Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Modificari fiscale 18 - 24 octombrie 2021

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

 
1. O.A.N.A.F. nr. 1.619/2021 privind completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.607/2016 pentru aprobarea Instructiunilor de completare a numarului de evidenta a platii
 
Publicat in: M.Of. nr. 991 din 18.10.2021 
 
Ce prevede: Hotararea aduce completari reglementarilor privind numarul de evidenta taxei de participare la licitatie sau a pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate. Instructiunile de completare a numarului de evidenta a platii aprobate prin PANAD 3.607/2015 se aplica coresounzator si de catre ofertantii pentru plata taxei de participare la licitatie si cumparatorii pentru plata pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate.

Pentru incasarea taxei de participare la licitatie sau a pretului rezultat in urma valorificarii bunurilor sechestrate numarul de evidenta a platii are 23 de caractere numerice, a carui structura este stabilita de catre organul fiscal central. Numarul de evidenta a platii este generat prin programele informatice prin care este gestionata procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, odata cu emiterea actelor in procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, pentru efectuarea viramentelor de catre ofertanti ale taxei de participare la licitatie ori de catre cumparatori ale pretului bunului valorificat.

Numarul de evidenta a platii se inscrie in documentele de plata pentru plata taxei de participare la licitatie ori a pretului bunului valorificat, dupa caz.
 
2. O.A.N.A.F. nr. 1.233/2021 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei

Publicat in: M.Of. nr. 998 din 19.10.2021 
 
Ce prevede: Activitatea de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor se va efectua de catre Directia generala de legislatie fiscala si reglementari vamale si contabile si Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor, precum si structurile din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala conform procedurii aprobate prin acest ordin. 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor se realizeaza de catre organul fiscal competent in administrarea creantelor fiscale ale respectivului contribuabil/platitor, prin intermediul structurilor proprii cu atributii in domeniul asistentei contribuabililor/platitorilor. 
 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei se realizeaza de catre Centrul National pentru Informatii Financiare prin serviciul helpdesk si calitatea serviciilor TIC.
 
In scopul acordarii de catre organul fiscal de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii prezinta in mod corect si complet situatia pentru care solicita indrumare si asistenta, raspunsul la solicitarile acestora producand efecte in limita si in conditiile stabilite de art. 6 din Codul de procedura fiscala. Dispozitiile art. 12 din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator.
Opinia emisa de organul fiscal competent se bazeaza exclusiv pe situatia de fapt descrisa de contribuabil/platitor, este aplicabila operatiunii descrise doar in masura in care aceasta este afectata realizarii unui scop licit si moral si poate produce efecte numai in cazul in care sunt respectate principiile generale de conduita in administrarea creantelor fiscale si de aplicare a prevederilor legislatiei fiscale.
 
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor constau in furnizarea de informatii cu caracter general in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii declarative/de plata si/sau fiscale/contabile.
 
Sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde domeniul legislatiei fiscale, precum si domeniul tehnologiei informatiei. In cadrul domeniului fiscal, sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si alte creante fiscale administrate de ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv structurile subordonate.
 
Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor/platitorilor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
a) informatii de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
c) informatii care contravin secretului fiscal;
d) informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus controlului fiscal si in legatura cu impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat care fac obiectul controlului fiscal;
e) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
f) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul litigiilor aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau asupra carora se efectueaza cercetari penale sau disciplinare;
g) elaborarea de monografii contabile solicitate de operatorii economici;
h) informatii care nu intra in sfera de competenta a MF si/sau ANAF;
i) materiale de presa sau pentru uz didactic, cum sunt, fara a se limita la, cele pentru lucrari de licenta, proiecte de cercetare, master, doctorat;
j) alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
Pentru a beneficia de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii se adreseaza cu cereri privind problematica fiscala, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei, dupa caz.
Contribuabilii/Platitorii beneficiaza de indrumare si asistenta privind problematica contabila doar in scris si prin email.
 
