S-a modificat sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1333 din 31 decembrie 2024, Hotararea Guvernului nr. 1709/2024 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.074/2021, aduce schimbari in sistemul de garantie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Actul normativ a intrat in vigoare incepand cu 31 decembrie 2024, iar principalele modificari sunt prezentate mai jos.
1. Comercializarea ambalajelor SGR (art. 6 alin. (1), lit. d) si e)):
S-au introdus noi obligatii pentru comercianti:
e) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24 si nu sunt inregistrate in registrul ambalajelor SGR;
2. Stocurile comerciale (art. 10, alin. (6)):
Stocurile existente la comercianti la data intrarii in vigoare a noii reglementari pot fi comercializate pana la epuizare, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2025. Dupa aceasta data, comercializarea acestora devine interzisa.
3. Utilizarea veniturilor administratorului SGR (articolul 19, alineatul (6)):
Veniturile inregistrate cu orice titlu de catre administratorul SGR, precum sumele obtinute din vanzarea de material trimis de acesta catre reciclare, tariful de administrare si garantiile nerevendicate, se folosesc in mod exclusiv pentru sustinerea functionarii si cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare.
4. Introducerea de sanctiuni noi (art. 20 alin. (1), lit. f)):
Calitatea de administrator al SGR va fi retrasa, prin hotarare a Guvernului, pentru nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (9) lit. bb) privind desfasurarea investitiilor pentru cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare:
ART. 23 Obligatiile administratorului SGR
(9) Administratorul SGR are urmatoarele obligatii:
bb) sa desfasoare investitii pentru cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare, conform programului prioritar de investitii prevazut la art. 9 alin. (1) lit. z) pct. 5 din OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu;
5. Raportarea transparenta (art. 23, alin. (4)):
Administratorul SGR are obligatia afisarii lunare pe pagina proprie de internet a cantitatii de ambalaje SGR puse pe piata, raportate administratorului SGR, si, respectiv, recuperate, in numar de unitati si in kg, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 15 a lunii urmatoare celei de referinta.
6. Cresterea eficientei prin digitalizare
- art.23 alin. (9), lit. t) punctul 1 si lit. z):
Administratorul SGR este obligat sa:
t) sa stabileasca, sa opereze si sa actualizeze un sistem informatic care sa centralizeze date referitoare la:
1. evidenta tuturor ambalajelor SGR introduse pe piata nationala si raportate administratorului SGR;
z) sa publice pe pagina sa de internet, cu respectarea obligatiei de confidentialitate fata de operatorii economici din cadrul sistemului:
1. cantitatea de ambalaje SGR puse pe piata, raportate administratorului SGR, si, respectiv, returnate, in kg si numar de bucati, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 25 a lunii urmatoare;
- art. 23 alin. (9), lit. bb) si cc):
bb) sa desfasoare investitii pentru cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare, conform programului prioritar de investitii prevazut la art. 9 alin. (1) lit. z) pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
OUG 196/2005: Art. 9. -
(1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
z) o contributie datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata produse ambalate in ambalaje primare nereutilizabile prevazute in HG 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, calculata incepand cu data de 1 ianuarie 2024 astfel:
5. in cazul neindeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, pentru anul 2024, prevazute la art. 4 alin. (2) din HG 1.074/2021, administratorul SGR depune, pana la data de 31 ianuarie 2025, la autoritatea competenta pentru protectia mediului programul prioritar de investitii multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel putin 70 milioane lei, pana la concurenta valorii investitiilor de 350 milioane lei, destinat cresterii eficientei sistemului de garantie-returnare;
cc) sa se asigure ca vanzarea de material trimis catre reciclare este realizata transparent, corect si echitabil, cu prioritate pe piata nationala, catre operatorii economici inregistrati in Sistemul informatic de asigurare a trasabilitatii deseurilor, cu respectarea prevederilor art. 25 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 17/2023.
7. Bursa Romana de Marfuri (art.23, alin. (9 1)):
Pentru indeplinirea obligatiei prevazute la alin. (9) lit. cc), vanzarea a cel putin 50% din cantitatea de material trimis catre reciclare se va face prin intermediul Bursei Romane de Marfuri.
Concluzii
Modificarile HG 1074/2021 prin HG 1709/2024, sunt aduse pentru eficientizarea sistemului de garantie-returnare, si au in vedere cresterea transparentei, responsabilizarea administratorului SGR si optimizarea gestionarii ambalajelor nereutilizabile. Implementarea noilor prevederi va solicita un efort sustinut din partea operatorilor economici, dar va contribui la o gestionare mai responsabila a deseurilor de ambalaje in Romania.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!