declararea si plata impozitului special destinat proprietatilor imobiliare de valoare mare, pana la data de 30 septembrie 2024. Modificarea a fost justificata, intrucat: - baza de impozitare pentru impozitul pe cladiri nu s-a prevazut in cuprinsul deciziei de impunere; - in prezent, aceasta ...