Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Mai 2024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.

Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltate la nivel central, in baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal prevazute in anexa nr. 6 la normele metodologice (redata mai jos).
Criteriile au alocat un punctaj negativ. Punctajul final care determina nivelul riscului fiscal se calculeaza prin insumarea punctajelor aferente fiecarui criteriu de risc la care se adauga 100 de puncte. Persoana impozabila prezinta risc fiscal ridicat, daca punctajul obtinut este mai mic de 51 de puncte.

CRITERIILE pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, sunt:
  
  SEDIU  
  Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului si este utilizat in cadrul unui contract de asistenta juridica, iar persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundar/secundare (puncte de lucru). Semnaleaza o lipsa de substanta operationala, sugerand o posibila evitare a indeplinirii obligatiilor fiscale.
  Sediul social al persoanei impozabile este utilizat in cadrul unui contract de comodat pe o perioada mai mica sau egala cu 1 an si persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundar/secundare (puncte de lucru). Sugereaza o posibila lipsa de stabilitate sau seriozitate in activitatea economica
  SALARIATI  
  Media numarului de salariati este mai mica de 1 salariat*.  
  *Prin salariat se intelege persoana pentru care au fost declarate cel putin 20 de ore efectiv lucrate in luna, indiferent de tipul de asigurat din punctul de vedere al contractului de munca. Din cadrul contractelor de munca sunt excluse contractele incheiate cu persoanele angajate in functia de director economic, contabil-sef. Indica o structura de personal insuficienta pentru o activitate economica reala si sustenabila.
  SERVICII CONTABILE  
  Persoana impozabila analizata nu are desemnata o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate, inclusiv situatia in care persoana impozabila analizata nu are incheiate contracte de prestari servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, in cazul in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii. Sugereaza deficiente in monitorizarea si raportarea financiara, crescand riscul de neconformitate fiscala.
  NECONCORDANTE  
  Persoana impozabila analizata inregistreaza neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv intre informatiile inregistrate in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii in relatia cu partenerii sai (furnizori/clienti), inclusiv neconcordante semnificative constatate in urma analizarii informatiilor furnizate de terti, altele decat cele care privesc declaratiile fiscale/informative/recapitulative. Indica posibile tranzactii fictive sau erori grave de raportare, subliniind un risc fiscal major.
  REZIDENTA FISCALA  
  Cel putin unul dintre administratorii* persoanei impozabile analizate este cetatean strain care nu detine rezidenta fiscala in Romania si capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei. Prezenta unui administrator cetatean strain fara rezidenta fiscala in Romania, asociata cu un capital social sub pragul de 45,000 lei, poate sugera o tentativa de a eluda responsabilitatile fiscale, prin folosirea unui "straw man" sau prin alte scheme de minimizare a vizibilitatii fiscale.
  *Prin administrator se intelege persoana fizica.  

Aceste criterii sunt folosite de catre ANAF pentru a identifica entitatile care prezinta un risc fiscal ridicat, facilitand o actiune proactiva din partea autoritatilor fiscale pentru a asigura conformitatea si colectarea adecvata a taxelor.

Implicatii ale anularii inregistrarii in scopuri de TVA
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA are consecinte serioase pentru orice afacere, deoarece afecteaza dreptul de a deduce TVA, ceea ce poate influenta semnificativ fluxurile de numerar si costurile operationale.

Concluzii
Prevenirea riscului fiscal ridicat evita anularea inregistrarii in scopuri de TVA si contribuie la sustinerea unui mediu de afaceri sanatos si la conformitatea cu reglementarile fiscale.
Prin urmare, firmele ar trebui sa isi revizuiasca periodic practicile interne si sa se asigure ca indeplinesc criteriile fiscale de mai sus, astfel incat sa minimizeze orice riscuri care ar putea conduce la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, din cauza unui risc fiscal ridicat.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai212024

S-a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit

de Profeanu Laura 21 Mai 2024
In contextul adaptarilor continue ale legislatiei fiscale la dinamica economica si la standardele internationale, Guvernul Romaniei a modificat Codul fiscal, prin OUG nr. 43/2024. Aceasta ordonanta, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024, printre altele, a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit, incepand cu ...
Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai132024

Modificari fiscale 06 - 12 mai 2024

de Irina Dumitrescu 13 Mai 2024
O.M.F.P. nr. 874/2024 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic Publicat in: M.Of. nr. 422 din 09.05.2024 Ce prevede: Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic este adaptat unor schimbari ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...