Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal.

Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.

Modificarile propuse urmeaza sa fie implementate in legislatia nationala (Legea 227/2015 privind Codul fiscal):
Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 321^2  Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata

si privesc in principal obligatiile prestatorilor de servicii de plata in ceea ce priveste pastrarea si furnizarea de evidente detaliate ale platilor transfrontaliere. Aceste masuri sunt concepute pentru a facilita autoritatilor fiscale detectarea si combaterea fraudei in materie de TVA in tranzactiile online transfrontaliere.

Definirea notiunilor cheie

In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, proiectul de lege propune urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata;
 - definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;

Evidentele platilor transfrontaliere

Prestatorii de servicii de plata vor fi obligati sa pastreze evidente detaliate ale platilor si ale beneficiarilor acestora, pentru fiecare trimestru calendaristic. Aceste evidente vor fi pastrate in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici (de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii) si vor fi puse la dispozitie autoritatilor fiscale prin intermediul unui formular electronic standard (pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile).

Important: Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se va considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.

Obligatii noi pentru prestatorii de servicii de plata

Noile reglementari, impun prestatorilor de servicii de plata pastrarea evidentelor platilor si ale beneficiarilor acestor plati. Scopul este de a facilita autoritatilor competente efectuarea de controale pentru combaterea fraudei in domeniul TVA.

Doua conditii esentiale trebuie indeplinite pentru aplicabilitatea acestor prevederi:
1. Platile trebuie sa aiba caracter transfrontalier.
2. Trebuie sa fie depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar in cadrul unui trimestru calendaristic.

In contextul acestor reglementari, o plata va fi considerata transfrontaliera daca prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, un teritoriu tert sau o tara terta.

Aceasta masura este menita sa imbunatateasca supravegherea si controlul fluxurilor financiare transfrontaliere, contribuind astfel la eforturile de prevenire si combatere a evaziunii fiscale in comertul electronic si in alte domenii ale economiei digitale.

Obligatiile de pastrare a evidentelor

Un aspect important al proiectului de lege privind modificarile fiscale, se refera la obligatiile de pastrare a evidentelor pentru platile transfrontaliere.

In situatia in care, pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii. Pe de alta parte, daca pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va  reveni prestatorului de servicii de plata al platitorului.

Aceste prevederi vizeaza asigurarea unei mai bune transparente si facilitarea combaterii fraudei de TVA in tranzactiile transfrontaliere. Prin aceasta se urmareste sa se creeze un cadru fiscal robust si adaptat la realitatile economiei digitale si ale comertului online.

Impactul Socio-economic

Implementarea acestei directive este asteptata sa aduca beneficii semnificative mediului de afaceri, prin crearea unor conditii de concurenta echitabile si facilitarea detectarii fraudei in materie de TVA in sectorul comertului electronic. De asemenea, va oferi autoritatilor fiscale unelte eficiente pentru colectarea TVA suplimentara.

Concluzii

Aceasta initiativa legislativa reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele europene in materie de fiscalitate si combaterea fraudei in domeniul TVA. Prin aceste masuri, se urmareste imbunatatirea transparentei in tranzactiile online si asigurarea unei colectari eficiente a taxelor, elemente esentiale intr-o economie digitala in continua expansiune.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb052024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

de Profeanu Laura 05 Feb 2024
Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:  „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.” Cazul se ...
Ian092024

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA

de Profeanu Laura 09 Ian 2024
La 01.01.2024 a intrat in vigoare Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA, conform Ordinului Presedintelui A.N.A.F. nr. 2080/2023. Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA se va organiza pe baza informatiilor din actele juridice intre vii, cu obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la art. 291 alin. ...
Dec272023

Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023)

de Profeanu Laura 27 Dec 2023
Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023) OUG 115/2023 a adus modificari importante in legislatia fiscala, cu un impact semnificativ si asupra modului in care agentii economici din Romania gestioneaza TVA-ul la importuri. Una dintre cele mai relevante schimbari se refera la amanarea platii TVA in vama pentru operatorii economici autorizati (AEO) si cei care utilizeaza ...
Dec142023

Noul Sistem e-TVA: deconturi de TVA precompletate

de Profeanu Laura 14 Dec 2023
Romania face un salt major in digitalizarea fiscala cu introducerea sistemului e-TVA, o inovatie care va revolutiona interactiunea contribuabililor cu Ministerul Finantelor si cu ANAF. Bazat pe datele din e-Factura si e-Case de marcat, e-TVA va genera automat deconturi de TVA precompletate. Aceasta abordare faciliteaza procesul de declarare, oferind contribuabililor posibilitatea de a ...