Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Iulie 2025

Modificarea regimului de scutire de TVA: Romania intarzie reforma promisa si risca sanctiuni de la Comisia Europeana

20 Iul 2025

Desi anul 2025 ar fi trebuit sa debuteze cu un nou regim de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, Romania se afla la mijlocul anului fara vreo reglementare concreta in vigoare. In acest context, Comisia Europeana a emis un nou semnal de alarma, avertizand ca tergiversarea transpunerii Directivei 2020/285 ar putea duce Romania in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE).

Transpunerea unei directive ignorate

Directiva 2020/285, adoptata de Consiliul UE inca din 2020, avea ca termen de transpunere 31 decembrie 2024. Obiectivul: simplificarea regimului special de scutire de TVA pentru micii contribuabili si extinderea acestuia la nivelul intregii Uniuni Europene.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Romania insa a ratat termenul, nereusind nici pana acum sa adopte modificarile legislative impuse, desi un proiect de ordonanta de urgenta a fost pus in dezbatere publica in martie 2025, dar mult dupa termenul oficial.

O schimbare de plafon si o deschidere spre piata UE

Reforma ceruta de directiva europeana presupune doua modificari pentru contribuabili:

1. Majorarea plafonului de scutire de TVA - pragul actual de 300.000 lei ar trebui sa creasca la 395.000 lei, pentru a reflecta plafonul maxim permis de UE, schimbare care ar usura povara administrativa pentru numeroase microintreprinderi si PFA-uri care acum ating limita pragului actual.

2. Extinderea regimului de scutire la nivel UE - o noutate majora este posibilitatea ca firmele stabilite in Romania sa aplice regimul de scutire si in alte state membre si invers, o premiera in Codul fiscal romanesc, ce presupune conditii specifice privind cifra de afaceri la nivelul Uniunii si notificarea Fiscului pentru obtinerea unui cod special.

O serie de guverne, nicio decizie

In decurs de doar cateva luni, Guvernul Ciolacu I a promis transpunerea reformei fiscale prin PNRR pana la 1 aprilie 2025, dar n-a reusit sa adopte actele necesare. Guvernul Ciolacu II a venit cu proiectul de OUG in martie, dar fara urmari legislative concrete. Guvernul Bolojan, instalat in iunie, are acum sarcina urgenta de a finaliza reforma, insa pana in prezent nu a transmis semnale clare privind transpunerea directivei in Codul fiscal.

Risc de infringement si sanctiuni financiare

Emiterea avizului motivat de catre Comisia Europeana este a doua etapa a procedurii de infringement. Daca in termen de doua luni Romania nu adopta masuri concrete, urmeaza etapa finala: sesizarea CJUE, cu posibilitatea impunerii unor sanctiuni financiare.

Nefiind singura restanta a Romaniei, CE a mentionat in acelasi comunicat si intarzierea transpunerii Directivei 2022/542, referitoare la aplicarea anumitor cote reduse de TVA. Proiectul de OUG mentionat ar fi trebuit sa includa si aceasta directiva, iar lipsa adoptarii face ca Romania sa inregistreze doua neconformitati majore in domeniul TVA.

Ce ar trebui sa contina ordonanta intarziata?

Daca ar fi fost adoptat, proiectul de OUG din martie 2025 ar fi introdus:

- Plafon nou de 395.000 lei, aplicabil de la 1 aprilie 2025. Depasirea acestuia ar fi obligat contribuabilii sa se inregistreze in scopuri de TVA imediat, fara intarziere, la data depasirii plafonului, fara a mai astepta luna urmatoare, cum este in prezent;

- Reguli tranzitorii pentru cei care deja inregistrati in baza plafonului de 300.000 lei;

- Articole noi (310 ¹ si 310 ²) in Codul fiscal, ce reglementau extinderea regimului la nivel UE, cu conditii clare privind cifra de afaceri (sub 100.000 euro la nivel UE) si plafoanele din fiecare stat membru.

Concluzie

In lipsa unor masuri urgente, Romania risca sa piarda o oportunitate fiscala de simplificare pentru intreprinderile mici si sa fie sanctionata de instantele europene. Desi legislatia este pregatita pe hartie, aplicarea concreta depinde de vointa si eficienta Guvernului. In acualul context bugetar deja tensionat, intarzierea transpunerii ar putea costa credibilitatea si banii reali.

 

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre regim de scutire

27Iun2025

Ajustare TVA imobil vandut in regim de scutire

de Constanta Popa valabil la 27 Iun 2025
Intrebare: Societate platitoare de TVA a achizitionat in 2023 un apartament cu taxare inversa. Anul acesta, unul dintre asociati doreste sa-l cumpere. Va rugam sa ne spuneti cum se efectueaza ajustarea TVA in situatia in care societatea va vinde imobilul aplicand art.292 pct 2 lit.f -scutit si cum se evidentiaza in decontul de TVA. Ex. TVA inregistrat la cumparare: 4426= 4427 200.000 La vanzare - ...
14Iun2025

Inregistrari contabile acciza alcool

de Costin A. Istrate valabil la 14 Iun 2025
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu inregistrarile contabile pentru o factura primita de la un furnizor din Romania de alcool etilic denaturat (necesar a fi consumat in procesul de productie). Pe factura apare valoare accize. Alcoolul va fi utilizat in regim de scutire indirecta de la plata accizelor conform art 397 din Cod fiscal si pct 90 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII ...
29Mai2025

Retur produse importate

de Vera Constantin valabil la 29 Mai 2025
Intrebare: Am facut un import de produse farmaceutice din China, pentru care am achitat TVA in vama, la intrarea in tara. Se doreste returnarea partiala din cantitatile intrate, iar returul se face la o filiala din Bulgaria (factura de retur este emisa de filiala din Bulgaria si tot acolo ajung produsele). Care este monografia contabila si care este regimul TVA la returnarea produselor?
04Mar2025

Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici

de Profeanu Laura valabil la 04 Mar 2025
Intrebare: O firma neplatitaore de TVA cumpara masini secod hand de la persoane fizice din Belgia si le vinde in Romania. Cand devine platitoare de TVA firma din Romania?
01Iul2024

Regim fiscal TVA pentru vanzare apartament care nu mai este nou

de Amelia Dumitras valabil la 01 Iul 2024
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, dar care nu mai desfasoara activitate de cativa ani, detine in patrimoniu un apartament pe care doreste sa-l vanda inainte de a inchide si radia societatea. Apartamentul a fost achizitionat in urma cu 7 ani de la o persoana fizica si va fi vandut tot catre o persoana fizica. Avand in vedere ca nu este o constructie noua, se vinde fara TVA ...
08Nov2023

Neplatitor de TVA. Prestari servicii organizare evenimente

de Mariana Prejbeanu valabil la 08 Nov 2023
Intrebare: O societate neplatitoare de TVA, factureaza prestari servicii de organizare evenimente (cod CAEN 8230) catre institutii publice (universitati) din UE. Evenimentele au loc atat pe teritoriul Romaniei cat si in UE. Societatea este obligata sa obtina cod special de TVA? Daca depaseste plafonul de 60 000 de euro este obligata sa se inregistreze platitoare de TVA sau se incadreaza la exceptii?
Vezi toate studiile de caz despre regim de scutire keyboard_double_arrow_right
x