Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO

02 Iul 2024
Contextul legislativ
OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.
Detaliile amanarii
Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.
Motivul amanarii
In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.
Conditiile pentru acordarea statutului AEO
Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.
Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.
Beneficiile eertificatului AEO
Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari:
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.
Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.
Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013, autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune.
Concluzie
Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre e-transport
20Iun2025
Declarare in RO e-Transport bunuri trimise in UE pentru a fi reparate
de
Gina Popescu
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
O societate trimite in Belgia spre reparatii un invertor utilizat la un parc solar. Transportul urmeaza a fi efectuat astfel: pe teritoriul Romaniei cu o firma de curierat si din Oradea pana la destinatie cu o firma romaneasca de transport. Va rugam sa ne precizati daca e nevoie de cod UIT in aceasta situatie si ce documente trebuie sa emita societatea.
19Iun2025
Declarare AIC in RO e-Transport
de
Gina Popescu
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
Referitor la obligativitatea declararii in RO- Etransport conform ordonantei din 2022 cu modificarile ulterioare va rog sa lamuriti cateva aspecte:
1. Am vazut in raspunsurile pe aceasta tema (in special achizitii intracomunitare) diverse produse achizitionate care nu sunt neaparat produse incadrate in cele cu risc fiscal.
Cu toate acestea negresit se recomanda inregistrarea si generarea ...
19Iun2025
Lista bunuri cu risc fiscal ridicat
de
Gina Popescu
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
Societatea produce si comercializeaza pe teritoriul national produse lactate.
Pentru anumiti clienti cantitatea livrata depaseste 500 kg.si valoarea 10,000 lei
Este necesar ca livrarea sa fie insotita de cod UIT, avand in vedere ca ANAF dorea extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat?
Nu suntem lamuriti daca produsele lactate fac parte sau nu din categoria" bunuri cu risc ...
18Iun2025
Declarare in RO e-Transport depozitare bunuri si intermediere transport
de
Gina Popescu
valabil la 18 Iun 2025
Intrebare:
Societatea noastra va avea un proiect in care firma-mama A din Cehia, care este producator de mobilier, vrea sa mobileze spatiul de birouri al unui client C din Bulgaria. Firma A din Cehia doreste sa trimita marfa la noi (societatea B), de unde noi, firma B, sa ne ocupam de transportul marfii din Romania in Bulgaria si de montajul mobilierului la societatea C din Bulgaria. Marfa transportata ...
18Iun2025
Declarare RO e-Transport retur produs din UE si cereale transportate pe teritoriul national
de
Gina Popescu
valabil la 18 Iun 2025
Intrebare:
Societatea din Romania a facut o livrare intracomunitara catre o societate din Bulgaria, a facturat corect, dar a trimis un alt produs decat cel de pe factura.
Cand s-a constatat incurcatura, societatea din Romania a trimis clientului din Bulgaria, produsul corect, insotit de aviz.
In ambele cazuri s-a emis un cod UIT: odata in baza facturii corecte, dar a fost trimis un alt produs si a ...
18Iun2025
Declarare RO e-Transport bunuri primite prin curier
de
Gina Popescu
valabil la 18 Iun 2025
Intrebare:
Pentru desfasurarea activitatii in domeniul IT, o PFA primeste pentru utilizare de la un client din UE un laptop care va fi folosit strict pentru contractul cu clientul respectiv. Laptopul este transmis in Romania prin DHL, proprietarul bunului fiind expeditorul (clientul).
In aceasta situatie, cui ii revine obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right