Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 7 Mai 2025

Modificari fiscale 18 - 24 octombrie 2021


 
1. O.A.N.A.F. nr. 1.619/2021 privind completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.607/2016 pentru aprobarea Instructiunilor de completare a numarului de evidenta a platii
 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Publicat in: M.Of. nr. 991 din 18.10.2021 
 
Ce prevede: Hotararea aduce completari reglementarilor privind numarul de evidenta taxei de participare la licitatie sau a pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate. Instructiunile de completare a numarului de evidenta a platii aprobate prin PANAD 3.607/2015 se aplica coresounzator si de catre ofertantii pentru plata taxei de participare la licitatie si cumparatorii pentru plata pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate.

Pentru incasarea taxei de participare la licitatie sau a pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate numarul de evidenta a platii are 23 de caractere numerice, a carui structura este stabilita de catre organul fiscal central. Numarul de evidenta a platii este generat prin programele informatice prin care este gestionata procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, odata cu emiterea actelor in procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, pentru efectuarea viramentelor de catre ofertanti ale taxei de participare la licitatie ori de catre cumparatori ale pretului bunului valorificat.

Numarul de evidenta a platii se inscrie in documentele de plata pentru plata taxei de participare la licitatie ori a pretului bunului valorificat, dupa caz.
 
2. O.A.N.A.F. nr. 1.233/2021 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei

Publicat in: M.Of. nr. 998 din 19.10.2021 
 
Ce prevede: Activitatea de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor se va efectua de catre Directia generala de legislatie fiscala si reglementari vamale si contabile si Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor, precum si structurile din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala conform procedurii aprobate prin acest ordin. 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor se realizeaza de catre organul fiscal competent in administrarea creantelor fiscale ale respectivului contribuabil/platitor, prin intermediul structurilor proprii cu atributii in domeniul asistentei contribuabililor/platitorilor. 
 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei se realizeaza de catre Centrul National pentru Informatii Financiare prin serviciul helpdesk si calitatea serviciilor TIC.
 
In scopul acordarii de catre organul fiscal de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii prezinta in mod corect si complet situatia pentru care solicita indrumare si asistenta, raspunsul la solicitarile acestora producand efecte in limita si in conditiile stabilite de art. 6 din Codul de procedura fiscala. Dispozitiile art. 12 din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator.
Opinia emisa de organul fiscal competent se bazeaza exclusiv pe situatia de fapt descrisa de contribuabil/platitor, este aplicabila operatiunii descrise doar in masura in care aceasta este afectata realizarii unui scop licit si moral si poate produce efecte numai in cazul in care sunt respectate principiile generale de conduita in administrarea creantelor fiscale si de aplicare a prevederilor legislatiei fiscale.
 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor constau in furnizarea de informatii cu caracter general in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii declarative/de plata si/sau fiscale/contabile.
 
Sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde domeniul legislatiei fiscale, precum si domeniul tehnologiei informatiei. In cadrul domeniului fiscal, sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si alte creante fiscale administrate de ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv structurile subordonate.
 
Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor/platitorilor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
a) informatii de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
c) informatii care contravin secretului fiscal;
d) informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus controlului fiscal si in legatura cu impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat care fac obiectul controlului fiscal;
e) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
f) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul litigiilor aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau asupra carora se efectueaza cercetari penale sau disciplinare;
g) elaborarea de monografii contabile solicitate de operatorii economici;
h) informatii care nu intra in sfera de competenta a MF si/sau ANAF;
i) materiale de presa sau pentru uz didactic, cum sunt, fara a se limita la, cele pentru lucrari de licenta, proiecte de cercetare, master, doctorat;
j) alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
Pentru a beneficia de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii se adreseaza cu cereri privind problematica fiscala, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei, dupa caz.
Contribuabilii/Platitorii beneficiaza de indrumare si asistenta privind problematica contabila doar in scris si prin email.
 
Procedura reglementeaza:
• structurile, procedura si modalitatile de acordare a indrumarii si asistentei contribuabililor/platitorilor de catre organul fiscal central
• procedura efectiva de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor
• modalitatile de acordare a indrumarii si asistentei: 
- indrumarea si asistenta acordate direct la sediul organului fiscal competent
- indrumarea si asistenta acordate in format letric
- indrumarea si asistenta acordate prin e-mail
- indrumarea si asistenta prin "Spatiul privat virtual"
- indrumarea si asistenta prin telefon - Pentru a beneficia de indrumare si asistenta prin telefon, cu exceptia asistentei in domeniul contabil, contribuabilii/platitorii se adreseaza call-center-ului.
- indrumarea si asistenta acordate din oficiu
• situatiile in care ANAF se adreseaza MFP pentru comunicarea unei opinii referitoare la domeniul legislatiei fiscale
 
