Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

MFP a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care se aduc clarificari privind cota redusa pentru servicii de restaurant si catering

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
02 Nov 2018


Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rublica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordin pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare unitara a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Proiectul a fost publicat pe data de 01 noiembrie 2018, data de la care se aplica cota redusa de 5% pentru serviciile de restaurant si catering, conform modificarilor aduse Codului fiscal de OUG 89/2018.
Astfel, incepand cu 01 noiembrie 2018, conform modificarilor aduce Codului fiscal prin  OUG 89/2018, se aplica cota de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.
Pana la aceasta data, atat pentru serviciile de restaurant si catering cat si pentru livrarea de alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal se aplica cota de 9%. Incepand cu 01 noiembrie pentru livrarea de alimente/bauturi se aplica cota de 9% iar pentru serviciile de catering si restaurant se aplica cota de 5%.

In sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering sunt definite la pct. 18 din Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal ca fiind servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.
Furnizarea de produse alimentare si/sau de bauturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fara, dar fara vreun alt serviciu conex, nu se considera a fi servicii de restaurant sau catering in sensul TVA.
 
Avand in vedere ca in multe situatii este dificil de incadrat o operatiune din perspectiva TVA in categoria livrarilor de alimente pentru care este aplicabila cota de TVA de 9% sau in categoria prestarilor de servicii de restaurant sau catering pentru care va fi aplicabila cota de TVA de 5%, pentru asigurarea aplicarii unitare a prevederilor legale se impun clarificari ale acestora.
 
Prin acest proiect de ordin se propune adoptarea unor instructiuni prin care se clarifica urmatoarele aspecte:
    1. Incadrarea serviciilor de restaurant si catering din punct de vedere al TVA,
Conform acestui proiect, pentru incadrarea din punct de vedere al TVA a unei operatiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant sau catering trebuie efectuata o examinare calitativa a intregii operatiuni, din care sa reiasa daca elementele de prestare de servicii care preceda si insotesc livrarea alimentelor sunt sau nu preponderente. In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.
Pentru incadrarea operatiunilor efectuate de o persoana impozabila ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant sau catering nu are relevanta codul CAEN atribuit activitatii sale. De asemenea, complexitatea prepararii mancarii nu are nicio influenta asupra incadrarii operatiunii.
 
    2. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA
Elementele de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispozitia clientului de tacamuri de unica folosinta, furnizarea de servetele de hartie, de mustar, ketchup, maioneza sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generala a ofertei/meniului.
Punerea la dispozitia clientilor a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clientilor sa ia loc, nu constituie decat prestatii minore, accesorii livrarii de alimente, care nu sunt de natura sa conduca la calificarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.
 
    3. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant sau catering in sensul TVA
Astfel de elemente includ, fara a se limita la acestea: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele si scaunele, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente. Punerea la dispozitie a unor elemente de mobilier intr-o zona a carei destinatie principala nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natura a conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.

    4. Exemplificarea unor situatii ce pot aparea in practica.
Cu privire la livrarile "la pachet" conform proiectului, in situatia persoanelor impozabile care ofera clientilor atat servicii de restaurant, cat si livrari de alimente „la pachet”, pentru calificarea operatiunii drept livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant, este definitorie optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii.

Proiectul poate fi consultat la adresa http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html;jsessionid=P7XlQ3jslBPSj61XBO2PRKfupQL1gqFQF5XhTlOf.master:server34&jsessionid=ZW5ZwAMrvuKu_4b6TcBZEbJZwcxOSrldFEplnUc3.master:server34?categoriebunuri=proiecte-acte-normative&pagina=acasa&locale=ro&menu=Transparenta

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar302024

Guvernul a extins perioada de gratie pentru e-Factura in relatia B2B

de Profeanu Laura 30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a adoptat recent Ordonanta de Urgenta nr. 30/2024, o masura asteptata cu interes de catre mediul de afaceri, in contextul implementarii sistemului electronic de facturare (e-Factura) in relatiile B2B (business-to-business). Aceasta ordonanta vine ca o mana de ajutor pentru contribuabili, oferindu-le o perioada extinsa de adaptare la noile cerinte fara riscul de a fi ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...
Feb052024

Modificari fiscale 29 ianuarie - 04 februarie 2024

de Irina Dumitrescu 05 Feb 2024
1. O.U.G. nr. 5/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicat in: M.Of. nr. 93 din 31.01.2024 Ce prevede:  Prin aceasta ...