Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 17 Iunie 2025

Modificari propuse in procedura fiscala de esalonare la plata

31 Iul 2024

In contextul modificarilor legislative recente, un proiect de Ordonanta de Guvern (OG) propune schimbari semnificative privind esalonarea la plata a datoriilor fiscale, reglementate in Codul de procedura fiscal (art. 184). Aceste schimbari vizeaza actualizarea sumelor minime pentru care poate fi acordata esalonarea si abrogarea unor prevederi actuale care permit debitorilor sa beneficieze repetat de esalonari, chiar daca au pierdut facilitatile fiscale anterioare din cauza lipsei de lichiditati, debitorii urmarind sa nu se inceapa executarea silita sau aceasta sa se suspende.

Contextul actual si necesitatea modificarilor

Conform legislatiei in vigoare (art. 184 alin. (6) si (7) din Codul de procedura fiscal) exista debitori care, desi au pierdut esalonarile la plata acordate anterior din cauza lipsei de lichiditati financiare, acumuleaza noi datorii si solicita din nou esalonari. Acest comportament impiedica eficientizarea colectarii datoriilor fiscale si perpetueaza un ciclu de neindeplinire a obligatiilor fiscale.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
De asemenea, plafoanele sub care nu se acorda esalonarea la plata, neschimbate din 2016, sunt considerate prea mici pentru a reflecta realitatile economice curente, facand dificila administrarea eficienta a datoriilor fiscale de mici dimensiuni.

Modificarile propuse

Proiectul de OG prevede urmatoarele ajustari majore:

- Abrogarea Articolului 184 Alineatul (6)

Aceasta modificare elimina posibilitatea recidivarii in solicitarea esalonarilor de catre debitori care nu au respectat conditiile initiale, incercand astfel ca facilitatile fiscale sunt acordate doar celor care isi indeplinesc consecvent obligatiile fiscale.

- Actualizarea sumelor minime - articolul 184 alineatul (7)

Modificarile propun praguri semnificativ mai mari pentru acordarea esalonarilor:

43. La articolul 184 alineatul (6), litera a) se abroga. 44.

La articolul 184, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de:

a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;

b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;

c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;

d) 2.500 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.”

Modificarile sunt justificate de nevoia de a alinia plafoanele la valoarea reala a obligatiilor fiscale curente si de a optimiza procesul de administrare fiscala.

In prezent, forma actuala a prevederii art. 184 alin. 6) din Codul de procedura fiscala este:

”(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice”.

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, ”plafonul de 5.000 lei in cazul persoanelor juridice este nesemnificativ, cu atat mai mult cu cat, de exemplu, contribuabilii mari si mijlocii datoreaza lunar obligatii fiscale cu mult peste acest plafon.

Pe de alta parte, in cazul persoanelor fizice, obligatiile fiscale datorate sunt rezultate din alte surse de venit decat din salarii si pensii, fapt pentru care plafonul de 500 lei esalonat pe o perioada de maxim 5 ani nu poate fi justificat ca fiind o situatie de incapacitate de plata pe termen scurt. Mai mult decat atat, persoanele fizice care datoreaza sume mici de obligatii, pot solicita esalonare la plata  in forma simplificata, pe o perioada de 12 luni, fara a fi necesara constituirea de garantii, cu conditia ca aceste obligatii sa nu fie mai vechi de 12 luni de la data depunerii cererii.

La data de 30 iunie 2024 un numar de  989.141 contribuabili inregistrau obligatii fiscale restante sub pragurile aferente acestor plafoane, in cuantum total de 235,7 mil. lei, structurat astfel:

a) 245.468 contribuabili persoane juridice, inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, inregistrau obligatii fiscale restante de 133,6 mil. lei;

b) 743,673 contribuabili persoane fizice, inregistrau obligatii fiscale restante de 102,1 mil. lei. 

