Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Mai 2024

Regimul special pentru aurul de investitii

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Aurul de investitii este definit la art. 313 din Codul Fiscal, ca:
- aur, sub forma de lingouri sau plachete, cu o puritate minima de 995 la mie, care sunt tranzactionate pe pietele de metale pretioase;
- monedele de aur care indeplinesc anumite conditii de puritate si istoric, si care sunt vandute la un pret care nu depaseste cu mai mult de 80% valoarea de piata a aurului continut.

Criterii care trebuie indeplinite:

1. Aurul sub forma de lingouri sau plachete:
- trebuie sa fie acceptate sau cotate pe pietele de metale pretioase, ceea ce implica recunoasterea lor ca fiind de valoare standard si comercializabila la nivel international;
- puritatea aurului trebuie sa fie de cel putin 995 la mie, respectiv o puritate extrem de inalta, specifica aurului folosit pentru investitii;
- aurul poate fi reprezentat fizic, in forma de lingouri sau plachete, sau poate fi reprezentat prin instrumente financiare, cum ar fi certificate sau alte hartii de valoare;
- exceptiile la aceasta regula sunt lingourile sau plachetele cu greutate de cel mult 1 gram, care nu sunt considerate aur de investitii, din cauza valorii si utilizarii lor limitate in scopuri investitionale majore.

2. Monedele de aur:
- Titlul: sa aiba un titlu de puritate de cel putin 900 la mie;
- Fabricatie: sa fie reconfectionate dupa anul 1800, eliminand astfel monedele antice sau de colectie din categoria aurului de investitii;
- Statut legal: sa fie sau sa fi fost moneda legala de schimb in tara de origine (legitimitatea si recunoasterea lor ca mijloc de schimb valutar);
- Pret: vanzarea lor trebuie sa se faca la un pret care nu depaseste cu mai mult de 80% valoarea de piata libera a aurului continut. Pretul trebuie sa reflecte valoarea reala a aurului si nu trebuie sa includa o suprataxa pentru raritate, colectie sau alte caracteristici non-investitionale.
Aceasta definitie a aurului clarifica ce tipuri de aur sunt considerate adecvate pentru investitii si sunt eligibile pentru regimurile fiscale preferentiale, cum ar fi scutirile de TVA pentru anumite tranzactii. Scopul este de a incuraja investitiile in aur de puritate inalta si de a oferi o cale clara si reglementata pentru tranzactiile cu aur care sustin stabilitatea economica si financiara.

Tranzactii cu aur de investitii care beneficiaza de scutirea de TVA (art. 313 alin. 3 din Codul fiscal):
a) livrarile, achizitiile intracomunitare si importul de aur de investitii, inclusiv investitiile in hartii de valoare, pentru aurul nominalizat sau nenominalizat ori negociat in conturi de aur si cuprinzand mai ales imprumuturile si schimburile cu aur care confera un drept de proprietate sau de creanta asupra aurului de investitii, precum si operatiunile referitoare la aurul de investitii care constau in contracte la termen futures si forward, care dau nastere unui transfer al dreptului de proprietate sau de creanta asupra aurului de investitii;
b) serviciile de intermediere in livrarea de aur de investitii, prestate de agenti care actioneaza in numele si pe seama unui mandant.

Operatiunile referitoare la aurul de investitii care constau in contracte la termen futures si forward sunt forme de tranzactii financiare utilizate pe pietele de marfuri si metale pretioase, cum ar fi aurul. Aceste contracte implica un acord intre doua parti de a cumpara sau vinde o cantitate specificata de aur la un pret fixat, la o data viitoare determinata.

Aspectele cheie ale acestor operatiuni sunt urmatoarele:

1. Contracte Futures: sunt contracte standardizate, tranzactionate pe o bursa reglementata, prin care se stabileste cumpararea sau vanzarea unei anumite cantitati de aur la un pret specificat, la o data viitoare. Partile se angajeaza sa finalizeze tranzactia la termenul stabilit, indiferent de pretul pietei la acea data.

2. Contracte Forward: sunt similare cu contractele futures, dar sunt personalizate intre parti si, de obicei, nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata. Acestea permit mai multa flexibilitate in ceea ce priveste cantitatea de aur, pretul si data tranzactiei.

3. Transferul dreptului de proprietate sau de creanta: in contextul acestor contracte, "transferul dreptului de proprietate sau de creanta" se refera la obligatia contractuala de a livra aurul sau valoarea echivalenta la momentul scadentei contractului. Chiar daca schimbul fizic al aurului nu are loc imediat, drepturile legate de aceste contracte (de a primi aur sau echivalentul sau in bani) sunt considerate active financiare. Dreptul de proprietate sau creanta asupra aurului se transfera de la vanzator la cumparator in conformitate cu termenii contractului, chiar daca posesia fizica a aurului poate sa nu se schimbe.
Aceste instrumente sunt folosite frecvent pentru hedging (protectie impotriva fluctuatiilor de pret) si speculatie, permitand investitorilor sa gestioneze riscul asociat cu pretul aurului. Scutirea de TVA pentru aceste operatiuni ajuta la reducerea costurilor tranzactionale si la facilitarea accesului la pietele de aur pentru investitori.

Dreptul de deducere a taxei

In cazul in care livrarea de aur de investitii este scutita de taxa, conform art. 313 din Codul fiscal, persoana impozabila are dreptul sa deduca:
a) taxa datorata sau achitata, pentru achizitiile de aur de investitii efectuate de la o persoana care si-a exercitat optiunea de taxare;
b) taxa datorata sau achitata, pentru achizitiile intracomunitare sau importul de aur, care este ulterior transformat in aur de investitii de persoana impozabila sau de un tert in numele persoanei impozabile;
c) taxa datorata sau achitata, pentru serviciile prestate in beneficiul sau, constand in schimbarea formei, greutatii sau puritatii aurului, inclusiv aurului de investitii.

Scutirea de TVA si posibilitatea deducerii acesteia sunt menite sa stimuleze piata aurului de investitii prin minimizarea sarcinii fiscale si incurajarea tranzactiilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai012024

Modificari ale Sistemului informatic national RO e-Case de marcat electronice in vederea precompletarii decontului de TVA

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Executivul a adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care impune modificari in modul in care casele de marcat transmit informatii catre autoritatile fiscale, pentru functionarea eficienta a noului sistem RO e-TVA, destinat precompletarii deconturilor de TVA. In acest context, al adoptarii si implementarii sistemului informatic national RO e-TVA, este foarte importanta intelegerea corelatiilor ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...