Procedura reglementeaza:
• structurile, procedura si modalitatile de acordare a indrumarii si asistentei contribuabililor/platitorilor de catre organul fiscal central
• procedura efectiva de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor
• modalitatile de acordare a indrumarii si asistentei: 
- indrumarea si asistenta acordate direct la sediul organului fiscal competent
- indrumarea si asistenta acordate in format letric
- indrumarea si asistenta acordate prin e-mail
- indrumarea si asistenta prin "Spatiul privat virtual"
- indrumarea si asistenta prin telefon - Pentru a beneficia de indrumare si asistenta prin telefon, cu exceptia asistentei in domeniul contabil, contribuabilii/platitorii se adreseaza call-center-ului.
- indrumarea si asistenta acordate din oficiu
• situatiile in care ANAF se adreseaza MFP pentru comunicarea unei opinii referitoare la domeniul legislatiei fiscale
 
3. O.M.F. nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
 
Publicat in: M.Of. nr. 999 din 20.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul reglementeaza procedura prin care persoanele juridice fara scop patrimonial pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991 si aduce unele modificari O.M.F.P. nr. 4.160/2015. De asemenea, ordinul aduce clarificari cu privire la auditarea situatiilor financiare in cazul entitatilor cafre revin la anul calendaristic, respective entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014 si care revin la anul calendaristic nu au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar in care revin la anul calendaristic, chiar daca aceasta obligatie a existat pentru ultimele situatii financiare anuale intocmite pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Din al doilea an calendaristic de raportare se aplica prevederile sectiunii 10.1 «Cerinte generale privind auditul» din reglementarile contabile."
 
4. O.M.F. nr. 1.239/2021 pentru modificarea si completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici

Publicat in: M.Of. nr. 1012 din 22.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul aduce completari:
- reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Modificarile vizeaza:
  • tratamentul contabil al beneficiilor acordate salariatilor direct de la societatea mama sau de la o societate din grup. Daca tranzactia din cadrul grupului presupune angajamente de rambursare prin care entitatea plateste pentru instrumentele de capitaluri proprii acordate angajatilor, aceasta contabilizeaza acordarea instrumentelor de capitaluri proprii in mod distinct de angajamentul de rambursare din cadrul grupului.
  • contabilitatea operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania - Primele situatii financiare anuale intocmite conform prevederilor introduse prin OMF 762/2021 de entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic corespund datei de 31 decembrie 2021.
  • declaratia nefinanciara 
 
- Reglementarilor Contabile din 2016 conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara aprobate prin OMFP 2.844/2016. Modificarile vizeaza declaratia nefinanciara.
 
5. O.M.M.P.S. nr. 947/2021 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2
 
Publicat in: M.Of. nr. 1001 din 20.10.2021 
 
Ce prevede: Ordinul aproba modelele cererilor, declaratiei pe propria raspundere si listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de plata indemnizatiei pe perioada suspendarii CIM pentru salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Apr072024

Ghid contabil pentru achizitiile prin puncte de fidelitate

de Profeanu Laura 07 Apr 2024
In contextul economic actual, programele de fidelitate si recompensarea clientilor fideli prin puncte acumulate, reprezinta o strategie de marketing raspandita, oferind oportunitati atat consumatorilor cat si companiilor. Un aspect interesant si mai putin discutat, este modul in care se inregistreaza in contabilitate achizitiile de bunuri realizate prin utilizarea punctelor de fidelitate, in ...
Apr082024

Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Apr082024

O abordare prudenta in raportarile financiare

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul prudentei, reglementat de Ministerul Finantelor prin Ordinul 1802/2014 la punctul 51, stabileste fundatia pe care se construieste intreaga structura a raportarii financiare. Acest principiul subliniaza necesitatea recunoasterii si evaluarii pe o baza precauta, cu scopul de a evita supraevaluarea activelor si veniturilor sau subevaluarea datoriilor si cheltuielilor. Aceasta inseamna ...
Mar072024

Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca

de Profeanu Laura 07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Mar012024

Intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate

de Profeanu Laura 01 Mar 2024
Articolul de fata isi propune sa ofere o perspectiva clara asupra procedurilor de intocmire a situatiilor financiare anuale consolidate, cu un accent deosebit pe bilantul consolidat si contul de profit si pierdere consolidat. Aceste componente esentiale ale raportarii financiare sunt importante pentru intelegerea pozitiei financiare si a performantei operationale ale unui grup de companii, ...