Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iulie 2024

Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO

02 Iul 2024

Contextul legislativ

OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.

Detaliile amanarii

Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
”Prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la data de 1 iulie 2024 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data. Prin exceptie, pentru utilizatorii prevazuti la art. 8 indice 1 (n.r. din OUG 41/2022), care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizarii transportului international de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la 1 ianuarie 2025 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data”.

Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.

Motivul amanarii

In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.

Conditiile pentru acordarea statutului AEO

Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.

Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.

Beneficiile eertificatului AEO

Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari: 
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.

Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.

Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013,  autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune. 

Concluzie

Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

Iul172024

Cod UIT pentru colete postale

de Profeanu Laura valabil la 17 Iul 2024
Intrebare: Avem o achizitie intracomunitara din Germania. Produsele sunt in valoare de 16000 lei. O parte din produse este livrata saptamana asta cu un colet cu greutate totala de 20 kg, prin curierul UPS si valoarea 1000 lei. Un produs vine la sfarsitul lunii, neavandu-l pe stoc, are valoare de 15000 lei si greutatea de 37kg. Mentionez ca avem o singura factura emisa. Pentru aceste colete trebuie sa ...
Iul172024

Achizitii intracomunitare cu auto propriu. Obligatia obtinerii codului UIT

de Profeanu Laura valabil la 17 Iul 2024
Intrebare: O societate achizitioneaza marfuri din UE si le transporta cu masina proprie cu o capacitate mai mare de 2.5t. Valoarea totala a acestor marfuri depaseste 10.000 lei, insa ele sunt pe facturi diferite.In acest caz va trebui scos codul UIT, avand in vedere ca cei 10.000 lei se obtin prin insumarea facturilor aferente marfurilor din masina?
Iul172024

Declararea in RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului.

de Profeanu Laura valabil la 17 Iul 2024
Intrebare: 1.Buna ziua, societatea noastra achizitioneaza frecvent bunuri din spatiul intracomunitar. Fiecare partida de bunuri este insotita de cmr, in care se mentioneaza masa bruta a bunurilor. Din receptia generata de noi pentru a emite codul uit, conform datelor logistice pe produs ne rezulta o masa bruta diferita de cea inscrisa in cmr. Aceasta diferenta se datoreaza estimarii greutatii ...
Iul162024

Cod UIT pentru vehicule sub 2,5 tone

de Profeanu Laura valabil la 16 Iul 2024
Intrebare: Daca marfa transportata are valoare de 10.000 lei insa mijlocul de transport nu depaseste 2.5 tone, avem obligatia declararii transportului in e-factura?
Iul162024

Cod UIT pentru auto din Ungaria facturat de la locul de descarcare din Romania

de Profeanu Laura valabil la 16 Iul 2024
Intrebare: Avem un caz aparte. Ieri in data de 15.07.2024, o societate persoana juridica romana platitoare de TVA a achizitionat o masina de teren de la o societate comerciala din Ungaria, dar la data achizitiei masina cumparata se alfa fizic deja in Romania. Masina de teren era adusa pentru un raliu off-road. Proprietarului societatii romane i-a placut masina pe care imediat a si o cumparat. ...
Iul162024

E-transport

de Alexandru Palaghia valabil la 16 Iul 2024
Intrebare: Cum trebuie generat un cod UIT in cazul in care clientul din UE respinge o parte din marfa primita de la furnizorul din Romania pe motiv ca este neconforma! Aceasta marfa se intoarce la furnizor si dupa remediere va fi trimisa inapoi la client .Mentionez ca la livrarea intracomunitara s-a obtinut cod UIT ! Este necesar sa solicitam un alt cod UIT pentru intrarea in tara? Si daca da, ce tip de ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right
Contextul legislativ