Chiar si in cazul in care esalonarea la plata s-ar acorda pe perioade scurte de timp,  cuantumul ratelor ar fi extrem de mic, avand in vedere plafoanele actuale. Astfel, de exemplu, daca o persoana fizica ar solicita esalonare la plata pe 24 luni pentru obligatii fiscale restante in cuantum de 600 lei, cuantumul ratei lunare ar fi de 25 lei”.

Impactul asteptat al modificarilor propuse

Cu aceste noi prevederi, se asteapta o reducere a numarului de esalonari acordate pentru sume mici, concentrand resursele autoritatilor fiscale asupra recuperarii sumelor semnificative, ceea ce va conduce la eficienta in colectarea datoriilor si la o reducere a costurilor administrative.

Totodata, eliminarea posibilitatii de a beneficia de esalonari repetate pentru debitorii care nu isi indeplinesc obligatiile, ar trebui sa stimuleze o mai mare responsabilitate fiscala si sa previna abuzurile sistemului actual.

Concluzii

Prin aceste modificari, legislatia fiscala romaneasca urmareste adaptarea la realitatile economice si sa devina mai eficienta in gestionarea datoriilor fiscale.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre esalonare la plata

17Iun2025

Esalonare la plata forma clasica

de Gina Popescu valabil la 17 Iun 2025
Intrebare: Dorim solicitarea unei esalonari normale (nu simplificata) a datoriilor societatii catre buget. Va rugam sa ne ajutati cu modelul (declaratia, numarul..) cererii de acordare a esalonarii in baza Ordinului 597/2025 precum si documentele necesare ce trebuie atasate acesteia. Cu multumiri.

Esalonarea la plata in forma simplificata - o sansa pentru contribuabili, prevazuta de Codul de procedura fiscala

de Profeanu Laura 27 Mai 2025
Potrivit prevederilor articolului 209 indice 1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, legiuitorul ofera contribuabililor, posibilitatea de a-si gestiona obligatiile fiscale restante, prin esalonarea la plata in forma simplificata. Pot beneficia de aceasta esalonare: - Persoanele juridice, - Asocierile fara personalitate juridica (asimilate persoanelor ...
21Mai2025

Plata cu intarziere a obligatiilor de plata curente

de Vera Constantin valabil la 21 Mai 2025
Intrebare: Termenul de raportare si de plata a impozitului pe profit este pe data de 25.06.2025. Vreau sa intreb daca acest termen se poate prelungi cu 30 de zile fara a se popri conturile bancare sau a pierde esalonarea pe care o avem, ci doar se vor pune majorari si penalitati. Va multumesc!
21Mai2025

Reducere impozit-crestere capital propriu-esalonare plati

de Costin A. Istrate valabil la 21 Mai 2025
Intrebare: In cazul in care societatea noastra a beneficiat in anul 2024 de esalonare simplificata la plata, iar la incheierea anul 2024 am constatat o crestere a capitalului propriu, in aceste conditii mai putem beneficia de bonificatie? Multumesc

ANAF simplifica esalonarile la plata: ce aduce nou Ordinul nr. 597/2025

de Profeanu Laura 13 Mai 2025
Incepand cu 13 mai 2025, procedurile de acordare a esalonarilor la plata - clasice si simplificate - au fost oficial actualizate prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noile reglementari reflecta modificarile succesive aduse legislatiei fiscale incepand cu 2020, incluzand Legea nr. 295/2020, OG nr. 11/2021, OG nr. 11/2022, OG nr. 31/2022 si OUG nr. ...
30Apr2025

Procedura de plata esalonata a drepturilor de pensionare stabilite prin contracte colectiveindividuale anterioare datei de 1.01.2025 conform OUG nr. 1562024

de Nicolae Liviu valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: Cum se interpreteaza art XLI din ORDONANTA DE URGENTA nr. 156 din 30 decembrie 2024, privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, referitor la esalonarea unor ajutoare de pensionare? Noi am interpretat ca ...
Vezi toate studiile de caz despre esalonare la plata keyboard_double_arrow_right
x