SAF-T o noua forma de raportare a informatiilor catre ANAF
Raspuns oferit deIrina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
11 Dec 2020
La sfarsitul anului 2018 Agentia Nationala de Administrare fiscala a demarat implementarea SAF-T "standard audit file for tax" in cadrul proiectului: „Consolidarea capacitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a sustine initiativele de modernizare”. Obiectivul general al proiectului il reprezinta consolidarea capacitatii ANAF de a sustine initiativele de modernizare, prin introducerea de servicii publice electronice ce optimizeaza procesele decizionale orientate catre mediul de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fisier standard international de audit pentru toti operatorii economici.
Obiectivele specifice ale proiectului:
1. Analiza activitatilor ANAF, precum si insusirea bunelor practici in materie de administrare fiscala;
2. Implementarea Fisierului Standard de Audit (SAF-T) reprezentand o structura standardizata a informatiilor relevante pentru controalele fiscale in vederea reducerii costului conformarii pentru societati;
3. Formularea de propuneri de amendare a legislatiei primare si secundare privind obligatia contribuabilului de a depune Fisierul Standard de Audit;
4. Imbunatatirea cunostintelor si abilitatilor personalului din cadrul A.N.A.F. privind utilizarea aplicatiei informatice si a metodologiei specifice.
Licitatia pentru sistemul informatic a fost lansata in anul 2019. Initial termenul de finalizare a actiunilor aferente implementarii proiectului era estimat a fi 31 decembrie 2020. In prezent, termenul de finalizare a actiunilor aferente implementarii proiectului este estimat a fi iunie 2021. Implementarea SAF-T va incepe in sistem pilot la marii contribuabili urmand sa fie extinsa la toti contribuabilii.
SAF-T este un fisier standard pentru audit fiscal ce permite schimbul de date financiar/contabile intre contribuabili si autoritatile fiscale . Standardul este definit de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si este implementat cu succes in numeroase tari europene, printre care Polonia, Franta, Austria, Norvegia.
Prima versiune SAF – T a fost elaborata de OECD in luna mai 2005 iar a doua versiune a fisierului (Versiunea revizuita v2.0) a fost definita in aprilie 2020 - sub forma unei scheme XML.
Specificatiile OCDE sunt considerate a fi minimul necesar pentru a extrage informatii semnificative dintr-un sistem de contabilitate. Exista insa si elemente considerate „optionale” care pot fi omise in cazul in care informatiile nu sunt disponibile iar fisierul sa ramana compatibil cu specificatia OECD.
Avantajele principale ale implementarii SAF-T constau in cresterea gradului de conformare fiscala si eficientizarea inspectiilor fiscale - prin prisma reducerii duratei si costurilor.
Obiectivele specifice ale proiectului:
1. Analiza activitatilor ANAF, precum si insusirea bunelor practici in materie de administrare fiscala;
2. Implementarea Fisierului Standard de Audit (SAF-T) reprezentand o structura standardizata a informatiilor relevante pentru controalele fiscale in vederea reducerii costului conformarii pentru societati;
3. Formularea de propuneri de amendare a legislatiei primare si secundare privind obligatia contribuabilului de a depune Fisierul Standard de Audit;
4. Imbunatatirea cunostintelor si abilitatilor personalului din cadrul A.N.A.F. privind utilizarea aplicatiei informatice si a metodologiei specifice.
Licitatia pentru sistemul informatic a fost lansata in anul 2019. Initial termenul de finalizare a actiunilor aferente implementarii proiectului era estimat a fi 31 decembrie 2020. In prezent, termenul de finalizare a actiunilor aferente implementarii proiectului este estimat a fi iunie 2021. Implementarea SAF-T va incepe in sistem pilot la marii contribuabili urmand sa fie extinsa la toti contribuabilii.
SAF-T este un fisier standard pentru audit fiscal ce permite schimbul de date financiar/contabile intre contribuabili si autoritatile fiscale . Standardul este definit de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si este implementat cu succes in numeroase tari europene, printre care Polonia, Franta, Austria, Norvegia.
Prima versiune SAF – T a fost elaborata de OECD in luna mai 2005 iar a doua versiune a fisierului (Versiunea revizuita v2.0) a fost definita in aprilie 2020 - sub forma unei scheme XML.
Specificatiile OCDE sunt considerate a fi minimul necesar pentru a extrage informatii semnificative dintr-un sistem de contabilitate. Exista insa si elemente considerate „optionale” care pot fi omise in cazul in care informatiile nu sunt disponibile iar fisierul sa ramana compatibil cu specificatia OECD.
Avantajele principale ale implementarii SAF-T constau in cresterea gradului de conformare fiscala si eficientizarea inspectiilor fiscale - prin prisma reducerii duratei si costurilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr152024
Teritorii terte
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ:
Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei.
Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Mar192024
Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine
de
Profeanu Laura
19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Feb212024
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb052024
Modificari fiscale 29 ianuarie - 04 februarie 2024
de
Irina Dumitrescu
05 Feb 2024
1. O.U.G. nr. 5/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 93 din 31.01.2024
Ce prevede:
Prin aceasta ...
Feb052024
Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22
de
Profeanu Laura
05 Feb 2024
Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:
„TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.”
Cazul se ...
Ian142024
Impozit Minim: O noua perspectiva fiscala
de
Profeanu Laura
14 Ian 2024
Articolul 18^1 din Codul fiscal introduce, incepand cu 01.01.2024, o noua regula fiscala destinata contribuabililor (altii decat cei mentionati in art. 15 din Codul fiscal) care inregistreaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Acesti contribuabili sunt acum obligati sa plateasca un impozit pe profit care nu poate fi mai mic decat un impozit minim calculat pe baza cifrei de ...