Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 7 Septembrie 2025

Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO

02 Iul 2024

Contextul legislativ

OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.

Detaliile amanarii

Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
”Prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la data de 1 iulie 2024 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data. Prin exceptie, pentru utilizatorii prevazuti la art. 8 indice 1 (n.r. din OUG 41/2022), care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizarii transportului international de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la 1 ianuarie 2025 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data”.

Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.

Motivul amanarii

In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.

Conditiile pentru acordarea statutului AEO

Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.

Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.

Beneficiile eertificatului AEO

Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari: 
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.

Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.

Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013,  autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune. 

Concluzie

Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
 
 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

03Sep2025

Declarare RO e-Transport achizitie intracomunitara tractor si remorca transportate pe roti

de Gina Popescu valabil la 03 Sep 2025
Intrebare: Achizitia intracomunitara de cap tractor si semiremorca din Polonia, care vin pe roti necesita COD UIT?
02Sep2025

Declarare achizitie intracomunitara in RO e-Transport

de Gina Popescu valabil la 02 Sep 2025
Intrebare: O firma nerezidenta, sediul firmei este in Anglia, are sucursala declarata in Romania, inregistrata in scop de Tva cu RO face achizitii intracomunitare din Italia. Este obligata sa se inregistreze in E-transport?  
26Aug2025

Cod UIT export bunuri

de Gina Popescu valabil la 26 Aug 2025
TVA
Intrebare: Societate platitoare de tva si impozit pe profit vinde un tractor cu remorca unei persoane fizice din Moldova. Cetateanul moldovean vine in Romania si ridica de la firma romaneasca tractorul si platforma. Emite factura fara tva si vama din Iasi considera ca este corect, dar solicita codul UIT firmei din Romania. Este corect acest tratament fiscal? Nu se considera livrare nationala? Multumesc!
21Aug2025

Generarea codului UIT pentru echipamente livrate dezasamblat in transporturi succesive din UE

de Profeanu Laura valabil la 21 Aug 2025
Intrebare: Urmeaza sa aducem un echipament din Italia, echipament de mari dimensiuni, ce va fi livrat dezasamblat in 3 camioane, un camion pe saptamana. Astazi am incarcat un camion, iar furnizorul mi-a pus la dispozitie o nota de transport detaliata a incarcaturii si valoare acesteia. Cum generez codul UIT in aceasta situatie ?
15Aug2025

Declarare transport bunuri

de Elena Garofil valabil la 15 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne precizati, daca intr-un autoturism care transporta mai mult de 800 kg de bunuri/marfa, catre mai multi clienti trebuie sa obtina cod UIT (e-transport). De asemenea, va rugam sa ne precizati daca apa plata/minerala intra in categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat. Multumim.
12Aug2025

Organizatorul transportului

de Profeanu Laura valabil la 12 Aug 2025
Intrebare: Primim marfa intracomunitara pentru care declaram o firma care asigura transportul, dar factura de servicii transport pe care o primim este emisa de alta firma (casa de expeditii), astfel in e-transport declaram o firma, in e-factura declaram alta firma. Este vreo problema in acest sens? Vor aparea necorelatii? Multumesc frumos!
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right
x
Contextul legislativ