Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online
09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal.
Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Modificarile propuse urmeaza sa fie implementate in legislatia nationala (Legea 227/2015 privind Codul fiscal):
Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 321^2 Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
si privesc in principal obligatiile prestatorilor de servicii de plata in ceea ce priveste pastrarea si furnizarea de evidente detaliate ale platilor transfrontaliere. Aceste masuri sunt concepute pentru a facilita autoritatilor fiscale detectarea si combaterea fraudei in materie de TVA in tranzactiile online transfrontaliere.
Definirea notiunilor cheie
In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, proiectul de lege propune urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata;
- definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
Evidentele platilor transfrontaliere
Prestatorii de servicii de plata vor fi obligati sa pastreze evidente detaliate ale platilor si ale beneficiarilor acestora, pentru fiecare trimestru calendaristic. Aceste evidente vor fi pastrate in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici (de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii) si vor fi puse la dispozitie autoritatilor fiscale prin intermediul unui formular electronic standard (pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile).
Important: Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se va considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Obligatii noi pentru prestatorii de servicii de plata
Noile reglementari, impun prestatorilor de servicii de plata pastrarea evidentelor platilor si ale beneficiarilor acestor plati. Scopul este de a facilita autoritatilor competente efectuarea de controale pentru combaterea fraudei in domeniul TVA.
Doua conditii esentiale trebuie indeplinite pentru aplicabilitatea acestor prevederi:
1. Platile trebuie sa aiba caracter transfrontalier.
2. Trebuie sa fie depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar in cadrul unui trimestru calendaristic.
In contextul acestor reglementari, o plata va fi considerata transfrontaliera daca prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, un teritoriu tert sau o tara terta.
Aceasta masura este menita sa imbunatateasca supravegherea si controlul fluxurilor financiare transfrontaliere, contribuind astfel la eforturile de prevenire si combatere a evaziunii fiscale in comertul electronic si in alte domenii ale economiei digitale.
Obligatiile de pastrare a evidentelor
Un aspect important al proiectului de lege privind modificarile fiscale, se refera la obligatiile de pastrare a evidentelor pentru platile transfrontaliere.
In situatia in care, pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii. Pe de alta parte, daca pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al platitorului.
Aceste prevederi vizeaza asigurarea unei mai bune transparente si facilitarea combaterii fraudei de TVA in tranzactiile transfrontaliere. Prin aceasta se urmareste sa se creeze un cadru fiscal robust si adaptat la realitatile economiei digitale si ale comertului online.
Impactul Socio-economic
Implementarea acestei directive este asteptata sa aduca beneficii semnificative mediului de afaceri, prin crearea unor conditii de concurenta echitabile si facilitarea detectarii fraudei in materie de TVA in sectorul comertului electronic. De asemenea, va oferi autoritatilor fiscale unelte eficiente pentru colectarea TVA suplimentara.
Concluzii
Aceasta initiativa legislativa reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele europene in materie de fiscalitate si combaterea fraudei in domeniul TVA. Prin aceste masuri, se urmareste imbunatatirea transparentei in tranzactiile online si asigurarea unei colectari eficiente a taxelor, elemente esentiale intr-o economie digitala in continua expansiune.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre comert online
31 iulie 2024 - termen pentru Declaratia 396 privind raportarea CESOP
de
Profeanu Laura
29 Iul 2024
Incepand cu acest an, prestatorii de servicii de plati online sunt obligati sa depuna trimestrial declaratia CESOP (D 396) pentru raportarea platilor transfrontaliere. Conform Ordinului presedintelui ANAF nr. 825/2024, aceasta raportare trebuie efectuata pana la finalul lunii care urmeaza trimestrului de referinta. Astfel, pentru trimestrul al doilea din 2024 (aprilie - iunie), declaratia ...
Mai172024
Declaratia unica. Venituri din comert
de
Vera Constantin
valabil la 17 Mai 2024
Intrebare: Titularul unei Intreprinderi Individuale depune declaratia unica pentru anul 2023 pe CNP, cu veniturile si cheltuielile realizate. In acelasi timp, pentru anul 2023 ANAF ii comunica faptul ca a realizat venituri din comert on-line, incasate in sistem ramburs in cont personal de la furnizorul de servicii Fan Fourier Expres - este atentionat sa le declare - persoana fizica recunoaste aceste ...
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Dec072023
Comisioane achitate nerezidentilor. Obligatii vanzari
de
Constanta Popa
valabil la 07 Dec 2023
Intrebare: Comert online, produse digitale pe platforma Etsy, iar clienti sunt persoane fizice din intreaga lume. Obiectivul societatii este lansarea unui program de afiliere. Vanzarile se fac prin site-ul nostru, dar produsele sunt promovate de persoane juridice sau persoane fizice din urmatoarele tari: SUA, Australia, Canada, Noua Zeelanda si Uniunea Europeana. Fiecare persoana care promoveaza produsele ...
Aug092023
Comertul prin intermediul unei platforme online
de
Alexandru Palaghia
valabil la 09 Aug 2023
Intrebare: Firma nou infiintata preponderent cu activitate de vanzare marfa, incepe sa vanda prin platforma Emag. Poate Emag sa emita facturi in numele clientului? Sau mai exact care este abordarea contabila in relatie cu aceasta platforma? Nu am mai avut pana acum si orice informatie ar fi folositoare. Monografii contabile, documente justificative ce ar trebui sa cer de la client? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre comert online keyboard_double_arrow_right