Obligatii suplimentare la Fondul de handicap
Firma a fost supusa recent unui control documentar avand ca obiect prevederile legii 448/2006 modificata prin Legea 81/2021privind modul de calcul, constituire si declarare a Fondului de handicap.
Firma, avand peste 50 de angajati, are obligatia sa angajeze persoane cu handicap in procent de minim 4% din numarul total de angajati sau de a plati lunar o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat, inmultit cu nr. de locuri de munca in care nu au angjat persoane cu handicap, iar pentru suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei datorate, sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate.
Controlul documentar s-a soldat direct cu o decizie de impunere - ca urmare a verificarii documentare - care nu are la baza un raport de inspectie fiscala, cu stabilirea unei obligatii fiscale principale privind Contributia la fondul de handicap pentru intervalul 2021-2024 in suma de 389.270 Lei.
Pe langa suma principala s-a emis o decizie privind obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere in cuantum de 67.952 Lei reprezentand dobanzi si penalitat de nedeclarare in valoare de 263.683 Lei la care s-a aplicat o reducere de 197.762 Lei pentru plata la timp a obligatiilor principale.
In final, rezulta dobanzi in valaore de 67.952 Lei si penaliati de nedeclarare ramase nestinse (in urma aplicarii reducerii de 75%) de 65.921 Lei.
Deoarece, in opinia noastra si a avocatilor, controlul ridica numeroase semne de intrebare privind legalitatea constatarilor formulate cu ocazia verificarii documentare, organele de control depasindu-si atributiile si actionand intr-un mod abuziv, am contestat decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificarii documentare si impotriva deciziei referitoare la obligatiile fiscale accesorii ? dobanzi si penalitati de nedeclarare si penalitati de intarziere.
Organele de control au procedat de fapt la analiza modului in care unitatile protejate functioneaza si isi desfasoara activitatea, analizand felul in care persoanele cu handicap contribuie la realizarea bunurilor si serviciilor facturate catre firma noastra, cu toate ca organele de control din cadrul ANAF nu au astfel de competente (cu atat mai mult cu cat aceasta verificare se realizeaza in cadrul unei verificari documentare), aceste competente fiind rezervate altei institutii si anume Autoritatii Nationale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati care emite autorizatiile de functionare pentru unitatile protejate si verifica respectarea conditiilor de autorizare. In baza constatarilor in cee ace priveste activitatea unitatilor protejate si a felului in care au interpretat participarea personalului cu handicap la realizarea bunurilor si serviciilor vandute firmei noastre, au impus in sarcina contribuabilului (firmei noastre) obligatii suplimentare de plata cu titlu de contributie la fondul de handicap.
Citez din constarile organelor de control care formuleaza astfel de concluzii: "nu se impune efectuarea unei analize economice detaliate a activitatii unitatilor protejate, intrucat o simpla evaluare logica a contextului conduce la concluzia ca este imposibil ca bunurile mentionate anterior sa fi fost realizate cu implicarea personalului cu handicap". Se refera in special la produse gen calculator PC, copiator/multifunctinala, laptop, produse care au fost asamblate si configurate de catre perosane cu handicap sau prestarea de servicii informatice/service echipamente periferice/birotice gen inlocuire toner multifunctionala.
Apreciem ca dosarul se va judeca in instanta, deoarece aceasta practica de a stabili sume suplimentare din partea organelor de control ale ANAF este una generala, la nivel de judet, dar avand in vedere viciile de forma si fond ale stabilirii sumelor suplimentare de plata, suntem optimisti in ceea ce priveste sansele de a castiga in instanta anularea deciziei.
Va rugam sa ne ajutati cu o monografie contabila pentru inregistrarea sumei suplimentare de plata stabilita in urma controlului, a dobanzilor si penalitatilor de nedeclarare. Apreciem ca aceste sume sunt semnificative si impacteaza rezultatul fiscal precedent intr-o masura mare.
Avand in vedere ca in cazul nerezolvarii pozitive a contestatiei la decizia de impunere, vom actiona in instanta ANAF pentru anularea deciziei, va rugam sa ne spuneti cum sa tratam din punct de vedere fiscal sumele respective si cum consideram/inregistram sumele care vor face obiectul litigiul care se preconizeaza?
In cazul in care vom avea castig de cauza, cum se vor reconsidera sumele respective (obligatiile suplimentare, dobanzile si penalitatile de nedeclarare).
Multumim.
Cu stima,
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!