Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Iulie 2025

Prorogarea termenelor din Legea 226 2023 privind tarifele rutiere

20 Iul 2025

In contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza Legii de abilitare nr. 134/2025, termenul de aplicare a mai multor articole a fost oficial prorogat pana la 1 iulie 2026.

Un proiect ambitios, dar dificil de implementat

Legea nr. 226/2023 a fost elaborata pentru a aduce Romania in linie cu practicile europene privind tarifarea infrastructurii rutiere, prin introducerea unui nou sistem - STRR (Sistemul de Tarifare Rutiera Electronica) - menit sa inlocuiasca actualul sistem bazat pe rovinieta. Spre deosebire de sistemul actual, STRR prevede doua metode de tarifare:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- tarifarea in functie de durata utilizarii pentru autoturisme si vehicule usoare (≤ 3,5 tone),

- tarifarea in functie de distanta parcursa pentru vehiculele grele (> 3,5 tone).

STRR va include si functionalitati de interoperabilitate cu sistemele din alte state membre UE, fiind conectat la Serviciul European de Tarifare Rutiera (SETRE).

De ce a fost necesara amanarea?

Realizarea acestui sistem, presupune un efort major de digitalizare, impartit in trei etape:

1. Implementarea solutiei informatice si achizitia echipamentelor software si hardware, cu migrarea datelor din vechiul sistem (SIEGMCR);

2. Dotarea punctelor de control cu echipamente (camere ANPR, sisteme de comunicatii etc.);

3. Amenajarea infrastructurii necesare pentru echipamentele din etapa 2, inclusiv extinderea celei existente.

Inca din faza initiala, procedura de achizitie publica a intampinat dificultati: multiple solicitari de clarificari, prelungiri ale termenelor, dar si contestatii depuse la CNSC. Complexitatea solutiei informatice (ce presupune analiza, proiectare si dezvoltare de la zero) a impus implicarea unor experti IT externi si a intarziat calendarul de implementare. In acest context, Guvernul a considerat realista prorogarea termenelor, pentru a permite finalizarea proiectului fara presiune nerealista.

Termene prorogate pana in iulie 2026

Concret, prin ordonanta recent adoptata, s-a decis amanarea aplicarii urmatoarelor articole din Legea 226/2023:

- Art. 4 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplica tuturor categoriilor de vehicule inmatriculate care sunt folosite pe reteaua definita la art. 2 lit. l), concepute si construite pentru:

a) transportul de persoane;

b) transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mica sau egala cu 3,5 tone.

- Art. 11 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.

- Art. 12 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.

- Art. 24 alin. (1)-(3):

O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania - se abroga de la data de 1 ianuarie 2026.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 isi inceteaza valabilitatea.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 si neutilizate isi inceteaza valabilitatea.

- Art. 29 alin. (1)–(2):

Aplicarea rovinietei si TollRo de catre CNAIR, conform dispozitiilor prezentei legi, se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

Achitarea si emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile inainte de data de 1 ianuarie 2026.

Toate aceste prevederi, isi vor produce efectele incepand cu 1 iulie 2026, in loc de 1 ianuarie 2026, cum era stabilit anterior.

Ce impact are aceasta prorogare?

Din perspectiva bugetara, actul normativ nu genereaza impact financiar semnificativ asupra veniturilor sau asupra cheltuielilor publice. In mod similar, nu se impune adaptarea legislatiei privind achizitiile publice sau compatibilitatea cu dreptul UE, deoarece proiectul STRR era deja gandit in conformitate cu cerintele europene de interoperabilitate. Totodata, amanarea nu afecteaza drepturile contribuabililor si nu introduce sarcini administrative suplimentare.

In concluzie, STRR reprezinta un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere si digitalizarea proceselor administrative din Romania. Cu toate acestea, implementarea unui sistem de asemenea complexitate, nu trebuie grabita artificial, ci trebuie sa beneficieze de timpul si resursele necesare pentru a garanta functionalitatea si interoperabilitatea. Pana la intrarea in vigoare a noilor tarife, sistemul actual de rovinieta ramane aplicabil, iar utilizatorii drumurilor nationale trebuie sa respecte in continuare reglementarile existente.

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre taxare

19Iul2025

Achizitie intracomunitara de servicii, obligatii TVA de plata si de raportare

de Amelia Dumitras valabil la 19 Iul 2025
Intrebare: Microintreprindere platitoare de TVA (regim normal, trimestru) achizitioneaza servicii ( ChatGBT Plus Subscription) de la OpenAI Ireland Limited, cu sediul in Dublin, societate care are numar valid de TVA cu cod IE. Factura primita are 0% TVA cu mentiunea "Tax to be paid on reverse charge basis". Care sunt obligatiile declarative si de plata?
18Iul2025

Achizitie intracomunitara

de Gina Popescu valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: Pornind de la aceatsa prevedere "Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a ...
16Iul2025

Inchiriere utilaje si mijloace de transport in UE

de Gina Popescu valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: O societate din Romania platitoare de TVA si impozit pe profit doreste sa incheie contracte de inchiriere cu societati din UE prin care sa le inchirieze acestora din urma utilaje utilizate in domeniul constructiilor, dar si mijloace de transport. Inchirierea se poate face atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, in functie de client. Cum va factura societatea din Romania si ce obligatii ...
11Iul2025

Achizitie imobil pentru inchiriere

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Iul 2025
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit doreste sa achizitioneze un apartament nou ce se va finaliza in anul 2026. Valoarea acestuia este de aproximativ 70.000 euro fara TVA. Achizitia se face de la un constructor persoana juridica, platitoare de TVA. Achizitia se face in scopul obtinerii de venituri din chirii. Care sunt beneficiile acestei achizitii pentru societate, in ...
09Iul2025

Achizitie de servicii electronice din UE de la un PFA neinregistrat in VIES

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: O societate comerciala din Romania, platitoare de TVA achiztioneaza servicii pe cale electronica de la un PFA din Irlanda. PFA-ul din Irlanda nu a comunicat firmei din Romania CUI valid pentru inregistrare in VIES. Avand in vedere ca ambele societati sunt in UE iar serviciul poate fi incadrat pe regula general va rugam sa ne specificati care este tratamentul fiscal al TVA-ului pe care ar ...
09Iul2025

Achizitie licenta software, perioada fiscala de raporare

de Amelia Dumitras valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: Societate infiintata in mai 2025, platitoare de impozit profit si tva trimestrial achizitioneaza in luna iulie 2025 o licenta de la Adobe (credite adobe stock) avand cod de tva Irlanda. Societatea urma sa depuna D700 pentru a trece la tva la incasare incepand cu 01 octombrtie 2025. In urma achizitiei de la Adobe, societatea va depune D390? Va trece la tva lunar? Daca da, cu ce data? Poate ...
Vezi toate studiile de caz despre taxare keyboard_double_arrow_right
x