Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal.
Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Modificarile propuse urmeaza sa fie implementate in legislatia nationala (Legea 227/2015 privind Codul fiscal):
Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 321^2 Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
si privesc in principal obligatiile prestatorilor de servicii de plata in ceea ce priveste pastrarea si furnizarea de evidente detaliate ale platilor transfrontaliere. Aceste masuri sunt concepute pentru a facilita autoritatilor fiscale detectarea si combaterea fraudei in materie de TVA in tranzactiile online transfrontaliere.
Definirea notiunilor cheie
In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, proiectul de lege propune urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata;
- definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
Evidentele platilor transfrontaliere
Prestatorii de servicii de plata vor fi obligati sa pastreze evidente detaliate ale platilor si ale beneficiarilor acestora, pentru fiecare trimestru calendaristic. Aceste evidente vor fi pastrate in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici (de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii) si vor fi puse la dispozitie autoritatilor fiscale prin intermediul unui formular electronic standard (pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile).
Important: Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se va considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Obligatii noi pentru prestatorii de servicii de plata
Noile reglementari, impun prestatorilor de servicii de plata pastrarea evidentelor platilor si ale beneficiarilor acestor plati. Scopul este de a facilita autoritatilor competente efectuarea de controale pentru combaterea fraudei in domeniul TVA.
Doua conditii esentiale trebuie indeplinite pentru aplicabilitatea acestor prevederi:
1. Platile trebuie sa aiba caracter transfrontalier.
2. Trebuie sa fie depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar in cadrul unui trimestru calendaristic.
In contextul acestor reglementari, o plata va fi considerata transfrontaliera daca prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, un teritoriu tert sau o tara terta.
Aceasta masura este menita sa imbunatateasca supravegherea si controlul fluxurilor financiare transfrontaliere, contribuind astfel la eforturile de prevenire si combatere a evaziunii fiscale in comertul electronic si in alte domenii ale economiei digitale.
Obligatiile de pastrare a evidentelor
Un aspect important al proiectului de lege privind modificarile fiscale, se refera la obligatiile de pastrare a evidentelor pentru platile transfrontaliere.
In situatia in care, pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii. Pe de alta parte, daca pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al platitorului.
Aceste prevederi vizeaza asigurarea unei mai bune transparente si facilitarea combaterii fraudei de TVA in tranzactiile transfrontaliere. Prin aceasta se urmareste sa se creeze un cadru fiscal robust si adaptat la realitatile economiei digitale si ale comertului online.
Impactul Socio-economic
Implementarea acestei directive este asteptata sa aduca beneficii semnificative mediului de afaceri, prin crearea unor conditii de concurenta echitabile si facilitarea detectarii fraudei in materie de TVA in sectorul comertului electronic. De asemenea, va oferi autoritatilor fiscale unelte eficiente pentru colectarea TVA suplimentara.
Concluzii
Aceasta initiativa legislativa reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele europene in materie de fiscalitate si combaterea fraudei in domeniul TVA. Prin aceste masuri, se urmareste imbunatatirea transparentei in tranzactiile online si asigurarea unei colectari eficiente a taxelor, elemente esentiale intr-o economie digitala in continua expansiune.
Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Modificarile propuse urmeaza sa fie implementate in legislatia nationala (Legea 227/2015 privind Codul fiscal):
Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 321^2 Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
si privesc in principal obligatiile prestatorilor de servicii de plata in ceea ce priveste pastrarea si furnizarea de evidente detaliate ale platilor transfrontaliere. Aceste masuri sunt concepute pentru a facilita autoritatilor fiscale detectarea si combaterea fraudei in materie de TVA in tranzactiile online transfrontaliere.
Definirea notiunilor cheie
In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, proiectul de lege propune urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata;
- definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
Evidentele platilor transfrontaliere
Prestatorii de servicii de plata vor fi obligati sa pastreze evidente detaliate ale platilor si ale beneficiarilor acestora, pentru fiecare trimestru calendaristic. Aceste evidente vor fi pastrate in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici (de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii) si vor fi puse la dispozitie autoritatilor fiscale prin intermediul unui formular electronic standard (pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile).
Important: Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se va considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Obligatii noi pentru prestatorii de servicii de plata
Noile reglementari, impun prestatorilor de servicii de plata pastrarea evidentelor platilor si ale beneficiarilor acestor plati. Scopul este de a facilita autoritatilor competente efectuarea de controale pentru combaterea fraudei in domeniul TVA.
Doua conditii esentiale trebuie indeplinite pentru aplicabilitatea acestor prevederi:
1. Platile trebuie sa aiba caracter transfrontalier.
2. Trebuie sa fie depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar in cadrul unui trimestru calendaristic.
In contextul acestor reglementari, o plata va fi considerata transfrontaliera daca prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, un teritoriu tert sau o tara terta.
Aceasta masura este menita sa imbunatateasca supravegherea si controlul fluxurilor financiare transfrontaliere, contribuind astfel la eforturile de prevenire si combatere a evaziunii fiscale in comertul electronic si in alte domenii ale economiei digitale.
Obligatiile de pastrare a evidentelor
Un aspect important al proiectului de lege privind modificarile fiscale, se refera la obligatiile de pastrare a evidentelor pentru platile transfrontaliere.
In situatia in care, pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii. Pe de alta parte, daca pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al platitorului.
Aceste prevederi vizeaza asigurarea unei mai bune transparente si facilitarea combaterii fraudei de TVA in tranzactiile transfrontaliere. Prin aceasta se urmareste sa se creeze un cadru fiscal robust si adaptat la realitatile economiei digitale si ale comertului online.
Impactul Socio-economic
Implementarea acestei directive este asteptata sa aduca beneficii semnificative mediului de afaceri, prin crearea unor conditii de concurenta echitabile si facilitarea detectarii fraudei in materie de TVA in sectorul comertului electronic. De asemenea, va oferi autoritatilor fiscale unelte eficiente pentru colectarea TVA suplimentara.
Concluzii
Aceasta initiativa legislativa reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele europene in materie de fiscalitate si combaterea fraudei in domeniul TVA. Prin aceste masuri, se urmareste imbunatatirea transparentei in tranzactiile online si asigurarea unei colectari eficiente a taxelor, elemente esentiale intr-o economie digitala in continua expansiune.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr132024
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr152024
Teritorii terte
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ:
Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei.
Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...