3. O.M.F. nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
 
Publicat in: M.Of. nr. 999 din 20.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul reglementeaza procedura prin care persoanele juridice fara scop patrimonial pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991 si aduce unele modificari O.M.F.P. nr. 4.160/2015. De asemenea, ordinul aduce clarificari cu privire la auditarea situatiilor financiare in cazul entitatilor cafre revin la anul calendaristic, respective entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014 si care revin la anul calendaristic nu au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar in care revin la anul calendaristic, chiar daca aceasta obligatie a existat pentru ultimele situatii financiare anuale intocmite pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Din al doilea an calendaristic de raportare se aplica prevederile sectiunii 10.1 «Cerinte generale privind auditul» din reglementarile contabile."
 
4. O.M.F. nr. 1.239/2021 pentru modificarea si completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici

Publicat in: M.Of. nr. 1012 din 22.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul aduce completari:
- reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Modificarile vizeaza:
  • tratamentul contabil al beneficiilor acordate salariatilor direct de la societatea mama sau de la o societate din grup. Daca tranzactia din cadrul grupului presupune angajamente de rambursare prin care entitatea plateste pentru instrumentele de capitaluri proprii acordate angajatilor, aceasta contabilizeaza acordarea instrumentelor de capitaluri proprii in mod distinct de angajamentul de rambursare din cadrul grupului.
  • contabilitatea operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania - Primele situatii financiare anuale intocmite conform prevederilor introduse prin OMF 762/2021 de entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic corespund datei de 31 decembrie 2021.
  • declaratia nefinanciara 
 
- Reglementarilor Contabile din 2016 conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara aprobate prin OMFP 2.844/2016. Modificarile vizeaza declaratia nefinanciara.
 
5. O.M.M.P.S. nr. 947/2021 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2
 
Publicat in: M.Of. nr. 1001 din 20.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul aproba modelele cererilor, declaratiei pe propria raspundere si listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de plata indemnizatiei pe perioada suspendarii CIM pentru salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre exercitiu financiar

11Apr2025

Reportarea sumelor cu sponsorizarea

de Elena Ionescu valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit a platit sponsorizari in suma de 43000 lei in anul 2024. Limita de sponsorizare este de 34700 lei, astfel incat ramane diferenta de 8300 lei. 1. Suma de 8300 lei poate fi reportata pentru trim. I 2025? 2. Cum declaram sponsorizarile in declaratia 107?
27Mar2025

Perioada de arhivare contract economic

de Amelia Dumitras valabil la 27 Mar 2025
Intrebare: Pentru ce perioada este obligatoriu a arhiva/pastra un contract de prestari servicii (vanzare/achizitie)?
11Mar2025

Incadrare criterii raport durabilitate

de Costin A. Istrate valabil la 11 Mar 2025
Intrebare: Va solicit o opinie privind obligativitatea intocmirii unui Raport de durabilitate pentru anul 2024 conform Ordinului 85/2024, la o entitate la care sunt auditate situatiile financiare ale anului 2024 (cod CAEN 6010): - Entitate este de interes public, aplica OMFP 1802/2014 si depaseste la data bilantului 2 din criteriile de marime pentru incadrarea in categoria entitatilor mijlocii si mari, ...
04Mar2025

Profitul reinvestit

de Alexandru Palaghia valabil la 04 Mar 2025
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu formulele contabile privind repartizarea profitului reinvestit.
11Feb2025

Regimul fiscal-contabilor al creantelor neincasate

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Feb 2025
Intrebare: Societatea are de incasat de la o societate ABC suma de 1.000.000 ron inregistrata in cont 461 (din avansuri achitate care nu se mai pot valorifica si suma este recunoscuta de ABC) si 4111 300.000 ron. ABC a intrat in insolventa suntem in tabel cu suma de 1.500.000 ron (inclusiv majorari), aprobata. Tabelul s-a publicat in data de 30.01.2025. Ce inregistrari contabile se fac la 31.12.2024? ...
23Ian2025

Lichidare voluntara societate

de Vera Constantin valabil la 23 Ian 2025
Intrebare: Administratorul unic al unei societatii comerciala decide dizolvarea si lichidarea voluntara, conform art.227 alin.(1), lit.d si art.235 din Legea nr. 31/1990 a firmei, la data de 16.01.2025, face toate demersurile la registru comertului, in data de 17.01.2025. Intrebare. - Pentru anul 2024 este suficient depunerea declaratia S1039, avand in vedere ca la data de 31.12.2024, soldurile ...
Vezi toate studiile de caz despre exercitiu financiar keyboard_double_arrow_right