Propuneri de modificari ale procedurii de schimbare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA
ANAF propune ajustari la procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA, printr-un proiect de ordin care actualizeaza Ordinul ANAF nr. 2012/2016. Scopul acestor modificari este de a alinia regulile cu schimbarile legislative recente si de a clarifica aspectele procedurale. Proiectul a fost pus in dezbatere publica, urmand sa intre in vigoare dupa aprobarea de catre ANAF si publicarea in Monitorul Oficial.
Principalele modificari propuse de catre ANAF, sunt:
1. Redenumirea conducatorilor unitatilor fiscale
2. Gestionarea anularii inregistrarii TVA pentru membrii grupurilor fiscale unice
Dupa anularea din oficiu a inregistrarii TVA pentru o persoana impozabila membra a unui grup fiscal unic, compartimentul de specialitate va aplica procedura specifica prevazuta de Ordinul ANAF nr. 3006/2016 pentru scoaterea acesteia din grupul fiscal unic.
3. Reguli clare privind inregistrarea TVA la solicitarea organelor de control fiscal
Deciziile de inregistrare din oficiu in scopuri de TVA vor fi emise doar pe baza actelor administrativ-fiscale ramase definitive, fie prin necontestare, fie prin hotarari judecatoresti definitive, pentru a evita situatiile in care contribuabilii sunt inregistrati din oficiu, iar actele de control sunt ulterior anulate. Se va reglementa, asadar, situatia inregistrarii in scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atributii de control fiscal in sensul ca decizia privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, sa fie emisa doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control, ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac, sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie. In acest sens, vor putea fi evitate situatiile in care unii contribuabili sunt inregistrati in scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza carora au fost inregistrate in scopuri de TVA sunt anulate/ desfiintate de organele de solutionare a contestatiilor sau de catre instanta judecatoreasca.
4. Exersarea dreptului de a fi ascultat
Se introduce un flux procedural pentru asigurarea dreptului contribuabilului de a fi ascultat, conform art. 9 din Codul de procedura fiscala. Invitatiile suplimentare la audiere vor fi emise contribuabililor care nu s-au prezentat la primul termen stabilit.
5. Digitalizarea notificarilor si eliminarea deplasarilor la sediul fiscal
Formularul de notificare pentru inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA a fost modificat, eliminand obligatia contribuabilului de a se prezenta la sediul organului fiscal. Se mentioneaza explicit posibilitatea utilizarii mijloacelor electronice (formularul 700) pentru inregistrarea in scopuri de TVA.
6. Introducerea de documente suplimentare
Au fost aprobate doua noi formulare care vor facilita transparenta si comunicarea cu contribuabilii in cadrul procedurilor de audiere sau sistare:
- Invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii;
-Instiintare privind sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, in scopuri de TVA, care va fi comunicata in situatiile in care, fie contribuabilul solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin depunerea declaratiei de mentiuni, ulterior inceperii procedurii de inregistrare in scopuri de TVA, fie acesta prezinta, in cadrul procedurii de audiere, documente din care rezulta ca nu avea obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
7. Anularea inregistrarii din oficiu pentru contribuabilii neconformi
Se detaliaza situatiile in care cei care nu depun deconturile de TVA pentru 6 luni consecutive (daca utilizeaza luna ca perioada fiscala) sau 2 trimestre consecutive (daca utilizeaza trimestrul ca perioada fiscala) vor avea inregistrarea in scopuri de TVA anulata, chiar daca pentru aceste perioade exista decizii de impunere definitive. Astfel, ANAF urmareste consolidarea caracterului sanctionator al neindeplinirii obligatiilor declarative.
In acest sens, Ordinul 2012/2016 Anexa nr.1 Cap. III, Sectiunea a 4-a, punctul 1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Organele fiscale anuleaza, din oficiu, in temeiul art.316 alin.(11) lit.d) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a persoanelor impozabile, altele decat cele declarate inactive, daca nu au depus niciun decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, chiar daca pentru perioada respectiva exista o decizie de impunere emisa de organul de inspectie fiscala sau o decizie de impunere, din oficiu, emisa de organul fiscal competent, ramasa definitiva conform art.107 alin.(5) din Codul de procedura fiscala.”
Ce urmeaza?
Desi modificarile propuse clarifica multe dintre procedurile actuale, aplicarea lor depinde de publicarea ordinului in Monitorul Oficial. Pana atunci, contribuabilii trebuie sa se conformeze obligatiilor declarative si sa utilizeze mijloacelele electronice pentru a evita complicatiile administrative.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!