Modificarea regulilor privind acordarea concediului de odihna prin Legea 12/2015
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
20 Apr 2015
Dreptul la concediu de odihna se dobandeste la incheierea contractului individual de munca.
La stabilirea duratei concediului de odihna anual, se considera perioade de activitate prestata perioadele in care contractul a fost suspendat pentru:
- concediu de incapacitate temporara de munca,
- concediu de maternitate,
- concediu de risc maternal si
- concediului pentru ingrijirea copilului bolnav.
In aceste cazuri de suspendare, concediul de odihna se calculeaza ca si cum activitatea ar fi fost prestata neintrerupt. In situatia in care incapacitatea temporara de munca sau concediul de maternitate, concediul de risc maternal ori concediul pentru ingrijirea copilului bolnav a survenit in timpul efectuarii concediului de odihna anual, acesta se intrerupe, urmand ca salariatul sa efectueze restul zilelor de concediu dupa ce a incetat situatia de incapacitate temporara de munca, de maternitate, de risc maternal ori cea de ingrijire a copilului bolnav, iar cand nu este posibil urmeaza ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.
Acestea sunt reglementari de data recenta, introduse la inceputul acestui an, prin Legea nr. 12/2015.
Salariatul are dreptul la concediu de odihna anual si in situatia in care incapacitatea temporara de munca se mentine, in conditiile legii, pe intreaga perioada a unui an calendaristic, angajatorul fiind obligat sa acorde concediul de odihna anual intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care acesta s-a aflat in concediu medical.
Avand in vedere scopul concediului de odihna, acesta trebuie efectuat in natura, in fiecare an. Astfel, concediul de odihna aferent unui an trebuie efectuat in integralitate in acel an.
Prin exceptie, in cazul in care salariatul, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau partial, concediul de odihna anual la care avea dreptul in anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei in cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul de odihna neefectuat intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care s-a nascut dreptul la concediul de odihna anual.
Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 de zile lucratoare. Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, cu respectarea legii si a contractelor colective de munca aplicabile.
Salariatii care lucreaza in conditii grele, periculoase sau vatamatoare, nevazatorii, alte persoane cu handicap si tinerii in varsta de pana la 18 ani beneficiaza de un concediu de odihna suplimentar de cel putin 3 zile lucratoare.
Numarul de zile lucratoare aferent concediului de odihna suplimentar pentru aceste categorii de salariati se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil si va fi de cel putin 3 zile lucratoare.
Efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, pentru programarile colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programarile individuale. Programarea se face pana la sfarsitul anului calendaristic pentru anul urmator.
Prin programarile colective se pot stabili perioade de concediu care nu pot fi mai mici de 3 luni pe categorii de personal sau locuri de munca.
Prin programare individuala se poate stabili data efectuarii concediului sau, dupa caz, perioada in care salariatul are dreptul de a efectua concediul, perioada care nu poate fi mai mare de 3 luni. In cazul in care programarea concediilor se face fractionat, angajatorul este obligat sa stabileasca programarea astfel incat fiecare salariat sa efectueze intr-un an calendaristic cel putin 10 zile lucratoare de concediu neintrerupt. In cazul in care programarea concediilor se face fractionat, angajatorul este obligat sa stabileasca programarea astfel incat fiecare salariat sa efectueze intr-un an calendaristic cel putin 10 zile lucratoare de concediu neintrerupt.
Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale (salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu. Indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.
Etapele ce trebuie parcurse in vederea calculului indemnizatiei de concediu de odihna sunt urmatoarele:
- se calculeaza media zilnica a drepturilor cu caracter permanent din ultimele 3 luni anterioare celei in care se efectueaza concediul.
- media zilnica astfel calculata se inmulteste cu numarul de zile de concediu.
- se compara cuantumul indemnizatiei astfel determinate cu salariul de baza, indemnizatiile si sporurile permanente cuvenite pentru perioada concediului, potrivit contractului de munca. Valoarea indemnizatiei acordate va fi cea mai favorabila dintre cele comparate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Mar072024
Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca
de
Profeanu Laura
07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Ian132024
Scutirea de impozit pentru IT-isti extinsa si in perioadele de suspendare a contractelor de munca
de
Profeanu Laura
13 Ian 2024
Recentele modificari aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 296/2023 au deschis discutii importante privind impozitarea veniturilor IT-istilor. In centrul dezbaterii se afla aplicabilitatea scutirilor fiscale in perioadele de suspendare a contractelor de munca, cum ar fi in timpul concediilor medicale sau de maternitate.
Cererea CCF si Raspunsul MF: Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a solicitat ...
Ian082024
Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii pentru microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara
de
Profeanu Laura
08 Ian 2024
Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, care a modificat Codul fiscal, persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile ...
Nov112023
Modificari semnificative la Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati în numerar
de
Profeanu Laura
11 Nov 2023
Legea nr. 70/2015, un pilon important in reglementarea disciplinii financiare din Romania, a suferit modificari semnificative aduse de Legea 296/2023. Aceasta lege reglementeaza operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane juridice si fizice. Recent (11.11.2023) prin OUG nr. 98/2023, guvernul a adus ajustari importante, mentinand in mare parte plafoanele existente si abordand ...