Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Octombrie 2025

Prorogarea termenelor din Legea 226 2023 privind tarifele rutiere

20 Iul 2025

In contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza Legii de abilitare nr. 134/2025, termenul de aplicare a mai multor articole a fost oficial prorogat pana la 1 iulie 2026.

Un proiect ambitios, dar dificil de implementat

Legea nr. 226/2023 a fost elaborata pentru a aduce Romania in linie cu practicile europene privind tarifarea infrastructurii rutiere, prin introducerea unui nou sistem - STRR (Sistemul de Tarifare Rutiera Electronica) - menit sa inlocuiasca actualul sistem bazat pe rovinieta. Spre deosebire de sistemul actual, STRR prevede doua metode de tarifare:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- tarifarea in functie de durata utilizarii pentru autoturisme si vehicule usoare (≤ 3,5 tone),

- tarifarea in functie de distanta parcursa pentru vehiculele grele (> 3,5 tone).

STRR va include si functionalitati de interoperabilitate cu sistemele din alte state membre UE, fiind conectat la Serviciul European de Tarifare Rutiera (SETRE).

De ce a fost necesara amanarea?

Realizarea acestui sistem, presupune un efort major de digitalizare, impartit in trei etape:

1. Implementarea solutiei informatice si achizitia echipamentelor software si hardware, cu migrarea datelor din vechiul sistem (SIEGMCR);

2. Dotarea punctelor de control cu echipamente (camere ANPR, sisteme de comunicatii etc.);

3. Amenajarea infrastructurii necesare pentru echipamentele din etapa 2, inclusiv extinderea celei existente.

Inca din faza initiala, procedura de achizitie publica a intampinat dificultati: multiple solicitari de clarificari, prelungiri ale termenelor, dar si contestatii depuse la CNSC. Complexitatea solutiei informatice (ce presupune analiza, proiectare si dezvoltare de la zero) a impus implicarea unor experti IT externi si a intarziat calendarul de implementare. In acest context, Guvernul a considerat realista prorogarea termenelor, pentru a permite finalizarea proiectului fara presiune nerealista.

Termene prorogate pana in iulie 2026

Concret, prin ordonanta recent adoptata, s-a decis amanarea aplicarii urmatoarelor articole din Legea 226/2023:

- Art. 4 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplica tuturor categoriilor de vehicule inmatriculate care sunt folosite pe reteaua definita la art. 2 lit. l), concepute si construite pentru:

a) transportul de persoane;

b) transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mica sau egala cu 3,5 tone.

- Art. 11 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.

- Art. 12 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.

- Art. 24 alin. (1)-(3):

O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania - se abroga de la data de 1 ianuarie 2026.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 isi inceteaza valabilitatea.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 si neutilizate isi inceteaza valabilitatea.

- Art. 29 alin. (1)–(2):

Aplicarea rovinietei si TollRo de catre CNAIR, conform dispozitiilor prezentei legi, se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

Achitarea si emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile inainte de data de 1 ianuarie 2026.

Toate aceste prevederi, isi vor produce efectele incepand cu 1 iulie 2026, in loc de 1 ianuarie 2026, cum era stabilit anterior.

Ce impact are aceasta prorogare?

Din perspectiva bugetara, actul normativ nu genereaza impact financiar semnificativ asupra veniturilor sau asupra cheltuielilor publice. In mod similar, nu se impune adaptarea legislatiei privind achizitiile publice sau compatibilitatea cu dreptul UE, deoarece proiectul STRR era deja gandit in conformitate cu cerintele europene de interoperabilitate. Totodata, amanarea nu afecteaza drepturile contribuabililor si nu introduce sarcini administrative suplimentare.

In concluzie, STRR reprezinta un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere si digitalizarea proceselor administrative din Romania. Cu toate acestea, implementarea unui sistem de asemenea complexitate, nu trebuie grabita artificial, ci trebuie sa beneficieze de timpul si resursele necesare pentru a garanta functionalitatea si interoperabilitatea. Pana la intrarea in vigoare a noilor tarife, sistemul actual de rovinieta ramane aplicabil, iar utilizatorii drumurilor nationale trebuie sa respecte in continuare reglementarile existente.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre taxare

20Oct2025

Achizitie lemne de foc. Taxare inversa

de Vera Constantin valabil la 20 Oct 2025
Intrebare: La achizitionarea de lemne de foc necesare societatii de la o societate platitoare de tva, factura va fi cu taxare inversa - masuri simplificate sau cu tva? Multumesc.
17Oct2025

Facturi emise cu taxare inversa, obligatia inscrierii informatiilor in decontul 300 si declaratia cod 394

de Amelia Dumitras valabil la 17 Oct 2025
Intrebare: Societate in domeniul agriculturii comercializeaza grau si floarea soarelui prin emiterea de facturi pe care este mentionat Taxare inversa conform art. 331. La completarea D300 - pe langa randurile in care sunt preluate informatiile legate de taxarea inversa, este necesar pe ultima pagina in campul "Ati efectuat urmatoarele operatiuni pentru care se aplica taxarea inversa, in ...
15Oct2025

Reparatie camion in Norvegia

de Vera Constantin valabil la 15 Oct 2025
Intrebare: O societate din Romania realizeaza o reparatie (la un camion) la un service din Norvegia, societatea din Ro este inregistrata in scopuri de tva in Romania. Care este regimul acestei facturi tinand cont ca Furnizorul din Norvegia a emis factura cu tva (25%), chiar daca a primit codul nostru de tva. Nu trebuia ca factura sa se emita cu 0? Se declara factura in D300 si D394? La ce randuri in ...
08Oct2025

Achizitie servicii intracomunitare

de Gina Popescu valabil la 08 Oct 2025
Intrebare: Societatea vinde produse de mic mobilier pentru copii in UE. Periodic cumparatorul solicita diferite parti de mobilier pentru a-si asigura stoc in cazul in care primeste reclamatii de tipul eventualelor loviri sau zgaraieturi in timpul transportului sau manipularii, pentru care se intocmeste factura si se incaseaza contavaloarea. Lunar in functie de necesitatea inlocuirii de diferite parti ...
08Oct2025

Livrarea pe teritoriul Romaniei catre o firma din UE, dar destinata fortelor NATO - regimul TVA aplicabil

de Profeanu Laura valabil la 08 Oct 2025
TVA
Intrebare: Vanzarea unor blocuri de beton produse de noi catre o firma cu sediul in Germania platitoare de TVA si inscrisa in registrul intracomunitar, dar care sunt livrate pe teritoriul Romaniei la o baza NATO din Romania, se face cu TVA sau fara TVA? Mentionam ca firma din Germania are contract cu aceasta baza NATO dupa teritoriul Romaniei pentru a realiza anumite modernizari si investitii acolo. ...
04Oct2025

Achizitie intracomunitara de barca din Germania cu transport in Austria: tratament TVA si inregistrare contabila

de Profeanu Laura valabil la 04 Oct 2025
Intrebare: O societate comerciala platitoare de tva si impozit pe profit cu activitate productie sacose reutilizabile achizitioneaza o barca din Germania pe baza de factura. Acesta barca a fost transportata din Germania direct in port din Austria (inscrisa la Apele din Austria). Barca sus mentionata va fi vanduta peste 5 luni de la achizitie. Va rugam sa ne precizati daca la achizitie se aplica ...
Vezi toate studiile de caz despre taxare keyboard_double_arrow_right
x