Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iunie 2025

S-a modificat procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei

12 Ian 2025

ANAF a oficializat recent o schimbare importanta privind cesiunea creantelor bugetare, prin adoptarea Ordinului nr. 7.045/2024, care modifica si completeaza OPANAF nr. 1.940/2023. Schimbarea introduce licitatia publica ca metoda principala de selectie a ofertantilor, pentru cesiunea creantelor bugetare datorate de cei in insolventa, aliniindu-se astfel cu procedura utilizata pentru valorificarea bunurilor sechestrate, prevazuta de Codul de procedura fiscala.

Context legislativ

Modificarile sunt fundamentate pe articolul 264^1 din Codul de procedura fiscala (cesiunea creantelor bugetare) si vin in urma feedback-ului primit de ANAF (preluat in Referatul de aprobare) cu privire la faptul ca  ”o procedura competitiva pentru cresiunea creantelor bugetare ar trebui sa se realizeze similar procedurii de licitatie, care in present se realizeaza pentru valoriticarea bunurilor sechestrate, astfel incat ofertantii sa poata suplimenta pretul oferit, in functie de celelalte oferte depuse”.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 10 din 9 ianuarie 2025 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Potrivit art.264 indice 1 din Codul de procedura fiscala, creditorul bugetar poate cesiona creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, astfel:

- daca pana la data stabilita in anuntul publicitar nu se inregistreaza decat o singura oferta, pretul si celelalte clauze ale contractului de cesiune se stabilesc prin negociere directa;

- daca exista mai multi ofertanti, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei proceduri competitive organizate de catre creditorul bugetar bazate pe criteriul celui mai mare pret al cesiunii oferit si pe al celui mai scurt termen de plata a pretului cesiunii;

- daca plata pretului cesiunii se face intr-o perioada mai mare de 30 de zile de la data incheierii contractului de cesiune, se datoreaza dobanzi sau majorari de intarziere, dupa caz, potrivit prezentului cod. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,5% pe luna sau pe fractiune de luna, dupa caz; 

- daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar, la termenele prevazute in contract, pretul cesiunii, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala; 

- similar, daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar pretul cesiunii, la termenele stipulate in contract, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala. 

Sumele obtinute in urma cesiunii creantelor bugetare se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local. 

Potrivit art. 1) din Anexa 1 la Ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se aplica debitorilor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, precum si altor acte normative in baza carora s-a declansat procedura insolventei.

Procedura de cesiune a creantelor bugetare se initiaza de creditorul bugetar, care solicita inscrierea la masa credala sau, dupa caz, urmareste recuperarea creantelor inscrise in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat, ori de cate ori se inregistreaza o oferta la organul fiscal central.

Cesiunea creantelor bugetare se realizeaza in baza unei proceduri competitive, respectiv prin licitatie.

Creante bugetare care pot face obiectul cesiunii

Fac obiectul cesiunii, creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, inscrise in certificatul de atestare fiscala, nestinse la data semnarii contractului de cesiune, pentru care ANAF are calitatea de creditor bugetar la masa credala.

Prin creante bugetare datorate, potrivit art. 2) alin. 2) din Anexa 1 la Ordin, se inteleg creantele bugetare existente in sold la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, respectiv:

            a) cele solicitate sau admise la masa credala;

            b) cele prevazute la lit. a), dar admise sub conditie suspensiva;

            c) cele care nu sunt considerate restante;

            d) cele care nu sunt admise la masa credala, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase, ori nu sunt acceptate in planul de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic, dupa caz;

          e) cele curente, respectiv cele certe, lichide si exigibile, nascute in timpul procedurii de insolventa, conform documentelor din care rezulta.

Norme tranzitorii

La art. III, Ordinul 7045/2024 reglementeaza si situatiile tranzitorii pentru ofertele depuse inainte de 9 ianuarie 2025:

(1) Pentru ofertele depuse pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se realizeaza potrivit prezentului ordin cu conditia sa nu fi fost emisa decizia privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare.

(2) In situatia in care, pana la intrarea in vigoare a prezentului ordin, a fost publicat anuntul privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, se publica un nou anunt conform procedurii aprobate prin prezentul ordin, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile acestuia. In cazul in care, in baza anuntului, au fost depuse deja oferte, ofertantii trebuie sa depuna noi oferte in conformitate cu prevederile prezentului ordin.

Pentru mai multe detalii si consultanta in aplicarea noilor reglementari, contactati un consultant fiscal din PortalCodulFiscal.ro.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cesiune creante

15Iun2025

Constituire provizion creante neincasate, cesiune creante

de Elena Ionescu valabil la 15 Iun 2025
Intrebare: In cazul in care pentru o creanta (contract de imprumut in suma de 10.000.000) neincasata in termen si mai veche de 270 zile (creanta din anul 2021), fac provizion, acesta este deductibil fiscal 30% daca nu este garantat si nici nu este la o persoana afiliata? Ce se intampla daca cesionez creanta respectiva la o valoare de 10% din suma? Prin anularea provizionului aferent creantei, se trece pe ...
29Mai2025

Transmitere datorie. Unele chestiuni juridice, contabile si fiscale

de Otilia Roman valabil la 29 Mai 2025
Intrebare: Dorim sa radiem o societate A care nu mai are activitate, are doi asociati cu participatie 50% - 50% si care are de incasat facturi de la o societate B, unde sunt tot aceiasi asociati in aceeasi proportie de participare la capitalul social. Avand in vedere ca la momentul acesta societatea B nu are lichiditati pentru a stinge debitul la societatea A se poate face contract de cesiune intre ...
04Iun2025

Cesiune creanta. TVA. Inregistrari contabile

de Irina Dumitrescu valabil la 04 Iun 2025
Intrebare: Un S.R.L. preia de la alta societate o cesionare de creanta. Este vorba de un bloc construit in care cativa debitori (proprietari) nu au achitat apartamentele. S.r.l.-ul care preia aceste creante factureaza aceste creante fara TVA catre cedant. Intrebarea mea: este ok ca factureaza aceasta cesiune? In ce cont contabil voi inregistra aceasta factura?
22Mai2025

Cesiune parti sociale si cesiune de creanta contract de imprumut

de Gina Popescu valabil la 22 Mai 2025
Intrebare: In cazul in care un actionar cedeaza partile sociale ale unei societati, pe care le detine in procent de 100%, fiului, ce se intampla cu imprumutul acordat de acel actionar, firmei? Societatea nu il poate restitui momentan. Poate fi considerat ca parte in contractul de cesiune parti sociale? Daca da, desi nu s-a mentionat asta la momentul cesiunii, poate si cesionat ulterior si in ce conditii?
17Apr2025

Cesiune de creanta. Inregistrari contabile

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra, Netcom Activ, a incheiat un contract de cesiune de creanta cu Trutzi Construct SRL. Obiectul contractului consta in cesiunea creantei in suma de 171.120,39 lei. La data curenta nu am incasat nimic din acest contract. Va rog sa imi confirmati daca inregistrarea efectuata 461 = 4111 171.120,39 si in situatia in care ar incasa suma 5121 = 461 171.120,39. In atas regasiti ...
26Mar2025

Monografie creanta cesionar

de Gina Popescu valabil la 26 Mar 2025
Intrebare: Va rog, ajutati-ma cu o monografie contabila cesiune de creanta la cesionar.
Vezi toate studiile de caz despre cesiune creante keyboard_double_arrow_right
x