Noi reglementari privind inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati

25 Sep 2015
Noi reglementari privind inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 711 din 22/09/2015 a fost publicat OMFP 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Ordinul cuprinde Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor precum si exemple privind reflectarea in contabilitate a acestor operatiuni. Exemplele ilustreaza modul de aplicare a normelor insa nu sunt limitative.
Actul a intrat in vigoare la data de 22 septembrie 2015 data la care se abroga se abroga OMFP 1376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora.
Noile reglementari vizeaza tratamentul contabil al operatiunilor de reorganizare, tratamentul fiscal fiind cel prevazut de Codul fiscal.
Noul Cod fiscal ce va intra in vigoare de la 01 ianuarie 2016 reglementeaza regimul fiscal care se aplica fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si achizitiilor de titluri de participare intre persoane juridice romane la art. 32. Potrivit acestuia, la determinarea impozitului pe profit transferul activelor si pasivelor, efectuat in cadrul operatiunilor de reorganizare (operatiuni de fuziune, divizare totala, divizare partiala, transferurilor de active si operatiunilor de achizitie de titluri de participare, efectuate intre persoane juridice romane potrivit legii) este tratat ca transfer neimpozabil, pentru diferenta dintre pretul de piata al activelor/pasivelor transferate si valoarea lor fiscala.
In situatia in care o societate beneficiara detine o participatie la capitalul societatii cedente, veniturile acesteia, provenite din anularea participatiei sale, nu se impoziteaza daca participatia societatii beneficiare la capitalul societatii cedente este mai mare de 10%.
In cazul operatiunilor de reorganizare se aplica urmatoarele reguli:
a) valoarea fiscala a unui activ sau pasiv, transferate societatii beneficiare, este egala cu valoarea fiscala pe care activul/pasivul a avut-o la societatea cedenta;
b) in cazul divizarii totale si divizarii partiale, valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de un participant al societatii cedente inainte de divizare se aloca titlurilor de participare emise de societatea beneficiara, proportional cu raportul dintre valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare emise de societatea beneficiara si valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare detinute la societatea cedenta inainte de divizare;
c) in cazul fuziunii si achizitiei de titluri de participare, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de un participant al unei societati cedente/achizitionate, de la o societate beneficiara/achizitoare, trebuie sa fie egala cu valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de catre aceasta persoana, inainte de efectuarea operatiunii;
d) in cazul transferului de active, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de societatea cedenta este egala cu valoarea fiscala pe care activele si pasivele transferate au avut-o la aceasta societate inainte de efectuarea operatiunii;
e) societatea beneficiara calculeaza amortizarea fiscala precum si orice castig sau pierdere, aferente activelor si pasivelor transferate, in concordanta cu dispozitiile care ar fi fost aplicate societatii cedente daca fuziunea, divizarea totala, divizarea partiala sau transferul de active nu ar fi avut loc;
f) transferul unui provizion sau al unei rezerve, anterior deduse din baza impozabila a societatii cedente, care nu provin de la sediile permanente din strainatate ale acesteia, daca sunt preluate, in aceleasi conditii de deducere, de catre societatea beneficiara, nu se considera reducere sau anulare a provizionului sau rezervei la momentul transferului;
g) in situatia in care societatea cedenta inregistreaza pierdere fiscala, in anul curent sau din anii precedenti, nerecuperata pana la data la care operatiunile respective produc efecte, aceasta se recupereaza potrivit regulilor fiscale instituite in acest sens.
Aceste prevederi nu se vor aplica daca fuziunea, divizarea sub orice forma, transferul de active sau achizitia de titluri de participare are drept consecinta frauda si evaziunea fiscala constatata in conditiile legii.
Societatile care se reorganizeaza trebuie sa ia masurile necesare pentru respectarea prevederilor legale cu privire la pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate. In acest sens, societatile care au preluat elemente de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la alte societati in urma operatiunilor de reorganizare poarta raspunderea pentru pastrarea si arhivarea documentelor si registrelor contabile apartinand societatilor predatoare, corespunzatoare elementelor preluate. In proiectul de fuziune sau divizare trebuie sa se prevada societatea care raspunde de pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate ale societatii care isi inceteaza existenta.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre arhivare
30Sep2025
Refuz si corectare e-Factura transmise eronat
de
Costin A. Istrate
valabil la 30 Sep 2025
Intrebare:
Am importat din e-factura facturi de la METRO care sunt intestate companiei noastre, insa nu noi am cumparat acele produse. Ce pot face? Sunt obligata sa le inregistrez? Pe facturi sunt produse care nu tin de obiectul nostru de activitate. Pentru ca nu noi am facut acele cumparaturi nu am cum sa inregistrez plata lor! ce pot face? Am trimis mesaj la METRO insa nu mi-a raspuns nimeni.
Va ...
24Iun2025
Arhivare documente
de
Gina Popescu
valabil la 24 Iun 2025
Intrebare:
Va solicitam sprijinul in clarificarea aspectelor legate de perioada de arhivare respectiv pastrare a documentelor financiar - contabile.
1. se mentine obligatorie pastrarea pe suport de hartie a fiecarui document financiar-contabil?
2. care este durata reglementata pentru pastrarea diferitelor tipuri de documente?
3. ce formalitati se impun la distrugerea documentelor pentru care a ...
18Mai2025
Perioada de arhivare documente contabile
de
Vera Constantin
valabil la 18 Mai 2025
Intrebare:
As avea nevoie de cateva lamuriri:
1. Care e perioada de arhivare pentru fiecare document contabil de la avize, chitante, facturi achizitie, facturi vanzari, state plata-pontaje, etc. pentru perioada 2012, 2020 dar pentru 2024? Ce facem cu documentele daca acest termen a expirat?
2. Cand o societate e declarata a fi cu risc fiscal de catre anaf si e vizata controalelor?
3. E ...
28Apr2025
Arhivare facturi xml
de
Vera Constantin
valabil la 28 Apr 2025
Intrebare:
Firma primeste facturile, odata cu marfa si le receptioneaza. Ele apar in SPV, in 5 zile calendaristice, dar marfa este vanduta, intre timp, nu toata, o parte. Eu am abonament la TDEC si nu am mai listat facturile de marfa din SPV, dar am pus centralizatorul cu facturile primite, cu indexul de incarcare si de dascarcare.Trebuie sa le listez pe cele din SPV, obligatoriu?
17Apr2025
Reguli privind arhivarea documentelor financiar contabile
de
Amelia Dumitras
valabil la 17 Apr 2025
Intrebare:
Suntem un SRL infiintat in 1997. Acest SRL in decursul anilor a acumulat multe documente in arhiva: facturi clienti, facturi furnizori, chitante plata, chitante incasare, state plata, op-uri, extrase banca, registru de casa, NIR, facturi imobilizari corporale si necorporale, bilant, declaratii fiscale etc. Avem urmatoarele intrebari:
1. Pentru ce perioada suntem obligati sa pastram ...
12Apr2025
Reguli generale privind arhivarea documentelor justificative la punctele de lucru si la sediul social
de
Amelia Dumitras
valabil la 12 Apr 2025
Intrebare:
Societatea noastra detine mai multe puncte de lucru in tara. La aceste puncte de lucru se pastreaza documentele emise si anume: registre de casa cu documentele anexe (dispozitii de plata pt avans decont angajati, z-ul de la casa de marcat si foaia de varsamant cu depunerea banilor la banca), facturi emise, avize de iesire a marfii catre alte puncte de lucru si receptii de la alte puncte de ...
Vezi toate studiile de caz despre arhivare keyboard_double_arrow_right