Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de contabilitate mai clare si uniformizate.
Detalii ale proiectului de ordin
Proiectul de ordin, pus in dezbatere la Ministerul Finantelor si care urmeaza sa fie aprobat si publicat in M. Of., aduce modificari in planul de conturi general si in reglementarile contabile (Ordinul MF 1802/2014 si Ordinul MF 2.844/2016).
Prevederile respective stau la baza dezvoltarilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalitatii de contabilizare de catre operatorii economici a impozitelor mentionate mai sus.
Modificarile principale propuse:
1. Introducerea conturilor noi:
- Contul 4417 „Impozitul minim pe cifra de afaceri”
- Contul 6351 „Cheltuieli cu impozitul suplimentar pentru sectoarele de activitate specifice”
- Contul 697 „Cheltuieli cu impozitul minim pe cifra de afaceri”
2. Revizuirea functiunii conturilor existente:
- Modificarea contului 441 pentru a reflecta evidenta decontarilor cu bugetul statului, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri.
- Actualizarea functiunii contului 512 pentru a include sumele platite la buget care reprezinta impozitul minim pe cifra de afaceri.
- La functiunea contului 758 expresia: ”sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii, reprezentand datorii privind asigurarile sociale,ajutorul de somaj, impozitul pe profit/venit, taxa pe valoarea adaugata, alte impozite, taxe si varsaminte asimilate, fonduri speciale, dividende de platit si alte datorii cu bugetul statului” se inlocuieste cu expresia: „sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii, reprezentand datorii privind asigurarile sociale, ajutorul de somaj, impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor, precum si impozitul minim pe cifra de afaceri, taxa pe valoarea adaugata, alte impozite, taxe si varsaminte asimilate, fonduri speciale, dividende de platit si alte datorii cu bugetul statului”
Actiuni recomandate
Firmele vizate ar trebui sa inceapa revizuirea si actualizarea procedurilor interne si sa organizeze sesiuni de formare pentru angajatii din departamentele financiare. De asemenea, trebuie urmarita publicarea oficiala a ordinului, pentru a asigura conformitatea deplina de la momentul implementarii.
Detalii ale proiectului de ordin
Proiectul de ordin, pus in dezbatere la Ministerul Finantelor si care urmeaza sa fie aprobat si publicat in M. Of., aduce modificari in planul de conturi general si in reglementarile contabile (Ordinul MF 1802/2014 si Ordinul MF 2.844/2016).
Prevederile respective stau la baza dezvoltarilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalitatii de contabilizare de catre operatorii economici a impozitelor mentionate mai sus.
Modificarile principale propuse:
1. Introducerea conturilor noi:
- Contul 4417 „Impozitul minim pe cifra de afaceri”
- Contul 6351 „Cheltuieli cu impozitul suplimentar pentru sectoarele de activitate specifice”
- Contul 697 „Cheltuieli cu impozitul minim pe cifra de afaceri”
2. Revizuirea functiunii conturilor existente:
- Modificarea contului 441 pentru a reflecta evidenta decontarilor cu bugetul statului, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri.
- Actualizarea functiunii contului 512 pentru a include sumele platite la buget care reprezinta impozitul minim pe cifra de afaceri.
- La functiunea contului 758 expresia: ”sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii, reprezentand datorii privind asigurarile sociale,ajutorul de somaj, impozitul pe profit/venit, taxa pe valoarea adaugata, alte impozite, taxe si varsaminte asimilate, fonduri speciale, dividende de platit si alte datorii cu bugetul statului” se inlocuieste cu expresia: „sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii, reprezentand datorii privind asigurarile sociale, ajutorul de somaj, impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor, precum si impozitul minim pe cifra de afaceri, taxa pe valoarea adaugata, alte impozite, taxe si varsaminte asimilate, fonduri speciale, dividende de platit si alte datorii cu bugetul statului”
Actiuni recomandate
Firmele vizate ar trebui sa inceapa revizuirea si actualizarea procedurilor interne si sa organizeze sesiuni de formare pentru angajatii din departamentele financiare. De asemenea, trebuie urmarita publicarea oficiala a ordinului, pentru a asigura conformitatea deplina de la momentul implementarii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr272024
Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii.
Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr282024
Stabilirea bazei de impozitare prin estimare
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024
Restituirea impozitului pe dividende
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite:
Optional ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024
Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024
de
Irina Dumitrescu
22 Apr 2024
1. O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024
Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024
Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
de
Profeanu Laura
16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an.
Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.
Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...