Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO
02 Iul 2024
Contextul legislativ
OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.
Detaliile amanarii
Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.
Motivul amanarii
In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.
Conditiile pentru acordarea statutului AEO
Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.
Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.
Beneficiile eertificatului AEO
Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari:
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.
Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.
Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013, autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune.
Concluzie
Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre e-transport
Oct092024
Declarare RO e-Transport bunuri trimise pentru service in UE
de
Gina Popescu
valabil la 09 Oct 2024
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu o opinie privind obligatiile de raportare in E-Transport in urmatoarea situatie: o societate X din Romania urmeaza sa expedieze un echipament second-hand catre o firma Y din al stat membru UE cu scopul ca acest echipament sa fie reparat si calibrat. Pentru serviciile care vor fi prestate de firma Y, aceasta va emite o factura catre firma X. Greutatea echipamentului ...
Oct102024
Prelucrare bunuri in UE. Cod UIT si valoare declarata
de
Vera Constantin
valabil la 10 Oct 2024
Intrebare:
Dorim punctul dumneavoastra de vedere in urmatoarele spete RO e-Transport:
1. Se trimit din Romania catre o tara in Uniunea Europeana spre ascutire un set de cutite (de dimensiune mare, pentru care este necesar cod UIT) ale unui utilaj de taiere de mari dimensiuni; dat fiind faptul ca valoarea cutitelor este doar de gestiune, care este valoarea declarata in SPV la emiterea codului UIT? ...
Oct092024
Obligatia generarii codului UIT
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Oct 2024
Intrebare:
Avem urmatoarea situatie: import marfa din Germania. Noi ca si destinatar al marfii, ne ocupam de transport. Transportatorul este din Lituania, care a subcontractat un caraus din Romania. Declaram ca si organizator transport carausul din Romania? Multumesc.
Oct092024
Monografie contabila amenzi RO e-Transport
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Oct 2024
Intrebare:
In urma unui control societatea a primit o amenda in valoare de 20.000 lei de la ANAF - directia Antifrauda pentru negenerarea unui cod UIT pentru o achizitie intracomunitara. Marfa in valoare de 3.000 euro a fost refuzata de societate, fiind trimisa retur furnizorului.
Cum se inregistreaza in contabilitate amenda si contravaloarea bunurilor confiscate pentru neprezentarea codului UIT?
Pe ...
Oct072024
Raspunderea contraventionala - Sistemul RO e-Transport
de
Costin A. Istrate
valabil la 07 Oct 2024
Intrebare:
Achizitionam marfa din Germania, iar de transport se ocupa furnizorul, care ne refactureaza costul transportului. Este o munca asidua ca sa obtinem informatiile necesare emiterii codurilor UIT. In caz ca nu se emit codurile, cine va fi penalizat? Olmix Eco si firma de transport? Multumesc.
Oct042024
Livrare tamplarie PVC catre o persoana fizica din UE
de
Gina Popescu
valabil la 04 Oct 2024
Intrebare:
O persoana juridica (SRL), platitoare de TVA, vinde tamplarie pvc in Romania unei persoane fizice germane. Marfa este pusa la dispozitia clientului in Romania, la sediul persoanei juridice. Transportul este comandat si platit de persoana fizica germana.
Firma de transport cere de la furnizor sa genereze codul UIT. Daca furnizorul genereaza codul UIT NU va considera ANAF vanzare la distanta ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right